Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko epävakaan persoonallisuuden omaava nainen olla hyvä äiti?

Vierailija
29.08.2019 |

Olen useasti nähnyt kuinka jotkut ihan kauhistelevat ja säälivätkin lasta jos äidillä on persoonallisuushäiriö. Minulla on tunne-elämältään epävakaa persoonallisuus ja minulla on yksi kouluikäinen lapsi ja en sano ettei meidän elämä olisi mennyt ongelmitta. Rakastan lastani todella paljon mutta en aina osaa olla kovin vastaanottavainen äiti etenkin silloin kun on huono päivä ja olen vihainen.

En koskaan ole kuitenkaan fyysisesti vahingoittanut lastani ja puhumalla käydään asiat läpi, mutta myönnän kyllä etten kasvatusasioissa ole ollut johdonmukainen ja pelkään että sillä on joku vaikutus lapsen kasvuun. En halua että lapsi joutuu olemaan varuillaan läsnäollessani ja se että tuntee itsensä turvattomaksi äidin tunteidenpurkaisujen vuoksi.

Onko täällä muita epävakaita äitejä, miten arkena sujuu ja oletteko tietoisia omista tunteistanne. Uskon että joutuu koetukselle lapsen kanssa... minäkin käyn päivittäin näitä asioita läpi ja tietoisesti yritän olla hyvä äiti, halaan ja pussaan lasta ja vietän hänen kanssaan aikaa..

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Minusta kaikki lähtee siitä että tiedostaa oman ongelman JA osaa hakea siihen tarvittaessa apua. Lapsihan ei ole syypää sinun ongelmiin, eikä hänen tarvitse niistä kärsiä, vaan sinun tehtävä on hoitaa itsesi kuntoon (ja varmasti olet sen tehnytkin). Kuulostat hyvältä äidiltä ja kaikille pitää sallia huonot päivät ja vaikeat ajat. Kunhan niistäkin osaa lapselle puhua lapsen tasoisesti.

Vierailija
2/37 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä epävakaa ei osaa itse arvioida omaa vanhemmuuttaan.

Turvallinen ja tasapainoinen koti on se lapsen kasvulle tärkein pohja. En usko, että kasvuympärist on sellainen, jos lähivanhemmalla on epävakaa persoonallisuushäiriö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi. Se huomaamattaan istuttaa omat kompleksinsa lapseen. Naiselta puuttuu oikeat "suodattimet" tunnistaa lapsen tarpeet ja panostaa lapsen tasapainoiseen kehitykseen.

Vierailija
4/37 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on toisentyyppinen persoonallisuushäiriö, ns. estynyt persoonallisuus. Toisin sanoen kärsin jatkuvista riittämättömyyden, jännityksen ja epävarmuuden tunteista. Minulla on kolme lasta ja diagnoosin sain vasta lasten ollessa teini-ikäisiä. Äitiyden suhteen minulla ei ole ollut sen kummempia ongelmia kuin jonkin verran ylisuojelevuutta. Lapset ovat nykyisin jo aikuisia yliopisto-opiskelijoita kaikki ja ihan täyspäisiä ja mukavia ihmisiä jokainen.

Vierailija
5/37 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

DKT on ratkaisu. Voi olla hyvä äiti - jos hoitaa ongelmaansa.

Vierailija
6/37 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epävakaan äidin lapsena nojaan omaan ja sisarusten kokemuksiin, eli ei

7/37 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihminen on tunnistanut ja tiedostanut ongelman sekä on motivoitunut elämään parempaa ja tasapainoisempaa elämää ja hakemaan apua tarvittaessa, niin hän voi varmaan olla todella hyvä äiti.

Lapsi imee itseensä vanhempien toistuvat reaktiotavat, myös vääristyneet mallit. Sen takia on tärkeää, että vanhempi osaa kyseenalaistaa, ennaltaehkäistä ja korjata niitä. 

Vierailija
8/37 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:n kirjoitus voisi olla minun, sanasta sanaan.

Kiitos, kun kerroit tarinasi ja kysyit, voiko epävakaasta personaallisuushäiriöstä "kärsivä" olla hyvä äiti.

Kyllä voi.

Epäilenpä, että ihan ns. terveetkään äidit tai isät eivät aina ole läsnä, eivätkä jaksa olla intopinkeän kiinnostuneita lastensa koulunkäynnistä tai muista asioista!

Vain asiattomat väittävät, ettemme kykenisi kasvattamaanyhtä ja useampaakin lasta tasapainoisiksi.

Puhuminen auttaa, mikä onkin jo todettu.

Vierailija
9/37 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on muutakin kuin epävakaa, mutta sairauksien oireilun aikana mulla on ollut mahdollisuus, että lapset ovat asuneet isänsä luona ja olleet mun kanssa esim muutamia päiviä viikossa

Muuten, kun muuta oireilua ei ollut, olin enemmän lapsien kanssa

Näillä asioilla on taatusti ollut vaikutuksensa, toisaalta meillä on puhuttu hyvin suoraan jo heti, kun asioista on voinut puhua ja selitetty/kerrottu ja onni ollut, että on ollut se toinen vanhempi, jossa lapset on voineet olla

Mun epävakaa on nykyään enää välillä taustalla ja pystyn helposti pysäyttämään tunnereaktiot ja ajatukset, eikä muutkaan sairaudet haittaa arkea tai elämää

Koen, että nyt olen hyvä äiti, en koe, että olisin ollut sitä aiemmin

Vierailija
10/37 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on toisentyyppinen persoonallisuushäiriö, ns. estynyt persoonallisuus. Toisin sanoen kärsin jatkuvista riittämättömyyden, jännityksen ja epävarmuuden tunteista. Minulla on kolme lasta ja diagnoosin sain vasta lasten ollessa teini-ikäisiä. Äitiyden suhteen minulla ei ole ollut sen kummempia ongelmia kuin jonkin verran ylisuojelevuutta. Lapset ovat nykyisin jo aikuisia yliopisto-opiskelijoita kaikki ja ihan täyspäisiä ja mukavia ihmisiä jokainen.

