Kellontarkat kuukautiset myöhässä
Minulla on vuosia ollut kellontarkat kuukautiset, ovat alkaneet yleensä samaan vuorokauden aikaankin parin tunnin heitolla jo vuosien ajan. Ennen kuukautisia on päivää tai paria ennen juilintaa alamahassa, muttei muuta.
Nyt pelkään olevani raskaana. Kuukautisteni piti alkaa tiistaina ja maanantaina tunsin normaalia juilintaakin, mutta vuoto ei ole alkanut vielä. Ajattelin, että odottelen ihan rauhassa huomiseen iltaan asti vuodon alkamista, kun ei se kuitenkaan ole ihmeellistä jos kuukautisten aika heittää muutamalla päivällä, enkä stressaa asiaa sen kummemmin.
Aloin kuitenkin miettiä raskauden mahdollisuutta, kun muistin, että n.2 viikkoa sitten herätessäni nännini olivat aivan äärettömän arat ja olivat sitä pari päivää, ensimmäisessä raskaudessani ennen kuukautisten oletettua alkupäivää rintani tulivat todella kipeiksi, mutta silloin olivat rinnat kokonaan kipeät, eivät pelkät nännit. Viime viikolla myös oloni oli hieman heikko ja mittasin kuumeen parina päivänä ja se oli hieman koholla. Vasta nyt myöhästynyt vuoto muistutti minua näistä.
Meillä on ehkäisynä ollut kondomi jo pari vuotta ja toiminut hyvin. Raskaus ei olisi maailmanloppu tässä elämäntilanteessa, koska aioimme alkaa yrittämään lasta näiden kuukautisten jälkeen. Ainoa ongelma asian kanssa on se, että jos olisin raskaana, se tarkoittaisi sitä, että olen juonut raskaana ollessani, koska en osannut epäillä asiaa mitenkään. En halua saattaa maailmaan yhtäkään lasta, jolla tulisi olemaan vaikea elämä jonkin vamman tmv takia.
Raskauden mahdollisuushan on äärettömän pieni, koska ehkäisy on ollut käytössä koko ajan. Aion tehdä testin lauantaina aamusti, jos huomisen iltaan mennessä vuoto ei ala. Miten mahdollinen silti raskaus on, onko täällä joku, joka on tullut ehkäisystä huolimatta raskaaksi? Mitä päätit asian suhteen, millainen elämäntilanteesi/tapasi oli sillä hetkellä?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä jo aika hysteeristä. Olette lapsentekoaikeissa, mutta jos raskaus onkin päässyt alkamaan jo edellisessä kierrossa, haudot aborttia (jos oikein ymmärsin), koska olet juonut alkoholia ja ottanut jonkin buranan. Oletko siis dokannut kaksi viikkoa (ed. ovulaatiosta alkaen) oikein olan takaa, vai nauttinut drinkin/viinilasillisen jonkun kerran? Oli miten oli, pelkosi on kyllä aivan liioiteltua. Ei tähän maailmaan monta tervettä lasta syntyisi, jos jokainen drinkki, joka on otettu ennen kuin raskaudesta tiedettiin, aiheuttaisi vamman lapselle.
Yritä nyt rauhoittua!En oikein ymmärrä, miksi olisi hysteeristä pelätä aiheuttaneensa sikiölle ongelmia/vamman? En ole vetänyt mitään "putkea", vaan juonut parina iltana useamman annoksen joten sikiön vaurioitumisen riski on olemassa.
Olen ihan rauhallinen asian suhteen, tiedän mitä teen jos olen/en ole raskaana, mutta halusin vain muiden samassa tilanteessa olleiden kokemuksia lukea.
Itse en kestäisi pelkoa ja syyllisyyttä lapsen vammauttamisesta, miksi se on paha asia? Minä haluan elää terveellisesti ollessani raskaana, kuten tein edellisenkin raskauden kanssa, miksi se olisi väärin?
