Ristiriita kun oma tyyli hukassa ikääntymisen seurauksena
Täytän 40v pian, omaa tyyliäni ovat olleet tennarit ja rikkinäiset farkut.. En osaa kuvitella itseäni jakuissa ja hameissa. Miten luoda ikäiselleni sopiva nuorekas tyyli, joka olisi tyylikäs ja rento, mutta ei teinimäinen. Skandinaavinen, rento ja raikas pukeutumistyyli miellyttää myös. Vinkkejä?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Siirry vaan ehjiin farkkuihin ja tennareihin. Eli ne reiät pois, niin on aikuisempaa, mutta tuttua. Ei mitään jakkupukuja tietenkään.
N48
Juuri näin
Vierailija kirjoitti:
Skandinaavinen, rento ja raikas.
Ok, miksi olet sitten rikkinäisissä farkuissa paahtanut menemään nelikymppiseksi?
Koska olen viihtynyt em vaatteissa, nyt olen kuitenkin vähän eksyksissä. Antakaa vinkkejä tällaiseen skandinaaviseen tyyliin. Esimerkiksi sinivalkoraitaa, neuletakkeja, miten niitä voisi yhdistellä kivasti ja aikuismaisesti vaikka farkkuihin. Mitä muuta tulee mieleen? Haluaisin säilyttää rennon tyylin, mutta näyttää upealta aikuiselta naiselta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Revityissä farkuissa yli kolmekymppiset näyttävät Tauskilta. Puhtaat tennarit ok.
Jos haluat skandinaavista, suosi sellaisia liikkeitä, mutta jätä halvat ketjut teineille. Laadukkaita esim. Tiger of Sweden ja Acne. Laihduttaminen kannattaa tyylistä riippumatta.
Olen hoikka, mutta kroppani on tasapaksu ja poikamainen. Esim pitkät neuletakit eivät sovi tai en osaa valita oikeanlaista, vaikka niistä pitäisikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Skandinaavinen, rento ja raikas.
Ok, miksi olet sitten rikkinäisissä farkuissa paahtanut menemään nelikymppiseksi?
Koska olen viihtynyt em vaatteissa, nyt olen kuitenkin vähän eksyksissä. Antakaa vinkkejä tällaiseen skandinaaviseen tyyliin. Esimerkiksi sinivalkoraitaa, neuletakkeja, miten niitä voisi yhdistellä kivasti ja aikuismaisesti vaikka farkkuihin. Mitä muuta tulee mieleen? Haluaisin säilyttää rennon tyylin, mutta näyttää upealta aikuiselta naiselta. Ap
Katso nettikaupoista kivoja valmiita kokonaisuuksia ja osta koko asu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohda rikkinäiset farkut ja tennarit. Osta laadukkaat farkut (esim MAC) ja laadukkaita kenkiä (ballerinat, loaferit, saapikkaat) ja laadukas käsilaukku. Farkkujen kanssa sopii esim silkkinen paitapusero, cashmere paita, ryhdikäs puuvilla paitapusero tai poolopaita, pelkistetty nahkavyö. Siisti, klassinen pukeutuminen ei tarkoita että olisit tylsän näköinen. Satsaa muutamaan hyvälaatuiseen vaatteeseen.
Aina näitä samoja neuvoja. Olen mennyt tähän halpaan, minulla on jopa MAC-farkut, ja seurauksena on, että olen entistä enemmän hukassa. Nuorempana minulla oli oma tyyli, nyt pukeudun tylsästi niin kuin odotetaan. Haluaisin löytää uudestaan oman tyylin näyttämättä liian kelkasta pudonneelta.
Eikö se paluu entiseen tyyliisi olisi toimivin?
Vähän turhan rock ja boheemi kuitenkin keskiluokkaiselle 5-kymppiselle. Olen yrittänyt kompromisseja, mutta sitten tyyli vesittyy ja katoaa.
Rock ja boheemi ovat sinä, jos yrität näyttää keskiluokkaiselta 5-kymppiseltä, et tosiaan näytä itseltäsi. Missään tapauksessa en edes haluaisi näyttää keskiluokkaiselta 5-kymppiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohda rikkinäiset farkut ja tennarit. Osta laadukkaat farkut (esim MAC) ja laadukkaita kenkiä (ballerinat, loaferit, saapikkaat) ja laadukas käsilaukku. Farkkujen kanssa sopii esim silkkinen paitapusero, cashmere paita, ryhdikäs puuvilla paitapusero tai poolopaita, pelkistetty nahkavyö. Siisti, klassinen pukeutuminen ei tarkoita että olisit tylsän näköinen. Satsaa muutamaan hyvälaatuiseen vaatteeseen.
Kuulostaa hyvältä mutta miten ylipainoinen 40v voi pukeutua noin? Mitkään paitapuserot saati farkut ei tunnu istuvan. Vöitä hankala löytää tarpeeksi isossa koossa. Ja laihduttaa olen monesti koittanut.
