Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minut irtisanotaan ensi kuussa sairausloman takia...

Vierailija
26.08.2019 |

Kuuleminen siis on ensi kuussa. Yhden henkilön voi ottaa mukaan. Otanko luottamusmiehen vai hoitavan tahon? Onko tuosta luottamusmiehen läsnäolosta hyötyä? Jännittää irtisanominen. Mitään en ole väärin tehnyt muuta kuin satuin sairastumaan pahasti.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

TSV kirjoitti:

Eihän näillä tiedoilla voi yhtään sanoa, onko työntekijä vai työnantaja oikeassa. Aloituksessa lukee, että sairastuin pahasti. Mitä jos ap on ollut esim. 2 vuotta pääosin poissa työstä ja sairaus jatkuu edelleen. Työsopimuslaissa on ihan oma pykälä sille, että kun sairaus on ollut riittävän pysyvä ja olennainen, työnantajalla on oikeus irtisanoa työsopimus.

Työkyvyn vähentymisen olennaisuutta ja kestoa arvioidaan, ei varsinaisesti sairautta. 

...

Asiallisena ja painavana irtisanomisperusteena ei voida pitää ainakaan:

1) työntekijän sairautta, vammaa tai tapaturmaa, ellei hänen työkykynsä ole näiden vuoksi vähentynyt olennaisesti ja niin pitkäaikaisesti, että työnantajalta ei voida kohtuudella edellyttää sopimussuhteen jatkamista;

Vierailija
22/33 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja jos en ole kykynevä työhön niin miksei lääkäri laita eläkkeelle?

Ap

Eri asia olla työkyvytön, kuin kyvytön hoitamaan nykyistä työtä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Lääkäri ei voi laittaa sinua eläkkeelle, hän voi vain kirjoittaa sitä varten lausunnon eläkevakuutusyhtiöllesi. Kela on laittanut sinulle kirjeen, jossa kerrotaan, että voit hakea työkyvyttömyyseläkettä, kun vuoden sairausloma on tullut täyteen. Se kirje tulee ihan automaattisesti jokaiselle, kun tietty määrä sairauspäivärahapäiviä on maksettu.

Voit kysyä työkyvyttömyyseläkkeestä omasta eläkevakutuusyhtiöstä ja hoitavalta lääkäriltä. Kunotutustuki eli määräaikainen työkyvyttömyyseläke voi olla yksi vaihtoehto, kun sinulla ilmeisesti Kelan maksamat päivärahat tulee kohta täyteen.

Vierailija
24/33 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä tilanne. Voi sinne tilaisuuteen ottaa mukaan moniakin edustajia, ei missään pykälissä ole henkilömäärää rajattu. Tuskin työnantajaosapuolellakaan vain 2 henkilöä tulee olemaan paikalla.

Tästä huolimatta, sinänsä mitään ei ole tehtävissä, jos työkyvyn alenema on pysyvä. Työnantajalla ei ole tällöin velvollisuutta pitää enää palkkalistoillaan, kuten täällä aiemmin todettiin.

Eläkepäätös on sitten ihan eri asia, se pitää hakea työeläkelaitokselta. Tässä hoitavat lääkärisi auttavat ja kirjoittavat lausunnon sinne. Tosin: eläkkeista on omat pykälät ja tulkinnat ja voi käydä niin, että työkyvyn alenema on niin pitkäaikainen, että saa potkut, muttei niin pysyvä, että saisi eläkkeen. Valitettavasti tällaisia väliinputoajia on järjestelmässä paljon.

Vierailija
25/33 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kesti koko prosessi 3v. Ensin olin pitkään sairaslomalla, sitten oli kolmikantaneuvottelut ja kuntoutukset. Sitten uudelleen koulutus. Irtisanomisaika oli 3kk, palkka tuli vaikka olin kotona.

Vierailija
26/33 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eläkettä ei heru, jos sinut katsotaan työkykyiseksi jossain kevyemmässä työssä, jota nykyinen työnantajasi ei pysty sinulle järjestämään.

Se on sitten toinen juttu, että haluaako kukaan ottaa sinut vajaatyökykyisenä työntekijäksi. Siinä kun on riski, että sairautesi pahenee niin, että et kykene siihen kevyeenkään työhön.

Vierailija
27/33 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä tilanne. Voi sinne tilaisuuteen ottaa mukaan moniakin edustajia, ei missään pykälissä ole henkilömäärää rajattu. Tuskin työnantajaosapuolellakaan vain 2 henkilöä tulee olemaan paikalla.

Tästä huolimatta, sinänsä mitään ei ole tehtävissä, jos työkyvyn alenema on pysyvä. Työnantajalla ei ole tällöin velvollisuutta pitää enää palkkalistoillaan, kuten täällä aiemmin todettiin.

Eläkepäätös on sitten ihan eri asia, se pitää hakea työeläkelaitokselta. Tässä hoitavat lääkärisi auttavat ja kirjoittavat lausunnon sinne. Tosin: eläkkeista on omat pykälät ja tulkinnat ja voi käydä niin, että työkyvyn alenema on niin pitkäaikainen, että saa potkut, muttei niin pysyvä, että saisi eläkkeen. Valitettavasti tällaisia väliinputoajia on järjestelmässä paljon.

Ne eivät ole mitään järjestelmän väliinputoajia, vaan kuuluu normaaliin työelämäkiertoon, että voi joutua vaihtamaan tai kouluttautumaan uuteen ammattiin, vaikka itse ei olisi sitä alunperin toivonut.  

Vierailija
28/33 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tässä on "sudenkuoppa": Kun empaattisen ja hyvää tarkoittavan lääkärin avulla todistelet työnantajalle itsesi työkyvyttömäksi, voi syntyä irtisanomisperuste. Tämä ei millään muotoa takaa sitä, että Kela tai työeläkevakuutusyhtiö pitää sinua työkyvyttömänä.

Vierailija
29/33 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tässä on "sudenkuoppa": Kun empaattisen ja hyvää tarkoittavan lääkärin avulla todistelet työnantajalle itsesi työkyvyttömäksi, voi syntyä irtisanomisperuste. Tämä ei millään muotoa takaa sitä, että Kela tai työeläkevakuutusyhtiö pitää sinua työkyvyttömänä.

Eli en voi tehdä mitään? Kaikissa tapauksissa käy huonosti? huono tsäkä!

Ap

Vierailija
30/33 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin ketjutetuissa määräaikaisissa pitkään (kohdeltiin kuitenkin kuten vakkareita, mm. lomautukset) ja kun loukkasin itseni enkä voinut tehdä työtäni enää niin kätevästi sopparit vaan jätettiin kirjoittamatta. Sinänsä ihan hyvä koska en pysty työtäni tekemään vieläkään näin monen vuoden jälkeen enkä oikein mitään muutakaan työtä. Pitäisi opiskella täysin uusi ammatti mutta epäilen pääsisinkö sisään opiskelemaan vaikka keksisin työn mitä pystyisin tekemään. Aika heikolta kyllä näyttää. Pitkällä sairauslomalla olen edelleen ja kuntoutustuella olen ollut neljä vuotta. Jos ap:llä virka tai vakipaikka niin luulisi että yritettäisiin uudelleen sijoittaa jonnekin muihin tehtäviin.

Vierailija
31/33 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavan töhöttäjiä palstalla taas. Olen HR-päällikkä ja yksityisellä voi irtisanoa jo puolen vuodne yhtäjaksoisen poissaolon jälkeen, JOS näyttää siltä että sairaus on pusyvä ja pitkökestoinen. Julkisella vetkutetaan vuosia ja vatvotaan, yksityisellä uskaöletaan tehdä päätöksiäkin.

Työantaja ei ole velvoitettu pitämään hyväntekeväisyysmielessä työkyvytöntä palkkalistoillaan. Sairasloma ei ole se itrtisanomisen syy vaan kyvyttömyys hoitaa tehtävää. Jos se on pitkäaikainen eikö työntekijö osoita aktiivista halua kuntoutua niin silloin tulee potkut.

Toki ensin pitää yrittää kuntouttaa, etsiä korvaavaa työtä, tehdä kolmikantakeskustelu ja kuuleminen, mutta ei sitä yksityisel kauaa maanitella työntekijää palaamaan kun intoa ei ole.

Mt-saikut on usein näitä eli työntekijä itse sano että ei kiinnosta palata, en jaksa palata, ei tunni siltä että palaan. Haluton ja pasisivinen asennen nopeuttaa potkuja.

