Kuinka paljon sairaanhoitaja tekee oikeasti käytännön hoitotyötä?
Eli potilaiden syöttämistä, pesemistä, ruokkimista, kääntämistä, vaipanvaihtoa?
Aloitin juuri opinnot. Teoria, kuten anatomia yms, kiinnostaa minua hyvinkin paljon. Mutta yksi paksu opus käsittelee lähes pelkästään tuota vaipanvaihtoa jne. Tajusin juuri, että eihän minua kiinnosta ihmisten pyörittely. Luulinkin, että se on lähihoitajien työtä.
En ole ollut koskaan sairaalassa, terveyskeskuksessa toki. Taidan olla ihan väärällä alalla.
Kommentit (57)
Tietääkö kukaan? Kun sairaanhoitajaopiskelija saa työskennellä lähihoitajana kun on 60 op kasassa, niin saako työskennellä vaikka päiväkodissa? Kun sairaanhoitajahan ei työllisty päiväkotiin, mutta lähihoitaja voi työllistyä ja toimisit lähihoitajana?
Tärkeintä on osata kunnolla suomea työssä. Ettei satu vaaratilanteita ja väärinkäsityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti luulin, että lähihoitajat tekee nuo pesut, ruokkimiset, vaipanvaihdot. Ja jotkut laitosapulaiset vaihtavat lakanat ja siivoavat.
Sairaanhoitajien luulin tekevän neuvontatyötä, annostelevan lääkkeet, hoitavan haavat, vaihtavan sidokset, yms.
No, pitäskö heti ilmoittaa, että lähden koulusta nyt? Vai katsoa, millainen eka harjoittelu on?
Lol, meinaatko että niitä potilaita joidenka haavat ja sidokset hoidetaan, niin riittää koko vuoron ajaksi?
Apllä selvästi aika ruusuiset mielikuvat hoitajan työstä.
Aika vähän. Suurin osa ajasta ollaan somessa ja kahvilla.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö kukaan? Kun sairaanhoitajaopiskelija saa työskennellä lähihoitajana kun on 60 op kasassa, niin saako työskennellä vaikka päiväkodissa? Kun sairaanhoitajahan ei työllisty päiväkotiin, mutta lähihoitaja voi työllistyä ja toimisit lähihoitajana?
En usko. Mun kaveri on valmis sh eikä voi työskennellä päiväkodissa (kysyi tätä siis erikseen). Eikä tasan varmasti voi työskennellä hammashoidossa, se on sen verran spessuala. Luulisin että 60op voi työskennellä just sellaisissa sairaanhoidollisissa hommissa eli just perushoitoa ja sellaista. Lähihoitajan tutkinto on sosiaali- ja terveysalan tutkinto kun sh on terveysalaa pelkästään.
Riippuu. Itse työskentelen vanhuspuolella, tällä hetkellä hoitokodissa. Meillä sairaanhoitajat tekevät täsmälleen samaa hoitotyötä kuin lähihoitajat, ja sairaanhoitajan tehtävät tulevat siihen päälle. Kotihoidossa taas sairaanhoitaja istui iltapäivän toimistolla ja puhui puhelimessa omaisten, asiakasohjaajien ja muiden sidosryhmien kanssa, mutta aamupäivä oli ihan samaa hoitotyötä suihkutuksineen ja syöttämisineen.
Riippuu täysin osastosta, minkälaisia potilaita hoidat.
Sama muilla aloilla, koulutus jotain ja kaikkea vähän käytännön työ käsittelet jotakin osaa asioista.
Koulutus on lupa ja mahdollisuus aloittaa alalla.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti luulin, että lähihoitajat tekee nuo pesut, ruokkimiset, vaipanvaihdot. Ja jotkut laitosapulaiset vaihtavat lakanat ja siivoavat.
Sairaanhoitajien luulin tekevän neuvontatyötä, annostelevan lääkkeet, hoitavan haavat, vaihtavan sidokset, yms.
No, pitäskö heti ilmoittaa, että lähden koulusta nyt? Vai katsoa, millainen eka harjoittelu on?
Mun työpaikalla lähihoitajat tekevät kaikkea tuota. Sairaanhoitajien omia tehtäviä on lähinnä lääketilausten teko parina päivänä viikossa. Muuten samat hommat.
