Työuupumus ja sairasloma.
Voinko hakea sairaslomaa esim. oman terv.aseman lääkäriltä vai pitääkö mennä työterveyshuoltoon? Kuinka nopeasti sairaslomaa saa ja kuinka pitkäksi aikaa sitä yleensä myönnetään?
Toinen jalka oven välissä mietin, mitä helvettiä teen :(. En jaksa töissä, mutta varaa ei olisi nyt itseä irtisanoakaan.
Töissä aivan kamala ilmapiiri tällä hetkellä ja kaikki on väsyneitä. Ihan viimeinen niitti, kun minulle huudetaan töissä, vaikka yritän vain auttaa väsyneitä työkavereita. Ei tässä ole enää mitään järkeä :(
Kommentit (34)
Oisko parempi ottaa yhteyttä työsuojeluun, kun tuntuu muillakin olevan samoja ongelmia.
Työnantajat pitäisi laittaa vastuuseen siitä että tuhoavat toisten terveyden. Ensin poltetaan loppuun ja sitten viskataan pellolle. Ja uusi uhri peliin. Kohtuutonta täällä hyvinvointivaltiossa, jossa hyvinvoivat kaikki muut paitsi lystin maksajat.
Työuupumus tuskin häviää lopullisesti viikon saiirauslomalla ja kovin pitkäksi aikaa sitä väsymyksen vuoksi tuskin myönnetään. Muut työntekijät joutuvat tekemään sitten sinunkin työsi jos ketään ylimääräistä ei palkata. Luottamusmiehen pitäisi ottaa huono työilmapiiri esille jos johtoporras ei ymmärrä että asiat on huonosti. Henkilökohtaiisesti lähtisin moisesta firmasta kun terveys on itselleni tärkeä asia.
mene yksityiselle niin saat heti 2kk sairaslomaa. Julkiset ei määrää kuin 2 viikkoa. Itse 30-vuotiaana jäin sairaslomalle en aio enää ikinä työelämään :) minulle riittää hyvin tuetkin.
Työterveyshuoltoon, jos arvelet tarvitsevasi sairauslomaa. Luultavasti saat alkuun ehkä viikon jollain tilapäisen stressihäiriön tmv. koodilla.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajat pitäisi laittaa vastuuseen siitä että tuhoavat toisten terveyden. Ensin poltetaan loppuun ja sitten viskataan pellolle. Ja uusi uhri peliin. Kohtuutonta täällä hyvinvointivaltiossa, jossa hyvinvoivat kaikki muut paitsi lystin maksajat.
Onko se työnantajan vika jos työntekijä ei pysty hoitamaan tehtäviään. Jokaisessa työpaikassa noudatetaan työehtosopimusta ja jos ei noudateta niin työnantajaa uhkaa kymmenien tai satojen tuhansien sakot. Osasyy huonoon työkykyyn taitaa olla huono kunto, riittämätön koulutus ja päihdeongelmat. Kukaan ei haluaisi näitä vajaatyökykyisiä haluaisi palkata mutta on pakko kun muuta ei saa.
Vierailija kirjoitti:
mene yksityiselle niin saat heti 2kk sairaslomaa. Julkiset ei määrää kuin 2 viikkoa. Itse 30-vuotiaana jäin sairaslomalle en aio enää ikinä työelämään :) minulle riittää hyvin tuetkin.
Työnantajan ei tarvitse hyväksyä julkisen tai muun yksityisen kuin itse järjestämänsä työterveyshuollon kirjoittamaa sairaslomaa.
Pitää mennä työterveyshuoltoon omalle lääkärille, koska myöhemmin saatetaan tarpeen vaatiessa järjestää työterveysneuvotelut, jossa arvioidaan sun jäljellä oleva työkyky ja mahdollisesti siirto helpompiin tehtäviin, jos terveytesi vaatii. Saikun määrä riippuu lääkäristä. Mä sain aluksi viikko kerrallaan. Kun en parantunut, sain sitten kuukausi kerrallaan. Saat sairauspäivärahaa Kelalta.
Työsuojeluun kannattaa olla yhteydessä sitten, kun saat itsesi parempaan kuntoon.
