Onko Hai-saappaissa hyvä kävellä?
Hai saappailla on sen verran hintaa, ettei viitsisi ostaa sikaa säkissä. Onko niillä hyvä kävellä? .....jos nyt millään saappaalla on varsinaisesti hyvä kävellä.
Uudet saappaat tarvitsisin kun koirien kanssa on kuljettava myös sateessa / märässä metsässä ja toisinaan saapas olisi kivempi vaihtoehto kuin goretex-kengät.
Haista on nyt tullut lyhyempikin malli mikä kiinnostaisi myös.
Kommentit (59)
Hait on ihan parhaat. Mukavat jalassa kestävät ja kauniit. Itse oon kulkenut 20- vuotta Hai-saappaissa. Näillä kehtaa mennä minne vaan. Mulla on joskus ollut Vikingit , mutta varret murtuu heti. Kontioissa taas on ihan liian pitkät varret kaupunkiin. Hait on kestäneet yli 10-vuotta. Eli voin kyllä suositella. Ja onhan nämä ulkoiluunkin tosi hyvät. Näillä on menty 10km kävelylenkkejä. Eli voin kyllä suositella.
En oo koskaan nähny niin isoja hau-saappaita että niissä joku olisi mahtunut kävelemään, enkä nii pientä ihmistä että hän olisi mahtunut tavallisessa hai-saappaassa kävelemään
Vaikea sanoa toisen puolesta ,onko ne sinulle hyvät kävellä. Itselleni ei sovi lättänän pohjan vuoksi. Alkaa särkeä jalkapohjiin ja selkä menee jumiin. Pystyn kävelemään Kontio ja Ratian kumisaappailla ilman ongelmia. Viikingit taas eivät käy minulle.
Vierailija kirjoitti:
Hait on kivan näköiset, mulla oli ne -70-luvun alussa lapsena. Pari vuotta sitten ajattelin taas ostaa Hait mutta ne eivät oikein tuntuneet hyvältä. Samalla kauppareissulla sovitin Tretornin saappaita (ruotsalaiset) jotka istuivat paljon paremmin jalkaan. Hait jotenkin tuntuivat väljiltä vaikka koko oli oikea. Jos liian litteä pohja tuntuu huonolta kannattaa hankkia pohjalliset joissa on muotoilua. Ne myös lämmittävät, ainakin nahkaiset sellaiset, sillä tunnetusti kumisaappaissa jalat alkavat herkästi palella viileällä säällä.
Mulla on jo toinen pari Tretorneja käytössä, mutta aikaa ja matkaakin on kulunut ainakin neljän Nokiaparin edestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hait on kivan näköiset, mulla oli ne -70-luvun alussa lapsena. Pari vuotta sitten ajattelin taas ostaa Hait mutta ne eivät oikein tuntuneet hyvältä. Samalla kauppareissulla sovitin Tretornin saappaita (ruotsalaiset) jotka istuivat paljon paremmin jalkaan. Hait jotenkin tuntuivat väljiltä vaikka koko oli oikea. Jos liian litteä pohja tuntuu huonolta kannattaa hankkia pohjalliset joissa on muotoilua. Ne myös lämmittävät, ainakin nahkaiset sellaiset, sillä tunnetusti kumisaappaissa jalat alkavat herkästi palella viileällä säällä.
Mulla on jo toinen pari Tretorneja käytössä, mutta aikaa ja matkaakin on kulunut ainakin neljän Nokiaparin edestä.
Sä olet sitten varmaan tosi vanha. Mun haisaappaat on noin 15-vuotiaat. Olen jo kymmenkunta vuotta toivonut että voisin ostaa uudet, koska olen kyllästynyt väriin, mutta ne vaan kestävät.
-eri.
Voi kävellä, itse käytän hai-saappaitani kaupungissa koiraa ulkoiluttaessa. Jos menen sienimetsään niin laitan vanhat Nokian Kontiot, ovat mielestäni paremmat pitkille reissuille epätasaisessa maastossa ja varretkin on pidemmät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ollut Tretorneja, kaikki hajonneet lyhyessä ajassa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä olet sitten varmaan tosi vanha. Mun haisaappaat on noin 15-vuotiaat. Olen jo kymmenkunta vuotta toivonut että voisin ostaa uudet, koska olen kyllästynyt väriin, mutta ne vaan kestävät.
-eri.
Aika hyvä kommentti. Mulla myös yli 10-vuotta vanhat Hai-saappaat. Lähes päivittäin käytössä. Ovat edelleen täysin ehjät, vaikka punainen väri onkin jo aika haalistunut. Nämä ovat mukavat jalassa, ja kuluneen näköisenäkin näyttävät edelleen katu uskottavilta, kun voi huoletta kahlata loskassa ja lätäköissä. Lisäksi näyttävät hyvältä, vaikkapa uusien farkkujen kanssa. Ihan mun lempikengät. Enkä edes suunnittele uusien ostamista. Nämä ovat edelleen kaikkea mitä laadukkaan kumisaappaan kuuluukin, eli pitävät sukat kuivina. Voin suositella muillekin.
