Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Töistä irtisanominen epäpätevyyden nojalla?

Vierailija
23.08.2019 |

Hei,

Osaisiko kukaan sanoa miten lainsäädäntöä sovelletaan tilanteessa, jossa henkilö on määräaikaisessa työsuhteessa (kesto vajaa kaksi vuotta), mutta projektiluontoisten tehtävien yhteydessä on huomattu, ettei henkilö suoriudu tehtävistään?

Tässä ei enää menee kauaa, että koko paska levähtää käsiin työnohjauksen ja perehdyttämisen sekä osin myös väärän koulutustaustan takia. Joku muu joutuu kohta hoitamaan minun hommani.

Minulla olisi tällainen tilanne ja mielelläni itsekin pääsisin jo pois tästä kärsimyksestä. Tilanteesta kärsivät kaikki.

Toki sellainen tilanne, että joutuisin työttömäksi ja saisin kolmen kuukauden karenssin sen vuoksi, tuntuu myöskin mahdottomalta tilanteelta.

Niin ja julkisella työskentelen.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko koeaika?

Vierailija
2/24 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työsopimus voidaan purkaa yhteisellä sopimuksella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko julkisella olla epäpäteviä. Tai paremminkin miten ne eroavat "pätevistä" julkisella puolella? Et osaa väistellä tehtäviä ja tauottaa tarpeeksi?

Vierailija
4/24 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Ei ole koeaikaa, tai se on jo mennyt umpeen (4kk).

Jos työsopimus puretaan yhteisellä sopimuksella, tuleeko tuosta työkkärin karenssi?

-Ap

Vierailija
5/24 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voithan sinä koska tahansa itse lähteä sieltä työpaikasta. Kovin helposti et kyllä potkuja pelkän epäpätevyyden takia saa, ellet samalla osoita tahallista välinpitämättömyyttä ja huolimattomuutta. Useimmissa työpaikoissa se ihan hyväksytäännkin, että joiltain kestää vähän kauemman oppia työ, eikä sen takia potkuja anneta, jos näyttää että toinen sentään yrittää tosissaan.

Vierailija
6/24 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä HR pomo. Epäpätevyyden takia irtisanominen on vaikeaa. Aina jos puhutaan henkilöön liittyvästä irtisanomisesta, sitä ei voi tehdä ilman korjaavia toimepiteitä tai kuulluksi tulemista. Eli sinulle pitäisi ensin antaa huomautus epäpätevyydestä, sen jälkeen kuuleminen missä sovittaisiin miten ongelma korjataan, ja sen jälkeen antaa kohtuullinen aika korjata osaamisen puutteet.

Ainoa tapaus missä voi irtisanoa suoraan ilman kuulemis/korjaamismenttelyä on sellainen missä työntekijä on välittömästi vaaraksi joko yritykselle, sen edustajalle tai asiakkaalle, eikä hänelle ole osoittaa muita tehtäviä. Siis vaikka nyt joku silmäkirurgi joka ei osaisikaan käyttää lserleikkauslaitetta ja jolle ei olisi muuta työtä tarjota.

Jos itse haluat tulla irtisanotuksi niin aina voit toki itse ”pyytää potkuja”, mutta työnantaja ei välttämättä suostu koska on varovainen (ja koska ay-liike vahtii tällaisia potkuja kuin haukka).

Sinuna pyytäisin siirtoa toisiin tehtäviin tai lisäkoulutusta.

Vierailija
7/24 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei,

Jos työsopimus puretaan yhteisellä sopimuksella, tuleeko tuosta työkkärin karenssi?

-Ap

Ei voi tietää. Riippuu käsittelijästä, antamastasi selvityksestä ja auringonpilkkujen määrästä.

Vierailija
8/24 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko julkisella olla epäpäteviä. Tai paremminkin miten ne eroavat "pätevistä" julkisella puolella? Et osaa väistellä tehtäviä ja tauottaa tarpeeksi?

Käyhän pissillä, että neste tulee päästä pois.

Vierailija
9/24 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei,

-Ap

Erittäin todennäköisesti tulee. 

Jotenkin tulee mieleen että olet tilanteestasi vähän turhan dramaattinen myös. Aika suuri osa uusista on sellaisia, että niiden töistä ei tule mitään ja ne lopulta levähtää kokeneempien tehtäväksi osin ainakin. Ei tämä ole mikään katastrofi eikä kukaan ajattele pahaa siitä uudesta, se on vaan sellaista että kokematon ei vielä kaikkea osaa ja voi olla hidas tms. Omalla alallani voi kestää jopa puolitoista vuotta ennen kuin uusi koulunpenkiltä tullut oikeasti on projekteissa hyödyllinen osaaja. Sitä ennen on vähän perässävedettävä opettelija.