Työuupumus on ihan keksitty juttu. Masennus, ahdistus, lorvikatarri... Noihin saa saikkua.
Voin kokemuksesta sanoa että saikku ihan tyhjän kanssa kun mikään siellä työpaikalla kuitenkaan muutu.
Itsekin samassa tilanteessa ja koitan nyt sinnitellä. Kokoajan haen uutta työtä. Ei vaan löydy ja sekin stressaa. Huonosti tässä käy kohta.
T. kerran burn outin kokenut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se työnantajan vika jos työntekijä ei pysty hoitamaan tehtäviään. Jokaisessa työpaikassa noudatetaan työehtosopimusta ja jos ei noudateta niin työnantajaa uhkaa kymmenien tai satojen tuhansien sakot. Osasyy huonoon työkykyyn taitaa olla huono kunto, riittämätön koulutus ja päihdeongelmat. Kukaan ei haluaisi näitä vajaatyökykyisiä haluaisi palkata mutta on pakko kun muuta ei saa.
Vuoden sisällä joudutte palkkaamaan Suomen kaikki osatyökykyiset, jotta saadaan Suomi nousuun. Kukaan ei oikeasti halua heitä työpaikoille, mutta kohta on pakko. Muuten ei saa julkishallinnon diilejä. Yksi mt-pitkäaikaistyötön voi saada paljon hallaa aikaiseksi, ainakin asiakaspalvelussa! Onneksi olkoon yrittäjät - saatte lottopotin!
Eihän monissa työpaikoissa ole työterveyslääkäreitä tai vakuutettuja työntekijöitäkään.
Ihmettelen kyllä miten tälläinen on mahdollista hyvinvointivaltiossa. Tuntuisi meno olevan matalapalkka-alan hommissa kuin kehitysmaassa tai balttialla.
Älkää nyt sentään tehkö kovaa tahtia niitä töitä. Ainoa kuka siitä hyötyy on työnantaja joka huutaa psykopaatin lailla.
Terveys vaan menee halvalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kun noudatettaisiinkin työehtosopimusta. Valitettavasti edellinen hallituksemme mahdollisti sen, että "paikallisen sopimisen" ansiosta työehtosopimuksella voi pyyhkiä hanurinsa. Monella työpaikalla on paikallisesti sovittu aivan ylipitkiä työvuoroja, pakollisia ja ylityökorvauksettomia tietysti.
Vierailija kirjoitti:
sama t.n29
Ap, kenenkään ei tarvitse sietää työpaikalla tyranniaa!
Suomessa monelta esimieheltä puuttuu johtamistaito. Sinun ei pidä saada diagnoosia siitä hyvästä, että toinen ei osaa organisoida työtä.
Lääkärit eivät halua sekaantua... joten ainoa tapa jolla he auttavat, on se että he toteavat - tai mieliksesi keksivä - että olet sairas. No tämähän olisi varsin hullua! JOS diagnoosille on aihetta, silloin ollaan menty aivan liian pitkälle.
Teidän jokaisen olisi tärkeää puhua johtajan kanssa; jos hän on itse ongelma, niin sitten työsuojeluun!
Se menetkö TK:seen vai muualle, riippuu työterveys-sopimuksen laajuudesta.
Minä olin 5 kk sairauslomalla työuupumuksen takia. Menin takaisin töihin ja olin kahden viikon päästä aivan yhtä uupunut kuin ennen sairauslomaa. Asioiden täytyy muuttua tai muuten uupumus tulee aina uudelleen. Irtisanouduin ja pääsin onneksi työpaikkaan, jossa arvostetaan työntekijöiden jaksamista.
Aina voi mennä terveyskeskukseen, tai yksityiselle. Jos hankit vähän vapaata ("vatsatauti"), ja selvittelet sillä välin tilannetta - varmasti sen arvoista, pidemmän päälle.
Tai käytä palkaton vapaa.
Uskalla myös hakea uutta työtä, tai tehdä muita suunnitelmia.
Kyllähän työuupumuksen vuoksi sairauslomaa saa, pitkiäkin pätkiä, mutta ei siitä välttämättä makseta palkkaa.