Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19263)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisikohan joku tässä ketjussa suositella mulle hajuvettä? Sori jos on vähän ohi aiheen... :) Mutta haluaisin jonkun raikkaan, suht kevyen tuoksun. Siis sellaisella abstraktilla ja hienostuneella tavalla raikkaan, ei mitään överiä valkoiset kukat tai sitrusraikasta. Joskus joillain ohi menevillä haistaa tällaisen ihanan tuoksun, mutta en osaa kuvata sitä tarkemmin. Ei myöskään saisi olla vesimäistä tuoksua, koska saan siitä päänsäryn. Sellainen ehkä metsä, vihreä tee, jotain sellaista. Tuleeko kellään mieleen suosituksia? :)
Aika paha noilla tiedoilla... Oletko Fragranticasta etsinyt? Elisabeth Ardenin Green Tea-tuoksut tulevat mieleen, jos ei tarvitse olla designer-kamaa. Monesta nettikaupasta saa.
Green tea -versiot Hobby Hallin (!) verkkokaupassa n 10 €/kpl. Moitteita ainoastaan tuoksun heikosta kestosta. Silmäilen näitä myös.[/
Menin vähän silmäilyä pidemmälle ja tilasin neljä pulloa kun halvalla sai ;)
Ihan sokko-ostoksena kurkku, persikka, mimosa ja kirsikankukka. Kesäisiä ja kevyitä ovat tietenkin, kurkku ei ollut ihan suosikki muut hyviä.Voitko kertoa sitten kokemuksesi tuosta, tulivatko tuotteet perille, olivatko aitoja jne.
Miksi aitouden kyseenalaistat? :D Eipä noinkin edullisia tuoksuja varmaan paljon väärennellä. Eikä niitä väärennöksiä ainakaan myydä tunnetuissa liikkeissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytin teininä ysärillä Cacharelin LouLou -tuoksua. Nostalgian huumassa tilasin netistä tätä parfyymia, ja pidän tuoksusta edelleen todella paljon. Sokoksen tavaratalosta sitä aikoinaan sai, mutta ei enää. Olen saanut monia kehuja nuoremmilta siitä, että tuoksun tosi hyvältä, ja kyselevät, että mikä tuoksu se on. LouLou on edelleen siis nuorekas tuoksu, vaikka onkin retro. Keveä, pehmeä, aistillinen, syvä ja nuorekas tuoksu.
Itsekin pidän LouLou:sta, mutta "keveäksi" en sitä kyllä kuvailisi. Ehkä nykyversio on sitä verrattuna alkuperäiseen? Yhden (max kahden) suihkauksen tuoksu mielestäni. Se on sitäpaitsi niin selkeästi retro, ettei kaikkien mielestä taatusti ole "nuorekaskaan".
Totta. LouLou ei ollut kevyt edes silloin ilmestyessään 80-luvulla, vaikka tuoksut olivat silloin paljon tymäkämpiä kautta linjan. Ostin sitä mielenhäiriössä ja ihmettelin jälkikäteen, miksi tein niin. Kukaan ei halunnut käyttää sitä, joten pullo kiersi tuttavapiirissä kunnes onneksi lopulta katosi jonnekin. Muistan makean (teko?)vaniljaisuuden ja sen, että tuoksukomponentit eivät lainkaan sopineet yhteen. Mutta ehkä ne jonkun tietyn ihmisen iholla asettuvat.
Ja tämän sanoo ihminen, joka käytti surutta Jil Sanderia ja Fendiä, jotka olivat melko tyrmääviä nekin :-)
Minä tosiaan pidän tuosta nykyversiosta paljon, alkuperäistä en ole haistellut. Alkuunhan se tuoksuu järkyttävältä, mutta niin mielestäni moni muukin tuoksu. Asetuttuaan se on omalla ihollani ihana: puuterisen vaniljaisen meikkimäinen :D En osaa eritellä nuotteja.
Voi olla, että nykyversiota on kevennetty. Täytyy joskus kokeilla, jos tulee vastaan.
En minäkään nuotteja osaa eritellä, kun en ole yhtään musikaalinen. Itse puhun tuoksuissa ainesosista. Koska sitähän ne on.
No joo, onhan tuo englannin kielestä lainattu ilmaisu vähän hassu.
Olen huomannut, että on olemassa todella monia tuoksuaineita, jotka reagoivat ihollani muuttuen ihan erilaisiksi kuin mitä tuoksun kuvauksessa lukee.
