Korkea verenpaine, olisiko jollain kokemuksia miten saada sitä kotikonstein alemmas?
Oli aika hurjat lukemat tänään tarkastuksessa, ja olen itsekin vähän ymmälläni. Viikon seuranta kotona ja sitten lääkäriin.
Kerro miten olet saanut alennettua ilman lääkkeitä?
Kommentit (46)
Magnesiumia ravitolisänä säännöllisesti. Ubikinonia. Kalaöljyjä.
"Hiilarit minimiin" , EI!!!!!!!!!!!
Älä edes kuvittele hoitavasi terveyttä jättämällä kaikki hiilarit. Sokeri ja puhdistettu vehnä kyllä pois.
Vähärasvainen, kasvipohjainen ruokavalio.
Whole food plant based diet. Googleta ja tutustu. Katso forks over knives netflixistä.
Tämä ruokavalio pelasti minun terveyteni.
Ainut ruokavalio , jolla voi kahdessa viikossa laskea verenpaineet ja kolesterolit ilman lääkitystä.
Ainut ruokavalio jolla tutkitusti on avattu tukkeutuneita verisuonia ja parannettu diabetes.
Oikeiden ravitsemusasiantuntijoiden ja tutkijoiden suosittelema.
Hedelmiä, kasviksia, marjoja, palkokasveja, täysjyvää, siemeniä ja kohtuudella pähkinöitä, avokadoja . Mahdollisesti 1-3 x viikossa lohta.
Värikäs, edullinen , saa syödä hedelmiä ja keitettyjä perunoita, ,bataattia. Ym.
Stressin hallinta, tupakoimattomuus, kevyt liikunta,uni.
Kierrä kaukaa kaikki ruokavaliot joissa rajoitetaan hedelmiä tai hitaita hiilareita.
Heikkilä on ortopedi, ei ravitsemusalan ammattilaista nähnytkään.
Suolan vähentämisellä suositukseen ja liikunnan lisäämisellä sain omat paineet tehokkaasti alas. Ja lakritsi ja laku jäi pois myös, mutta niitä en koskaan ole syönyt kuin satunnaisesti muutenkaan.
Suolan kanssa auttoi ruokapäiväkirjan pito - nimittäin siinä pitää oikeasti olla skarppina, raja ylittyy hetkessä. Jäi ulkona syönnit ja töihin otin eväät, koska vähäsuolaisen ruokavalion toteuttaminen ei ravinteleissa oikein tahdo onnistua, mikäli haluaa syödä muutakin kuin salaattia. Ja niin, huomaa että leivässä on yllättävän paljon suolaa! Itse rrrrakastan ruisleipää, mutta sitä oli pakko rajoittaa. Onneksi ei kokonaan tarvitse luopua kuitenkaan.
Alkuun joutui turhautumiseen asti kyyläämään ruokien suolapitoisuuksia ja tuntui ettei mitään voi syödä ilman että päivän suolarajat paukkui, mutta kyllä se alkaa sujua ja osaa pian vältellä pahimmat suola-ansat.
Miksi ne lääkkeet on niin paha asia? Itse sain 19-vuotiaana lääkkeet vaikka ei ylipainoa ole eikä elintavoissakaan suurempaa parantamista ole. Suurin syy paineille on sukurasite.
Ei paineen laskuun muuta oikein ole kuin ylipaino pois, vähennät suolaa ja kiinnität muutenkin terveellisiin elintapoihin huomiota. Veikkaan, että noin korkeita paineita ei elintavoilla ja laihdutuksella saa normaalille tasolle (noin 135/85). Suosittelen lääkkeitä nyt ainakin aluksi, ja sitten samalla elintaparemontti. Parin vuoden päästä sitten näkee tarviiko lääkkeitä enää.
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä veikkaan että ap heitti noi paineensa väärinpäin, eli 190/116 kuulostaa uskottavalta paineilta. Ei toisinpäin.
Tätä 34 yritti sanoa 32:lle. Arvot ei voi olla siis alapaine 190 jos yläp. vain 116.
Että ap:n yläpaine ei ole hyvä ollenkaan, vaan huikea.
Jos syöt salmiakkia tai lakua, jätä ne heti pois. Vähennä suolaa reilusti. Laihduta 5%. Aloita aerobinen säännöllinen liikunta esim kävely 30min/päivä. Esim lakun syönti vaatii 3 kk tauon ennen kuin verenpaine laskee.