Toisin kuin luullaan ei ole mitään laissa olevaa vuoden aikarajaa. Aikaraja ei tule työsopimuslaista vaan oikeustoimikäytännöstä eli KHOn päätöksistä ja ratkaisuista. Joskus on laillista irtisanoa puolen vuoden jälkeen. Joskus taas kahden vuoden jälkeen annetut pitkut on laittomat, jos tukitoimet puuttuvat.

Joku kohkasi että onpa erikoinen ceissi. EI OLE. Tämä on HRn arkipäivää ja joka vuosi näitä on pari tapausta eli täysin tavallista ja normaalia.

Asiaa ei edesauta se että raahaa 20 ihmistä tilaisuuteen sillä kuuleminen ei muuta päätöstä jos siihen on lailliset perusteet. Onkohan ap itse ollut innokas palaamaan, innokas kokeilemaan muuta työtä, ponnistellut kuntoutuakseen? Jos vastaus töihinpaluukysymykseen on ollut luokkaa ”en jaksa”, niin eiköhän päätös ole jo tehty.

Vierailija
32/33 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavan töhöttäjiä palstalla taas. Olen HR-päällikkä ja yksityisellä voi irtisanoa jo puolen vuodne yhtäjaksoisen poissaolon jälkeen, JOS näyttää siltä että sairaus on pusyvä ja pitkökestoinen. Julkisella vetkutetaan vuosia ja vatvotaan, yksityisellä uskaöletaan tehdä päätöksiäkin.

Työantaja ei ole velvoitettu pitämään hyväntekeväisyysmielessä työkyvytöntä palkkalistoillaan. Sairasloma ei ole se itrtisanomisen syy vaan kyvyttömyys hoitaa tehtävää. Jos se on pitkäaikainen eikö työntekijö osoita aktiivista halua kuntoutua niin silloin tulee potkut.

Toki ensin pitää yrittää kuntouttaa, etsiä korvaavaa työtä, tehdä kolmikantakeskustelu ja kuuleminen, mutta ei sitä yksityisel kauaa maanitella työntekijää palaamaan kun intoa ei ole.

Mt-saikut on usein näitä eli työntekijä itse sano että ei kiinnosta palata, en jaksa palata, ei tunni siltä että palaan. Haluton ja pasisivinen asennen nopeuttaa potkuja.

Toisin kuin luullaan ei ole mitään laissa olevaa vuoden aikarajaa. Aikaraja ei tule työsopimuslaista vaan oikeustoimikäytännöstä eli KHOn päätöksistä ja ratkaisuista. Joskus on laillista irtisanoa puolen vuoden jälkeen. Joskus taas kahden vuoden jälkeen annetut pitkut on laittomat, jos tukitoimet puuttuvat.

Joku kohkasi että onpa erikoinen ceissi. EI OLE. Tämä on HRn arkipäivää ja joka vuosi näitä on pari tapausta eli täysin tavallista ja normaalia.

Asiaa ei edesauta se että raahaa 20 ihmistä tilaisuuteen sillä kuuleminen ei muuta päätöstä jos siihen on lailliset perusteet. Onkohan ap itse ollut innokas palaamaan, innokas kokeilemaan muuta työtä, ponnistellut kuntoutuakseen? Jos vastaus töihinpaluukysymykseen on ollut luokkaa ”en jaksa”, niin eiköhän päätös ole jo tehty.

Näinhän se on. Aloittaja itsekin tuossa sanoi, että neuvotteluja on ollut 4-5 jo, eli kyllä tässä melkein varmuudella puhutaan jo vuoden parin poissaolosta, eli olisi pitänyt irtisanoa jo aikoja sitten. "Huvittavana" seikkana tiesittekö muuten, että näitä ihmisiä pidetään kuntapuolella listoilla vuosikausia, kun kellään ei tunnu olevan selkärankaa sanomaan henkilöitä irti vaan vastuu siirretään aina jollekin toiselle. Pahimmillaan olen nähnyt ihmisiä, jotka ovat olleet 7-11 vuotta työstä poissa ja silti ovat virallisesti kunnan työntekijöitä. Veronmaksajien rahojen käyttöä järkevimmillään ja todennäköisesti vain jäävuoren huippu.

Vierailija
33/33 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulemisessa nimenomaan etsitään halua, tahtoa ja intoa palata. Ap näköjään päättänyt esittää että ei halua palata, ei ole työkykyinen - sillä kyllä saa varmistettua ne potkut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme