Introverttien ja erityisherkkien bucket list
Mietiskelinpä tässä että jotain uutta pitäisi keksiä syksyn piristykseksi mutta mitä. En halua kiivetä Mount Everestille enkä halua tutustua uusiin ihmisiin, ainakaan kovin moneen. En halua matkustaa maapallon ympäri ja Visby on kaukaisin paikka jonne voisin lähteä. Miljoona kertaa ei pakohuoneille ja joukkueliikunnan aloittamiselle. Pää lyö ihan tyhjää, tuleeko kellään mitään mieleen?
Kommentit (64)
Itse olen erityisherkkä mutta pohjimmiltani hyvin ekstrovertti. Tämä on erittäin haastava yhdistelmä luonteessa, koska ekstroverttiyden takia en oikein nauti minkään yksin tekemisestä, esim. nämä yksikseen kasvitieteellisessä pyörimiset tai retriitit on minulle ihan tylsyyden huipentuma. Mutta toisaalta erityisherkkyyden takia kuormitun kaikesta kovasti, myös siitä ihmisten seurasta jota kaipaan. Ainoa mikä tähän ristiriitaan auttaa on alkoholi. Sen kanssa voin olla vapautuneesti se sosiaalinen ekstrovertti mikä olen sisimmältäni, silloin kun erityisherkkä puoli ei "skitsoile" kuormittumistensa kanssa.
Yllättävää kyllä, mutta kuntosali on toiminut mulle. Luurit päähän ja puuhastelemaan, täytyy muistaa vaan käydä ruuhkatuntien ulkopuolella.
Mä kyllä tykkään kaupungeista ja ihmisvilinästä minne saa kadota, reissukohteetkin sen mukaisia.
onhan se erityisherkälle miesasiakkaan perässä vellovalle nepalilaisen edustalla häiriköidessä ikävää ja shjokeeraavaa ettei miesasiakas tulekkaan kun huudat "lovea" etunimellä parturikolostasi ja yritätä linja-autojen perään rääkyä vaan miesasiakas käykin käykin naan leivällä nepalissa jonkun toisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wow Classic uusi charru aloitukseen ja levelität sen suureksi.
Tee druidi!
Tuolle jolla oli lista psykedeeleistä ja valaistumisista, niin sanoisin, että olen kokenut sen valaistumisjutun ja tietoisuuden siirtymän kehosta pois. Tapahtui spontaanisti, eikä se tehnyt elämästäni yhtään erilaista tai muuttanut minua paremmaksi/onnellisemmaksi.
Ei se haittaisi vaikkei vaikuttaisi pysyvästi mitään. Haluaisin vaan kokea edes jotain erilaista kuin tavallisesti. Edes hetken. Olen yli 40 v ja tunnemaailmani on aina ollut tasapaksua lättänää. Ei suuria ahdistuksia, ei suuria iloja. Ei mitään erikoisempia sisäisiä kokemuksia. Unetkin on aina aika tylsiä ja tavallisia. Mikä tahansa extreme kelpaisi, aineilla tai ilman.
No jos olet introvertti ja ja erityisherkkä kuten otsikossa peräänkuulutettiin, niin luulen että tunnemaailmasi ei ole tasapaksu lättänä, ellet sitten ole saanut elämääsi stabiiliksi erakkomaiseksi wowittamiseksi 24/7.
Jos haluat herkkänä introverttina extremeä niin pyöräytä itsellesi pentulauma, tai mene päiväkotiin röihin.
Tai hyppää laskuvarjohyppy.
Vierailija kirjoitti:
nigou kirjoitti:
Kirjoita ensin listalle asioita, joiden tekemisestä sinä pidät ja etsi sitä kautta insipiraatiota. Vaikea on tietää, mikä juuri sinua kiinnostaa. Minulle, vaikka olenkin introvertti ja erityisherkkä (vaikka karsastan sitä lokeroa) nautin hiljaisuudesta, metsässä yöpyminen olisi esimerkiksi ihan hirveä stressi, paljon avantouintia kammottavampaa. Avantouinti on itse asiassa ihanaa.
