Kuinka kauan maton tulisi vähintään kestää? Kuinka kauan teillä on samat matot?
Kun tuntuu, että ihan solkenaan pitää olla mattoja ostamassa. Olohuoneessa ja eteisessä kuluu tai likaantuu matto vuodessa-kahdessa matto siihen kuntoon, että roskiin menee. Pesulassa käytin aiemmin, mutta kun takaisin tuli aina puoleksi edelleen likainen tai nukka pilalle mennyt matto, olen jatkanut mattojen vaihtamista uusiin.
Meillä vietetään olohuoneessa paljon aikaa myös ihan maton päällä, ajatus likaisella matolla makaamisesta ei houkuta.
Mattoon menee noin 100-200 euroa, ei minusta liikaa. Mutta onko kalliimpi matto oikeasti järkevä sijoitus? Samanlaisilta näyttävät ja tuntuvat kuin nuo edullisemmat. Ekologisesta näkökulmasta ärsyttää ostaa uusia.
Kommentit (44)
Miksi ostat huonoja halpismattoja? Minä tein räsymattoni 15v sitten ja se on vieläkin loistokunnossa.
Makuuhuoneen matto on Ikeasta ainakin kuusi vuotta sitten ostettu villamatto ja olohuoneessa on vintage (eli vuosikymmeniä vanha) kelim-matto jonka bongasin torista, joka sekin on villaa. Molemmat ovat todella hyvässä kunnossa edelleen.
Joskus ostin pienellä rahalla niitä nukkamattoja, mutta ne on ihan hirveä imuroida ja näyttävät äkkiä nuhjuisilta. Suosittelen ostamaan aidon villamaton tai vaikka perinteisen räsymaton, jos haluaa hyvän ja kestävän. Kuulostaa aika hirvittävältä tuo mattojen pois heittäminen jätteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastenhuoneen matto on 13 vuotta vanha, se ostettiin, kun muutin opiskelemaan. Räsymattotyylinen, olohuoneen matto puolestaan 8 vuotta vanha rahkamatto tms. Eteisen matto uusittiin keväällä, kun vanha oli kulunut rikki, edellinen oli varmaan 10 vuotta vanha.
Rahkamatto??? Öööö...
https://www.google.com/search?q=rahkamatto&rlz=1C9BKJA_enFI813FI813&hl=…
Ei se googlaaminen nyt NIIN vaikeaa voi sinullekaan olla.
Olen itse kutonut räsymatot noin 30 vuotta sitten. Hyvin ovat kestäneet, kun on aina välillä vaihdettu erilaisia eri vuodenaikoihin. Loskaisempana aikana ja eteisessä on pidetty ohuita muovimattoja, makuuhuoneissa myös kevyempiä.
Kaikki muut matot ovat kestäneet jo vuosikausia, mutta eteiseen ostin vallilan matalat buklee(?)matot, koska muita en löytänyt sellaisia, mistä ovi mahtuu kulkemaan yli. Ovat kyllä aivan susihuonot matot, aivan on reunat rullalla ja sellaisen elähtäneen oloiset muutenkin. Olleet nyt n. 5 vuotta ja aivan oikeasti roskiskamaa. Mun makuun ihan liian lyhyt käyttöikä.
Minulla ei ole mattoja, mutta lapsuuden kodista muistan että samat matot ovat olleet todella monta vuotta käytössä.
Itämaisia mattoja ja ollut jo 40 vuotta. Hyvä kunto edelleen.
Minun vanhimmat mattoni ovat mummin joskus 1960-luvulla kutomat räsymatot sekä äitini 1990-luvulla edesmenneestä Anttilasta ostamat matalanukkaiset polypropeenimatot. Aivan priimakunnossa edelleen kaikki.
Nuo nukkamatot oli heitetty jossain vaiheessa vintille sillä ajatuksella, että, roudaan joskus kaatikselle, mutta kas kummaa, viime kesänä kun kaivoin ne esille, olivatkin taas niin kivan näköiset että pesin ja pistin lattialle. Kuin uudet ovat, ja jälleen ah niin muodikkaat.
Eija Rasinmäen käsinkudotut puuvillamatot ostettu v. 1997 ja yhä pelittää.
Seuraavat matot on käsinsolmitut villamatot, kun noista aika jättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastenhuoneen matto on 13 vuotta vanha, se ostettiin, kun muutin opiskelemaan. Räsymattotyylinen, olohuoneen matto puolestaan 8 vuotta vanha rahkamatto tms. Eteisen matto uusittiin keväällä, kun vanha oli kulunut rikki, edellinen oli varmaan 10 vuotta vanha.
Rahkamatto??? Öööö...
Onko sinulle niin vaikeaa vastata kysymykseen KESKUSTELUfoorumilla
Ööö... Hmm, nämä taitaa suurin osa olla vanhemmilla olleet niin kauan kuin olen ollut elossa, nyt siis minun ja miehen asunnossa. Eteisen räsymatosta päällimmäiset osat vähän puhki, mutta muuten ei ole millänsäkään. Ainoa roskiin mennyt oli ikean villalankamatto, siis sellainen mustavalkoraidallinen. Nousi lankoja niin perhanasti ja keräsi roskaa. En kyllä enää aio huonekaluliikkeestä ottaa mattoa, jonkun itse tekemät ovat paljon kestävämpiä ja niitä heitetään pois koko ajan, kun halutaan tilalle karvalankaa tai villalankaa.
Silkkiloimeen käsinsidottu silkkimatto on kestänyt meillä jo 30 vuotta ja on vieläkin kuin uuni. Täytyy vain tietää miten hoitaa.
Jos joskus vanhempana joudumme kotiavun varaan, niin sitä ennen matto vaihtaa omistajaa. Kun kaikki nyt vaan ei osaa ja tiedä.
Mulla on yks mun mummulta saatu vaalea iso villamatto. Mulla ollut noin 10 vuotta enkä tiä yhtään koska mummu sen hankkinut. Pesetän 1-2 kertaa vuodessa. Muut matot on miehen mummolasta saatuja räsymattoja joita pestään ite noin kerran vuodessa. Nekin jo useamman vuoden vanhoja. Hyvässä kunnossa vielä kaikki.
Laadukkaat matot kestävät vuosikymmeniä. Esim. juurikin nuo käsinsolmitut. Samoin kudotut villamatot ovat hyviä ( ei intialaiset joissa villan laatu on lyhytkuituista) googlaa mm. Tisca... jos keinokuituisia nukkamattoja haluaa hankkia niin polyamidi on ainoa laatu mikä kestää. Niissä on saatavilla paljon matalanukkaisia , julkiseen tilaan suunniteltuja laatuja. Ja matot ostetaan laadukkaasta mattoliikkeestä! Ikeat, huonekalukaupat ja marketit kannattaa unohtaa, netistä puhumattakaan. Asiantunteva myyjä osaa neuvoa laatujen, koon ja sävyjen kanssa
Lapsuudestani peräisin oleva persialainen matto on olkkarissa, ihan hyvä patsi joihinkin kohtiin tullut jotain mutta ei häiritse kun kirjava muutenkin. Muovi/kumipohjaiset matot on menneet huonoiksi aika pian, mutta villaiset ja räsymatot kestävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahkamatto??? Öööö...
Onko sinulle niin vaikeaa vastata kysymykseen KESKUSTELUfoorumilla
Nimenomaan tämä on KESKUSTELUfoorumi, ei mikään "Kysy mitä haluat, täti googlettaa vastauksen puoelstasi" -palsta.
12 v vanhoja mattoja, paitsi yksi Ikean villamatto on 2 v. Ihanimman tuntuinen jalan alla on tuo villamatto. Imuroin mattoja, se riittää.
Keittiössä on isompi puuvillamatto ja samoin eteisessä ,samaa sarjaa siis monta aivan vaaleaa puuvillamattoa , jotka käyn pesemässä isossa koneella joka kevät. Ei niissä näy mitään tahroja, ovat kuin uudet pesun jälkeen ,,ainakin yli kymmenen vuotta vanhat .( meillä ei ole koiraa, eikä kävellä ulkokengillä sisällä.
Olohuoneessa on ,villanukkamatto ,joka hylkii likaa. Talvella ulkoilutan paljon , varsinkin pakkasella.
Villa hylkii likaa. Sekin matto on vanha. Ei mitään tahroja eikä hajuja.
Rahkamatto??? Öööö...