Kuinka pitkän sairasloman voi saada kerralla?
Noniin noniin, tiedän että otsikko kuulostaa siltä että aion lusmuilla itselleni mahdollisimman pitkän saikun mutta ei tässä nyt aivan siitä ole kyse vaan haluaisin tietää miten pitkän sairasloman lääkäri voi ensimmäisellä kerralla kirjoittaa? Avaan tilannettani seuraavaksi.
Työskentelen pienehkössä yrityksessä, työmääräni on viimeisten vuosien aikana kasvanut todella paljon ja samaan aikaan firmaan on palkattu lisää ihmisiä muihin työtehtäviin mutta tämä mitä minä ja muutama muu tehdään pitäisi edelleen vaan meidän hoitaa vaikka työtä on tosiaan moninkertainen määrä esim kolmen vuoden takaiseen. Työilmapiiri on myös huonontunut koko ajan kun mukaan on otettu mm johtajan poika vaimoineen. Olen uupunut, minulla on takana pitkä masennustausta nuorena ja tämä on ensimmäinen työpaikkani, olen ollut firmassa yli 10 vuotta eikä tänä aikana ole pitkiä saikkuja takana eli en minä mikään lusmu ole. Mutta kun huomaan uupuvani, saatan aamuisin oksennella koska ahdistaa mennä töihin ja olen töissä usein aivan itkuun purskahtamisen partaalla. Tilanne on huonontunut pikkuhiljaa eikä sitä itse edes tajua mutta puhuin siskoni kanssa eilen ja tämä muistutti että olen valittanut ensimmäisiä uupumusoireita jo vuosi sitten.
Olen yrittänyt etsiä toista työtä mutta en ole päässyt haastattelua pidemmälle. Olemme miehen kanssa jopa alkaneet yrittämään lasta jotta saisin sitä kautta breikin töistä mutta eipä ole vielä tärpännyt sekään.
Harkitsen siis että menisin lääkäriin kertomaan uupumusoireistani ja oletan että saisin sairaslomaa. Mutta olenko oikeassa kun uskon että lääkäri ei voi kerralla kirjoittaa kuin max kaksi viikkoa tuossa tilanteessa? Sen jälkeen pitäisi mennä uudestaan näytille ja sitten saa enemmän, tehdään hoitosuunnitelmaa jne?
Sairasloma ei ratkaise mitään.