Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Selittäkää kuinka HKI asuntojen hinnat mahdollisia

Vierailija
28.08.2019 |

Kuka ihmeessä pystyy maksamaan noita hintoja?!?

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
28.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maassa on nykyään paljon ihmisiä jotka saaneet perintöä esim. molemmilta isovanhemmilta. Helpostikin voivat maksaa miljoona euroa asunnosta, joka olisi ollut ennenkuulumatonta muutama vuosikymmen sitten muille kuin ikivanhoille aatelissuvuille.

Harva niitä palkkatuloilla ostaa. Toki on hyvin, hyvin pieni segmentti mm. pörssiyritysten toimitusjohtajia ja huippu-urheilijoita jotka myös ostelevat niitä mutta nämä lasketaan pikemminkin kymmenissä yksilöissä.

Asunnon voi edelleen maksaa kokonaan palkkatuloilla, mutta alkuun pääsemiseen tarvitaan joko merkittävät säästöt, perintö tai takaus.

Harva on niin suunnitelmallinen että ymmärtää säästämisen päälle ennen kuin se asuntolaina on otettava, ja näin oli minunkin kohdallani: vanhempien lainantakaus ja minun vakityöni mahdollistivat asunnon ostamiseni.

Minulle onnekasta että ostin 2007: hintojen nousu söi lainaa niin että mun 0 euroa vuonna 2007 olikin 80000 euron pääoma kun siirryin seuraavaan.

Hintojen noustessa todellakin kannattaa ostaa se oma asunto. Käytännössä tarkoittaa suunnilleen sitä että omassa asuvalla ei ole vierashuonetta kun vuokralla asuvalla saattaa olla.

Hintakehityksen voitot realisoituvat mukavasti kun siirtyy kuhunkin elämäntilanteeseen sopivaan asuntoon. Että ei kun kaupoille (...paitsi ei siinä tapauksessa jos ei ole säästöjä, perintöä tai takausta...)

Vierailija
42/62 |
28.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku oletti kysymyksen tarkoittavan miljoonakämppiä, kun kyse oli tavallisista asunnoista, jotka tuntuvat muualta Suomesta katsoen järjettömän kalliilta. 100m2 ja 370.000! Muualla se maksaa alle 100.000.

Osakehuoneiston keskihinta Helsingissä 4.500€/m2. Vaihteluväli alueesta riippuen 2.000 - 8.000.

Ovathan hinnat kovia muuhun Suomeen verrattuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
28.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä vaan, että tästäkin maasta löytyy pöljiä, jotka laittavat miljoonia helsinkiläisasuntoihin. Asuntoja ne silti vain ovat, ja raha ei pyöri silloin markkinoilla kun se on kiinni seinissä. Järkevämpien ihmisten raha on silloin arvokkaampaa.

No kaipa se järkevyys riippuu myös ajoituksesta.

Mietin tässä elämäni toista asuntokauppaa ja laskin että hintojen nousu oli lähes tuplannut ekan asuntoni lyhennykset+korot ja kulut.

Että vaikuttaa kyllä ihan kannattavalta tavalta säästää ainakin juuri nyt.

44/62 |
28.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Selittäkää kuinka muumimukien hinnat mahdollisia"

yo

Vierailija
45/62 |
28.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Helsingissä on koulutettua väkeä, joka tienaa julkisellakin ihan ok. Tyypillinen joku 8000 - 9000 euroa kuussa per talous. Kyllä sillä lainoja jo lyhentää ja asuntosijoituksen arvo nousee koko ajan. Oma asuntoni on kallistunut 100 000 euroa kymmenessä vuodessa.

Vierailija
46/62 |
28.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se aika sairasta. Jos Helsingistä haluaisin itsemurhayksiön ostaa, niin siihen menisi 10 vuoden bruttopalkka kokonaisuudessaan ja olen sentään mediaanituloinen. Ja tohon ei ole edes laskettu vastikkeita sun muita ikuisesti juoksevia kuluja.

Vierailija
47/62 |
28.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne kymppitonnin kuukausiliksat NIIN harvinaisia ole suomessa etteikö tuhansilla ois varaa.

