Taas nöyryytettiin julkisessa terv.huollossa
Flunssa ollut päällä 12 päivää, ja 6 päivää ollut korva täysin lukossa, kaksi päivää ollut helkkarin kipeäkin, enkä kuule kunnolla sillä korvalla. Kauhea yskä ja poskia särkee. Pientä kuumetta ja tosi väsynyt ja poikkeuksellisen huono olo ollut tän viimeisen viikon. Olen tehnyt töitä vajaateholla ja oon itsensätyöllistäjä, eli ei työterveyttä tai sairauslomaa kuin omakustanteisesti. Soitin terv.asemalle ja sain ajan 8.30. Terkkari otti vastaan ja selostin oireet. Hän kysyi mitä lääkkeitä menee ja kerroin, jolloin hän jumittui etsimään käyttämääni kortisonisuihkeen nimeä eri kannoista. ”Sanoitko beclonase? Vai beconase? Miten se kirjoitetaan?” Etsin lopulta sen Googlesta hänelle.
Terkkari katsoi korvat. ”Pientä punoitusta muttei nestettä tai eritettä.” Kurkku oli ”ei paha”. Pyysi kumminkin lääkäriä katsomaan korvat kun ei ollut varma. Lääkäri ei edes tervehtinyt, katsoi korvat ja sanoi ettei ole ”mitään”, tukkoisesta nenästä johtuu, ja lähti. Ehti kumminkin naureskelemaan, että antibiootteja ei kannata pyytää. Mitä toikin meinasi?
Terkkari käski jatkamaan nenäkannun ja kortisonisumutteen käyttöä. Olin aivan että aha, tässäkö tää. ”No kun ei sulla ole kovaa kuumetta niin ei ole bakteeritulehdukseen viittaavaa. Ja että tuu ensi viikon lopulla uudestaan jos vielä vaivaa. Ja avasi oven.
Kävelin ulos ja lähdin kotiin. Laitoin FB:hen päivityksen ja sain terveydenhuoltoalan kavereiltani kotiohjeet: avaavaa nenäsumutetta, korvia puuduttavia tippoja ja Buranaa voi ottaa tarvittaessa 800mg x 3, jos on kovia kipuja. Ja käskivät menemään vaikka yksityiselle, jos kova kipu jatkuu. Kuulemma voi olla poskiontelotulehdus, keuhkoputken tulehdus, jopa keuhkokuume. Että on vanhanaikaista uskoa että bakteeritulehdus nostaisi aina yli 38 kuumeen. Ja että lääkäri olisi voinut määrätä esim. Duactia. Kotihoito-ohjeet olisi pitänyt antaa. Ja keuhkot kuunnella.
Miten terveysasema voi olla noin leväperäinen?? En ole kauhean monta kertaa saanut hyvää hoitoa mut tää oli kyllä pahin. Ja eniten loukkaa vähättelevä ja ylenkatsova asenne. Lääkäri oli ylimielinen, terkkaria ei kiinnostanut mikään, molemmat tumpeloita. Kiitos taas tästäkin:(
Kommentit (37)
Siellä maksetaan bonusta asiakaskäyntien mukaan ja bonus pienenee, jos ohjaa vaikka keuhkokuvaan. Tuosta lääkäri kuittasi palkkarahaa 80 e.
Hyvä vain, ettei antibiootteja määrätä turhan takia.
Flunssa hyvinkin kestää pari viikkoa ja päällekin. Onhan se ikävää aikaa, mutta jos ei ole syytä epäillä bakteeritulehdusta, niin tuossahan se on, mitä voi tehdä.
En näe kertomuksesi perusteella mitään vähättelyä puhumattakaan törkeästä käytöksestä.
Kyllä ne siellä ovat tottuneet kaikenlaisiin vikisjöihin ja on toppuuteltava antibioottien käytössä.
Jos tila vain pahenee, niin kyllä sinut hoidetaan.
No eihä ny antibioottia perus flunssaan. Duacti voi helpottaa niitä limakalvoja.
Toivon etten itte saa. Viikon kuume ja sen jälkeen se 2 viiko yskä tai kuuroutuminen on vain liian kamalaa.
