Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Pihapiiriin ilmestyvää kissaa ei saa ruveta ruokkimaan!"

Vierailija
24.08.2019 |

Kertokaahan yksikin hyvä syy, miksei? Jos kissa pyörii päivä- tai viikkotolkulla alueella, vaikuttaa nälkäiseltä, on ehkä leikkaamatonkin eikä kukaan sitä etsiskele mitään kanavia käyttäen, niin voi tehdä johtopäätöksen siitä, kuinka hyvä ja huolehtiva "omistaja" kissalla on. Jotkut ihmiset tuntuvat pitävän asiaankuuluvina kissan jokakesäisiä, jopa viikkoja tai kuukausia kestäviä reissuja. Jos leikattu kissa saa tarpeeksi huomiota ja ruokaa kotona, ei sillä ole tarvetta lähteä pidemmäksi aikaa kotoa. Siksi koen oikeudekseni tarjota kissalle paremman kodin ja olen näin kerran tehnytkin.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin tarjoama ruoka on parempaa kuin kotona voinko muuttaa naapuriin? Ikävä vain että naapuri ei taitaisi huolia minua elätiksi kun en ole söpö kissa.

Onko ok että ruokin naapurin lapsia kun he saavat niin kehnoa ruokaa ja hoitoa mielestäni kotona?

Vierailija
2/29 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs hopeakettua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kissa on vieraslaji eikä kuulu Suomen luontoon. Jos haluat auttaa kissaa, otat sen kiinni ja viet löytöeläintaloon tai otat itsellesi kotiin asumaan. Maaseudulla on jopa laillista ampua ympäriinsä pyörivä kissa, koska kissa ei kuulu Suomen luontoon, kunhan kissa vaikuttaa villiintyneeltä eikä kotikissalta. Se että sinä ruokit kissaa ei myöskään tarjoa sille juurikaan parempaa elämää. Jos se ei saa pihalta ruokaa, se kuolee nälkään. Jos sinä ruokit sitä, se on edelleen vaarassa ulkona.

Vierailija
4/29 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissa myös voi vaikuttaa nälkäiseltä siksi, että tarjoat sille ruokaa. Taajaman ulkopuolella on sallittua pitää kissaa irti ja ne lähtevät kyllä retkille, jos niitä irti pitää. Se ei ole välttämättä nälkäinen, kyllä se kotiin menee jos on nälkä. Sinä et tiedä kuinka naapurin kissaa kuuluisi hoitaa. Ja mitäs paskaa sinä sille syötät? Latzia vai? Saa kuule luonnosta paremmat ravintoaineet.

Vierailija
5/29 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset hanki kissaa löytöeläintaloon? Eihän se voi siellä ulkona ikuisesti olla.

Vierailija
6/29 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Se kuuluu loukuttaa ja viedä löytöeläinkotiin. Tai sitten otat omaksi.

Vierailija
7/29 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kissa myös voi vaikuttaa nälkäiseltä siksi, että tarjoat sille ruokaa. Taajaman ulkopuolella on sallittua pitää kissaa irti ja ne lähtevät kyllä retkille, jos niitä irti pitää. Se ei ole välttämättä nälkäinen, kyllä se kotiin menee jos on nälkä. Sinä et tiedä kuinka naapurin kissaa kuuluisi hoitaa. Ja mitäs paskaa sinä sille syötät? Latzia vai? Saa kuule luonnosta paremmat ravintoaineet.

Kissaa pitää irti myös taajamassa.

Järjestyslain 14. pykälän mukaan kissaa ja koiraa ei saa päästää kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle, yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, elintarviketorille, yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua.

Järjestyslaki ei siis kiellä pitämästä kissaa vapaana, mutta laki kuitenkin velvoittaa omistajaa huolehtimaan, että irrallaan oleva kissa ei mene naapuritalon tai -taloyhtiön pihalle eikä järjestyslaissa erikseen lueteltuihin kiellettyihin paikkoihin.

Vierailija
8/29 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
9/29 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sitä ruokkia Vihtavuoren hauleilla, kerta-annos riittää, eikä katti ole enää pihapiirissä vastuksina.

Vierailija
10/29 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan etsiskellä mitään kanavia käyttäen kun ei ole keneltäkään kadonnutkaan. Siis käy kotona vähintään yhtä säännöllisesti kuin kylilläkin.

Meidän pihaan ilmestyi vieras kissa alkukesästä noin 15v sitten - silloin ei oltu ihan niin hysteerisiä ulkona liikkuvien kissojen suhteen. Selvästikään ei ollut kulkukissa, oli panta (tosin ilman yhteystietoja), tuli tekemään tuttavuutta. Ajattelin just näin että vieraita kissoja ei pidä suotta houkutella; reissussa menee sitä pidempään mitä helpommin saa ruokaa. En siis antanut ruokaa eikä kissa sitä halunnutkaan, mutta koko kesän se kävi mun luona nukkumassa.

