Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka pitkän sairasloman voi saada kerralla?

Vierailija
25.08.2019 |

Noniin noniin, tiedän että otsikko kuulostaa siltä että aion lusmuilla itselleni mahdollisimman pitkän saikun mutta ei tässä nyt aivan siitä ole kyse vaan haluaisin tietää miten pitkän sairasloman lääkäri voi ensimmäisellä kerralla kirjoittaa? Avaan tilannettani seuraavaksi.

Työskentelen pienehkössä yrityksessä, työmääräni on viimeisten vuosien aikana kasvanut todella paljon ja samaan aikaan firmaan on palkattu lisää ihmisiä muihin työtehtäviin mutta tämä mitä minä ja muutama muu tehdään pitäisi edelleen vaan meidän hoitaa vaikka työtä on tosiaan moninkertainen määrä esim kolmen vuoden takaiseen. Työilmapiiri on myös huonontunut koko ajan kun mukaan on otettu mm johtajan poika vaimoineen. Olen uupunut, minulla on takana pitkä masennustausta nuorena ja tämä on ensimmäinen työpaikkani, olen ollut firmassa yli 10 vuotta eikä tänä aikana ole pitkiä saikkuja takana eli en minä mikään lusmu ole. Mutta kun huomaan uupuvani, saatan aamuisin oksennella koska ahdistaa mennä töihin ja olen töissä usein aivan itkuun purskahtamisen partaalla. Tilanne on huonontunut pikkuhiljaa eikä sitä itse edes tajua mutta puhuin siskoni kanssa eilen ja tämä muistutti että olen valittanut ensimmäisiä uupumusoireita jo vuosi sitten.

Olen yrittänyt etsiä toista työtä mutta en ole päässyt haastattelua pidemmälle. Olemme miehen kanssa jopa alkaneet yrittämään lasta jotta saisin sitä kautta breikin töistä mutta eipä ole vielä tärpännyt sekään.

Harkitsen siis että menisin lääkäriin kertomaan uupumusoireistani ja oletan että saisin sairaslomaa. Mutta olenko oikeassa kun uskon että lääkäri ei voi kerralla kirjoittaa kuin max kaksi viikkoa tuossa tilanteessa? Sen jälkeen pitäisi mennä uudestaan näytille ja sitten saa enemmän, tehdään hoitosuunnitelmaa jne?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä se mikään ongelma sitten ole mennä uudelleen lääkäriin hakemaan jatkoa saikulle mutta tiedän että töistä painostetaan jo sen parin viikon aikana :( 

ap

Vierailija
2/21 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin raskaudut tai kannattaa hankkia lasta pahaan uupumustilanteeseen. Saikulle, jota jatkat aina tarpeen mukaan (käsittääkseni voi jatkua jopa kuukausia, täytyy vaan jatkaa) ja siinä samalla kun palaudut, lapsi alulle :-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos sairasloman sijasta vaihtaisit työpaikkaa?

Vierailija
4/21 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta työnteko kun ei kerran hommat maistu. Kyllä tilallesi löytyy kunnollinen työntekijä.

Vierailija
5/21 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos sairasloman sijasta vaihtaisit työpaikkaa?

No kiitos vinkistä, mikäli luet viestini niin olen hakenut uutta työpaikkaa mutta en ole sellaista saanut. Jatkan hakemista mutta kun en voi tietää milloin sellaisen saan/jos saan niin ei tässä oikein ihan totaaliseen burn outiin itseään viitsisi ajaa. 

Vierailija
6/21 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi viikkoa on tuossa tilanteessa se tavallinen sairausloma. Jos tilanne jatkuu, saatat saada 2-3 kk.

Vierailija
7/21 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta työnteko kun ei kerran hommat maistu. Kyllä tilallesi löytyy kunnollinen työntekijä.

Kiitos panoksestasi keskusteluun, teen työni kyllä ja enemmänkin. Tilalleni ei löydy työntekijää koska firmaamme ei ole ketään yrityksistä huolimatta saatu nykyisillä ehdoilla palkattua. 

ap

Vierailija
8/21 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu___ kirjoitti:

Tuskin raskaudut tai kannattaa hankkia lasta pahaan uupumustilanteeseen. Saikulle, jota jatkat aina tarpeen mukaan (käsittääkseni voi jatkua jopa kuukausia, täytyy vaan jatkaa) ja siinä samalla kun palaudut, lapsi alulle :-)

Olet oikeassa siitä että lapsi tähän tilanteeseen ei varmasti ole paras ratkaisu.. Olemme vain jo siinä iässä että viimeisiä vuosia sen mahdollisuuden kanssa viedään, aiemmin emme olleet varmoja haluammeko lapsia mutta ajatus on kypsynyt viime vuosina ja tuntui luontevalta jättää ehkäisy pois. Tämä päätös tehtiin toki jo keväällä jolloin en ollut ihan näin uupunut. Ja kyllä, tiedän että tästäkin syystä sairaslomalla voi olla kuukausia mutta mikäli jään kahden viikon saikulle niin töissä oletetaan että todellakin palaan sitten sen kahden viikon kuluttua ja eihän se minun ongelmani ole jos en sitten palaakaan vaan saan lisää saikkua mutta.. Pomoni osaa olla todella päällekäyvä ja saan varmasti haukut pitkästä saikusta jota jatketaan pätkissä. Yksi pitkä saikku olisi siksi niin paljon helpompi kun kaikille olisi kerralla selvää etten ole palaamassa aikoihin ja sitä tässä kyselen. Epätoivoisena. 

ap

Vierailija
9/21 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi viikkoa on tuossa tilanteessa se tavallinen sairausloma. Jos tilanne jatkuu, saatat saada 2-3 kk.

Kiitos, näin oletin. No ei se auta kun mennä näillä pätkillä sitten ja välttää vaan kaikkea muuta kommunikaatiota työpaikan suuntaan. 

ap

Vierailija
10/21 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun käsittääkseni kolme kuukautta olisi maksimi kerralla.

Vierailija
11/21 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse uupumuksen takia sairaslomalla olleena.Kyllä kahden viikon välein on haettava uutta sairaslomaa.Lääkäri sanoi,että hän voisi kirjottaa jo suoraan 2kk:tta mutta joudut silti kahden viikon välein käymään,kun kela vaatii lääkärin lausunnon kahden viikon välein työ kunnosta.

Itse sanoin töissä, kun oli vähän et no kahden viikon päästä sitten palaat,että riippuu jaksamisesta ja todennäköisesti en palaa vielä kahden viikon päästä.Olin 2kk:tta ensin pois sitten mielestäni jo liian aikaisin töihin kokeilu,olin kaksi viikkoa lisää saikulla ja sitten olin kuukauden osa-aikaisesti töissä.Nyt normaalisti töissä ja voin hyvin.

Käy ihmeessä lääkärissä kun oireilu on noin vakavaa!

Vierailija
12/21 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et vain irtisanoudu? Katenssi pukkaa mutta ei se palkka sairauslomallakaan pitkään jatku entisellä tasolla. Silloin olet paremmassa asemassa hakiessasi uutta työtä kun takana ei ole uupumussaikkua.

Vierailija
13/21 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärissä kannattanee välttää sanaa uupumus, koska jos lääkäri kirjoittaa diagnoosin työuupumuksesta, niin sairausjan palkka jää todennäköisesti saamatta eikä Kela maksa sairauspäivärahoja. Kerro oireista, joista saa kelvollisen diagnoosin kuten masennus, uniongelmat ja oksentelu.

Vierailija
14/21 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 kuukautta ainakin minulla, vaikka oli sellainen operaatio, josta ei mahdollisuutta toipua työkuntoon tuossa ajassa.

Vierailija
15/21 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme kuukautta on maksimi. Tätä käytetään pitkiä hoitojaksoja vaativien somaattisten sairauksien yhteydessä, esim. syöpä ja siitä johtuva leikkaus, sytostaattihoidot jne.  Vuoden sairauslomien jälkeen tilanne katsotaan työkyvyttömyyden ja kuntoutuksen näkökulmasta. 

Uupumuksesta on käytännössä on maksimi kaksi viikkoa ja sitten tilanne arvioidaan uudestaan. 

Kuningasidea onkin hoitaa uupumustaan vauvalla :D Ihan tosissasi olet?

Vierailija
16/21 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Burn-out ja keskivaikea masennus, 2 kk sairausloma suoraan. Sen jälkeen vielä 2 vk jatko, josta paluu osasairauspäivärahalla töihin sekä tehtävänkuvan muutos. Jos olisin palannut sairausloman jälkeen samoihin tehtäviin, olisi burn-outin uusiutuminen ollut hyvinkin todennäköistä. Onneksi työantajani oli ymmärtäväinen, arvostan työantajaani todella paljon. 

Vierailija
17/21 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä psykiatrian puolen lääkärille. Sieltä saa suoraan pitemmän sairasloman, kun masennustausta. Tk-lääkäri ei kirjota, kuin muutaman päivän. Kokemusta on.

Vierailija
18/21 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei tuo työpaikka tule muuttumaan niin sinun pitää muuttua. Joko lähdet tai lakkaat välittämästä ilmapiiristä.

Vierailija
19/21 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain viimeksi 60 päivää.

Lääkäri sanoi, että se on pisin aika minkä voi voi kirjoittaa. Pidempään tarvii jonkun lisälausunnon. En muista mikä juttu se oli, mutta 60 päivää tuli nyt alkuun sairauslomaa.

Työttömänä olen, eli ei kaadu mun työt muiden päälle. Sairautta ei vaan saa hoidettua, jos ei etene saikkujen kautta.

Vähän hölmöltä tämä sairausloma kyllä tuntuu.

Vierailija
20/21 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Burn-out ja keskivaikea masennus, 2 kk sairausloma suoraan. Sen jälkeen vielä 2 vk jatko, josta paluu osasairauspäivärahalla töihin sekä tehtävänkuvan muutos. Jos olisin palannut sairausloman jälkeen samoihin tehtäviin, olisi burn-outin uusiutuminen ollut hyvinkin todennäköistä. Onneksi työantajani oli ymmärtäväinen, arvostan työantajaani todella paljon. 

Onneksi on ymmärtåväinen työnantaja. Vastaava tapaus oli, jossa oli puolen vuoden vuoden sairausloma. Työhön palatessa työnantajan olisi pitänyt huomioida tilanne, mutta loman ainana työmäärä oli vain lisääntynyt. Työnantaja irtisanoi työntekijän. Tästä oli ammattiliiton sivuilla. Kyseessä oli iso työnantaja, joten jos olisi ollut halua ratkaista tilanne, niin siihen olisi ollut kaikki mahdollisuudet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi