Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsenlapsien perintö.

Vierailija
26.08.2019 |

Alan olla aika väsynyt lapsen mummon ja vaarin toimintaan. Koko ajan arvostellaan jostain ja kysellään minun asioitani lapsilta. Mm. Onko minulla miestä, oletteko tavanneet äidin ”ystäviä” tms.

Nyt pyysivät varmistusta siitä että lapset ovat ex- mieheni (joka kuoli 3.v sitten) koska jos he jotain perintöä jättävät haluavat että se pysyy suvussa. Mies on lapset tunnustanut kun ovat syntyneet (ei oltu silloin aviossa) mutta se ei näköjään heille riitä.

Lasten vaarilla on parantumaton syöpä ja ilmeisesti testamenttia ollaan tekemässä. Pitääkö minun ottaa yhteys johonkin asianajajaan joka hoitaisi lapsen asiat? Itseä ei kiinosta yhtään sekaantua koko asiaan? Ja kuka tämän edunvalvojan laskun maksaa?

Kommentit (21)

1/21 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisiä lapsesi ovat? Tuolla on aika kattava tietopaketti https://www.minilex.fi/a/alaik%C3%A4inen-ja-perint%C3%B6

Ja tässä on tuosta edunvalvojan kuluista: 

Mitä edunvalvonta maksaa?

Edunvalvojalla on oikeus saada korvaus kuluistaan ja kohtuullinen palkkio. Palkkion suuruudesta säädetään valtioneuvoston asetuksella (696/2012). Palkkion suuruuteen vaikuttaa edunvalvojan tehtävän sisältö sekä päämiehen tulot ja varallisuus.

Jos tehtävää hoitaa yleinen edunvalvoja, palkkio maksetaan edunvalvojan työnantajalle.

Pienimmillään palkkio on 280 euroa vuodessa. Palkkion suuruuden voi laskea sähköisen palkkiolomakkeen avulla maistraattien verkkosivulla.

Vierailija
2/21 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkärankaista olis jos kieltäytyisitte perinnöstä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs, jos antaisit mummon ja vaarin hoitaa asiansa ihan rauhassa? He ovat varmasti aika ahdistuneita ja sekaisin omasta tilanteestaan.

Voit antaa selkokieliset ohjeet lapsillesi, että jos mummo tai vaari jotakin kyselee pitää vastata että pitää jutella sun kanssa. Ei yhtään mitään muuta. Tai jopa käskeä lasta lähtemään pois mummon ja vaarin seurasta, jos eivät osaa jättää lapsiasi perintöjutuista rauhaan.

Puhu itse myös heille se, miten olet lapsiasi neuvonut.

Testamentti on aina selkeä ja yksiselitteinen, joten siinä heidän omaisuutensa voidaan suojella lapsillesi heidän tahtonsa mukaisesti sekä rajata sinut siitä pois. Voit siitäkin sanoa.

Pääasia, että puhutte nyt asiat auki ja rehellisesti. SE varmasti auttaa kuoleman äärellä.

Vierailija
4/21 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat 7.v ja 9.v luen tuon ekan vastaajan linkin kun ehdin. Kiitos siitä.

Olen monesti sanonut miehen vanhemmille että en halua ett he kyselevät lapsilta minun asioita mutta sanovat tekevänsä sen vain lasten hyvinvoinnin takia, lapset kuulemma eivät uskalla kuitenkaan minulle kertoa jos eivät pidä uudesta kumppanistani. Olen sanonut että minulla ei ole uutta kumppania ja vaikka olisikin niin en sitä lapsille tule esittelemään vielä moneen vuoteen mutta tällä hetkellä olemme kolmistaan ja näin on hyvä.

Ap

Vierailija
5/21 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö minun ottaa yhteys johonkin asianajajaan joka hoitaisi lapsen asiat? Itseä ei kiinosta yhtään sekaantua koko asiaan? Ja kuka tämän edunvalvojan laskun maksaa?

Ymmärsinkö nyt oikein, että edesmennyt miehesi on näiden isovanhempien lapsi?

Jos, ja jos lapset ovat alaikäisiä, niin sinä heitä edustat. Rintaperillisenä miehelläsi olisi ollut oikeus lakiosaansa, mutta kun hän on kuollut, tämä oikeus siirtyy hänen lapsilleen. Jos itseäsi ei kiinnosta asiaan sekaantua, voit tietenkin palkata juristin hoitamaan sitä, mutta itse maksat laskun.

Vierailija
6/21 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten isovanhemmat voivat tehdä ihan juuri sellaisen testamentin kuin haluavat. Ei sinun eikä mikään edunvalvojan tarvitse siihen puuttua.

Testamentilla he eivät kuitenkaan voi viedä lapsenlapsilleen kuuluvaa lakiosaa.

Vierailija
7/21 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selkärankaista olis jos kieltäytyisitte perinnöstä.

Tämä ei ole edes mahdollista. Ap:n lapset ovat vielä alaikäisiä, joten eivät voi itse alaikäisinä kieltäytyä perinnöstä, eikä äiti voi tuollaista päätöstä heidän puolestaan tehdä.

Vierailija
8/21 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

He voivat tehdä lapsenlapsilleen testamentissa perinnön, johon sulla ei ole mitään asiaa, mikä on oikein, koska perintö on heidän kuolleen isänsä puolelta.

Vierailija
9/21 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

He voivat tehdä lapsenlapsilleen testamentissa perinnön, johon sulla ei ole mitään asiaa, mikä on oikein, koska perintö on heidän kuolleen isänsä puolelta.

