Lainan vs luottokortin korot
Hei, olen ihan kädetön laina-asioissa, joten pyydän tietäjiltä vinkkejä. Jouduin ottamaan joulukuussa 1500€ lainaa lemmikkini kolmeen ell-reissuun. Olin säästänyt "pahan päivän varalle" 1000€, mutta se ei siis riittänyt, vaan tarvitsin pikaisesti tuon lainan. :( no, minulla on nyt luottokortti 3k rajalla vastaavia tilanteita varten.
En ole mitenkään taloudellisesti ahdingossa, mutta mietin kannattaako minun maksaa tuolta luottokortilta pois tuo laina. Kumpi tulee järkevämmäksi, voinko siis säästää rahaa näin menettelemällä? :)
Sekä laina, että luottokortti ovat Bank Norwegianilta. En ole luottokorttia koskaan käyttänyt tai omistanut, en tiedä millä systeemillä siinä
Maksetaan lainaa takaisin? Erissä, prosenttiosuuksina vai miten?
Tuon lainani kk-erä on 82€, josta itse laina lyhenee vain jotakin 50e. Lopullinen takaisinmaksupäivä on helmikuu 2021. Todellinen vuosikorko oli n. 25%.
Kiitos paljon avusta. Älkää iha teilatko minua, yritän oppia, mutta näissä korko/prosentti/ym asioissa en osaa mitään!
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Missä luottokortissa todellinen vuosikorko on sitten pienin?
Näillä on niin kivikautinen systeemi kun et voi netissä hakea, vaan pitää mennä palvelupisteeseen. En ole s-pankin asiakas.
Op oli muistaakseni 10%
Maksa se nyt vaan nopeaa pois. 200€/kk kun pistät, niin laina lyhenee kuussa 170€/kk! Äläkä ota pikavippiejä enää.
Yli 20% korko on kova ja siitä lainasta kannattaa pyrkiä pois mahdollisimman pian. Jos saat esim muiden mainitseman S-pankin luottokortin riittävällä luottorajalla, niin kannattaa nostaa siltä kortilta lainaa ja maksaa kalliimpi laina pois. Lainasumma itsessään ei tietysti pienene tällä tavalla, mutta pienemmällä korolla oleva uusi laina lyhenee huomattavasti nopeammin samalla lyhennyssummalla.
Komppaan muita että kannattaa tutustua lainaehtoihin ja takaisinmaksuvaihtoehtoihin.
"Jos luottokorttia käyttää, kannattaa näköjään ottaa e-lasku käyttöön, säästää 4 euroa kuussa:
https://www.banknorwegian.fi/CreditCardInfo/PriceList"
Lasku tulee oletuksena sähköpostilla ja on maksuton.
Vierailija kirjoitti:
Maksa se nyt vaan nopeaa pois. 200€/kk kun pistät, niin laina lyhenee kuussa 170€/kk! Äläkä ota pikavippiejä enää.
Kova summa menettää tuo 30€ kuussa. On edullisempiakin lainantarjoajia! Siitä tässä olikin kyse koko aloituksessa
Kallis laina ap:lla toki on, mutta S-Pankkia lukuunottamatta, muiden luottokorttien hankinta voi olla työläs ja harvoin maksuton vaihtoehto sekään. S-Pankkikin taitaa edellyttää osuuskaupan jäsenyyden.
Itse siirtäisin velan Norskin kortille ja lyhentäisin sitä niin paljon kuin voisin per kuukausi. Minimi siinä on 3% saldosta väh 30€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Kallis laina ap:lla toki on, mutta S-Pankkia lukuunottamatta, muiden luottokorttien hankinta voi olla työläs ja harvoin maksuton vaihtoehto sekään. S-Pankkikin taitaa edellyttää osuuskaupan jäsenyyden.
Itse siirtäisin velan Norskin kortille ja lyhentäisin sitä niin paljon kuin voisin per kuukausi. Minimi siinä on 3% saldosta väh 30€/kk.
Huomenta. Kiitos vinkeistä! Vastaan pariin juttuun. Tosiaan otin tuon lainan joulukuussa hyvin kiireellä, kun oli vain nopeasti saatava lisää rahaa eläinlääkärin kulujen noustessa. Säästössä minulla oli 1000€, mutta se ei alkuunkaan riittänyt. Lemmikkini voi nyt hyvin, muuten. En siis kilpailuttanut mitään, vaan otin suurin piirtein ensimmäisen tuloksen mitä google antoi. Raha oli tilillä nopeasti, se riitti siinä tapauksessa. No, nyttemmintosiaan tuo luottokortti hommattu vastaavan varalle!
