Korkea verenpaine, olisiko jollain kokemuksia miten saada sitä kotikonstein alemmas?
Oli aika hurjat lukemat tänään tarkastuksessa, ja olen itsekin vähän ymmälläni. Viikon seuranta kotona ja sitten lääkäriin.
Kerro miten olet saanut alennettua ilman lääkkeitä?
Kommentit (46)
116/190 oli. Nyt kotonakin alapaine yli sata.
Mulla on painoideksi 28, eli sitä alemmas. Suola ja alkoholi kai kanssa pois, plääh.
-ap
Kaliumia sisältävät ruuat alentavat.
Vierailija kirjoitti:
Ja ne ovat?
Älä tupakoi, vältä stressiä, liiku, vähennä suolan ja kovien rasvojen käyttöä, syö kuituja ja kasviksia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ne ovat?
Täältä katso: https://fineli.fi/fineli/fi/elintarvikkeet?component=2192&sortByColumn=…
No huh. Onpas kovat paineet sulla. Ei oo mikään leikin asia kyllä. Banaani sisältää vissiin kaliumia. Alkoholi pois joo ja ressi. Nuku tarpeeksi ja liiku. Tupakoitko? Minkä ikäinen olet?
Suola pois ruokavaliosta (ja tuon kanssa saa oli todella tarkkana, sitä on IHAN KAIKESSA), kahvi pois, alkoholi pois, lopeta tupakointi, laihduta ja aloita liikunta. Kunnon päivärytmi eli säännöllinen ruokavalio ja riittävä lepo.
Magnesium ja kalaöljyt,suolan vaikutus yksilöllinen.Lihavuus pahentaa.
Vierailija kirjoitti:
No huh. Onpas kovat paineet sulla. Ei oo mikään leikin asia kyllä. Banaani sisältää vissiin kaliumia. Alkoholi pois joo ja ressi. Nuku tarpeeksi ja liiku. Tupakoitko? Minkä ikäinen olet?
En tupakoi, alkoholia menee, mutta sitäkin viime aikoina jo vähemmän muutenkin. Stressiä on töistä. Keski-ikäinen olen.
Vierailija kirjoitti:
Suola pois ruokavaliosta (ja tuon kanssa saa oli todella tarkkana, sitä on IHAN KAIKESSA), kahvi pois, alkoholi pois, lopeta tupakointi, laihduta ja aloita liikunta. Kunnon päivärytmi eli säännöllinen ruokavalio ja riittävä lepo.
Kahvia ei tarvitse lopettaa päinvastoin, jos ei ole kofeiinille herkkä.
16 tunnin paasto joka päivä. Minulla toimii.
Mutta nuo arvot ovat niin kovat, että kannattaa kyllä suostua siihen lääkitykseenkin. Ja käyttää ne muut keinot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvia ei tarvitse lopettaa päinvastoin, jos ei ole kofeiinille herkkä.
Aivan, kahvissa on kaliumia. Ihan suositeltava juoma, jos muuten sopii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ne ovat?
"Paljon kaliumia sisältäviä ruoka-aineita ovat muun muassa peruna, bataatti, avokado, pinaatti, pavut ja banaani. Juomista tutkimus päätyy suosittelemaan erityisen kaliumpitoisina kahvia ja rasvatonta maitoa." Lähde: https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/laaja-tutkimus-runsaasti-kaliumi…
Vierailija kirjoitti:
116/190 oli. Nyt kotonakin alapaine yli sata.
Mulla on painoideksi 28, eli sitä alemmas. Suola ja alkoholi kai kanssa pois, plääh.
-ap
Aika hurjat lukemat. Mullakin on joskus paineet koholla, olen huomannut pitkien kävelylenkkien auttavan. Mutta voi olla, että joudut ainakin alkuun syömään myös lääkkeitä.
Punajuuri myös. Sen nitraatin vuoksi.
Lääke auttaa vain, jos elintavat eivät ole ihan persiillään. Tulet saamaan sen alemmaksi, meitä on paljon.
150/115 terv.hoitajalla, kotona ok lääkkeillä.
Vierailija kirjoitti:
Punajuuri myös. Sen nitraatin vuoksi.
Lääke auttaa vain, jos elintavat eivät ole ihan persiillään. Tulet saamaan sen alemmaksi, meitä on paljon.150/115 terv.hoitajalla, kotona ok lääkkeillä.
Silloinhan niitä lääkkeitä just tarviikin jos elämäntavat on persiillään, niitä vaan otetaan enemmän silloin.
Jos on syntyperäistä niin ei auta mikään muu kuin lääkitys.
Ranteet kun vetää auki niin hydraulipaine laskee mukavasti.
Paljonko näytti? Mulla aina lekurissa kovast lukemat, mutta normisti kotona ihan normaalit paineet. Suola pois, vähäkalorinen ruokavalio, liikuntaa esim.