Samoin jonkun 5% väestöstä omistaa osakkeita ja tienaa siten pääomatuloa. Tämä on helposti paljon suurempi kuin palkka jo siitä syystä että nuo tulot tuppaavat kasvaa 6% vuodessa. Sääntö 72 käyttäen, meinaa että 12 vuoden välein tulot tuplaantuvat. Tuplaa 10 kertaa peräjälkeen ja lopputulos on tuhatkertaiset tulot.

Hullu noita osakkeita myisi kun saa halvammella korolla lainaa kun tuo 6%. Niijoo ja noita 250 neliön jugendeja sai kymmenesosahinnalla 25v sitten, Joten vaikka markkinahinta ois 2 milliä ei meinaa sitö että kukaan ois koskaan maksanu moista hintaa. Ostivat ehkä 200.000 markalla 70 luvulla.

Vierailija
48/62 |
28.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos kommenteista. Suomalaiset ovat Selvästi vauraampia kuin palkkojen perusteella. Tuollaiseen perus 600k asuntolainaansa tarvitaan kahden palkat sit ihan varmasti.

Itse olen aina henk.koht suunnitellut maksamani asumisesta niin että yhden tuloilla pärjää. Valinta kysymyksiä ja onhan se kun asua isossa talossa koulujen lähellä kun lapset on pieniä. Voihan sitä sut muuttaa pois sitten myöhemmin.

Vierailija
49/62 |
28.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kiitos kommenteista. Suomalaiset ovat Selvästi vauraampia kuin palkkojen perusteella. Tuollaiseen perus 600k asuntolainaansa tarvitaan kahden palkat sit ihan varmasti.

Itse olen aina henk.koht suunnitellut maksamani asumisesta niin että yhden tuloilla pärjää. Valinta kysymyksiä ja onhan se kun asua isossa talossa koulujen lähellä kun lapset on pieniä. Voihan sitä sut muuttaa pois sitten myöhemmin.

Eikö sinulla ole perhettä? On aika normi, että perheessä molemmat aikuiset osallisutuvat asumiskustannuksiin. Sen mukaan sitten mitoitetaan asuminen. Saahan asunnon aina myytyä, jos vaikka jää leskeksi.

Vierailija
50/62 |
28.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sen palkan niin ihmeellinen tarvitse olla. 3500 € palkasta jäänee lapsettomalla tätä nykyä noin 2400 € käteen ja se kertaa kaksi tekee melkein 5000 €/kk. Voi aika paljon lyhentää lainaa ja kulutuksesta ei tarvitse tinkiä pätkääkään. Toki kaupan kassoilla ja lähäreillä tekee tiukkaa.

Vierailija
51/62 |
28.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen ihmetellyt. Täystyöllisyys (tai no melkein) ei riitä selittämään, kun palkkataso on kuitenkin niin alhainen. Yli 5000 euron kuukausitulot ovat jo todella isot, yli 6000 euron on tosi harvalla.

Isompien asuntojen kohdalla kyseessä on osaltaan itseään ruokkiva kierre. Kun entisestä asunnosta saa enemmän on "varaa" maksaa seuraavasta enemmän. Tämä ei kuitenkaan selitä tyypillisesti ensiasuntojen tai sijoitusasuntojen korkeaa hintaa (kaksiot ja pienet kolmiot)

Luulen, että valtaosa mitoittaa lainansa siten, että molemmat ovat töissä. Tämä yhtälö on kyllä herkkä työttömyyden nousulle.

Vierailija
52/62 |
28.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki on muutakin kuin keskusta. Vähän kauempaa, jo 20 min bussimatkan päästä, saa oivallisia perheasuntojakin jopa alle 200 000:lla. Onhan sekin paljon moneen muuhun suomalaiseen kuntaan verrattuns mutta paljon vähemmän kuin esim. puoli miljoonaa.

Vierailija
53/62 |
28.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei ole perhettä.

Vierailija
54/62 |
28.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne kymppitonnin kuukausiliksat NIIN harvinaisia ole suomessa etteikö tuhansilla ois varaa.

Samoin jonkun 5% väestöstä omistaa osakkeita ja tienaa siten pääomatuloa. Tämä on helposti paljon suurempi kuin palkka jo siitä syystä että nuo tulot tuppaavat kasvaa 6% vuodessa. Sääntö 72 käyttäen, meinaa että 12 vuoden välein tulot tuplaantuvat. Tuplaa 10 kertaa peräjälkeen ja lopputulos on tuhatkertaiset tulot.