Esim. ruusu. Rakastan ruusun tuoksua, mutta jostain syystä useammat ruusuhajuvedet (esim. Chloén Roses se Chloé, Paul Smith Rose, Perfumers Workshop Tea Rose, Serge Lutens Sa Majeste, Penhaligons Elizabethan Rose ja Lush Rose Jam) muuttuvat ihollani sitruunaisiksi!
Samoin jotkut tuoksut, kuten Chanel No 19 ja Ralph Lauren Romance, muuttuivat pistävän tuoksuiksiksi, jopa kissanpissamaisiksi.
Olen joutunut luopumaan monesta tuoksusta tämän vuoksi. Aitoja tuoksuja ovat olleet, ja hyvin säilytetty alkuperäisissä pahvipakkauksissaan valolta ja lämmöllä suojassa.
Haluaisin kovasti löytää ruusutuoksun, joka olisi oikea ruusu. Tätä nykyä käytän L’Eau d’Isseytä. Se säilyy jostain syystä ihollani raikkaana. EdT:n kestävyys ei vain ole kovinkaan hyvä. Täytyy varmaan kokeilla EdP-versiota.
Vierailija kirjoitti:
Osaisiko joku suositella hyviä niche merkkejä? Esim onko jollakin kokemusta histoires de parfums, frederic mallesta tai mancerasta?
Minulla on kaksi Manceran tuoksua Roses Greedy ja Oud Orchid. Roses greedy aiheuttaa minulle migreenin, mutta oud Orchidista tykkään tosi paljon! Manceran tuoksut ovat Pierre Montalen käsialaa ja rakastan hänen itämaista vivahdettaan. Haluaisin ehdottamasti kokeilla lisää hänen tuoksujaan, mutta koronan takia täytyy nyt odotella. Onko kellään kokemusta Francis Kurkdjianin tuoksuista? Oud Satin mood kuulostaa houkuttelevalta arvostelujen perusteella ja sitä täytyy kyllä päästä kokeilemaan.
Olen mies ja ainoa hyvä parfyymi mitä naisella tullut vastaan oli joku persikka
Aika moni tuo mulle lähinnä mummon mieleen
Vierailija kirjoitti:
Käytin teininä ysärillä Cacharelin LouLou -tuoksua. Nostalgian huumassa tilasin netistä tätä parfyymia, ja pidän tuoksusta edelleen todella paljon. Sokoksen tavaratalosta sitä aikoinaan sai, mutta ei enää. Olen saanut monia kehuja nuoremmilta siitä, että tuoksun tosi hyvältä, ja kyselevät, että mikä tuoksu se on. LouLou on edelleen siis nuorekas tuoksu, vaikka onkin retro. Keveä, pehmeä, aistillinen, syvä ja nuorekas tuoksu.
Tämä! Oli minunkin suosikkituoksu ysärillä <3. Käytin myös saippuaa ja vartalovoidetta, eli mahdoin tuoksua vahvasti, mutta silloin oli vahvoja tuoksuja. Edelleen mulla on puteli LouLouta, jota kotona nuuskuttelen. Haluaisin käyttää, mutta kun nykyisin törmää joka paikassa tuoksuyliherkkiin ja allergisiin, niin olen lopettanut lähes kokonaan tuoksujen käytön ihmisten ilmoilla ja vaihtanut pyykinpesuaineetkin tuoksuttomiin. Tuoksuttomasta pyykistä huomasin kyllä itsekin pitäväni enemmän kuin hajustetusta. Muutama vuosi sitten erehdyin eräässä edellisessä työpaikassa laittamaan aamulla lahjaksi saamaani Body Shopin vartalovoidetta suihkun jälkeen, niin siitähän paikan tuoksuyliherkkä (jonka herkkyys kävi ilmi vasta tässä vaiheessa) nosti sellaisen hepulin, että.
Edit: siis ei ysärillä vaan silloin 80-luvulla. Ysärillä tais tulla siirtyminen laidasta toiseen eli kevyihin vesituoksuihin.
Olen jo vuosia käyttänyt Putain de Chiennen loistavaa parfyymiä Eau de connasse'a. Loistava niin arkeen kuin juhlaankin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaisiko joku suositella hyviä niche merkkejä? Esim onko jollakin kokemusta histoires de parfums, frederic mallesta tai mancerasta?
