Ristiriita kun oma tyyli hukassa ikääntymisen seurauksena
Täytän 40v pian, omaa tyyliäni ovat olleet tennarit ja rikkinäiset farkut.. En osaa kuvitella itseäni jakuissa ja hameissa. Miten luoda ikäiselleni sopiva nuorekas tyyli, joka olisi tyylikäs ja rento, mutta ei teinimäinen. Skandinaavinen, rento ja raikas pukeutumistyyli miellyttää myös. Vinkkejä?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
40+ ikäisenä avainsana on mukavuus ja laatu. En muuttanut pukeutumistani mitenkään radikaalisti sen jälkeen kun täytin 40, koska olen aina tykännyt melko klassisista, simppeleistä, linjakkaista vaatteista, skandityylistä, ja se sopii kaiken ikäisille.
Ainoa, mihin kannattaa 40+ ikäisenä kiinnittää tarkemmin huomiota, on värit. Jos esim. musta ei sovi itselle, niin sitä ei todellakaan kannata laittaa lähelle kasvoja, koska se tuo jokaisen "virheen" esiin :D Muuten käytä ihmeessä sellaisia vaatteita mistä tykkäät, ja missä on hyvä olla.
Itse olen ollut mustiinpukeutuja, mutta tuntuu, että se näyttää keski-ikäisellä ankealta. Sitten kun yritän käyttää värejä, vaatteet eivät tunnu koskaan sopivan yhteen toistensa kanssa! Ja pariin väriin pitäytyminen tuntuu liian kurinalaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohda rikkinäiset farkut ja tennarit. Osta laadukkaat farkut (esim MAC) ja laadukkaita kenkiä (ballerinat, loaferit, saapikkaat) ja laadukas käsilaukku. Farkkujen kanssa sopii esim silkkinen paitapusero, cashmere paita, ryhdikäs puuvilla paitapusero tai poolopaita, pelkistetty nahkavyö. Siisti, klassinen pukeutuminen ei tarkoita että olisit tylsän näköinen. Satsaa muutamaan hyvälaatuiseen vaatteeseen.
Aina näitä samoja neuvoja. Olen mennyt tähän halpaan, minulla on jopa MAC-farkut, ja seurauksena on, että olen entistä enemmän hukassa. Nuorempana minulla oli oma tyyli, nyt pukeudun tylsästi niin kuin odotetaan. Haluaisin löytää uudestaan oman tyylin näyttämättä liian kelkasta pudonneelta.
Mieti, mitkä asiat ovat tyylisi kulmakiviä. Millainen tyylisi oli nuorempana? Ne kaikista teinimäisimmät asiat voi omasta tyylistä karsia pois ilman, että kokonaisuus kärsii - esim. juuri rikkinäiset, likaiset ja väärän kokoiset vaatteet. Asusteilla voi tuoda persoonaa kokonaisuuteen, itse käytän paljon esimerkiksi koruja ja huiveja.
Myös omaan persoonaan sopiva hiustyyli voi tehdä kokonaisuudesta ns. puetumman, vaikka vaatteet olisivatkin tavallisemmat. Esimerkiksi boheemin vivahteen tyyliin saa leikkaamalla pitkän otsatukan - sen kanssa kaikki vaatteet saavat vähän rokahtavamman säväyksen ilman, että pitää välttämättä palata parikymppisenä käyttämiinsä hapsuliiveihin ja bändipaitoihin. Noin esimerkkinä vain.
Tärkeintä on, että tunnet olosi mukavaksi vaatteissasi, sillä se oikeasti näkyy myös ulospäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
40+ ikäisenä avainsana on mukavuus ja laatu. En muuttanut pukeutumistani mitenkään radikaalisti sen jälkeen kun täytin 40, koska olen aina tykännyt melko klassisista, simppeleistä, linjakkaista vaatteista, skandityylistä, ja se sopii kaiken ikäisille.
Ainoa, mihin kannattaa 40+ ikäisenä kiinnittää tarkemmin huomiota, on värit. Jos esim. musta ei sovi itselle, niin sitä ei todellakaan kannata laittaa lähelle kasvoja, koska se tuo jokaisen "virheen" esiin :D Muuten käytä ihmeessä sellaisia vaatteita mistä tykkäät, ja missä on hyvä olla.
Itse olen ollut mustiinpukeutuja, mutta tuntuu, että se näyttää keski-ikäisellä ankealta. Sitten kun yritän käyttää värejä, vaatteet eivät tunnu koskaan sopivan yhteen toistensa kanssa! Ja pariin väriin pitäytyminen tuntuu liian kurinalaiselta.
