Kuinka kauan maton tulisi vähintään kestää? Kuinka kauan teillä on samat matot?
Kun tuntuu, että ihan solkenaan pitää olla mattoja ostamassa. Olohuoneessa ja eteisessä kuluu tai likaantuu matto vuodessa-kahdessa matto siihen kuntoon, että roskiin menee. Pesulassa käytin aiemmin, mutta kun takaisin tuli aina puoleksi edelleen likainen tai nukka pilalle mennyt matto, olen jatkanut mattojen vaihtamista uusiin.
Meillä vietetään olohuoneessa paljon aikaa myös ihan maton päällä, ajatus likaisella matolla makaamisesta ei houkuta.
Mattoon menee noin 100-200 euroa, ei minusta liikaa. Mutta onko kalliimpi matto oikeasti järkevä sijoitus? Samanlaisilta näyttävät ja tuntuvat kuin nuo edullisemmat. Ekologisesta näkökulmasta ärsyttää ostaa uusia.
Kommentit (44)
Kun kutoo itse, voi valita loimet ja kuteet jotka kestää. Mutsi on kutonut ensin kotonaan ja sitten mun lapsuudessani setit jotka ovat yhä käytössä. Ikää noilla n. 35-50v.
Meillä melkein kaikki matot VM-Carpetin tai Carpet Syväsen nukkamattoja. Pari pientä olen ostanut uutena, useimmet uudenveroisina ja pestyinä Torista pilkkahintaan. Uutena isot ovat niin kalliita etten raaski ostaa. Vanhin on ehkä 8 vuotta vanha. Mattoja on kerran-pari pesty eivätkä ole menneet miksikään. Joskus ostin Ellokselta jonkun nukkamaton, ja se meni vuodessa ihan ”takkuun” vaikka ei ollut edes halpa.
Onko ap:n matot uusina ostettuja ja missä hintaluokassa ovat olleet? Halvalla ei saa tässäkään asiassa hyvää.
Millä logiikalla oikein roiskit noita välimerkkejä tekstiisi?