Sun pitää mennä töihin jollekin poliklinikalle niin ei ole yhtään noita perushoitojuttuja. Myös leikkausali on tekninen paikka, jossa ei perushoitoa tehdä. Suosittelen. Palkkakin leikkurissa parempi kuin perushoidossa.
Riippuu työpaikasta ja kehtaamisestasi.
Kaikilla työpaikoillani on ollut muutama, jotka eivät tee käytännön hoitotyötä koskaan, vaikka sille olisi tarvetta.
Toisaalta en ole nähnyt yhtäkään työpaikkaa, jossa sitä ei voisi tehdä, jos muilta hommilta ehtii. Joissakin paikoissa ei useinkaan ehdi.
En tee mitään perushoidollista työssäni, olen kotisairaalassa töissä. T. Sh.
Mä suuntasin työnhakuni niin, että lyhyen sh uran aikana en tehnyt juuri ollenkaan perushoitotyötä. Valmistumisen jälkeen taisin kerran käyttää potilasta vessassa. Eshssa ja yksityisellä olin töissä. Toimenpidepuolta ja ns. siistiä sisätyötä.
Kiinnostaa tuo vaipanvaihto. Kerrotko minkä niminen tuo paksu vaipanvaihdosta kertova kirja on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi taas tässä ketjussa jotkut kommentoijat on ap:ta kohtaan niin ilkeitä? Kuvitelkaa, että ap olisi tyttärenne, noinko toivoisitte, että hänelle puhutaan?
Tyttäreni eivät ole hoitoalalle lähteneet, koska tasan tarkkaan tiesivät, mitä se on. Tämän palstan kirjoitustyyli on aivan yleisesti ilkeää eikä tämä ketju siitä mitenkään poikkea, valitettavasti.
Serkkuni haki opiskelemaan sairaanhoitajaksi. Hänen pitempään sairaanhoitajan ollut sisarensa oli varoittanut jo opiskeluajasta, että ei tule olemaan kivaa. Nyt molemmat lähestyvät eläkeikää ja ovat koko työuransa olleet sairaanhoitajina. Pari sairaanhoitajan opinnot keskeyttänyttä olen tavannut, ja molemmat olivat vaihtaneet kieliopintoihin.
Tällä palstalla on suuri joukko todella sivistymättömiä ihmisiä. Usein tuntuu siltä että toivotaan että toinen ihminen kärsisi tai epäonnistuisi. Ollaan niin tyhmiä että ajatellaan yhteiskunnan olevan joku loppumaton rahasampo. Tosi asiassa jos suuri osa maan ihmisistä masentuu työkyvyttömiksi, täältä loppuu rahat. Ihan oikeasti! Siksi ei kannattaisi pienentää tai sabotoida muita ihmisiä kun samassa veneessä ollaan.
Ketjun aloittaja ihan kuutamolla.Sairaanhoitajalle voi kuulua ihan kaikki vaipanvaihdostä lähtien paitsi jos on poliklinikka työssä.En suosittele hoitoalaa jos ei ole pitkää pinnaa..Ja varsinkin jos perustat tietosi siihen mitä täältä luet.
Meidän keskussairaalassa lähihoitajan vakansseja ollaan muuttamassa sairaanhoitajan vakansseiksi. Meillä on lähihoitajia enää muutama 40 paikkaisella osastolla eli sairaanhoitajat tekevät perushoitoa. Yksi on vastuuvuorossa hoitamassa lääkityksiä ja kotiutuksia jne ja loput vuorossa olevat sairaanhoitajat tekevät perushoitoa. Hoitokodissakin sh joutui osallistumaan perushoitoon ja siinä sivussa hutiloimaan sairaanhoidollisia juttua, koska ei siellä resurssit olisi muuten riittäneet.
Joskus muinoin on ollut silleen, että perus-/apuhoitajat ovat hoitaneet perushoidon ja sh ei ole sitä tehnyt ollenkaan, mutta nykyään harva paikka on sellainen.
Toki on paljon paikkoja esim. poliklinikat, joissa ei perushoitoa ole, mutta niihin on ainakin meidän hva:lla tunkua, joten siihen ei kannata luottaa, että ainakaan heti sellaiseen työhön pääsee.