Mikä siinä metsässä yöpymisessä stressaa? Luontohan on mikä rauhallisin ympäristö ja syksyllä pärjää hyvin vielä aloittelijakin.
Ei ole minkäänlaista kartanlukutaitoa eikä suuntavaistoa. Tuskin sinne metsään kannattaa minkään Google mapsin varassa lähteä yksin pyörimään.
Metsässä yöpyminen saattaa pelottaa, mutta harvemmin siellä mitään pelättävää on.
Olen jo vuosia nukkunut hyvien ilmojen aikaan joka ikinen yö metsässä. Eli vuodesta riippuen jostain toukokuusta syyskuun loppuun. Mitään pahaa ei ole koskaan tapahtunut. Jos on eväitä mukana, niin ei ehkä kannata niitä ottaa telttaan mukaan, vaan jättää ne jonnekin kauemmas. Mulla on eväslaatikko, iso muoviloota, lähellä ruoanlaittopaikkaa, joka on kaukana teltasta. Näin ainakaan karhut eivät tule. Karhuja ei ihmiset kiinnosta, mutta ihmisten eväät kyllä. Aina on laatikko saanut olla rauhassa siellä minne se olen jättänyt. Ja tämä alue on sellaista aluetta, jossa esim. pantasusiakin pyörii.
Introvertti olen minäkin, viihdyn yleensä hyvin kotioloissa, mutta kesällä kun on sopivat ilmat, viihdyn vielä paremmin metsässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että mitä? Muuten on aika henkistyneitä ehdotuksia. Ajattelin enemmän ihan tavallisia asioita tyyliin mene yksin mökille ja lue kirjaa. En vain oikein keksi mitään hyviä. T. Ap
Ei kait sen yksinäisempää harrastusta olekaan kuin jonkun wowin nyhjääminen läpi yksinään. Muutenkin tuohon listaan olisi ilmeisesti tarkoitus laittaa asioita joita ei ole vielä tehnyt mutta jotka on haaveena tai tavoitteena.
Siis ei: "käy pas**lla" koska jokainen tekee tuota suunnilleen koko elämänsä vaan esim osta mökki ivalosta jos sellaisen haluaa.
No minusta wowi on hyvin hyvin sosiaalinen peli, voit toki pelata sitä ihan ypöyksin, mutta myös kuulokkeiden kanssa jengissä.
Et ole ehkä koskaan koko peliä nähnytkään ja kokeillut.
Eihän introverttiys ja erikoisherkkyys välträmättä tarkoita sitä ettei koskaan halua/kestä olla vieraiden ihmisten kanssa tekemisissä tai isommissa ihmisjoukoissa. Itse olen esim nauttinut festareista kaveriporukan kanssa, en vaan kaipaa tällaisia juttuja edes vuosittain. Ja käynyt joogaretriitissäkin.
Olen myös matkustellut yksin, tällöin liikun turvallisilla alueilla ja vetäydyn aikaisin lepäämään. Minusta on ihanaa vaan olla rauhassa iltaisin, lukea tai katsoa jotain netistä, juoda ehkä lasi viiniä, kylpeä tai ottaa pitkä suihku. Jaksan sitten taas paljon paremmin ihmetellä uutta paikkaa.
Neuvoisin miettimään mikä kiinnostaa, esim luonto, kulttuuri, historia jne ja sen pohjalta miettisin mitä uutta sitä keksisi. Löytyykö jotain ihan kotipaikkakunnalta tai muualta Suomesta, onko jotain sellaista mitä voi tehdä kotona vai olisiko joku kurssi kiva. Ihmiset on niin erilaisia, joku saa kiksejä moottoripyöräilystä, toinen sadan kirjan lukemisesta vuodessa ja kolmas siitä että näkee revontulia.
Vierailija kirjoitti:
Se on levuttaa.