Hai-saappaat kestävät pitkään, kunhan niistä huolehditaan valmistajan ohjeiden mukaisesti. Säilytetään auringonvalolta suojassa, eikä hirveän kuumassa paikassa. Lisäksi kun käsittelee pinnan vielä silloin tällöin kuminhoitoaineella. Kiilto säilyy, ja pinta ei haurastu. Ja nämä ohjeet pätee kyllä muihinkin saappaisiin.
Ja tuosta Hain pohjasta vielä. Niissä on piilokorko. Pohja on tasainen ulkopuolelta, joka on kyllä iso plussa monessa tilanteessa. Helppo pitää puhtaana, kun ei jää kuraa minnekään koron taakse. Olen käyttänyt Hai-saappaita ihan 2000- luvun alusta asti. Ja oli minulla jo 90- luvun lopussakin sellaiset Hain tyyppiset Nokialaiset. Eivät kyllä olleet yhtä hienot, kuin Nämä perinteiset Hait. Lisäksi niissä oli matalat kävelykorot. Juuri tuollaiset kuran kerääjät.
Minulla on ikivanhat Hai-saappaat ja uudehkot Viking Seilas saappaat, sellaiset Hain näköiset. Vikingeissä on vähemmän korkoa, kuin Haissa. Lisäksi Seilaksen varret ovat matalammat ja leveämmät. Niiden yli lentää hiekka, loska ja vesikin suoraan saappaisiin. Viime kesänä kun olin festareilla, jossa oli paljon ihmisiä. Ohikulkijoiden kengistä lensi hiekkaa ja kuraa suoraan minun saappaan varsista sisään. Noi varret toimii ehkä, jos on tosi paksut pohkeet. Hain varrensuu on pienempi, varret ovat vähän pidemmät ja heijastimetkin löytyy. Onneksi on nuo vanhat kuluneet, mutta edelleen ehjät Hait tallessa.
Jos puhutaan Hai-saappaista, ja muista lyhytvartisista Hain tyyppisistä saappaista. En muista koskaan nähneeni todella käytetyn ja kuluneen näköisiä Vikingejä , Tretorneja jne. Noita selvästi 10- 15 vuotta vanhoja Hai-saappaita kyllä aina silloin tällöin näkyy. Tuollaiset vanhat ja kuluneet Hait kertovat siitä, että ovat kestävät ja käyttäjälleen mieluiset jalkineet. Hai-saappaiden ikää voi arvioida siitäkin, kun jotain kausivärejä on valmistettu tiettyinä aikoina.
Vierailija kirjoitti:
Anyone?
Sopii vain leveä- ja paksujalkaisille. Heidän mahdollista kävellä normaalisti niillä. Muilla jalka velloo avarassa tilassa.
Nokian kontiot ovat paremmat, toki laatu niissäkin heikentynyt vuosien takaiseen. Varret pidemmät ja pohjassa parempi muotoilu kuin Hai-saappaassa. Niitäkin saa eri väreissä jos haluaa jotain muuta kuin perus mustaa. Ite kävelen koiralenkit talvisin niissä. Talveksi kannattaa ostaa reilu koko niin mahtuu huopavuori sisään
Vanha ketju, ap varmaan jo tehnyt valintansa. 😄
Hait on hyvät ainakin puutarhasaappaina, lyhyt varsi ei hiosta. Ihan mukava niillä on kävellä ruohonleikkurin perässä, mutta liekö pohja tarpeeksi pitävä metsämaastoon? Itse käytän metsässä Viking Trophy saappaita. Ihan parhaat! Menee tällaisina leutoina talvina talvisaappaina villapohjallisilla ja tietenkin villasukilla.
Vierailija kirjoitti:
Nokian kontiot ovat paremmat, toki laatu niissäkin heikentynyt vuosien takaiseen. Varret pidemmät ja pohjassa parempi muotoilu kuin Hai-saappaassa. Niitäkin saa eri väreissä jos haluaa jotain muuta kuin perus mustaa. Ite kävelen koiralenkit talvisin niissä. Talveksi kannattaa ostaa reilu koko niin mahtuu huopavuori sisään
Kontioissa on kauhean liukkaat pohjat!
Hait on kaupunkikäytössä ihan parhaat. Juuri sopivan korkuiset varret. Lisäksi Hai on klassikko ,joilla kehtaa mennä minne vaan. Kaupungilla ei tarvita jotain korviin asti pitkiä varsia. Ja oon kyllä kulkenut pitkiä metsälenkkejäkin Hait jalassa, toimii sielläkin. Lisäksi tuo tasainen ulkopohja on Haissa juuri se juttu, osa tyylikästä kokonaisuutta, joka tekee niistä Hait.
Ei ole. OStan aina ruotsalaiset Vikingit, joskus Tretornit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anyone?
Sopii vain leveä- ja paksujalkaisille. Heidän mahdollista kävellä normaalisti niillä. Muilla jalka velloo avarassa tilassa.
Hai-saappaan mallia on vähän vuosiensaatossa muutettu, varsien ympärysmittaa on pienennetty. Eli eivät todellakaan sovi paksuille pohkeille. Nykyiset varret on minulle ainakin tosi hyvät, ei hölsky jalassa.
On todella. Muita en enää osta. Onneksi kestävät pitkään, sillä hinta on sen verran korkea. En vaan pysty käyttämään ihan mitä tahansa kenkiä, vaan on pakko valita jalalle hyvät ja nämä on.