Tuota noin. Nämä lapsenlapsethan joka tapauksessa saavat perintöä, sikäli kuin pesässä on jotain jaettavaa. Ei siihen testamenttia tarvita.

Mutta onko niin, että alaikäisen omaisuus ei ole hänen huoltajansa käytettävissä? Esimerkiksi perintönä saatu.

Vierailija
10/21 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta onko niin, että alaikäisen omaisuus ei ole hänen huoltajansa käytettävissä? Esimerkiksi perintönä saatu.

Alaikäisen omaisuus on hänen omaa omaisuuttaan. Ks. vaikka https://www.maistraatti.fi/fi/Palvelut/holhoustoimi/Alaikaisen-lapsen-o…, sieltä oikealla oleva linkki "Alaikäisen lapsen omaisuuden hoitaminen – kysymyksiä ja vastauksia(.pdf)".  (Siinä puhutaan alaikäisen omaisuudesta muutenkin kuin holhoustoimen tapauksessa.)

Aloittajan tapauksessa siis lastenlapset saavat perintöä aivan normaalisti, ja äidillä (=aloittaja) on velvollisuus huolehtia omaisuudesta eikä hän saa sitä käyttää. 

Erityinen tapaus on, jos perhe joutuu turvautumaan toimeentulotukeen. Tällöinhän jokaiselle perheen jäsenelle määritellään oma perusosa, jonka suuruuteen vaikuttaa mm. ikä. Jos lapsella on omaisuutta, hän ei saa toimeentulotukea, mutta äiti saa sitä kyllä, eli lapsen ei tarvitse omaisuudellaan elättää äitiään. Kela kyllä joskus ei itsekään tiedä tätä, ks. esim. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/201804122200874300.

Jos rintaperillisiä on, kuten tässä tapauksessa aloittajan lasten isoisällä tietysti on, niin testamentilla voi määrätä enintään puolet omaisuudestaan johonkin muualle kuin rintaperillisille. Siihen ei aloittaja eikä mikään edunvalvoja voi vaikuttaa mitään. Toisaalta ilman testamenttiakin on niin, ettei aloittaja voi lapsilleen perintönä tullutta omaisuutta käyttää.

Vierailija
11/21 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsenlapset perivät joka tapauksessa, siis ilman testamenttiakin. Ja ihan riippumatta siitä onko testamenttia vai ei, aloittajalla ei ole lasten perintöön mitään asiaa.

Testamentilla voi kyllä vaikuttaa siihen, minkä verran lapsenlapset perivät, mutta jos jaettavaa pesässä on niin joka tapauksessa perivät jotakin.

Vierailija
12/21 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei ole tulossa perintöä ja lasten puolesta minulla ei ole sellasia oikeuksia että kieltäytyisin heidän puolestaan perinnöstä.

Omaisuutta on tulossa sen verran että edunvalvoja tarvitaan ja olen käsittänyt että minä se en voi olla, mutta tosiaan luen tuon linkin niin olen viisaampi.

Lähinnä tässä mietin sitä että jos eivät jätä lapsille mitään onko minun velvollisuuteni hakea lapsille lakiosaa vai voinko vain jättää hakematta? Maalaisjärjellä ajateltuna en tällöin toimi lasten edun mukaan.

No kai nämä asiat tästä selkenee kun ehdin tutustumaan aiheeseen, ajattelin että jos joku olisi ollut samassa tilanteessa..

Ap

Vierailija
13/21 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äiti käyttää lasten rahoja väärin, hän ei saa olla enää lasten edunvalvoja. Vaan rahankäytön valvonta siirtyy viranomaiselle.

Vierailija
14/21 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajaa näyttää nimenomaan kiinnostavan rahat, ihmiset ovat usein ahneita. " Minua ei kiinnosta", sanoo hän

Vierailija
15/21 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä tässä mietin sitä että jos eivät jätä lapsille mitään onko minun velvollisuuteni hakea lapsille lakiosaa vai voinko vain jättää hakematta? Maalaisjärjellä ajateltuna en tällöin toimi lasten edun mukaan.

Kyllä, velvollisuutesi on vaatia sitä lakiosaa lapsillesi.

Vierailija
16/21 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maistraatista voit kysellä, miten menetellä. Sähköisestikin voit kysyä: https://www.maistraatti.fi/fi/palaute/

Vierailija
17/21 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tekisi sinuna mitään vielä. Isovanhemmathan ovat vielä elossa ja tekevät testamentin miten haluavat - jos tekevät.

Lapsillesi kuuluu lakiosa, ja jos heidät on virallisesti tunnustettu, he tulevat sen myös saamaan.

Vierailija
18/21 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakiosaa tulee vaatia. 

Vierailija
19/21 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapset ovat isänsä omakseen tunnustamia, sen on riitettävä ja se riittääkin. Ihan sama vaikka olisivat adoptoituja - silloinkin heillä olisi laillinen oikeus lakiosaan. Millään testamentilla sitä ei saa pois. 

Vierailija
20/21 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittajaa näyttää nimenomaan kiinnostavan rahat, ihmiset ovat usein ahneita. " Minua ei kiinnosta", sanoo hän

Lakkaa nyt lukemasta rivien välistä, ärsyttää kun idarit yrittää aina kääntää keskustelun pois aiheesta.

Ap, varaa aika maistraattiin, sieltä pääset hyvään alkuun ja he neuvovat sinua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yksi