Tyttäreni 16 vuotta: “Säälittää noi nuoret, jotka on sateessa dokaamassa jossain puistossa.”
Oltiin iltalenkillä, minä, tyttäreni ja tämän samanikäinen kaveri, joka on meillä kylässä sunnuntaihin. Näimme nuorisoa, joka valui Kaivarista keskustaan päin isoissa ryhmissä, monilla tölkit tai pullot kädessä. Tyttäreni ikäisiä ja nuorempia.
Oli niin kiva tulla kotiin, keitellä teetä ja tehdä lämpimiä voileipiä. Tytöt alkoivat katsoa jotain leffoja netflixistä ja isosiskokin liittyi seuraan, kun on kotona viikonlopun.
Säälittää todella nuoret ja lapset, jotka sekoilevat tuolla ulkona sateessa!
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Myöhemmin sitten katuvat kun eivät edes selvinpäin käyneet siellä muiden parissa katselemassa vaan olivat mamman seurassa teetä juomassa.
Tämä. Mua säälittää ne jotka eivät ikinä eläneet nuoruutta kun ”ei tuo ole viisasta. Maanantaina on kokeet.” Ne yleensä alkaa elää sitten kolmekymppisenä mutta sitten se on vaan säälittävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyypillistä suomalaisuutta tässäkin ketjussa: vanhemmat puolustelevat lastensa juopottelua.
Jep ja tiesittekö että vanhemmat ostavat suurimmalle osalle juomat ja tupakat/nuuskat.
Lähde näihin sun "tietoihin" olisi paikallaan.
En tiedä yhtä ainutta vanhempaa, joka ostaisi tupakkaa alaikäiselle. Alkoholin välittäminenkin varsinaiseen ryyppäystarkoitukseen lienee marginaalista omalle lapselle. Jonkun juhlajuoman varmaan moni ostaa 16-17 -vuotiaalle.
En näe tässä mitään pahaa. Saahan suurimmassa osassa Eurooppaa ostaa silloin jo itse. Mikä suomalaisesta nuoresta tekisi jotenkin holhottavamman?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myöhemmin sitten katuvat kun eivät edes selvinpäin käyneet siellä muiden parissa katselemassa vaan olivat mamman seurassa teetä juomassa.
Tämä. Mua säälittää ne jotka eivät ikinä eläneet nuoruutta kun ”ei tuo ole viisasta. Maanantaina on kokeet.” Ne yleensä alkaa elää sitten kolmekymppisenä mutta sitten se on vaan säälittävää.
Ai jaa? Minulle nuoruus oli ihania kavereita, harrastuksia, opintoja koulussa ja sen ulkopuolella, matkustelua ja töitä (tein mallintöitä).
Koskaan en ole tykännyt bilettämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä s’oot tehnyt hyvää työtä lastenkasvatuksessa! Otapa nyt oikein toinen pikkuleipä.
Ei se kunnia yksin minulle kuulu, vaan koko perheelle, suvulle, ystäväpiirille ja tietysti koululle. Meidän lasten kaverien vanhemmat ovat kaikki tuttavia. Ap
En tiedä kenelle sen "kunnian" antaisi, mutta ylipäätään nyt täysi-ikää lähestyvien nuorten sukupolvi juo alkoholia vähemmän. Varmasti myös voimakkaampaa polarisoitumiskehitystä tapahtuu. Ne harvat, jotka juovat, juovat paljon ja ehkä huumeetkin tulevat mukaan aiemmin. Mutta tyttäresi kaltaisia on aina vaan enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä s’oot tehnyt hyvää työtä lastenkasvatuksessa! Otapa nyt oikein toinen pikkuleipä.
Ei se kunnia yksin minulle kuulu, vaan koko perheelle, suvulle, ystäväpiirille ja tietysti koululle. Meidän lasten kaverien vanhemmat ovat kaikki tuttavia. Ap
En tiedä kenelle sen "kunnian" antaisi, mutta ylipäätään nyt täysi-ikää lähestyvien nuorten sukupolvi juo alkoholia vähemmän. Varmasti myös voimakkaampaa polarisoitumiskehitystä tapahtuu. Ne harvat, jotka juovat, juovat paljon ja ehkä huumeetkin tulevat mukaan aiemmin. Mutta tyttäresi kaltaisia on aina vaan enemmän.
Päihteiden käyttö ei ole vähentynyt vaan huumeet ovat alkaneet korvaamaan alkoholia.
En ollut mikään suosittu teininä mutta olin minäkin siellä puistossa välillä. Se oli tosi hauskaa ja jännittävää. En tietenkään varsinaisesti kannusta ketään alaikäisiä ryönäämään kännissä ulkona mutta en minä ainakaan mitään säälimistä kaivannut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päihteiden käyttö ei ole vähentynyt vaan huumeet ovat alkaneet korvaamaan alkoholia.