Minulla on kaksi Manceran tuoksua Roses Greedy ja Oud Orchid. Roses greedy aiheuttaa minulle migreenin, mutta oud Orchidista tykkään tosi paljon! Manceran tuoksut ovat Pierre Montalen käsialaa ja rakastan hänen itämaista vivahdettaan. Haluaisin ehdottamasti kokeilla lisää hänen tuoksujaan, mutta koronan takia täytyy nyt odotella. Onko kellään kokemusta Francis Kurkdjianin tuoksuista? Oud Satin mood kuulostaa houkuttelevalta arvostelujen perusteella ja sitä täytyy kyllä päästä kokeilemaan.
Olen testannut Oud Satinin, Oud Silkin ja BR540. Kaikki ovat hyviä mutta miehekkäitä. En ottanut käyttöön, onneksi oli vain testeriversiot.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että on olemassa todella monia tuoksuaineita, jotka reagoivat ihollani muuttuen ihan erilaisiksi kuin mitä tuoksun kuvauksessa lukee.
Esim. ruusu. Rakastan ruusun tuoksua, mutta jostain syystä useammat ruusuhajuvedet (esim. Chloén Roses se Chloé, Paul Smith Rose, Perfumers Workshop Tea Rose, Serge Lutens Sa Majeste, Penhaligons Elizabethan Rose ja Lush Rose Jam) muuttuvat ihollani sitruunaisiksi!
Samoin jotkut tuoksut, kuten Chanel No 19 ja Ralph Lauren Romance, muuttuivat pistävän tuoksuiksiksi, jopa kissanpissamaisiksi.
Olen joutunut luopumaan monesta tuoksusta tämän vuoksi. Aitoja tuoksuja ovat olleet, ja hyvin säilytetty alkuperäisissä pahvipakkauksissaan valolta ja lämmöllä suojassa.
Haluaisin kovasti löytää ruusutuoksun, joka olisi oikea ruusu. Tätä nykyä käytän L’Eau d’Isseytä. Se säilyy jostain syystä ihollani raikkaana. EdT:n kestävyys ei vain ole kovinkaan hyvä. Täytyy varmaan kokeilla EdP-versiota.
Sama ongelma joidenkin ruusutuoksujen kanssa. Tein ostopäätöksen tuosta Ralph Laurenin Romancesesta ja Tousin Rosasta paperiliuskasta nuuhkaisemalla ja molemmat tuoksuvat oikeastaan pahalta kun suihkautan iholle. Harmi, että tuli ostettua vielä isot pullot.
Nykyinen suosikkini on Armanin Ocean diGioia. Sopivan raikas ja kukkainen.
Tykkään myös Biagiottin Roma - tuoksusta. Escadan Miracle on ollut ihana tuoksu, mutta enää sitä ei taida saada mistään, ainakaan suomesta.
Olin tosi onnellinen,kun onnistuin löytämään Hobby Hallista (!) Burberry Body Tender-tuoksun, joka on lopetettu. Rakastan sitä. Lisäksi hintakin oli edullinen.
Sitä ei myydä missään kivijalkaliikkeessä enää, eikä Cocopandassa yms nettikaupoissa.
Mulla on n. 30 parfyymia, joista Body Tender on suosikki.
Kakkosena Versacen Bright Crystal , elämäniloinen, energinen tuoksu, johon en kyllästy.
Vierailija kirjoitti:
Voisikohan joku tässä ketjussa suositella mulle hajuvettä? Sori jos on vähän ohi aiheen... :) Mutta haluaisin jonkun raikkaan, suht kevyen tuoksun. Siis sellaisella abstraktilla ja hienostuneella tavalla raikkaan, ei mitään överiä valkoiset kukat tai sitrusraikasta. Joskus joillain ohi menevillä haistaa tällaisen ihanan tuoksun, mutta en osaa kuvata sitä tarkemmin. Ei myöskään saisi olla vesimäistä tuoksua, koska saan siitä päänsäryn. Sellainen ehkä metsä, vihreä tee, jotain sellaista. Tuleeko kellään mieleen suosituksia? :)
Kokeile esim. Guerlain Aqua Allegoria Herba Fresca. Se on vihreä, raikas. Voisit pitää Aqua Alleogria-sarjan monesta tuoksusta tuon kuvauksen perusteella.
Chanel Chance eau Fraiche? Tai Versace Dylan Blue.
L'Oreal on pilannut monet tuoksut, uusivat ne halvemman tuoksuisiksi ja nostavat hintoja.
Esimerkiksi Valentinon tuoksut, ne valmisti aiemmin EuroItalia joka tekee laatutuoksuja. Kun L'Oreal osti Valentinon kosmetiikat niin tuoksu uusittiin ja siitä otettiin parhaat elementit pois. Pakkaus on sama mutta pienellä kuulemma lukee se L'Oreal jossain pakkauksessa tai pullon pohjassa ja tuoksu on pelkkä kalpea esanssinen muisto siitä puuterisen romanttisesta tuoksusta.