Kovin lihava ei voikaan, sitten pitää miettiä muunlaista vaatetusta ja tyyliä.
Tykkään persoonallisen näköisistä, usein värikkäistä ja kuviollisista vaatteista. (Ei niitä järkkyjä jättimäisiä geometrisiä kuvioita tai kiemuroita, vaan esim. eläinhahmoja, pikkukuvioita. Desigual tai Marimekko eivät ole mieleeni. Ei myöskään Pikku Kakkosen tyyli!! :D
Tämmöisiä vaatteita löytää harvoin; ne pitäisi itse tehdä/teettää, jos/kun löytää kivan kuosin kankaana. Kalliissa designvaatteissa voi olla näitä, mutta en halua investoida satoja-tuhansia euroja/kpl.
Käytännössä yritän sitten yhdistellä sopivia värejä ja esim. ruutukuosia.
Olen sen kokoknen, että minulle sopii lasten vaatteiden suurin koko ja joskus myös miesten pienin koko. Tämä lisää valinnanvaraani. Lapsille tehdään enemmän värikkäitä vaatteita, ja sellaisia, joissa on joku kiva jippo lisäefektinä.
Miesten vaatteissa taas on enemmän suosimaani oliivi/khaki/maastokuosia. Niistä puuttuu myös inhoamani röyhelöt ja rimpsut. Nuorisovaatteita voi yhdistellä klassisen tyylin pukeutumiseen, siitä saa sopivaa särmää eikä näytä tantalta
Revittyjä farkkuja en ole ikinä käyttänyt. :(
Joo, olen 60.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina näitä samoja neuvoja. Olen mennyt tähän halpaan, minulla on jopa MAC-farkut, ja seurauksena on, että olen entistä enemmän hukassa. Nuorempana minulla oli oma tyyli, nyt pukeudun tylsästi niin kuin odotetaan. Haluaisin löytää uudestaan oman tyylin näyttämättä liian kelkasta pudonneelta.
Vähän turhan rock ja boheemi kuitenkin keskiluokkaiselle 5-kymppiselle. Olen yrittänyt kompromisseja, mutta sitten tyyli vesittyy ja katoaa.
Rock ja boheemi ovat sinä, jos yrität näyttää keskiluokkaiselta 5-kymppiseltä, et tosiaan näytä itseltäsi. Missään tapauksessa en edes haluaisi näyttää keskiluokkaiselta 5-kymppiseltä.
Olen kai palstaillut liikaa, kun olen huomaamattani alkanut uskoa täältä tuleviin pukeutumisohjeisiin. Mutta tosiasia on, että olen keskiluokkainen 5-kymppinen, eikä sitä voi kokonaan kieltää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna mennä vaan, jos tykkäät siitä tyylistä edelleen. Turha sitä on alkaa pukeutua johonkin, mikä ei tunnu omalta ihan vaan jonkun vauvapalstalaisen mieliksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa hyvältä mutta miten ylipainoinen 40v voi pukeutua noin? Mitkään paitapuserot saati farkut ei tunnu istuvan. Vöitä hankala löytää tarpeeksi isossa koossa. Ja laihduttaa olen monesti koittanut.
Kovin lihava ei voikaan, sitten pitää miettiä muunlaista vaatetusta ja tyyliä.
Ihan ekana kannattaa määritellä oma vartalomalli, ja etsiä netistä, millaisia vaatteita omalle kropanmallille suositellaan. Sitten vaan sovituskoppiin kokeilemaan, löytyisikö niistä mieluisia.
Olen 55-vuotias ja käytän farkkuja (ehjiä), t-paitoja ja huppareita sekä neulepuseroita. Jalassa tennarit tai talvella nahkanilkkurit/lämminvuoriset tennarit. En omista yhtään jakkupukua, bleiseriä tai hametta/mekkoa enkä tule omistamaankaan. En voi sietää paitapuseroita enkä ylipäätään mitään vaatetta missä on nappeja.
Minulle on ihan sama mitä ikäiseni naisen "tulisi" käyttää tai mitä ei saisi käyttää, pukeudun siten kun itsestä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kai palstaillut liikaa, kun olen huomaamattani alkanut uskoa täältä tuleviin pukeutumisohjeisiin. Mutta tosiasia on, että olen keskiluokkainen 5-kymppinen, eikä sitä voi kokonaan kieltää.
Mutta käsitin, ettet halua siltä näyttää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen n. 50-vuotias ja nyt vasta olen löytänyt oman tyylini. Mun tyyli:
Siistit farkut, tumman siniset tai mustat. Trikoopaita tai joustava paitapusero. Neule tai joku joustava jakku. Muutama esimerkki sellaisista mitä käytän paljon:
https://www.esprit.fi/sis%C3%A4lt%C3%A4%C3%A4-villaa-avoin-pitk%C3%A4-n…
https://www.stiletto.fi/tuote/vero-moda-bleiseri-inez-3-4/124129/
https://www.ellos.fi/ellos-collection/bleiseri-jakku-joustavaa-materiaa…
Työnkuvani on suunnittelua. Joskus joudun työmaalle ja nämä vaatteet ovat myös sinne ok, tosin pitkä neule pitää jättää konttorille.