Syksyn tullessa alettiin naapureiden kanssa huolestua, toiset kehotti että "ota ihmeessä siitä ittelles kissa kun se kerran sun luona viihtyy". Todellakin viihtyi, mutta ruokaa se sai edelleen jostain toisaalta. Lopulta paljastui että kissa oli kotoisin samasta pihasta. Tässä on tusina asuntoa, eikä kenenkään mikään pakko olla naapurien kanssa jutuissa. Jossain välissä se kissa oli aina käynyt kotonaan syömässä, mutta suurin osa asukkaista oli nähnyt sen kulkevan vain mun kämpässä.

Vierailija
11/29 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi sitä ruokkia Vihtavuoren hauleilla, kerta-annos riittää, eikä katti ole enää pihapiirissä vastuksina.

Juu, tai demarien räjäyttää elävältä spraymaalipurkeilla.

Voihan sitä kaikkea tehdä juu.

Vierailija
12/29 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ruokkia, minäkin ruokin naapureiden kissoja, niin että sitten kun aletaan niitä loukuttamaan ja viemään löytölään, jäävät helpommin kiinni.

Samalla saattaa myös omistajat huolestua, kun kissansa eivät syö kotona.

Vierailija
13/29 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapurin tarjoama ruoka on parempaa kuin kotona voinko muuttaa naapuriin? Ikävä vain että naapuri ei taitaisi huolia minua elätiksi kun en ole söpö kissa.

Onko ok että ruokin naapurin lapsia kun he saavat niin kehnoa ruokaa ja hoitoa mielestäni kotona?

Ei ole ok, vaan siinä tapauksessa sun pitää tehdä naapurista lasu. Kissan suhteen sensijaan ei ole syytä kuormittaa eläinsuojelua, jos itse voin ja haluan suoraan tarjota sen paremman kodin kisulle.

Vierailija
14/29 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapurin kissaa kuuluu hoitaa ihan niinkuin mitä tahansa kissaa ja heitteillejättö (vapaa ulkoilu) ei ole hoitoa.

Vierailija
15/29 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kyllä ajatellut ottaa itselleni jonkun ulkona yksinään jatkuvasti kulkevan kissan, selvästi siitä ei omistajat piittaa lainkaan, kun taas minä tarjoan kissalle rakastavan kodin, enkä päästä yksin ulos.

Ulkokissan omistajahan ostaa vain uuden kissan tilalle.

Vierailija
16/29 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska kissa on vieraslaji eikä kuulu Suomen luontoon. Jos haluat auttaa kissaa, otat sen kiinni ja viet löytöeläintaloon tai otat itsellesi kotiin asumaan. Maaseudulla on jopa laillista ampua ympäriinsä pyörivä kissa, koska kissa ei kuulu Suomen luontoon, kunhan kissa vaikuttaa villiintyneeltä eikä kotikissalta. Se että sinä ruokit kissaa ei myöskään tarjoa sille juurikaan parempaa elämää. Jos se ei saa pihalta ruokaa, se kuolee nälkään. Jos sinä ruokit sitä, se on edelleen vaarassa ulkona.

Kannattaisi lukea aloitus loppuun saakka. Nimenomaan kerroin kokevani oikeudekseni tarjota kissalle kodin ja näin tehneenkin joskus.

Vierailija
17/29 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta. Se kuuluu loukuttaa ja viedä löytöeläinkotiin. Tai sitten otat omaksi.

Luetteko aloituksista muuta kuin otsikot? Omaksi ottamisesta puhuinkin.

Vierailija
18/29 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy niitä sen verran houkutella, että pitävät hiiret aisoissa.

Vierailija
19/29 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset hanki kissaa löytöeläintaloon? Eihän se voi siellä ulkona ikuisesti olla.

Ei, vaan siitä tulisikin minun kissani, niinkuin kirjoitan. Tällä hetkellä tuollaista tilannetta ja kissaa ei siis ole, mutta aiemmin olen näin toiminut ja täysin vailla tunnontuskia.

Vierailija
20/29 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ok, vaan siinä tapauksessa sun pitää tehdä naapurista lasu. Kissan suhteen sensijaan ei ole syytä kuormittaa eläinsuojelua, jos itse voin ja haluan suoraan tarjota sen paremman kodin kisulle.

Mitä se lasu siinä hyödyttäisi, naapurissa vain nyt voi olla mauttomanpaa ruokaa kuin meillä ja lapsi käy mieluummin meillä syömässä kuin syö kotona. Miksi lastensuojelua pitäisi kuormittaa tuollaisella asialla kun minä voin ihan hyvin tarjota sen ruuan lapselle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi