Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Lama mullisti Ahdin ja Tarjan elämän – ”Jos saisi nauraa vapautuneesti edes yhden mukavan hetken”

Vierailija
25.08.2019 |

https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006212585.html

Kaikesta muka pitää tinkiä ja kuvissa pullaa, kuvioitua talouspaperia ja sohvakalusto. Noilla ei yöunia menetetä.

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ovat toimeentulominimillä niin eihän se hääppöistä ole. Kumman vihamielistä porukkaa täällä, vähävaraisten talouspaperitkin huomataan. Vissiin ovat samoja jotka kitisevät että "joudun maksamaan kaiken itse kun köyhät saa ilmaiseksi". Irtisanoutukaa työstä, heittäytykää sosiaalituille ja huomaatte ettei se mitään ihanaa ole. Kokeilkaa ihmeessä niin loppuu se valitus keskituloisen "kurjuudesta".

Vierailija
42/64 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä23337 kirjoitti:

samaa mietin,mulla on tonni eläkettä ja sillä pärjää loistavasti,jää säästöönkin. Justy olen nuorison kanssa menossa syömään ulos ja ihan ite maksan sen 25euroa plus matkat.

Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.

Taidat asua velattomassa omistusasunnossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä toimittajat olivat tuoneet tuliaisia ja sohvakalusto ajalta ennen lamaa.

Ei siis syytä valittaa kun nauttii almujen tuomaa luksusta.

Vierailija
44/64 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuo artikkeli näytä miten hyvin asiar ovat suomessa. Eivät asu missään romuhökkelissä ilman lattiaa.

Vierailija
45/64 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tuo artikkeli näytä miten hyvin asiar ovat suomessa. Eivät asu missään romuhökkelissä ilman lattiaa.

Eikä ikinä olla tyytyväisiä.

Vierailija
46/64 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhjästä on helppo valittaa.

Vierailija
47/64 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi eläkeläistä ei pärjää 2000e / kk käteen? Mitenköhä ne kaikki pienipalkkaiset pärjää?

Mä ihmettelin myös tätä että miten kaikesta muka joutuu tinkimään kun saavat NETTONA 2000€/kk. Miten kallis asunto heillä mahtaakaan olla?! Me saadaan nettona 2300€/kk ja elätetään vielä kahta alaikäistä lasta ja ollaan vielä tilanteessa jossa maksetaan asuntolainaa eli asumiskulut ovat 1200€/kk. En yhtään tajua... Jotain jätetään jälleen kerran kertomatta, onko paljon velkoja jostain tms.

Voisko vielä olla velkaa sieltä konkurssin ajoilta?

Tuskin, jos konkurssista on jo 28 vuotta. Ei ne velkasaneeraukset kovin montaa vuotta kestä. Kuten aina näissä jutuissa, toimittaja jättää tarkoituksella jotain todella oleellista kertomatta. Lopputuloksena runsaasti kysymyksiä herättävä epäselvä juttu.

Saneeraukseen pitää anoa ja kaikki eivät siihen päässeet. Velkoja voi myös uudistaa velan 10v välein, joten siinähän olet.

Kaikki eivät velkasaneeraukseen päässeet mutta artikkelin mukaan Ahti ja Tarja kuitenkin pääsivät. Eli eivät he enää 28 vuoden takaista konkurssia maksa. Rahan riittämättömyys johtuu jostain muusta, jostain mitä jutussa ei kerrota.

Vierailija
48/64 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

90-luvulla oli korot lähemmäs 20 prosenttia. Siitä vain lainoja lyhentämään kun nykyporukoiden talous ei kestä edes prosentin koronnousua nykyisestä melkein nollatasosta. Pistäkää vaikka 200 000 euron laina laskuriin edes 15 prosentin korolla ja ihmetelkää miten maksaisitte. 2008 ei korkotaso ollut mitään tuohon verrattuna.

Korkotaso oli 90-luvulla korkeimmillaan jotain 16 prosenttia, mutta koska inflaatio oli samaa luokkaa, oli reaalikorko sama mitä nykyään, eli nollan luokkaa.

Vierailija
49/64 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kermaperse-eläkeläiset ne jaksaa aina ruikuttaa.

Vierailija
50/64 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika ”nuorina” on nuokin eläköityneet. Me nuoremmat olemme pakotettuja työskentelemään 10, jopa 15 vuotta pidempään kuin nämä kaksi.

Vierailija
51/64 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ovat toimeentulominimillä niin eihän se hääppöistä ole. Kumman vihamielistä porukkaa täällä, vähävaraisten talouspaperitkin huomataan. Vissiin ovat samoja jotka kitisevät että "joudun maksamaan kaiken itse kun köyhät saa ilmaiseksi". Irtisanoutukaa työstä, heittäytykää sosiaalituille ja huomaatte ettei se mitään ihanaa ole. Kokeilkaa ihmeessä niin loppuu se valitus keskituloisen "kurjuudesta".

2000 €/kk netto eläkeläispariskunnalle on hyvin tavallinen summa. Monet perheet elättävät lapsensakin tuolla summalla ja maksavat asuntolainaa.

Vierailija
52/64 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi eläkeläistä ei pärjää 2000e / kk käteen? Mitenköhä ne kaikki pienipalkkaiset pärjää?

Mä ihmettelin myös tätä että miten kaikesta muka joutuu tinkimään kun saavat NETTONA 2000€/kk. Miten kallis asunto heillä mahtaakaan olla?! Me saadaan nettona 2300€/kk ja elätetään vielä kahta alaikäistä lasta ja ollaan vielä tilanteessa jossa maksetaan asuntolainaa eli asumiskulut ovat 1200€/kk. En yhtään tajua... Jotain jätetään jälleen kerran kertomatta, onko paljon velkoja jostain tms.

Voisko vielä olla velkaa sieltä konkurssin ajoilta?

Ei, koska ovat velkasaneeraukseen päässeet.

Vierailija
53/64 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos elämän täytyy olla täydellistä, että voi naurahtaa vapautuneesti, pitää olla melkoinen kontrollifriikki. Suurimmalla osalla ihmisistä on varmasti koko ajan joku ongelma, ja silti useimmat pystyvät nauramaan aivan vapautuneesti. Usein niille ongelmillekin. :)

Vierailija
54/64 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvioitua talouspaperia jopa! Häpeäisivät edes.

Vierailija
55/64 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä 2 kilon netolla pärjää vallan hyvin kahden vanhuksen talous. 

Suuri osa pärjää vähemmällä koko työikänsä. 2k netto vaatii kuitenkin reippaasti yli 3k bruttoa.

Ei vaadi jos saajia on kaksi.

Vierailija
56/64 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vaan jotkut jaksaa herkutella 90-luvun lamamuistoilla. 2008 lama oli maailmanlaajuinen ja siitäkin ihmiset selvinny 👍

90-luvun lama oli pahempi kuin tämä 08 tapaus.

Ehkä kokonaisuudessaan, mutta itse kärvistelen 2008 laman veloissa vieläkin. 90-luvulla ei koskettanut minua mitenkään, joten jokaisella se mitä itse kokee hetkauttaa. Lukuja voi laskea, mutta se on kokonaiskuva joka ei kerro yhden ihmisen tai perheen kärsimyksistä mitään.

Huomattavasti pienemmällä summalla on eletty 5henkeä kuin tuo jutun pariskunta.

Ei irtoa säälipisteitä. En kuunapäivänä tuhlaisi jalkahoitoon. Taluospaperiakaan en käytä, koska wc- paperi on halvempaa.

Kun tilanne on stabiili pystyn jopa ajoittain nauttimaan elämästä. Vaikea uskoa, että se pakokauhu joka aiheutuu kaiken romahtaessa kestää ja kestää. Niihin ulosottoviraston kirjeisiinkin tottuu.

Luulisi, että nyt nauttisivat, kun ei enää kukaan vaadi maksuja.

Vierailija
57/64 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pisti vähän miettimään tuo juttu, että mitä siinä oikein haluttiin sanoa? Ei eläkkeet ole monellakaan tuon kummempia, ja jos asunto ei ole tonnin luokkaa, pärjää paremmin kuin moni muu.

Itse olen 90-luvun laman lapsi. Ja mulla sitä aihetta siitä riittää. Olen miettinyt monesti eikö elokuvantekijöillä riitä kiinnostusta tähän aiheeseen? Isä tilttas, niin kun moni muukin tuohon lamaan. Meni mielenterveys ja fyysinen myös. Yritys kaatui. Siihen loppui meidän onnellinen lapsuus vaikka äidillä säilyi työt mutta kaikki muu oikeastaan hajosi. Kannan niitä haavoja ikuisesti. En saanut oireilevana ja sairastuneena ala-ikäisenä teininä mitään apua mihinkää ja jäin totaalisen yksin. Välillä oli parempia jaksoja jolloin yritin sinnikkäästi opiskella jne.

Nykyään olen yksinhuoltaja (1 lapsi). Sairastuin viime vuosina uudelleen, apua en edelleenkään saa. Mutta mikä tulevaisuus näillä meidän lapsilla on? Pelkään että ei mitään. En pysty elättämään lastani yksin, vaan köyhät vanhat vanhempani, isä kuolemansairas, antavat viimeiset ruokarahansa meille.