Luulen, että teen kuitenkin näin. Maksan loppulainan luotolta. Luoton lyhennän sitten nopeahkolla aikataululla. Pyysin loppulainan tietoja, ja yhtäkkiä summa on taas kasvanut. Viimeksi kun katsoin, oli velan määrä 1180€, nyt yli 1200€.. Tässäkin luottokortissa on todellinen vuosikorko 21,92 %. Mutta viimeksi lainan titoja katsoessa siinä oli sen 30% jotain. Voiko korko muuten edes nousta noin, kun allekirjoittamassani lainasopimuksessa ilmoitettu todellinen vuosikorko on sen jotakin 25%. Onneksi ei ole isoja summia, mutta tuhannen taalan paikka oppia! :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
"Jos luottokorttia käyttää, kannattaa näköjään ottaa e-lasku käyttöön, säästää 4 euroa kuussa:
https://www.banknorwegian.fi/CreditCardInfo/PriceList"
Lasku tulee oletuksena sähköpostilla ja on maksuton.
Hyvä homma :)
- se jolle vastasit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomenta. Kiitos vinkeistä! Vastaan pariin juttuun. Tosiaan otin tuon lainan joulukuussa hyvin kiireellä, kun oli vain nopeasti saatava lisää rahaa eläinlääkärin kulujen noustessa. Säästössä minulla oli 1000€, mutta se ei alkuunkaan riittänyt. Lemmikkini voi nyt hyvin, muuten. En siis kilpailuttanut mitään, vaan otin suurin piirtein ensimmäisen tuloksen mitä google antoi. Raha oli tilillä nopeasti, se riitti siinä tapauksessa. No, nyttemmintosiaan tuo luottokortti hommattu vastaavan varalle!
Luulen, että teen kuitenkin näin. Maksan loppulainan luotolta. Luoton lyhennän sitten nopeahkolla aikataululla. Pyysin loppulainan tietoja, ja yhtäkkiä summa on taas kasvanut. Viimeksi kun katsoin, oli velan määrä 1180€, nyt yli 1200€.. Tässäkin luottokortissa on todellinen vuosikorko 21,92 %. Mutta viimeksi lainan titoja katsoessa siinä oli sen 30% jotain. Voiko korko muuten edes nousta noin, kun allekirjoittamassani lainasopimuksessa ilmoitettu todellinen vuosikorko on sen jotakin 25%. Onneksi ei ole isoja summia, mutta tuhannen taalan paikka oppia! :)
Ap
Kertomalla vuosikorolla lainasi kasvaa joka kuukausi noin 30 euroa, jos et lyhennä sitä. Jos olet maksanur edellisen lyhennyksen noin kuukausi sitten ja tarkistanut tilanteen heti sen jälkeen, on lainasumma tosiaan nyt noin 30 euroa suurempi kuin silloin.
Lainasooimuksessa on kerrottu, millä perusteella korkoprosenttia voidaan muuttaa. Yleensä korko on sidottu johonkin viitekorkoon, esim. 3 kuukauden euriboriin. Viitekoroissa ei ole kuitenkaan tapahtunut niin suuria muutoksia, että ne selittäisivät koron kasvun yli 5 prosenttoyksiköllä. Tässä on nyt kaksi mahdollista selitystä:
1. Muistamasi korkoprosentti ei ollut todellinen korko, vaan nimelliskorko, jonka päälle tulee vielä erilaisia kuukausi- ja toimitusmaksuja.
2. Lainapaperissa esimerkki todellisesta vuosikorosta oli laskettu jollekin toiselle lainasummalle kuin minkä sinä otit. Lisämaksujen vaikutus todelliseen korkoprosenttiin riippuu lainasummasta.
Maksa kallis laina pois luottokortilla, ja sit lyhennät sitä luottokorttia niin nopeasti kuin suinkin pystyt.
Mulla on Nordean Mastercardissa 10% todellinen vuosikorko. Mutta koska eka kk on koroton, en maksa korkoja kun maksan luoton aina nollille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kertomalla vuosikorolla lainasi kasvaa joka kuukausi noin 30 euroa, jos et lyhennä sitä. Jos olet maksanur edellisen lyhennyksen noin kuukausi sitten ja tarkistanut tilanteen heti sen jälkeen, on lainasumma tosiaan nyt noin 30 euroa suurempi kuin silloin.