Tämä. Nuoret vetävät sellaisia aineita joiden olemassaolostakaan vanhemmat eivät tiedä.
T: Poliisi
Tässä ketjussa näkee hyvin suomalaisen alkoholikulttuurin. Jos ei ryönää kännissä puistoissa teininä, jää jotain kokematta, on tylsä eikä ole kavereita. Päinvastoin, se kännissä riehuminen on normaalia ja joidenkin mielestä jopa toivottavaa. On mielenkiintoinen maailmankatsomus, jos kuvittelee AP:n tytön olevan kaveriton hissukka-tylsimys, ihan vain koska ei ole puistossa römyävä känniteini. Teinien känniörvellystä katsotaan vähän liian suopein silmin ja se on turhan monella normalisoitunutta käytöstä, surullista.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa näkee hyvin suomalaisen alkoholikulttuurin. Jos ei ryönää kännissä puistoissa teininä, jää jotain kokematta, on tylsä eikä ole kavereita. Päinvastoin, se kännissä riehuminen on normaalia ja joidenkin mielestä jopa toivottavaa. On mielenkiintoinen maailmankatsomus, jos kuvittelee AP:n tytön olevan kaveriton hissukka-tylsimys, ihan vain koska ei ole puistossa römyävä känniteini. Teinien känniörvellystä katsotaan vähän liian suopein silmin ja se on turhan monella normalisoitunutta käytöstä, surullista.
Mutta ei siitäkään ole mitään hyötyä että ap:n teini nostaa itsensä muita paremmaksi
Niin minäkin ajattelin teininä. Nykyään olen alkoholisti.
Viisas lapsi kun tajusi asian jo heti aluksi. Osahan ei sitä hoksaa koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei omaa parempaa tekemistä kuin muiden alkoholin käytön paheksuminen niin sitten ei ole kavereita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ei siitäkään ole mitään hyötyä että ap:n teini nostaa itsensä muita paremmaksi
Ai jaa? Jos sanoo, että kännissä örveltävät lapset säälittää, “nostaa itsensä muita paremmaksi”. Suomalaista tasapäistämistä ja maatiaismaisuutta parhaimmillaan tämä kommentti.
4/5 hyvä ap! Viet wt-mammoja kuin litran mittaa. Vähän enemmän pökköä pesään, niin täysi femma. Oli sitten provo tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai jaa? Jos sanoo, että kännissä örveltävät lapset säälittää, “nostaa itsensä muita paremmaksi”. Suomalaista tasapäistämistä ja maatiaismaisuutta parhaimmillaan tämä kommentti.
Sanan "sääli" käyttäminen halveksunnasta kertoo, ettei tyttö ole mitenkään mahtava ihminen itsekään.
Petri Gerdtin vanhemmat oli iloiset, kun nuori oli vaan kotona turvassa vanhempien kanssa....kuinka siinä kävikään?
Parempi olisi teinin kavereiden kanssa viettää perjantai-iltaa.
Muita parempi ei Suomessa saa missään tapauksessa olla. Kaikkien nuorten on kännättävä puistoissa ja kallioilla, koska minunkin lapseni tekee niin.
Kaverin teini oli huumevastainen. Omat teinitkin sanoivat, että tyttö ei varmasti käytä mitään päihteitä. He tuntevat tytön ja tietävät kuinka se halveksii päihteitä. No katkollehan se tyttö joutui. Ja monta kertaa. Eli esitti huumevastaista, kun itse käytti. Hänen äitinsä on ihana ja huolehtiva. Tyttö kokeili huumeita poikaystävän (jännityksen takia) kautta ja jäi heti koukkuun.
Jaa, itse ryyppäsin kans nuorena 16-17v puistoissa, lammella, vähän missä sattuu. Kuuluu ikään. Ihan normaali ihminen minusta tuli. Ehkä kannattais välillä sunkin teinin elää. Kuitenkin yks elämä elettävänä vain.
t. Mies alle 30v
Tekopyhyys on rumaa, lisään toki, että en ihan yksin ole tähän hyvään kasvatustulokseen päässyt. Muistan myös mainita HYVÄN koulun, jossa lapseni kaltaiset kouluttautuvat ja jatkavat hyviin ammatteihin.
Mitä teen, että ne toiset nuoret eivät lisäänny siellä puistossa ryyppäämässä? En mitään, vaadin vaan lapselleni erillisiä kouluja, gettoutukoot nuo toiset slummeihin. Haluan, että lapseni ei edes tutustu noihin toisiin.
Ihanaa asua maaseudulla, jos alkoholisti perheen lapseen oli suhtauduttava ystävänä ja tuotava kotiin ystävänä, ei tuona toisena.
Ja kyllä hyvin menestyi koulussa lapseni ja on hyvässä ammatissa vaikka ystävänä oli muitakin kuin rapujuhlia viettäviä. Osaa kyllä sivistyneesti juoda skumppaa.