Suosittelen siirtymään harmaan eri sävyihin, ruskeaan, tummansiniseen ja luumunviolettiin. Itse tein näin juuri 40 ikävuoden hujakoilla, kun rakastamani musta alkoi näyttää liian kovalta ikääntyvää ihoani vasten. Nykyään olen niinkin villi, että toisinaan käytän myös tummanpunaista tai luonnonvalkoista! Useimmat alaosani ja kenkäni ovat tosin edelleen mustia. Väreistä en perusta minäkään edelleenkään, joku murretun sävyinen huivi saattaa joskus olla kaulassa.
Youtubessa on paljon kanavia jossa stylistit antavat vinkkejä vanhemmalle väelle. Minä kevensin meikkaustyyliä, vaihdoin hiusvärin vähän tyylikkäämpään ja ikääntyvien kasvonpiirteiden puolesta armollisempaan. Olen hakenut youtubesta vinkkejä ja täällä mainitulla tavalla alkanut pitää huolta siitä että ostan halvan sijaan vähän parempia merkkejä niin ei näytä homssuiselta ja pöhköltä.
Mitään täydellistä tyylikanavaa tuskin voi löytääkään mutta yksi minulle mieluinen esim. Youtubessa Christie Ressel, jonka vinkkejä sovellan itselle soveltuvin osin ja laitan tanttamaiseen kokonaisuuteen mukaan omia persoonallisempia vivahteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Revityissä farkuissa yli kolmekymppiset näyttävät Tauskilta. Puhtaat tennarit ok.
Jos haluat skandinaavista, suosi sellaisia liikkeitä, mutta jätä halvat ketjut teineille. Laadukkaita esim. Tiger of Sweden ja Acne. Laihduttaminen kannattaa tyylistä riippumatta.Olen hoikka, mutta kroppani on tasapaksu ja poikamainen. Esim pitkät neuletakit eivät sovi tai en osaa valita oikeanlaista, vaikka niistä pitäisikin.
Kuro löysän, pitkän neuletakin vyötärö vyöllä yhteen. Se tuo poikamaiseenkin vartaloon naisellisia muotoja.
Vielä toinen hyvä kanava youtubessa on Dominique Sachse
Kai se tyyli tietyllä tapaa kumpuaa lapsuudesta/nuoruudesta, jos esim Ap pitää tennarit/reikäfarkku linjasta.
Mä olen taas aina inhonnut farkkuja ja kiristäviä housuja, jo lapsesta lähtien. Siksi näin 44v iässä on helppo pukeutua, mulla on erimaisia kotelomekkoja montakymmentä ja sitten muutamia ”lisäosia” eli neuletakkeja, jakkuja, harriahuiveja.
Ei Apn tarvitse pakottaa itseään pois farkuista! Mullekin olis kauhistus jos pitäis alkaa käyttää farkkuja.
Äitini (55v) käyttää välillä rikkinäisiä farkkuja, printtipaitoja ja paksupohjaisia lenkkareita. Innostui tuollaisesta tyylistä vasta muutama vuosi sitten. Helpostihan tyylin saisi aikuismaisemmaksi vaihtamalla ehjät farkut ja raitapaidan, tennarit ja laukku voisi silti olla erikoiset.
kyllä risat farkut voi pukea päälleen, vaikka olisikin jo neikymppinen. Matti Vanhasen tyttiskin tekee niin https://static-sls.smf.aws.sanomacloud.net/menaiset.fi/s3fs-public/styl…
Mä olen yli 60 ja musta tuntuu, että en ole muuttanut tyyliä ikinä 😂 vaikka ei samoja vaatteita olekaan kuin teininä. Vois kuitenkin olla, noin niinkuin periaatteessa, jos semmoset olis nyt muodissa. En seuraa orjallisesti muotia, sitä en tarkoita, mutta tällä hetkellä ei ihan iske esimerkiksi 80-luvun valtaisat olkatoppaukset. Eli kyllä se jonkin verran vaikuttaa, mitä kaupoista saa, mitä ympärillä näkee, ja mikä alkaa omissa silmissä näyttää naurettavalta.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen yli 60 ja musta tuntuu, että en ole muuttanut tyyliä ikinä 😂 vaikka ei samoja vaatteita olekaan kuin teininä. Vois kuitenkin olla, noin niinkuin periaatteessa, jos semmoset olis nyt muodissa. En seuraa orjallisesti muotia, sitä en tarkoita, mutta tällä hetkellä ei ihan iske esimerkiksi 80-luvun valtaisat olkatoppaukset. Eli kyllä se jonkin verran vaikuttaa, mitä kaupoista saa, mitä ympärillä näkee, ja mikä alkaa omissa silmissä näyttää naurettavalta.
Lisäys: risoja farkkuja en ole ostanut koskaan. Olen kyllä jatkanut farkkujen pitämistä, vaikka niihin on tullut reikiä polven tienoille.
Lataa pinterest app ja hae outfit kuvia, löytyy paljon erilaisia tyylivinkkejä ja ideoita.
