Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pelkään et brexit hajoittaa meidän perheen :(

Vierailija
27.08.2019 |

Mun avomies on britti ja asunut Suomessa yli kymmenen vuotta vaikka tosin vähän epäsäännöllisesti. Välillä hän on ollut kotona Briteissä, Australiassa ja Uudessa Seelannissa töiden ym syiden takia. Mutta koti hänellä on ollut koko ajan täällä minun luona.

Mies ei uskalla rekisteröityä koska pelkää että rekisteröintiä ei hyväksytä ja hän siksi joutuu lähtemään maasta. Näyttää siltä että toimeentuloedellytys ei täyty ja perustelukin suomessa oleskelulle on muuttunut monta kertaa. Mutta tästä huolimatta, mihin hän menisi, kun puoliso koti ja perhe on täällä? (Siis mun kaksi lasta on meidän perhe, ja vaikka hän ei ole biologinen isä niin sosiaallinen isä hän on mitä suuremmissa määrin kahdelle teinipojalle.)

Tämä epätietoisuus on ihan raastavaa. Tekisi mieleni mennä ja haistatella byrokraateille ja Suomen valtiolle. Ei voi ollla oikein sellainen, että 10 vuoden jälkeen voi joutua lähtemään pois jonkun pikkuseikan takia.

Hän on minun elämäni kaikki kaikessa, enkä voi elää ilman häntä. Olemme ihan umpikujassa sen suhteen, mitä tehdä!

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No elkää eläkö sosiaalitukia ajatellen. Sosiaalituet ja jutut on oikeasti niitä tarvitseville. Ei Sveitsiinkään saa muutta jokainen joka haluaa. Meillä on säännöt ja niiden mukaan mennään.

Vierailija
2/22 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää nyt ekanakin naimisiin. Vahvistaa teidän liittoa lain silmissä. Pahimmassa tapauksessa siltikkin voi olla että joudutte kaikki muuttamaan britteihin jos haluatte perheen asuvan yhdessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku päätös miehesi on tehtävä. Hän joko asuu Suomessa tai sitten ei. Turha syyttää Suomen viranomaisia, ei se heidän päätöksensä ollut pistää brittejä pihalle unionista.

Vierailija
4/22 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei uskalla rekisteröityä", eli onko hän maassa jotenkin luvattomasti? Heikko homma, hän ei sitten varmaan ole ollut väestörekisterissä tai talonkirjoillakaan, eli yhteiselostanne ei ole todisteita.

Vierailija
5/22 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette ole naimisissa?

Vierailija
6/22 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkää nyt ekanakin naimisiin. Vahvistaa teidän liittoa lain silmissä. Pahimmassa tapauksessa siltikkin voi olla että joudutte kaikki muuttamaan britteihin jos haluatte perheen asuvan yhdessä.

Avioliitto ei ole tällä hetkellä realistinen vaihtoehto. Meille riittää moraalisesti ja lain mukaan yhdessä asuminen pariskuntana, eli ns englantilainen common law avioliitto.  Ikävä kyllä Suomen viranomaiset eivät tätä brittiläistä instituutiota tunne ja hyväksy lainkaan.

UK:hin muuttaminen ei ole vaihtoehto, koska minun ja lasteni olisi mahdoton saada brexitin oloissa oleskelulupaa ja minun löytää työtä. Eikä se olisi käytännössäkään mahdollista, koska meillä ei olisi kotia, tuloja, ei mitään.

Ap

Vierailija
7/22 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi miehesi ei ole rekisteröitynyt asumaan Suomessa?

Vierailija
8/22 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei uskalla rekisteröityä", eli onko hän maassa jotenkin luvattomasti? Heikko homma, hän ei sitten varmaan ole ollut väestörekisterissä tai talonkirjoillakaan, eli yhteiselostanne ei ole todisteita.

Hän on tällä hetkellä EU-kansalaisena ihan laillisesti Suomessa ja nauttii samoja oikeuksia kuin suomalaisetkin. Mutta brexitin jälkeen hän voi jäädä Suomeen vain mikäli rekisteröityy viranomaisille. Rekisteröinnissä on paljon ehtoja, jotka on täytettävä, kuten toimeentuloedellytys ja maassa oleskelu peruste. Mieheni pelkää, ettei pysty täyttämään näitä, koska hänen tulot Suomessa ovat pienet (osa tuloista tulee työkeikoista muissa maissa eikä näy Suomessa) ja hänen syynsä olla Suomessa on muuttunut vuosien varrella. Uskokaan pois, ihan kafkamainen byrokratia!