Vierailija
10/24 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei,

-Ap

Erittäin todennäköisesti tulee karenssi. Ja on (valitettavasti) omaa kokemusta.

Vierailija
11/24 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä HR pomo. Epäpätevyyden takia irtisanominen on vaikeaa. Aina jos puhutaan henkilöön liittyvästä irtisanomisesta, sitä ei voi tehdä ilman korjaavia toimepiteitä tai kuulluksi tulemista. Eli sinulle pitäisi ensin antaa huomautus epäpätevyydestä, sen jälkeen kuuleminen missä sovittaisiin miten ongelma korjataan, ja sen jälkeen antaa kohtuullinen aika korjata osaamisen puutteet.

Ainoa tapaus missä voi irtisanoa suoraan ilman kuulemis/korjaamismenttelyä on sellainen missä työntekijä on välittömästi vaaraksi joko yritykselle, sen edustajalle tai asiakkaalle, eikä hänelle ole osoittaa muita tehtäviä. Siis vaikka nyt joku silmäkirurgi joka ei osaisikaan käyttää lserleikkauslaitetta ja jolle ei olisi muuta työtä tarjota.

Jos itse haluat tulla irtisanotuksi niin aina voit toki itse ”pyytää potkuja”, mutta työnantaja ei välttämättä suostu koska on varovainen (ja koska ay-liike vahtii tällaisia potkuja kuin haukka).

Sinuna pyytäisin siirtoa toisiin tehtäviin tai lisäkoulutusta.

Kiitoksia vastauksesta. Tosiaan toisiin tehtäviin siirtäminen taitaa olla mahdoton ajatus, sillä ketään muut ei talossa ole, joka voisi paikata minun tonttiani sellaisella varoitusajalla, joka ei vaarantaisi projektia.

Mielestäni nykyinen tilanne on monen asian summa ja moni asia on mennyt väärin jo kauan aikaa sitten. Oma työni tuntuu lähinnä siltä, että yritän pysyä pinnalla. Hassua juuri, että lisäkoulutusta ei tavallaan voi saada - tai sitä on siis annettu, mutta jos et tajua niin et tajua.

Teen siis työtä, joka ei millään tavalla vastaa aiempaa työhistoriaani eikä minulla ole alan koulutusta (vaatii erityisosaamista, mutta mistään silmäkirurgiasta ei sentään ole kysymys).

Kummallisinta on myös se, että työhaastattelussa toi esille, ettei minulla ole alan peruskoulutusta. Työnantajapuoli lupaili vähän erilaisia asioita, kuin mistä olikin kyse - tai ehkä itse en täysin ymmärtänyt mihin sitouduin, mutta työttömänä ollessani tartuin mihin tahansa "järkevänkuuloiseen" oljenkorteen.

-Ap

Vierailija
12/24 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos menisit juttelemaan esimiehellesi tästä miltä sinusta tuntuu? Olen itse esimiesasemassa ja kyllä näitä on tällaisella asialla tullut jokunen kerta. Uusi ihminen, kokee että ei pärjää, ja jos on jo pidempäänkin hautonut sellaisia ajatuksia voi myös kokea että on ihan totaalisen lahjaton ja tyhmä niin ettei voi ikinä pärjätäkään - eli on jo masennuksen vääristämän ajattelun piirteitäkin mukana.

Jos esimiehesi on asiallinen, niin hän kuuntelee ja kyselee mikä saa sinut tuntemaan noin, ja että voisiko hän tehdä jotain, esim. järjestää sinulle enemmän apua tai lisäkoulutusta. Jos taas vaikutat siltä että koet myös että koko ala tai työpaikka taitaa olla ihan väärä, niin kyllä työsopimus toki purkaakin voidaan. Mutta itse en ole koskaan sitä ehdottanut siksi että jollain uudehkolla on ollut epävarmuutta osaamisestaan. Ja hyviä työntekijöitä näistä on ajan kanssa tullut, jotka on pelänneet etteivät pärjää.

Vierailija
13/24 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteisesti sopimalla tehty työsuhteen päättäminen katsotaan käytännössä aina työntekijän aloitteesta taphtuneeksi. Aloite ei siinä oikein voi tulla työnantajalta tai katsotaan työnantajan kiertäneen työsopimuslakia.

Tätä samaa käytetään myös ”isojen pomojen potkuissaä” eli käytännössä sovitaan että pomo lähtee, saa kultaisen kädenpuristuksen, ja sen ehtona on se ettei lähtenyt henkilö tule esittämään jälkiköteen mitään vaatimuksia tai riitautuksia työnantajaansa kohtaan.

Molemmat tapaukset on liki sina tulkittu työkkärissä itse itsensä irtisanomiseksi ja karenssia tullut. Tosin se karenssi ei ole niin haitannut sitä jolla takataskussa se ”kädenpuristus”.