Ja ihan hyvin voisin kuvitella 50v rokki tai punkhenkisen naisen. Mutta mieti millainen oot
Jos valitset enemmän tuota boheemia tyyliä ja jätät rock-lookin vähemmälle tai tyystin pois, jos se ei enää mielestäsi ”istu” ikään. Boheemisti voi pukeutua ikääntyvä nainen ja tyyli näyttää mielestäni iättömältä, persoonalliselta ja sopivasti nuorekkaalta.
Makuasioitahan nämä loppujen lopuksi on...
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 40v ja käytän normaaleja farkkuja, en reikäisiä. Niiden kanssa t-paita, toppi, huppari tai neule/neuletakki, riippuen lämpötilasta ja kuinka siisti pitää olla. Käytän myös hameita, farkkuhameita, villahameita, maxihameita... Kaikenlaista hametta löytyy. Mekoista pidän myös.
En käytä jakkupukuja tai bleisereitä. Suoria housuja ja paitapuseroa tai hametta ja paitapuseroa, jos pitää siisti olla.
Laitatko syksyn kylmillä ilmoilla hameen kanssa paksut tai ohuet sukkahousut, legginsit ja sukat vai miten pidät hameita?
ei pukeutuminen tai tyyli ole mikään ikäkysymys. Mikä tahansa tyyli sopii minkä ikäiselle tahansa, kunhan pukee päälleen sopivankokoisia vaatteita. Liian pienet vaatteet on kamalia kantajansa päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 40v ja käytän normaaleja farkkuja, en reikäisiä. Niiden kanssa t-paita, toppi, huppari tai neule/neuletakki, riippuen lämpötilasta ja kuinka siisti pitää olla. Käytän myös hameita, farkkuhameita, villahameita, maxihameita... Kaikenlaista hametta löytyy. Mekoista pidän myös.
En käytä jakkupukuja tai bleisereitä. Suoria housuja ja paitapuseroa tai hametta ja paitapuseroa, jos pitää siisti olla.
Laitatko syksyn kylmillä ilmoilla hameen kanssa paksut tai ohuet sukkahousut, legginsit ja sukat vai miten pidät hameita?
En ole tuo jota lainasit mutta käytän itse aina hameita/mekkoja, ja pakkasella työmatkalla lisänä joko säärystimet (jos pitkähkö hame) tai päälle puettava toppahame (jos lyhyt hame).
Toppahame on aliarvostettu keksintö! Talvella käytän lyhyttä toppahametta juoksutrikoiden päällä kun persaus aina paleltuu muuten. Ja sen pitkän toppahameen voi vetäistä myös housujen tai farkkujen päälle. Näitä löytyy urkkakaupoista.
Etsi joku julkkis jonka staili on kiva ja jota muistutat väritykseltäsi ja vartalotyypiltäsi ja kopioi tyyli.
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo jota lainasit mutta käytän itse aina hameita/mekkoja, ja pakkasella työmatkalla lisänä joko säärystimet (jos pitkähkö hame) tai päälle puettava toppahame (jos lyhyt hame).
Toppahame on aliarvostettu keksintö! Talvella käytän lyhyttä toppahametta juoksutrikoiden päällä kun persaus aina paleltuu muuten. Ja sen pitkän toppahameen voi vetäistä myös housujen tai farkkujen päälle. Näitä löytyy urkkakaupoista.
Toppahame, hyvä idea. Laitatko kuitenkin sukkahousut alle? Itseä jotenkin arveluttaa, jos ohuet sukkahousut tarttuvat ja menevät rikki kesken työpäivän eikä pääse vaihtamaan ehjiä tilalle.
Miksi tyylin pitäisi muuttua kun täyttää 40v? En tajua 😎
Käytän just sitä mistä itse tykkään. Käytän paljon farkkuja (mom jeans ym eri mallisia), nahkatakkia, leveälahkeisia housuja, hameita (midi), T-paitoja. Rento tyyli on mun mieleen, Esim. hameen kanssa pitää olla jotkut rennot kengät kuten maiharit tai lenkkarit. Tytär on 18v ja lainaillaan toistemme vaatteita, eli ei se ole iästä kiinni...
Nelikymppinen täällä- tällä viikolla oli päällä tummansiniset tai mustat farkut- korkealla vyötäröllä, kapea lahje tai väljempi ja hiukan vajaamittainen malli, korkealla vyötäröllä tämäkin. Valkoiset lenkkarit, musta, valkoinen tai harmaa t-paita ja ohut väljän mallinen vuoriton parkatakki. Viileämmällä kelillä kuvioihin tulee mukaan neulepaidat ja nahkatakki, maiharit tai korolliset nilkkurit.
Mielestäni tärkeintä on että vaatteet ovat oikean kokoisia ja että ne kestävät käyttöä, siksi jätän halvimmat paidat ja akryylineuleet kauppaan. Farkuissa taas malli on tärkeä, niitä löydän ketjuliikkeistä koska valikoimaa on runsaasti ja mallit ajankohtaisia.