Ap

Vierailija
9/22 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on aina ikävää kun Kela-goldia ei uusita. Pahimmassa tapauksessa voi vaikka joutua töihin. Koittakaa keplotella nyt asiat kuntoon jotenkin.

Vierailija
10/22 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
11/22 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä varten alapeukkuja noin paljon? Luulin et ymmärtäisitte tän paskam. tilanteemme!

Ap

Vierailija
12/22 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä varten alapeukkuja noin paljon? Luulin et ymmärtäisitte tän paskam. tilanteemme!

Ap

Trololololooooooooooo

Vierailija
13/22 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avioliitto ei ole tällä hetkellä realistinen vaihtoehto. Meille riittää moraalisesti ja lain mukaan yhdessä asuminen pariskuntana

Niin teille riittää, mutta nyt on kyse siitä, miten toimia tilanteessanne, että miehesi voi jäädä maahan.

Joskus pitää vain sopeutua ympäröivän kulttuurin lainsäädäntöön. Vaikka teille riittäisi mikä hyvänsä, kannattaa ajatella realisesti ja käytännöllisesti.

Minulle olisi aikanaan riittänyt avoliitto, mutta koska en olisi saanut oleskelulupaa, menimme naimisiin. Se oli hyvä ratkaisu. Myöhemmin tuli EU, mutta olin ehtinyt olla maassa jo vuosia. Joskus täytyy tehdä ratkaisuja puhtaasti järjellä, ei tunteella.

Vierailija
14/22 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi mennä naimisiin. Ja todennäköisesti Brexit ei tarkoita sitä, etteikö britti voisi oleskella Suomessa kuten ennenkin, ehkä pitää käydä puolen vuoden välein Tallinnassa jos tulee joku oleskelurajoite. Ei kelan tukia ole tähänkään mennessä ilman perusteita saanut vaikka olisi mistä maasta.

Vierailija
15/22 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläni ei ole mitään Kela-korttia, vaan me elätämme itsemme ihan itse. Paitsi minä saan asumistukea johon miehen asuminen täällä ei edes vaikuta.

Ap

Vierailija
16/22 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ulkomaalaisen EU-kansalaisenkin on rekisteröidyttävä viranomaisille, jos oleskelu ylittää 3 kk. En tiedä, miten tätä käytännössä valvotaan, jos ei edim ole sosiaaliturvan piirissä.

Vierailija
17/22 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi suhtautuu hyvin myönteisesti rpävirallisiin perheisiin. Mun mies muutti Suomeen Briteistä ennen Suomen EU-jäsenyyttä tänne töihin. Sitten vuoden päästä lama vei työn, ja muutti pois Suomesta. Oltiin asuttu jo yhdessä, ja ero oli vaikeaa, joten mies muutti takaisin. miehellä ei ollut ongelmia takaisin muutossa. Toki ei saanut mitään tukia. Joten mä elötin eka vuoden, ja sai sit töitä osaaikaisesti ja pian vakituisen. Ja sit Suomi liittyykin EUhun.

Vierailija
18/22 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö suomen viranomaisille riitä, että hänellä on tarpeeksi työtuloja yhteensä, vaikkei pelkästään Suomesta? Jos pystyy todistamaan kokonaistulot? Ja kyllä harkitsisin teidän tapauksessa vakavasti naimisiin menoa, yksinkertastaisi teidän tilannetta myös tulevaisuudessa. Joskus ei kannata olla niin periaatteellinen, byrokratia harvemmin toimii täydellisesti kaikille.

Minulla on brittiläinen miesystävä, joka aikoo nyt ihan lähiaikoina ottaa hollannin kansalaisuuden... On niin väsynyt Englannin meininkiin. Tosin on ollut naimisissa hollantilaisen kanssa, on lapsia, sekä työskennellyt yli 20v täällä. Asumme siis Hollannissa. Ymmärrä, että monet ulkobritit joutuvat nyt pohtimaan tulevaisuuttaan ja selvittämään byrokratiaa tässä uudessa tilanteessa.

Voimia teidän tilanteeseen, toivottasti löydätte ratkaisun.

Vierailija
19/22 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käske miehesi laittaa avioero heti vireille, jotta voitte mennä naimisiin mahdollisimman pian.

Vierailija
20/22 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko miehesi katolilainen irkku?