Hullu noita osakkeita myisi kun saa halvammella korolla lainaa kun tuo 6%. Niijoo ja noita 250 neliön jugendeja sai kymmenesosahinnalla 25v sitten, Joten vaikka markkinahinta ois 2 milliä ei meinaa sitö että kukaan ois koskaan maksanu moista hintaa. Ostivat ehkä 200.000 markalla 70 luvulla.

Onhan niitä yli kymppitonnin tienaavia kymmeniä tuhansia.

https://www.tilastokeskus.fi/tup/suoluk/suoluk_tulot.html

Eri asia on, kuinka usein ne vaihtavat asuntoa ja jos vaihtavat, haluavatko he asua Espoon perukoilla tai edes Oulunkylässä tai Kumpulassa.

Vierailija
55/62 |
28.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsinki on muutakin kuin keskusta. Vähän kauempaa, jo 20 min bussimatkan päästä, saa oivallisia perheasuntojakin jopa alle 200 000:lla. Onhan sekin paljon moneen muuhun suomalaiseen kuntaan verrattuns mutta paljon vähemmän kuin esim. puoli miljoonaa.

Saako rempattuna? Ja kuinka kaukaa?

Vierailija
56/62 |
28.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maanrakennusmies, vaimo laboratoriohoitaja. Reilu kolmikybäsiä molemmat.

Ei perintöä tai muita lottopotteja. Alkupääomaa muutama tonni.

Ihan normi palkkatuloilla ostimme pienen kaksion etutöölöstä, rahaa jää elämiseenkin ja kestää koronnousutkin.

Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.

Vierailija
57/62 |
28.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hinnat olisi sellaisia jos kukaan ei pystyisi.

Vierailija
58/62 |
28.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

600 k laina tarttee jotkut 10 000 eur bruttotulot.. Onhan noita lääkäreitä ja juristeja.

Vierailija
59/62 |
28.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän ohiksena tähän sanoisin, että tämä liittyy myös ilmastoasioihin. Lentämistä parjataan, mutta soluasunnossa ei kyetä asumaan, vaan opiskelijan on heti saatava yksiö omalla kylpyhuoneella.

Ja rakennuttajat sitten niitä rakentavat toiveiden ja vaatimusten mukaan, Mielestäni joillakuilla on melko kohtuuton vaatimustaso jo hyvin nuorena.

Niissä soluasunnoissakin saattaa nykyisin olla oma wc ja suihku. Meidän vävy asui tällaisessa ennen kuin muutti tyttäremme kanssa yhteen. Tilava huone, oma wc suihkulla ja jaettu keittiö 350€/kk. No kieltämättä keittiö siivottomassa kunnossa, mutta silti halpaa asumista Helsingissä opiskelijalle. Ei vaan kelpaa suomalaisille nämä, muut asukkaat oli kaikki ulkomaalaisia.

Vierailija
60/62 |
28.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä tunne ketään, joka olisi hankkinut asunnon perinnöillä tai pääomatuloilla. Kaikilla opiskeluaikaisilla kavereilla on nykyään omistusasunto, eikä kukaan ole tietääkseni saanut ihmeempiä avustuksia keneltäkään. Useimmat aloittivat yksiöstä ja kivunneet siitä velan ja asunnon arvonnousun myötä vähän suurempiin kelloihin.

Tässä ei puhuttukaan sinun tuttavistasi, vaan niistä jotka ostavat Helsingistä asuntoja. Helsingistä ei saa edes hyvää kaksiota hyvältä sijainnilta alle 300 tonnin, puhumattakaan kunnon asunnoista.

Sehän riippuu ihan siitä mitä pitää "hyvänä sijaintina". Itse en haluaisi asua helsingin kalleimmilla alueilla koska koen ne epämiellyttäviksi.

Meidän koti on hyvällä sijainnilla metsän vieressä, kaupan lähellä, lähellä ns isoa tietä, bussipysäkkien ja metron läheisyydessä. Neljä huonetta ja keittiö alle 300 000.

Olen samaa mieltä. En todellakaan halua näköalaa naapurin kämppään. Helsinki on Espaa etelämpänä ahdistavan "tiukka". Ja koko kaupunki jotenki ahdistava ja tuulitunnelinen nykyään. Rautatieaseman ympäristö on aina ollut ällöttävä.