Nää vaatteet siis ihan kokonaisuutena, mitä tässä on myös myytävän lisänä.
Kengät joudun valikoimaan jalan hankaluuden vuoksi, jmikä sattuu sopimaan, vaikka en edes tykkäisi, joten niihin en osaa sano.
Anteeksi mutta noi vaatteet tuota villatakkia lukuunottamatta ovat tanttamaisia ja ns halpoja rytkyjä jotka juuri tekee 50v tanttamaisen. Itse en koskaan ostaisi noita halpoja, huonosti ommeltuja halpis vaatteita. Kun kerran pukeudut laadukkaaseen vaatteeseen joka istuu kuin nakutettu niin et enää palaa noihin säkkeihin.
Minusta tuo tylsänvärinen villatakki näyttää nimenomaan halpisrätiltä, nuo muut on ihan ok duunivaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos ei ole värisilmää ja tyylitajua niin yksikään laadukas vaate ei auta. Klassinen pukeutuminen ei mielestäni ole koskaan tylsä jos kantaja osaa yhdistää tyyliin myös trendikkyyttä näyttämättä halvalta. Isot, värikkäät telttamaiset vaatteet, trikoot, värikkäät tennarit ehkä on monen suomalaisen mielestä hauskaa mutta ei se siitä tyylikästä tee. Katsokaa etelä-eurooppalaisia naisia, ottakaa heidän puketumisestaan oppia.
Minä olen jo 60+ ja kuljen yhä farkuissa, en tosin revityissä, vaan yleisimmin tummat. Lisäksi käytän blazereita, siistejä t- tai pukeutumispaitoja tai paitapuseroita alla. Kenkinä useimmiten on siistit lenkkarit. Eri värisiä on monia. Lenkkareia käytän, koska varpaissa on kipeä artroosi ja nuo tuntuvat parhaimmilta. Pari-kolmekymppienä olin vielä mekko- ja hameihminen, mutta nyt olen tällainen hieman rennompi.
Vierailija kirjoitti:
Olen 55-vuotias ja käytän farkkuja (ehjiä), t-paitoja ja huppareita sekä neulepuseroita. Jalassa tennarit tai talvella nahkanilkkurit/lämminvuoriset tennarit. En omista yhtään jakkupukua, bleiseriä tai hametta/mekkoa enkä tule omistamaankaan. En voi sietää paitapuseroita enkä ylipäätään mitään vaatetta missä on nappeja.
Minulle on ihan sama mitä ikäiseni naisen "tulisi" käyttää tai mitä ei saisi käyttää, pukeudun siten kun itsestä tuntuu.
No sithän sä sulaudut muiden lähiötanttojen joukkoon. Onnea valitsemallesi tyylille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos ei ole värisilmää ja tyylitajua niin yksikään laadukas vaate ei auta. Klassinen pukeutuminen ei mielestäni ole koskaan tylsä jos kantaja osaa yhdistää tyyliin myös trendikkyyttä näyttämättä halvalta. Isot, värikkäät telttamaiset vaatteet, trikoot, värikkäät tennarit ehkä on monen suomalaisen mielestä hauskaa mutta ei se siitä tyylikästä tee. Katsokaa etelä-eurooppalaisia naisia, ottakaa heidän puketumisestaan oppia.
No eteläeurooppalaiset puolestaan usein ihailevat pohjoismaista tyyliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta käsitin, ettet halua siltä näyttää...
Keskiluokkainen 5-kymppinen voi hyvin olla boheemi ja rock, mutta se tuntuu huomattavasti vaikeammalta toteuttaa tyylillä kuin nuorempana.
40+ ikäisenä avainsana on mukavuus ja laatu. En muuttanut pukeutumistani mitenkään radikaalisti sen jälkeen kun täytin 40, koska olen aina tykännyt melko klassisista, simppeleistä, linjakkaista vaatteista, skandityylistä, ja se sopii kaiken ikäisille.
Ainoa, mihin kannattaa 40+ ikäisenä kiinnittää tarkemmin huomiota, on värit. Jos esim. musta ei sovi itselle, niin sitä ei todellakaan kannata laittaa lähelle kasvoja, koska se tuo jokaisen "virheen" esiin :D Muuten käytä ihmeessä sellaisia vaatteita mistä tykkäät, ja missä on hyvä olla.
Revityissä farkuissa yli kolmekymppiset näyttävät Tauskilta. Puhtaat tennarit ok.
Jos haluat skandinaavista, suosi sellaisia liikkeitä, mutta jätä halvat ketjut teineille. Laadukkaita esim. Tiger of Sweden ja Acne. Laihduttaminen kannattaa tyylistä riippumatta.