T. HR

Vierailija
14/24 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, lähestymistapasi on kummallinen... ehkä se on nimenomaan ongelmasi. En yhtään epäile, ettetkö olisi epäpätevä. Sinuna etsisin jo seuraavaa työpaikkaa; etkö usko kelpaavasi mihinkään, kun murehdit vain karenssin tuomaa tuloeroa?

Vierailija
15/24 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, itse etsisin vain uusia töitä työajalla. En ottaisi stressiä.

Vierailija
16/24 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos menisit juttelemaan esimiehellesi tästä miltä sinusta tuntuu? Olen itse esimiesasemassa ja kyllä näitä on tällaisella asialla tullut jokunen kerta. Uusi ihminen, kokee että ei pärjää, ja jos on jo pidempäänkin hautonut sellaisia ajatuksia voi myös kokea että on ihan totaalisen lahjaton ja tyhmä niin ettei voi ikinä pärjätäkään - eli on jo masennuksen vääristämän ajattelun piirteitäkin mukana.

Jos esimiehesi on asiallinen, niin hän kuuntelee ja kyselee mikä saa sinut tuntemaan noin, ja että voisiko hän tehdä jotain, esim. järjestää sinulle enemmän apua tai lisäkoulutusta. Jos taas vaikutat siltä että koet myös että koko ala tai työpaikka taitaa olla ihan väärä, niin kyllä työsopimus toki purkaakin voidaan. Mutta itse en ole koskaan sitä ehdottanut siksi että jollain uudehkolla on ollut epävarmuutta osaamisestaan. Ja hyviä työntekijöitä näistä on ajan kanssa tullut, jotka on pelänneet etteivät pärjää.

Ihan sama kokemus. Huonompia ne yleensä on olleet, jotka on heti luulleet osaavansa kaiken kuin ne, jotka ovat murehtineet etteivät opi.

Vierailija
17/24 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, itse etsisin vain uusia töitä työajalla. En ottaisi stressiä.

Itse en ehkä työajalla ilkeäisi, tuntuisi työnantajalta varastamiselta ottaa palkkaa ajalta jolloin ei tee työtä. Mutta muuten kyllä jo kovasti tuossa tilanteessa hakisin töitä, ja koittaisin pärjätä siihen asti että työtä löytyy. Ja jos näyttäisi ettei sitä oikein löydy, yrittäisin vaikka kynsin ja hampain oppia selviämään nykytyössä.

Vierailija
18/24 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin olet epäpätevä työhösi. Tai sitten voi olla niin että sinut on tarkoituksella istuttettu mahdottomalle paikalle. Sinut palkattiin ottamaan paska homma tehtäväksi, työ mihin kukaan muu ei suostunut.

Sinun pitää osata rentoutua vapaa-ajallasi. Myös omaa työtäsi sinun pitää katsella lempeämmin silmin. Käy juttlemassa pomollesi (jos semoinen on) mitä mieltä olet tilanteesta.

Vierailija
19/24 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, lähestymistapasi on kummallinen... ehkä se on nimenomaan ongelmasi. En yhtään epäile, ettetkö olisi epäpätevä. Sinuna etsisin jo seuraavaa työpaikkaa; etkö usko kelpaavasi mihinkään, kun murehdit vain karenssin tuomaa tuloeroa?

Ei kyse ole lainkaan siitä, ettenkö uskoisi saavani töitä myös jostain muualta. Ongelmani on vain se, että uuden työpaikan löytämisessä menee helposti mitä tahansa kuukauden ja vuoden välillä. Tietysti myös oman työurani kannalta minun pitäisi myös pystyä selvittämään miksi epäonnistuin aiemmassa tehtävässäni ja jouduin jättämään sen.

Tietysti jos työkkärin karenssien nettovaikutuksia omaan talouteen laskee, niin niistä syntyy ihan sievoinen summa, kun kaikki elämisen kustannukset putoavat omaan niskaan. Tai ehkäpä jotain asumistukea voisi sentään saada pienen summan.

Ahneudesta tässä on siinä mielessä kyse - en tietysti haluaisi kuolettaa kovalla työllä hankkimiani säästöjä tämän takia.

Mutta toisaalta nykyinen tilannekin on kestämätön.

Omassa tapauksessani kannattaisin mielummin helpompaa irtisanomista ja joustavampia työmarkkinoita. Kaikki voittaisivat, työnantaja ja epäpätevä henkilö.

Vierailija
20/24 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellet keksi mitään tilanteen tervehdyttävää, niin epäilen että saat jonkun milenterveydellisen häirion ja joudut eläkkeelle nuorena ja kouluttautuneena.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän seitsemän