Jos nämä jutun eläkeläiset saavat 2000€ nettona, se on +600€ enemmän kuin mitä esimerkiksi minä ja lapsi, siitä maksetaan vuokra (mikä on halvin mahdollinen), jää alle 800€ josta pitää siis maksaa ihan kaikki muu. Kyllä, suojaosuuden alittava summa elämiseen. Kela haluaa laskea mielivaltaisesti toimeentulotuen lähes joka kerta. Sitten on myös tuo aktiivimalli. Eli joka kk jäämme ~50€ vielä miinukselle.

En enää hae toimeentulotukea. Pitäköön kela itsellään. Ei voi sanoin kuvata miten pettynyt olen tähän maahan.

Vierailija
58/64 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pisti vähän miettimään tuo juttu, että mitä siinä oikein haluttiin sanoa? Ei eläkkeet ole monellakaan tuon kummempia, ja jos asunto ei ole tonnin luokkaa, pärjää paremmin kuin moni muu.

Itse olen 90-luvun laman lapsi. Ja mulla sitä aihetta siitä riittää. Olen miettinyt monesti eikö elokuvantekijöillä riitä kiinnostusta tähän aiheeseen? Isä tilttas, niin kun moni muukin tuohon lamaan. Meni mielenterveys ja fyysinen myös. Yritys kaatui. Siihen loppui meidän onnellinen lapsuus vaikka äidillä säilyi työt mutta kaikki muu oikeastaan hajosi. Kannan niitä haavoja ikuisesti. En saanut oireilevana ja sairastuneena ala-ikäisenä teininä mitään apua mihinkää ja jäin totaalisen yksin. Välillä oli parempia jaksoja jolloin yritin sinnikkäästi opiskella jne.

Nykyään olen yksinhuoltaja (1 lapsi). Sairastuin viime vuosina uudelleen, apua en edelleenkään saa. Mutta mikä tulevaisuus näillä meidän lapsilla on? Pelkään että ei mitään. En pysty elättämään lastani yksin, vaan köyhät vanhat vanhempani, isä kuolemansairas, antavat viimeiset ruokarahansa meille.

Jos nämä jutun eläkeläiset saavat 2000€ nettona, se on +600€ enemmän kuin mitä esimerkiksi minä ja lapsi, siitä maksetaan vuokra (mikä on halvin mahdollinen), jää alle 800€ josta pitää siis maksaa ihan kaikki muu. Kyllä, suojaosuuden alittava summa elämiseen. Kela haluaa laskea mielivaltaisesti toimeentulotuen lähes joka kerta. Sitten on myös tuo aktiivimalli. Eli joka kk jäämme ~50€ vielä miinukselle.

En enää hae toimeentulotukea. Pitäköön kela itsellään. Ei voi sanoin kuvata miten pettynyt olen tähän maahan.

maksetaani

Pitää ottaa itse ohjat käsiin, jos haluaa pärjätä. Lapsilla on vielä kaikki mahdollisuudet. Onneksi ruokaa saa halvallakin, kun vähän näkee vaivaa. Lapset on meillä pärjänneet, vaikka aineellista puutetta on ollut. Ei olla toisten rahoilla eletty. Naurattaa nämä kaikki keräykset köyhille. Meitä ei ole mistään autettu koskaan. Vaikka monia varakkaampia on, eli menevät mielivaltaisesti nämä lahjoitukset.

Vierailija
59/64 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä 2 kilon netolla pärjää vallan hyvin kahden vanhuksen talous. 

Suuri osa pärjää vähemmällä koko työikänsä. 2k netto vaatii kuitenkin reippaasti yli 3k bruttoa.

Ei vaadi jos kaksi henkilöä. n. tonni netto per hlö

Vierailija
60/64 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näitä 90-luvun laman uhreja on vielä oikeasti olemassa. Sen henkilökohtaisesti kokeneita yrittäjiä ja lainojen takaajia, heidän lapsiaan. Osan velat eivät ole vieläkään vanhentuneet, koska laki velan vanhenemisesta muuttui vasta 2008. Velkoja voi näitä vanhoja velkoja kuitenkin pistää aina vain uudelleen ja uudelleen hakuun. Jos vaikka kommandiittiyrityksen toimitusjohtaja jäi velkavankeuteen, hän voi virua vankilassaan yhä. Tiedän tapauksen, jossa entinen vaimo oli yrityksen takaajana ja on nyt hakenut entiselle miehelleen velkoja perintään reilusti yli 20 vuotta. Peli jatkuu yhä. Mies perusti uuden perheen, joka on elänyt kaikki nämä vuodet esittäen ekologista elämäntapaa, vaikka tosiasiassa heidän elämänsä on vain puhtaasti rutiköyhää. Entinen vaimo ei kuitenkaan saa euroakaan, joska rahaa ei yksinkertaisesti ole. Minusta tuollaiset 20 vuoden kiusaamiset ja piinaamiset ovat epäreiluja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi viisi