Miksi joitakin luullaan nuoremmiksi kuin mitä ovat?
Tulipa vaan mieleeni, kun pe todistin, taas, tilannetta jossa 44v työkaveriani luultiin alle 40v ikäiseksi, useimmat arvelevat n.35v ikäiseksi. Miksi??
Kommentit (23)
No, se ei ole tässä syynä, että olisi taskukokoinen.
Ap
Koska ihminen on ainut tarpeeksi tollo laji laskemaan jotain ankeita ikävuosia. Se ikä ei kerro lopulta ihmisestä juuri mitään koska kaikki kehitytään ja muututaan ajan saatossa kuitenkin ihan omalla, persoonallisella tavallamme.
Oliko tässä mies vai nainen kyseessä? Itse olen 30-vuotias aikuinen nainen mutta moni on luullut nuoremmaksi. Luulen että minun tapauksessa on kyse yleisestä "hentoudesta" olen siis siro ja hoikka kropaltani.
Korkea ääni, käyttäytyvät epäkypsästi, näyttää nuoremmalta, pukeutuu teinimäisesti... syitä on monia.
Mun mies on 190cm pitkä, ja painaa sata kiloa. Sillä on paksu musta parta, ja siltä kysytään melekein aina paperit jos se ostaa alkoholia tai tupakkaa. Ikää on 38v. Toissa viikolla kaverin kaveri arvasi mieheni iän 9v nuoremmaksi . En kyllä pysty sanomaan mistä johtuu.
35-vuotias voi olla fyysisesti vanhempi kuin 44-vuotias. Syitä: ylipaino, tupakointi, alkoholi, aurinko, liikkumatromuus, stressi, psyykkiset sairaudet, huono ravinto, unen puute jne. Toi ei ole vielä mikään merkittävä iän arviointivirhe.
Vuodelleen tarkkaa aikuisen ihmisen ikää on vaikea arvioida. Ihan normaalia on veikata ihmistä 10 vuotta nuoremmaksi tai 10 vanhemmaksi. 20 vuotta onkin sitten jo ehkä hieman eri asia.
Itseänikin luullaan usein 10 vuotta nuoremmaksi, mutta jotkut arvioivat muutaman vuoden vanhemmaksi.
Ja sitten vielä eri asia kuvat ja livenä.
Omalla kohdalla vaikuttaa elämäntilanne, koska haahuilin viisi vuotta, olen vähän jäljessä.
Mun mies yks esimerkki ketä luullaan huomattavasti nuoremmaks mitä on, syyllistyin itsekkin siihen ennenkuin kuulin oikean iän. Ikää siis tällähetkellä 37v, mutta kaikki luulevat alle kolmekymppiseksi.
Vaatteet, hiukset, silmälasit ja muu tyyli vaikuttaa. Lisäksi käytös ja mm. puheenaiheet luovat erilaisia mielikuvia iästä. Myös seura vaikuttaa. Esim. ison ikäeron suhteissa nuorempi alkaa vaikuttaa ikäistään vanhemmalta ja vanhempi nuoremmalta.
Ja sitten on tietysti ne rypyt ja naaman ulkonäkö, harmaat hiukset yms, joista voi päätellä, mutta tuo nyt taitaa olla selvä asia.
Suuret silmät, tasainen iho, ja nykerönenä ovat itselläni auttaneet antamaan nuoren vaikutelman. Geenit määrää.
Olemus on nuoremman oloinen, tyyli ja piirteet. Itseäni luullaan aina nuoremmaksi kuin olen (44v). Viimeksi kollegan veli luuli mun olevan 27v 😎, olen vaatekaupassa töissä ja palvelin häntä. Törmään asiaan jatkuvasti.
En tiedä, mistä mun ja mun kaverin kohdalla johtuu, mutta usein meitä on luultu reilusti itseämme nuoremmaksi. En edes kehtaa ihmisille paljastaa ikääni, kun nolottaa jotenkin se, että he luulevat mua nuoremmaksi kuin olen. Kai sitten olen niin lapsellinen ja huonosti käyttäytyvä, samoin kaverini, jonka kanssa monesti käydään risteilyillä. Kerran esim. laivalla yksi mies jahtasi meitä, ei siis antanut istua meidän rauhassa, vaan tuli aina viereemme häiriköimään. Yksi nainen kauempaa vinkkasi, että tulkaa hänen pöytäänsä, kun siihen ei mahdu muita kuin me, eikä kukaan enää häntä uskalla hätistellä, kun on jo 62-v. Höh, kaverini oli saman ikäinen, minä muutaman vuoden nuorempi. No, me "tytöt" mentiin sitten turvaan hänen luokseen ja saatiin olla rauhassa. Joitain tämän suuntaisia juttuja on sattunut paljon muitakin.
