Kinkata vai konkata?
Kiikkua vai keinua? Ja mistä päin olet?
Itse sanon kinkata ja kiikkua. Olen Kaakkois-Suomesta.
Kommentit (44)
Konkata ja keinua. Kiikkua-sanaakin käytän, mutta en synonyymina keinumiselle.
Pirkanmaa, ennen Etelä-Suomi.
Konkata ja kiikkua. Etelä-pohjanmaa.
Konkkaaminen kuuluu konkkaleikkiin, kiikkuminen on ylöspäin menoa ja kinkkaus ontumista :)
meillä keinutaan ja hypitään yhdellä jalalla
Konkata ja kiikkua. Etelä-pohjalainen täälläkin
Yhdellä jalalla hyppely on eri juttu kuin kinkka. Kinkassa jalka pyöräytetään pakaran kautta. Ja keinua. Kiikki on sitten taas joku ihan muu ;-)
En tiedä mitä tuo kinkkaaminen ja konkkaaminen on. Ensimmäistä kertaa nyt tuollaiset sanat kuulen. Vastaan siis: ei kumpikaan. Keinuminen ja kiikkumimen riippuu puhujasta. Etelä-Savo
Keinua ja en tiedä kinkkaamisesta tai konkkaamisesta mitään. Keski-Suomesta alun perin kotoisin.
Hauska vanha ketju. Tietysti kiikuttiin ja kinkattiin.
Kymenlaakso
Kaksi eri liikettä.
T. Valmentaja
kinkkaaminen on sitä kun piirretään maahan ruudukko ja kinkataan yhdellä jalalla niitä ruutuja, joissakin määrätyissä ruuduissa voi olla mollemin jaloin, viirulle ei saa osua. Ja jos vaikeamman muodon haluaa niin jotain puupalaa pitää potkia samalla ruudusta toiseen sillä yhdellä jalalla
Konkata. Klenkata jenkkaa, klinkata, vampata ja humpata.
Vierailija kirjoitti:
Yhdellä jalalla hyppely on eri juttu kuin kinkka. Kinkassa jalka pyöräytetään pakaran kautta. Ja keinua. Kiikki on sitten taas joku ihan muu ;-)
kiikki on määrätynlaisen venttiilin keskiosa, työkseni niitä tenhyt kuin muitakin met.hommia
Vierailija kirjoitti:
Konkata ja kiikkua. Etelä-Pohjanmaa. Mä mieltäisin, että kinkkaaminen on samaa kuin klenkkaaminen.
Konkata ja kiikkua minullekin tuttua.
Tarkoititko "haltata", sama kuin ontua?
terv toinen etelä-pohjalainen
Vierailija kirjoitti:
kinkkaaminen on sitä kun piirretään maahan ruudukko ja kinkataan yhdellä jalalla niitä ruutuja, joissakin määrätyissä ruuduissa voi olla mollemin jaloin, viirulle ei saa osua. Ja jos vaikeamman muodon haluaa niin jotain puupalaa pitää potkia samalla ruudusta toiseen sillä yhdellä jalalla
Meillä Etelä-Pohjanmaalla konkattiin, ruudukossa saatettiin potkia kiveä ja piti konkata yhdellä jalalla.
Mitä nuo tarkoittaa?
Kiikkua ja keinua.
Helsinki
Vierailija kirjoitti:
Mitä nuo tarkoittaa?
Kiikkua ja keinua.
Helsinki
Murresanoja, mutta ajattele miten näppäriä.
Hyppiä yhdellä jalalla sanotaan lyhyesti kinkata tai konkata, ei tarvita kolmea sanaa.
Kuukit konkkaa, viikit vinkkaa. Hyvä Jyväkylä!
Kinkkaaminen= hyppimistä yhdellä jalalla, yleensä ns. kinkkausruuduissa.
Konkkaaminen= no, konkkaamista eli jotenkin rajoitteista liikkumista jalan.
Konkata ja kiikkua. Etelä-Pohjanmaa. Mä mieltäisin, että kinkkaaminen on samaa kuin klenkkaaminen.