Ap
Eri
Mistä se riski oikein tulisi tässä tapauksessa? Ovulaatio on ollut n. kaksi viikkoa sitten. Munasolun hedelmöittyminen ja kiinnittyminen kestää n. viikon.. Yhteisen verenkierron alkaminenkin kestää oisko ollu n. viikon kiinnittymisestä, joten miten se alko olisi päässyt vioittamaan niitä soluja joista alkio alkaa kehityä?
Alkoholi ei haittaa yhtään mitään alkuraskauden aikana sillä se ei siirry alkioon vaan vaatii istukan. Muistelisin n. Rv 5+ äidin verestä siirtyvän ensimmäisiä aineita istukan kautta sikiöön. Itselläni oli sikiötä vaurioittava lääkitys ja lääkäri olisi teratologisen siunauksella sallinut sen käytön plussaan asti. Voit olla siis ihan huoletta, jos viivästys om vasta pari päivää. Teet testin ja olet vaan jatkossa käyttämättä. Buranaakin taisi saada käyttää kahden ensimmäisen kolmanneksen aikana, vaikka tietysti lääkkeitä ylipäätään pitää välttää.
Nyt vaan vedät henkeä. Teet testin ja jos on plussa, voit edelleen olla tuntematta syyllisyyttä.
Varmasti ne lääkäritkin ihmettelee, jos noiden asioiden takia haluat keskeyttää. Aika isolla varmuudella normaalin raskauden. Onkos isältä kysytty mielipidettä asiaan ?
En kestäisi sitä, jos lapsi kärsisi tästä tulevaisuudessa, miksi se on niin vaikea käsittää? Se on mahdollista, että sikiö on vaurioitunut, miksi pitäisi pelata venäläistä rulettia tässä asiassa?
Tottakai olen mieheni kanssa puhunut asiasta ja hän on samaa mieltä, että abortti on paras ratkaisu, jos vahinko on päässyt käymään ja alkoa kuitenkin olen käyttänyt.
Ap
Tottakai abortti, jos on raskaana ollessaan juonut, eihän siinä ole mitään epäselvää.
-5/5
Nyt ...ttu oikeasti älkää ruokkiko trollia.
Vierailija kirjoitti:
En kestäisi sitä, jos lapsi kärsisi tästä tulevaisuudessa, miksi se on niin vaikea käsittää? Se on mahdollista, että sikiö on vaurioitunut, miksi pitäisi pelata venäläistä rulettia tässä asiassa?
Tottakai olen mieheni kanssa puhunut asiasta ja hän on samaa mieltä, että abortti on paras ratkaisu, jos vahinko on päässyt käymään ja alkoa kuitenkin olen käyttänyt.
Ap
Voisitko selittää miten se alko on voinut vahingoittaa sikiötä? Sielä kohdussa ei ole ollut mitään vielä ainakaan viikko sitten, eikä vieläkään olisi kuin alkio.
Todella toivon, että tämä on provo! Ei kukaan voi noin jääräpäisesti ja yksiviivaisesti ajatella: yksikin pisara alkoholia ennen kuin raskaudesta on vielä epäilystäkään = vaurioitunut sikiö = abortti. Eivätkä mitkään järkiargumentit pure. Ap, jos lääkäri kädestä pitäen ja rautalangasta vääntäen todistaisi sinulle, että nauttimasi alkoholi ei ”raskauden” siinä vaiheessa mitenkään voi olla vaurioittanut alkiota, uskoisitko häntä? Vai ”don’t confuse me with arguments, I’ve already made up my mind”?
Ehkä on parempikin, että tuollaiset ihmiset eivät lisäänny.
Ja vielä Ap:lla oli tarkoitus yrittää tulla raskaaksi, näiden kuukautisten jälkeen.
Toivottavasti mainitsee tuonkin sille lääkärille.
On kyllä aikamoista touhua.
Uutisia aiheesta kuukautiset: http://www.veksi.com/respUutiset.jsp?otsikko=kuukautiset