Aviomiestani luullaan jatkuvasta noin 10v nuoremmaksi, ja valilla ruokakaupassakin kysytaan papereita :D Kyseessa kuitenkin 35v herrasmies. Syiksi epailen tiettyyn rajaan asti hyvia geeneja, mutta myoskin:
1. Liikuntaa 6-7 kertaa viikossa (kroppa kuin fitnesskisaajalla)
2. Aarimmaisen terve kalorikontrolloitu ruokavalio (ei sokeria, transrasvaa, juurikaan mitaan prosessoitua)
3. Vahintaan 8h younet joka paiva
4. Alkoholia max kerran - kaks kuukaudessa
5. Ei aurinkoa
6. Osaa googlata, kayttaa ihosairauksien kayttoon tarkoitettuja voiteita ihon kunnon vaalimiseen - miehella ei ole ensimmaistakaan ryppya esim silmaluomissa
Minä olen niitä, joita luullaan oman lapsensa siskoiksi. Siis yli nelikymppisenä joksikin parikymppiseksi. Alkossa kysytään papereita ja viime uutenavuotna jopa ärrällä sytkäriä ostaessa. Minulta on myös kysytty (ulkomailla) olenko jatko-opiskelija vaikka oikeasti olen professori. Kerran jopa oma esimieheni ulkomailla kääntyi hämmästyneenä puoleeni kun pysähdyin käytävällä osallistumaan johtoryhmän pikapalaveriin - oho, luulin sinua opiskelijaksi, hän sanoi. Tässä tilanteessa tosin mulla oli toppatakki ja pipo, kun olin jo matkalla ulos.
Tämä on osin geeneistä kiinni. Isälläni oli sama ongelma. Toisaalta osin se on kiinni myös yleisetä olemukssta. Minä EN ole erityisen tyttömäisen tai nuorekkaan oloinen, enkä ole mitenkään hoikka tai pienikään. Mutta suurin osa näistä erehdyksistä tapahtuu silloin kun en ole meikannut eikä ole washandgota kummempaa kampausta, ja päällä on jotain hyvin simppeliä tyyliin farkut ja trikoopaita tai urheilutakki. Todennäköisesti tähän vaikuttaa myös ujo ja vetäytyvä esiintymistapani.
Ja voin kertoa, että se todellakin on pikemminkin ongelma kuin etu. Kuka nelikymppinen ytössään arvostusta haluava ihminen oikeasti haluaa vaikuttaa opiskelijalta? Ei kukaan.
Olen 51-vuotias ja luullaan usein nelikymppiseksi. Toisaalta minua on luultu ikäistäni nuoremmaksi jo parikymppisenä. En ole mikään pieni tai hoikka joten ei johdu siitäkään, toisaalta kasvoissani ei ole ryppyjä tms. iän merkkejä. Joku tuossa mainitsi pienen nenän ja isot silmät. Pieni nenä on, silmät ovat normikokoa, lisäksi on aika paksut huulet ja paljon tukkaa, nuokin saattavat saada näyttämään nuoremmalta.
Vierailija kirjoitti:
Korkea ääni, käyttäytyvät epäkypsästi, näyttää nuoremmalta, pukeutuu teinimäisesti... syitä on monia.
Niin no, en ainakaan niin lapsellinen että noin yksinkertaistetusti ja ilkeästi arvioisin, tai haukkuisin muita.🙄
Vierailija kirjoitti:
Aviomiestani luullaan jatkuvasta noin 10v nuoremmaksi, ja valilla ruokakaupassakin kysytaan papereita :D Kyseessa kuitenkin 35v herrasmies. Syiksi epailen tiettyyn rajaan asti hyvia geeneja, mutta myoskin:
1. Liikuntaa 6-7 kertaa viikossa (kroppa kuin fitnesskisaajalla)
2. Aarimmaisen terve kalorikontrolloitu ruokavalio (ei sokeria, transrasvaa, juurikaan mitaan prosessoitua)
3. Vahintaan 8h younet joka paiva
4. Alkoholia max kerran - kaks kuukaudessa
5. Ei aurinkoa
6. Osaa googlata, kayttaa ihosairauksien kayttoon tarkoitettuja voiteita ihon kunnon vaalimiseen - miehella ei ole ensimmaistakaan ryppya esim silmaluomissa
Kirjoitin aikaisemmin miehestäni jota myös luullaan koko ajan paljonkin nuoremmaksi kuin hän on. Hänen mustassa parrassaan on myös jo valkoisia karvoja, mutta silti.
1. liikuntana hyötyliikunta, eli halkojen hakkaus ja remonttityöt jos niitä on, nurmikon leikkuu jne.
2 Syö ihan kaikkea, eikä kontrolloi mitään ruokaa, vaan nautiskelee.
3. Epäsäännöllinen 3-vuorotyö, eli ei todellakaan nuku tarpeeksi aina.
4. Juo alkoholia miten milloinkin, välillä parikin kertaa viikossa.
5. On kesäisiin musta kuin p*erkele
6. Ei käytä muuta kuin palasaippuaa ja jotain halpaa dödöä kosmetiikkana.
Geenit on kyllä hänelläkin hyvät, niin ja ikää hänellä tosiaan on jo 38v.
;)
Vaikea sanoa. Itseäni luullaan nuoremmaksi pienen koon takia. Olen 153cm ja painan 45kiloa.