L'Oreal teki saman ostamalleen MAC-kosmetiikkamerkille, huulikiillot eivät enää pysy eikä luomiväreissä ole läheskään niin paljon pigmenttiä kuin aiemmin. :(
Nyt kun toimisto on kiinni ja tehdään koronan takia töitä etänä, niin kotosalla on tullut testailtua enemmän kaikkea näytettä mitä on tullut tilattua tai saatua tilausten mukana :)
-Burberry Her Blossom: Tuoksu on viime vuonna lanseerattu. Pionia, mandariinia ja rosepippuria, kivan raikas.
-Chanel Coco Noir: patsulia, tonkapapua, hyvin puinen ja voimakas tuoksu, aikuisen naisen tuoksu.
-YSL Black Opium: miten minusta tuntuu että monet uutuudet tuoksuu tälle nykyään? Dior Poison Girl ja muutama muukin. Mantelikahvivaniljapäärynäappelsiini-viritelmä. Ensituoksut ihan kivoja mutta niistä jää jokin outo kuiva puinen lähes maskuliininen jälkihaju ihoon.
-Valentino Donna Born in Roma: mustaherukka, jasmiinitee, rosepippuri, vanilja. Ihan kiva muttei pysynyt iholla kuin puoli tuntia.
-Victor&Rolf Flowerbomb EdP: orkidea, myski, patsuli, tee. Halusin Pradan Candyn tuoksuvan tälle. Makea kiva tuoksu ilman että sisältää vaniljaa, ja tämä tuoksu pysyy iholla pitkään eikä muutu laimeaksi tai puun hajuiseksi
-Roberto Cavalli EdP (se alkuperäinen): Paljon parempi ja lämpimämpi versio Jean-Paul Gaultierin Classiquesta. Tonka, bentsoiini, appelsiinikukka. Pysyy iholla pitkään muuttumatta.
-Narciso Rodriguez Pure Musc for Her: myski, osmanthus, ambra, vanilja. Oikein mielenkiintoinen tuttavuus ja sopi minulle yllättävän hyvin, pitää tuoksutella lisää. Vaikuttaa laadukkaalta.
Kellään kokemusta Aerinin tuoksuista?
Vierailija kirjoitti:
Kellään kokemusta Aerinin tuoksuista?
Mulla on kaksi: Lilac Path ja Hibiscus Palm. Ensinmainittu todenmukainen syreenituoksu ja jälkimmäinen "beach"tuoksu eli eksoottisia kukkia (mm. frangipani, ylang ylang, kiinanruusu), palmunlehvää ja kookosta. Kummatkin tyylikkäitä ja hienostuneita, Hibiscus Palmkaan ei ole mikään makea aurinkovoidepommi vaan elegantti kesätuoksu. Monella on Fragrantican mukaan ongelmia Aerinin tuoksujen pysyvyydessä, mutta minun ihollani ne pysyvät kohtuulliset 5-6 tuntia, tuoksuvanakin kohtuullinen, eivät siis mitään tuoksupommeja toisten ihmisten kiusaksi. Aika arvokkaitahan ne ovat, mutta olen ostanut omat 50-milliset pulloni Stockmannin kanta-asiakastarjouksena saaden hinnasta 15 prosenttia pois. Kyllä minä niitä uskallan suositella. :)
Olen nyt hiljattain kiinnostunut syvemmin tuoksuista ja kokeillut niitä nyt oikeaoppisesti kotona ollessani. Paljon parjattu Muglerin Ailien sopii minulle todella hyvin ja tuoksu tuntuu miellyttävältä. Saan uusien päänsäryn monista tuoksuista, joten positiivinen yllätys. En kyllä itse valitsisi tällaista tuoksua, mutta olen saanut pullon lahjaksi. Eilen testasin Gaultierin Classic Belle en corset ja tuosta tuli huono olo...
Kellään Pradan La femme tuoksua? Haluaisin ehkä tuon tuoksun mutta en pääse missään taistelemaan sitä eli joutuisin sokkona ostamaan. Onko raikas ja.päivätuoksu?
Voi olla, että nykyversiota on kevennetty. Täytyy joskus kokeilla, jos tulee vastaan.
En minäkään nuotteja osaa eritellä, kun en ole yhtään musikaalinen. Itse puhun tuoksuissa ainesosista. Koska sitähän ne on.