Älä tee mitään. Vaikutat niin nössöltä ettei mikään tavallisesta poikkeava sovi sinulle. Mutta jos jotain radikaalia haluat kokeilla niin laita työpaikalle huomenna eriväriset sukat kuin yleensä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee druidi!
Tuolle jolla oli lista psykedeeleistä ja valaistumisista, niin sanoisin, että olen kokenut sen valaistumisjutun ja tietoisuuden siirtymän kehosta pois. Tapahtui spontaanisti, eikä se tehnyt elämästäni yhtään erilaista tai muuttanut minua paremmaksi/onnellisemmaksi.
Ei se haittaisi vaikkei vaikuttaisi pysyvästi mitään. Haluaisin vaan kokea edes jotain erilaista kuin tavallisesti. Edes hetken. Olen yli 40 v ja tunnemaailmani on aina ollut tasapaksua lättänää. Ei suuria ahdistuksia, ei suuria iloja. Ei mitään erikoisempia sisäisiä kokemuksia. Unetkin on aina aika tylsiä ja tavallisia. Mikä tahansa extreme kelpaisi, aineilla tai ilman.
No jos olet introvertti ja ja erityisherkkä kuten otsikossa peräänkuulutettiin, niin luulen että tunnemaailmasi ei ole tasapaksu lättänä, ellet sitten ole saanut elämääsi stabiiliksi erakkomaiseksi wowittamiseksi 24/7.
Jos haluat herkkänä introverttina extremeä niin pyöräytä itsellesi pentulauma, tai mene päiväkotiin röihin.
Introvertti olen, erityisherkkä en, luulen että poikkeuksellisen epäherkkä lähinnä. Ainoa tunne mitä koen vahvana on pelko. Siihen reagoin hysteerisesti: itku tai paniikkikohtaus on yleisimmät. Eikä "pelon voittamisen" jälkeen tule mitään hienoa tunnetta ollenkaan.
Mun elämä tosiaan on aika stabiilia ja erakkomaista. Elän yksin, ei ihmissuhteita lainkaan. Teen it-alan töitä yksikseni kotoa, vapaa-ajalla pelaan tietokoneella tai luen kirjoja. Homma on päätynyt tähän, kun nuorempana yritin kaikenlaista mutta totesin ettei esim. matkustelu, harrastukset tms. tuota minulle mitään iloa. Tylsää niissäkin vaan on. Olen niin tylsä, että edes alkoholi ei tee minulle kummoisia oloja. Ensin alkaa naamaa kuumottaa, sitten jos juo lisää, alkaa tasapaino horjua ja puhuminen vaikeutua, mutta mitään iloisia juhlafiiliksiä ei tule.
Matkusta Jurmalaan. Lähempänä kuin Visby ja lomakauden päätyttyä sinua odottavat autiot hiekkarannat ja hiljaiset kahvilat.
Vierailija kirjoitti:
0/5 provo
Keksikää jo jotain uutta provon huutelun tilalle. Säälittävää.
Täällä mainittiinkin jo hautausmaat. Ihan lempparipaikkoja kiertää, varsinkin matkustellessa. Samoin kirkot, temppelit ja museot rauhalliseen aikaan. Matkustan erityisherkkänä introverttinä paljon yksin ja nautiskelen vain kävelemisestä siellä täällä. Turistirysiä yritän välttää, harvemmin ne kiinnostavatkaan. Yritän aina löytää ei-turistien suosimia paikkoja ja katuja. Käyn Berliinissä vuosittain enkä ole vielä kertaakaan mennyt Berliinin muurille, enkä varmaan menekään. Sen sijaan Museosaarella pistäydyn joka kerta, joskus myös merimaailmassa. Merimaailmoissakin on hiljaista ja rauhallista.