Sun persoonallisuushäiriö on kuitenkin ihan täysin toisenlainen kuin ap:llä. Sinunkin ph on tietysti vaikuttanut perheeseen. Estyneet ovat kuitenkin yleensä hyvinkin turvallisuushakuisia ja voisin kuvitella, että lastesi kasvuympäristö on ollut hyvinkin turvallinen ja tasainen (ehkä jopa tylsyyteen asti). Lasten kasvuympäristönä teidän kotinne on täysin toisenlainen kuin jos perheessä olisi epävakaa.

Vierailija
11/37 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun persoonallisuushäiriö on kuitenkin ihan täysin toisenlainen kuin ap:llä. Sinunkin ph on tietysti vaikuttanut perheeseen. Estyneet ovat kuitenkin yleensä hyvinkin turvallisuushakuisia ja voisin kuvitella, että lastesi kasvuympäristö on ollut hyvinkin turvallinen ja tasainen (ehkä jopa tylsyyteen asti). Lasten kasvuympäristönä teidän kotinne on täysin toisenlainen kuin jos perheessä olisi epävakaa.

Totta kyllä. Olemme mieheni kanssa varmaan tylsin pariskunta mitä kuvitella saattaa. Lähinnä kai tarkoitukseni oli valottaa sitä, että pelkkä sana persoonallisuushäiriö, ei vielä tarkoita oikein mitään. Riippuu täysin siitä mikä on kenenkin häiriön luonne, mitä se tarkoittaa esim. perhe-elämän kannalta.

Vierailija
12/37 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epävakaa voi toipua ja olla hyvä vanhempi, mutta henkilö, joka sillä hetkellä täyttää epävakaan persoonallisuushäiriön kriteerit ei kyllä ole kovin hyvä vanhempi. Jos toinen vanhempi on terve ja kantaa päävastuun lapselle turvallisen ympäristön luomisesta, ei toisen vanhemman sairaus kuitenkaan välttämättä niin paljon vaikuta.

Vierailija
13/37 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin sain kasvatettua lapsen aikuiseksi, miehellä oli tosin suuri rooli siinä. Aina kun aloin käymään liian kierroksilla, mies tuli väliin ja hoiti tilanteen rauhallisesti. Vanhemmiten olen onneksi jo vähän "jäähtynyt". Enempää lapsia en halunnut/uskaltanut tehdä, mutta tämä nuori aikuinen on oikein fiksu ja pärjäävä sekä opinnoissaan että muutenkin.

Vierailija
14/37 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, mutta häiriötä tulee hoitaa ja tarvittaessa vanhemmuuteen saada tukea.

Vierailija
15/37 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kyllä. Olemme mieheni kanssa varmaan tylsin pariskunta mitä kuvitella saattaa. Lähinnä kai tarkoitukseni oli valottaa sitä, että pelkkä sana persoonallisuushäiriö, ei vielä tarkoita oikein mitään. Riippuu täysin siitä mikä on kenenkin häiriön luonne, mitä se tarkoittaa esim. perhe-elämän kannalta.

Kaunis ajatus sinulla. 🌺 Sun ”sairautesi” on kuitenkin aivan toinen juttu kuin se mistä tässä keskustellaan. Epävakaata persoonallisuushäiriötä kutsuttiin ennen ”rajatilaksi” kuvaamaan sitä, että henkilö ei ole kuin osin ja/tai hetkittäin psykoottinen, ja siihen liittyy mm. manipuloivuus ja usein myös itsemurhauhkailut ja -yritykset. Voit varmasti kuvitella, että tällaisessa kodissa harvemmin kasvaa onnellisia ja tasapainoisia lapsia.

Kaikkea hyvää sinulle! 🌺

Vierailija
16/37 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain asiattomat väittävät, ettemme kykenisi kasvattamaanyhtä ja useampaakin lasta tasapainoisiksi.

Tässä esimerkki epävakaan mustavalkoisesta ajattelutyylistä. Kaikki kritiikki ei ainoastaan ole asiatonta, vaan jopa kritiikin esittäminen tekee sen esittäjästä asiattoman.

Vierailija
17/37 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm.. Mut määrittelee ainaki kaikki muu ennen jotain diagnoosia. Ois aika leimaavaa ja onnetonta, jos ihminen ajattelis että on ensisijsesti joku diagnoosi. Aamen,

Vierailija
18/37 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm.. Mut määrittelee ainaki kaikki muu ennen jotain diagnoosia. Ois aika leimaavaa ja onnetonta, jos ihminen ajattelis että on ensisijsesti joku diagnoosi. Aamen,

Epävakaaseen persoonallisuushäiriöön kuuluu se, että minäkuva on mitä se minäkin hetkenä sattuu olemaan. Välillä on maailman p*skin äiti ja toisella tunnilla maailman paras - piste ja aamen, kuten täällä sanotaan. Tässä aloituksessa ap:lla ei tällä hetkellä ole hajuakaan, kumpi hän on vai ehkäpä jotain siltä väliltä (epävakaat yleensä ovat erittäin joko tai, piste aamen ja tämän tunnin viimeinen totuus). Tämä on se hänen sairautensa, hän ei tiedä onko lintu vai kala.

Vierailija
19/37 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lol. Entä jos epävakaat onki koomikoita??

Vierailija
20/37 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajatila on eriskummallinen juttu.

Ja rahatila-ihminen voi kuitenkin olla erittäinkin hyvä äiti.