Lainasooimuksessa on kerrottu, millä perusteella korkoprosenttia voidaan muuttaa. Yleensä korko on sidottu johonkin viitekorkoon, esim. 3 kuukauden euriboriin. Viitekoroissa ei ole kuitenkaan tapahtunut niin suuria muutoksia, että ne selittäisivät koron kasvun yli 5 prosenttoyksiköllä. Tässä on nyt kaksi mahdollista selitystä:
1. Muistamasi korkoprosentti ei ollut todellinen korko, vaan nimelliskorko, jonka päälle tulee vielä erilaisia kuukausi- ja toimitusmaksuja.
2. Lainapaperissa esimerkki todellisesta vuosikorosta oli laskettu jollekin toiselle lainasummalle kuin minkä sinä otit. Lisämaksujen vaikutus todelliseen korkoprosenttiin riippuu lainasummasta.
Mä en tajunnut mitään
Yritän selittää jotain 32:lle.
1. Lainan korko on sidottu johonkin viitekorkoon tarkoittaa sitä, että jos viitekorko muuttuu, niin lainan korkokin muuttuu. Ei välttämättä heti, vaan korkoprosenttia voidaan tarkistaa määräajoin (riippuu käytetystä viitekorosta). Jos esim. lainan koroksi on ilmoitettu 3 kk Euribor + 12 %, niin kolmen kuukauden välein katsotaan, mikä on sinä päivänä 3 kk:n Euriborin arvo. Tähän lisätään 12, ja näin saadaan lainan (vuosi)korkoprosentti, jota käytetään seuraavan kolmen kuukauden aikana.
2. Toinen hämmentävä juttu saattoi olla, mitä eroa on nimelluskorolla ja todellisella vuosikorolla. Nimelliskorko on se, joka on merkitty lainasopimukseen korkoprosentiksi. Todellista viisikorkoa maksettaessa otetaan lisäksi huomioon kaikki muut kulut, joita lainasta tulee. Jos esim. lainaa nostettaessa peritään 50 euron toimitusmaksu ja joka kuukausi lyhennyksen yhteydessä 5 euron tilinhoitopalkkio, lasketaan todellista vuosikorkoa laskettaessa näiden vaikutus mukaan sen mukaan, kuinka suurta korkoprosentin muutosta ne vastaisivat. Ja tyypillisesti pienessä lainassa niiden vaikutus on suhteellisesti selvästi isompi kuin suuressa lainasummassa.
Kiitos tuosta selvennyksestä nro 33!
Santanderin lainassa ja myös Nordea Joustoluotossa on paljon pienempi korko kuin Bank Norwegianissa.
Kannattaa yrittää hakea lainaa joko Santanderista tai Nordean Joustoluotossa, näissä siis korko muistaakseni 8-10 %. Santander vastaa tosi nopeasti, parissa päivässä, Nordea Joustoluotto lupaa vastauksen parissa päivässä, mutta heillä on aina kestänyt reilu viikkoa. Lainaraha toki tulee nopeasti tilille.
Eli haet sitä lainojen yhdistelyä ja maksat tuolla halvemmalla lainalla luottokortin + Bank Norwegianin lainan pois.
Bank Norwegianin luottokortti on tosi hyvä jos maksaa laskun aina kerralla, luottokortti on ilmainen ja ulkomailla kuluttomat nostot, mutta jos ei saa kerralla maksettua luottokorttia niin sitten tulee melko kalliiksi.
Totta puhuvat nuo aiemmat vastaajat. Kalliit pikavipit vievät taloudenhuonoon kuntoon tosi nopeasti. Jos tarvitset vain vähän lainaa, kannattaa edullisin luottokortti usein. Vähän isompaan lainatarpeeseen sitten pankin laina, ei pikavippifirman. Pankeilla korot on ihan maltilliset, varsinkin jos pystyy ottamaan vakuudellisen lainan. https://www.op.fi/henkiloasiakkaat/lainat-ja-asunnot/lainat. Tuolta esim. näkee, että vakuudellisen lainan korko on 2-4 %, nyt kun markkinakorot voi olla negatiiviset niin todellinen vuosikorko pysyy tosiaan aika alhaalla. Vakuudettomat lainat tulee aina kalliimmiksi.
S Pankin luottokortin korko ainakin on 7,95%, ei kuukausi ja vuosimaksuja.