Samoin kuin eräs tässä aiemmin, minäkin vetäydyn mielelläni illaksi kotiin, erityisesti matkoilla. Otan pitkän suihkun tai kylvyn, istun koneella ja syön jotain mieleistä, jota ei kotimaasta saa. Seuraavana päivänä jaksaa taas lähteä ihmisten ilmoille.
Aloitin käsityöt siitäkin huolimatta, että olen niissä surkea. En jaksa tehdä kauaa, mutta piristää vähän normaalia hidasta arkea.
Minun toiveissa on hankkia joskus moottoripyörä (yksinäinen harrastus) ja kiertää Japani päästä päähän rannikkokaupunkeja pitkin - mieluiten yksin.
Geokätköilyä ehdotettiin, toinen hyvä voisi olla metallinpaljastimella haravointi, varsinkin jos historia kiinnostaa.
Monet introvertit erityisherkät viihtyvät eläinten parissa, joten miten olisi sijaiskoti kissalle, vapaaehtoistyö eläinten parissa, ratsastus niin että käy vaan istuksimassa hevosen selässä kaikessa rauhassa tai muu vastaava eläimiin ja luontoon liittyvä tekeminen?
Itse haaveilen matkoista, vaikka olenkin introvertti ja herkkä. Syrjäiset paikat kiinnostavat, ja esim. Saaristomeren saaria ja ylipäätään Itämeren saaria haluaisin kierrellä enemmän. Samoin Norja, Färsaaret... Islannissa taitaa jo olla liikaa turistiryysistä nykyään. Atlantin rantoja Euroopassa aion kierrellä jatkossakin. Haluan myös harrastaa melontaa ja avanto-uintia ja tulla hyväksi valokuvaajaksi. Esim.
Itsekin erityisherkkänä ja introverttinä, rikkaan sisäisen maailman omaava tunneihminen haluaisin sanoa sanasen psykedeeleistä. Itseäkin ne kovasti kiinnosti ja olen kokeillut aiemmin kerran sieniä ja kerran lsd:tä. Kivoja kertoja molemmat, ei ehkä niin voimakkaita kuin olin haaveillut. Mutta sitten, kokeilin lsd:tä uudelleen, ja sain kamalan kokemuksen. Käytännössä olin 4 tuntia pahan paniikkikohtauksen kourissa, jouduin ns. luuppiin ja elin samaa kamalaa tilannetta uudelleen ja uudelleen. Koko 4 tuntia itkin aivan huutamalla ja hyperventiloin, pelkäsin etten pääse siitä koko ajan uudelleen elämästäni tilanteesta koskaan irti. Olin aivan kauhuissani ja pelkäsin joutuneeni psykoosiin. Seuraavana päivänä pelkäsin outoja ääniä kun luulin että se toinen todellisuus tulee ja vie minut taas. Mikään hetki elävässä elämässä tai elokuvissa tai missään ei ole koskaan pelottanut niin paljon. Vaikka iltaan sisältyi ennen tuota mukaviakin hetkiä ja juuri sellaisia mitä kyseiseltä substanssilta hain, niin en uskalla enää koskaan kpittaa uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Älä tee mitään. Vaikutat niin nössöltä ettei mikään tavallisesta poikkeava sovi sinulle. Mutta jos jotain radikaalia haluat kokeilla niin laita työpaikalle huomenna eriväriset sukat kuin yleensä
No pieni ihminen minussa olisi halunnut ehkä kirjoittaa jotain tuollaista myös. Jos oikein haluaa revitellä niin laittaa keskenään eri väriset sukat tai vaikka kengät.
Ja jos haluaa oikein kunnolla hurjastella, niin pyytää jotain itse arvalla arpomaansa työkaveria kanssaan töiden jälkeen vaikka kaljalle.
No ei kai sentään, nyt tää lähti ihan laukalle koko homma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee druidi!
Introvertti olen, erityisherkkä en, luulen että poikkeuksellisen epäherkkä lähinnä. Ainoa tunne mitä koen vahvana on pelko. Siihen reagoin hysteerisesti: itku tai paniikkikohtaus on yleisimmät. Eikä "pelon voittamisen" jälkeen tule mitään hienoa tunnetta ollenkaan.
