"Miksi asut Suomessa?" Onko tämä todella loukkaava kysymys esim. työhaastattelussa?
Tuolla Rasmuksessa taas kohkataan, että on loukkaavaa ja ra sis tista kysyä vaikka työhaastatelutilanteessa maahanmuuttajalta, että miksi tämä on Suomessa.
En ole tajunnut tällaista näkökulmaa lainkaan. Ajattelisin tuollaisen puheenaiheen olevan hyvä "icebreaker" esim. työhaastattelun alussa.
Olen itse asunut Ruotsissa, Skotlannissa, Kiinassa ja Australiassa ja oikeastaan aina, ihan keskustelun alussa, tulee kysymys miksi olen siellä. Minusta se on ollut ihan hauskaa ja ns. helppo puheenaihe.
Toki ymmärrän jos henkilö on siis asunut vaikka 20 vuotta Suomessa ja tuollaista kysytään, tyyliin "miksi olet Suomessa?" eikä tyylillä "Mikä sinut aikanaan toi Suomeen?"
Mutta onko tuollainen small talk siis todellakin loukkaavaa ja rasis tista?
Kommentit (25)
Puolestaloukkaantuminen on yksi rasis min ilmenemismuoto, jossa esitetään omia ennakkoluuloja julkisesti hyväksytyn syyn varjolla. Lähes poikkeuksetta ymmärtämättä "puolustettavaa" kohdetta laisinkaan tai ymmärtämättä, kysymättä jne. Samalla saadaan huomiota samoista piireistä ja omaa sädekehää kiillotettua.
Ei kan*asuomalaisena näitä kysymyksiä saa kuulla kyllästymiseen asti. Miksi asut täällä? Synnyin tänne. Do you speak Finnish? Joo. Kaikki on aina muka niin kohteliaita mutta ra*ismiahan se on sellaisen pääkopassa, joka näitä kyselee ulkonäön perusteella. Herätkää jo.
Ruotsiin kun menin töihin niin ihan luonnollisesti kysyttiin sekä haastatteluissa että työpaikalla työt aloitettuani, miten päädyin x kaupunkiin ja maahan. Myöhemminkin samaa kysymystä on käytetty jään sulattajana.
En näe siinä sitten tippaakaan mitään rasismia tai syrjäyttämistä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kan*asuomalaisena näitä kysymyksiä saa kuulla kyllästymiseen asti. Miksi asut täällä? Synnyin tänne. Do you speak Finnish? Joo. Kaikki on aina muka niin kohteliaita mutta ra*ismiahan se on sellaisen pääkopassa, joka näitä kyselee ulkonäön perusteella. Herätkää jo.
Tässä tuskin oli kyse ulk omaalaisen näköisistä suomalaisista vaan maa hanm uutta jista. Ei kukaan täysjärkinen kysele tuota sujuvaa suomea puhuvalta. Mutta jos henkilö puhuu huonoa suomea, niin toi on ihan hyvää small talkia, aivan kuten "miksi halusit opiskella alaa x?" tai "minkä ikäisiä sun lapset on?"
Kyllä minua loukkaisi jos joku kysyisi miksi asun Suomessa. Ei täältä niin vaan lähdetä kun rahaa ei paljoa ole. Tietysti asuisin mieluummin muualla, se on päivänselvä asia.