Ylen mukaan Rivotril ja Lyrica ovat epilepsialääkkeitä?????
Ehkä Rivotrilille voi tuollainenkin indikaatio löytyä muiden ohella, mutta ei varmaan Lyricalle. Ihmeellisiä tietoja Ylellä.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän katukaupasta ostettua Lyricaa joskus huvikseni/jatkuvien mielialaongelmien takia.
Ja kyllä, olen narkkari.
Etkö voisi lopettaa narkkaamista ja mennä lääkäriin mielialaongelmien takia?
Älä tuhoa itseäsi hyvä ihminen.
En aio lopettaa. Jatkan narkkaamista kunnes kuolen. Käyn 20-40h viikossa hyväpalkkaisissa töissä, joten kustannan kamani tienaamillani rajoilla.
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän katukaupasta ostettua Lyricaa joskus huvikseni/jatkuvien mielialaongelmien takia.
Ja kyllä, olen narkkari.
Mulle annettiin lyricaa selkäkipuihin ja en ole vielä kokeillut, jääkö siihen jumittumaan vai kannattaako edes aloittaa? Mitä muita vaikutuksia on ollut? Rauhoittavako, on uniapnea ja en sen takia ole käyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Oli vain tosi iloinen kun ei tarvinnut käyttää sitä enää. Ihmisillä on kummallisia luuloja. Se on epilepsialääke eikä sitä tosiaankaan pitäisi käyttää mihinkään muuhun.
No jaa, varsin pitkävaikutteisena bentsona voi juuri olla paras mahdollinen esim. akuuttina päällä olevaan yleistyneeseen ahdistuneisuuteen, joka vaivaa ympäri vuorokauden. Ne lyhytvaikutteisemmat sopii enemmän kohtauslääkkeeksi eism. paniikkihäiriöön tai jännittämiseen. Toki, kaikin keinoin yritetään päästä lääkkeestä eroon, esim. terapiaa jne, mutta voi olla jossain vaiheessa ihan korvaamaton lääke ahdistus- tai masennuspotilaalle.
Koska masennuslääkkeiden takana olevilla lääkeyhtiöillä on varaa palkata lobbareita ja käyttää aivopesukampanjoihin paljon enemmän rahaa. Lisäksi yhtiöt saavat masennuslääkkeistä paremmat katteet kuin bentsoista. Yhdysvalloissa erään lääkeyhtiön johto ja entiset toimarit saivat vankeustuomion masennuslääkkeiden tutkimustulostwn vääristämisestä liian positiiviseksi ja haittojen pimittämisestä.
kattokaa tää Ylen dokkari lyrican vaaroista:
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Klonatsepaami tosiaan on paha koukuttaja.
Läheiseni söi Rivatrilia kun ei meinannut epilepsiaan tehota miedompi lääkitys, tuon tabun lopetus oli vaikeaa.
On oikeasti ihmisiä jotka eivät jää koukkuun yhteenkään lääkkeeseen. Tunnen.
Paikallisalkuinen epilepsia on sairaus jonka kanssa ei totisesti ole leikkimistä.
Siinä hyvät neuvot ovat kalliit.
Tässä yksi paikallisalkuisen epilepsian sairastaja. Melkein kaikki lääkkeet kokeiltu, Rivatrilkin. Itseä tuo vain väsytti, lopetuskin meni vaivatta. Apua en saanut.
Mutta tosiaan, näissä hyvä uskoa lääkäreitä, vaikka minkälaista kuraa netti nykyään suoltaisikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä Rivatrilille olis käyttöindikaatiota saanut, jos sitä olis haettu "päihde- ja viihdekäyttöön". Ahdistuneisuushan ei ole edes sen virallinen käyttöaiha. 20v lääkäriuran aikana oon törmännyt kahteen potilaaseen, jolla se on epilepsialääkkeenä käytössä...
Kuulostaa vaikeahoitoiselta paikallisalkuiselta epilepsialta. Siihen voidaan joutua käyttämään jopa 3 eri lääkettä. Siitä huolimatta potilas voi saada kohtauksia. Tunnen.
Ensimmäinen voisi tiedusella neurologeilta lisää. Varsin monet tuota epilepsiaan käyttävät.
Vaikeahoitoinen paikallisalkuinen -> 3 eri lääkettä samaan aikaan, oletan? Ja noinhan se tosiaan menee. Nämä vaikeahoitoiset tuskallisen vaikeahoitoisia toisinaan.
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Klonatsepaami tosiaan on paha koukuttaja.
Läheiseni söi Rivatrilia kun ei meinannut epilepsiaan tehota miedompi lääkitys, tuon tabun lopetus oli vaikeaa.
Rivatril ei yksinään käy kaikille epileptikoille. Joillekin ei välttämättä juurikaan tehoa. Sitä voidaan käyttää myös lisälääkkeenä epilepsiassa.
Sopivan lääkityksen löytäminen epilepsiassa voi olla työn ja tuskan takana. Huomaan ettet taida tietää epilepsiasta kovinkaan paljon.
Juurikin lisälääkkeenä Rivatril oli ko. henkilöllä sopivaa lääkitystä etsiessä.
Luulen kyllä tietäväni jotain epilepsiasta
Jatkan: sopivan lääkityksen etsiminen ja epilepsian muodon muuttuminen vuosien saatossa on tuskallisen tuttu aihe.
Ja myös se, että kuhunkin epilepsiatyyppiin ensisijaisesti suositellut lääkkeet eivät aina toimi alkuunkaan.
Tiedän, että epilepsia ei useinkaan ole pikkuvaiva joka on napit nappaamalla poispyyhitty.
Jos joku ei koukutu mihinkään lääkkeeseen, ei poista sitä tosiasiaa, että bentsodiatsepiinien riippuvuusriski on suuri.
Mainitsemani henkilö sai aika voimakkaita vieroitusoireita(lähinnä ahdistusta) Rivatrilia purkaessa.
Tiedätkö sitä että epilepsia on hengenvaarallinen sairasus jossa lisäksi on suuri tapaturmariski?
Totta kai tiedän.
Mikä viestini on vähätellyt epilepsian vakavuutta?
Olen valvonut pitkittyneen kohtauksen saaneen lapsen vierellä sairaalassa.Samoin henkilö josta puhun on saanut useita pitkittyneitä epilepsiakohtauksia alusta asti kun sairastui. Rivatril sitä paitsi voi lisätä kohtauksia.
Ja hän on myös erittäin yliherkkä lääkkeille. Hän on sitä mieltä että peli on menetetty.
Ihmetyttää terveet ihmiset jotka käyttävät lääkkeitä vaikka eivät ole sairaita. Moni sairas haluaisi olla terve ja ettei tarvitsisi käyttää mitään lääkkeitä.
https://jamanetwork.com/journals/jamaotolaryngology/article-abstract/62…
Oikeasti, se oireet voivat olla myrkytysoireita:-(
Etkö voisi lopettaa narkkaamista ja mennä lääkäriin mielialaongelmien takia?
Älä tuhoa itseäsi hyvä ihminen.