Mun elämä tosiaan on aika stabiilia ja erakkomaista. Elän yksin, ei ihmissuhteita lainkaan. Teen it-alan töitä yksikseni kotoa, vapaa-ajalla pelaan tietokoneella tai luen kirjoja. Homma on päätynyt tähän, kun nuorempana yritin kaikenlaista mutta totesin ettei esim. matkustelu, harrastukset tms. tuota minulle mitään iloa. Tylsää niissäkin vaan on. Olen niin tylsä, että edes alkoholi ei tee minulle kummoisia oloja. Ensin alkaa naamaa kuumottaa, sitten jos juo lisää, alkaa tasapaino horjua ja puhuminen vaikeutua, mutta mitään iloisia juhlafiiliksiä ei tule.
Joo okei. Olen muuten samanlainen, mutta mulla on se ettei itseni kanssa ole tylsää ja päässä on liikaakin vilskettä, uusia ideoita ja kaikkea jännää. Olen semmoinen aika luova henkilö.
Mietin vähän tässä, että josko voisit sinäkin kuitenkin ehkä olla potentiaalisesti luova ja jännäkin ihminen, mutta se luovuus ei ole vaan kytketty/kytkeytynyt päälle.
Luulen että sitä voisi treenata ja harjoittaa jotenkin, ja voisit ehkä seurata ja itsearvioida semi-objektiiviseen tyyliin oman luovuutesi kehitystä. Tee vaikka exeli.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin erityisherkkänä ja introverttinä, rikkaan sisäisen maailman omaava tunneihminen haluaisin sanoa sanasen psykedeeleistä. Itseäkin ne kovasti kiinnosti ja olen kokeillut aiemmin kerran sieniä ja kerran lsd:tä. Kivoja kertoja molemmat, ei ehkä niin voimakkaita kuin olin haaveillut. Mutta sitten, kokeilin lsd:tä uudelleen, ja sain kamalan kokemuksen. Käytännössä olin 4 tuntia pahan paniikkikohtauksen kourissa, jouduin ns. luuppiin ja elin samaa kamalaa tilannetta uudelleen ja uudelleen. Koko 4 tuntia itkin aivan huutamalla ja hyperventiloin, pelkäsin etten pääse siitä koko ajan uudelleen elämästäni tilanteesta koskaan irti. Olin aivan kauhuissani ja pelkäsin joutuneeni psykoosiin. Seuraavana päivänä pelkäsin outoja ääniä kun luulin että se toinen todellisuus tulee ja vie minut taas. Mikään hetki elävässä elämässä tai elokuvissa tai missään ei ole koskaan pelottanut niin paljon. Vaikka iltaan sisältyi ennen tuota mukaviakin hetkiä ja juuri sellaisia mitä kyseiseltä substanssilta hain, niin en uskalla enää koskaan kpittaa uudelleen.
Oliko tuo pelkotiloja aiheuttanut kerta annostukseltaan isompi kuin aiemmin? Olen myös lukenut, että sienillä tripit on "spirituaalisempia" ja syvällisempiä kuin muilla keinotekoisilla psykedeeleillä, jotka on enemmän viihdekäyttöön tarkoitettuja. Huomasitko itse aineissa eroa?
Kasvieteellinen on minunkin lempipaikka keskellä Helsingin hälyä.
Kahvilat ovat kovin hälyisiä, joten puistot ovat mukavampia.
Retriitit ovat parhaita!!
Käy kokeilutunnilla jokaisessa joogasalissa ja löydä mieleinen.
Teehuoneet ovat rauhallisia.
Patikointimatka Algarven hiljaisissa merenrantakylissä ja autiorannoilla (sesongin ulkopuolella :)
Pyöräily karkuun ihmismassoja ja päiväunet riippumatossa (itse kiinnitettävässä).
Vallisaari on keidas.
.