Ylimielisyys, suoranainen vihamielisyys. Ihmisvihamielisempää paikkaa kuin terveysasema saa hakea, ainakin Hgissä tämä tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Siellä maksetaan bonusta asiakaskäyntien mukaan ja bonus pienenee, jos ohjaa vaikka keuhkokuvaan. Tuosta lääkäri kuittasi palkkarahaa 80 e.
Eikä makseta, pösilö!
Minut myös lähettiin päivystyksestä kotiin vaikka yskin keuhkojani ulos, poskissa tuntui semmoinen paine että pää oli räjähtää ja kuumetta 39. Parrakas ylimielinen lääkäri oli sitä mieltä että tulin turhaan pikku flunssan takia, painu kotiin ja juo teetä. 2 päivää myöhemmin minut tuotiin ambulanssilla kun en saanut henkeä ja sama partasuu tuli tutkimaan, pihisu että meinaatko taas potkia ulos ? Ei sanonut mitään mutta ilmeen perusteella muisti minut, toivottavasti osasi hävetä...
Täh? Suomessahan on MAAILMAN PARAS TERVEYDENHOITOJÄRJESTELMÄ, jota ei saa mennä millään sotella sotkemaan!!! Oli ainakin vielä keväällä ennen vaaleja.
Kuubassa on myös ilmainen terveydenhuolto.
Mulla nöyryyttäminen tarkoittaa kyllä nöyryyttämistä... ei vain matalaa asiakaspalvelua, tai edes tyypillistäkään asiakaspalvelua
Sivusta vaan huutelen, että lämpimällä jyväpussilla hautominen on auttanut voittamaan alkavan korvatulehduksen ja poskiontelotulehduksen (eri kerroilla). Jotenkin se lämpö helpottaa oloa ja saa ehkä poskiontelotulehduksessa liman juoksevammaksi. Toivottavasti paranet!
Terveisin toinen, joka joko tekee töitä kipeänä tai jää ilman pennin pyörylää
Vierailija kirjoitti:
Hyvä vain, ettei antibiootteja määrätä turhan takia.
Flunssa hyvinkin kestää pari viikkoa ja päällekin. Onhan se ikävää aikaa, mutta jos ei ole syytä epäillä bakteeritulehdusta, niin tuossahan se on, mitä voi tehdä.
En näe kertomuksesi perusteella mitään vähättelyä puhumattakaan törkeästä käytöksestä.
Kyllä ne siellä ovat tottuneet kaikenlaisiin vikisjöihin ja on toppuuteltava antibioottien käytössä.
Jos tila vain pahenee, niin kyllä sinut hoidetaan.
Hei, en minä ollut pyytämässä antibiootteja, ne sotkee suoliston ja vastustuskyvyn. Kun olen ollut yksityisellä puolella, niin on aina katsottu korvat, kurkku, nenä, kuunneltu keuhkot, määrätty reseptillä hyvät kotihoitolääkkeet.
”Kyllä ne on siellä tottuneet kaikenlaisiin vikisijöihin” mitä tarkoitat tällä?
Mä sain hienoa apua alavatsakipuiluun ja yleiseen kipeyden tunteeseen. Ensin epäilys oli pissatulehdus, otettiin koe, ei löytynyt mitään. Seuraava arvaus oli sukupuolitauti. Kerroin sen, etten ole yli 10 vuoteen ollut sukupuolisesti aktiivinen joten vaikuttaa vähän epätodennäköiseltä. Testit kumminkin otettiin niistäkin. Sain jotain emätinvoidetta reseptillä kun on mahdollisesti joku lievä bakteeritasapainon häiriö.
No, aikaa kului, kivut pahenivat samoin yleisoireet. Kuumetta ei koskaan tullut, kuten ei mulle tule juuri koskaan. Kun mennin seuraavan kerran lääkäriin, minua kohdeltiin psykiatrisena tapauksena. Lääkäri selitti, miten ei ole hyväksi tarkkailla kaikkia normaaleja pikku tuntemuksia, joita esim. suoliston toiminta tuottaa. Että on yleensä ahdistuneisuuden oire, jos sellaiset alkaa häiritä. Voisin mennä mielenterveyshoitajalle juttelemaan asiasta.
En mennyt, kun tuntui että ihan oikea fyysinen sairaus on. Menin yksityiselle. Minulta löytyi jo kroonistunut kohtutulehdus, jota olin siis kärsinyt puoli vuotta, kiitos julkisen puolen palvelun jonka mielestä olin siis yliherkkä neurootikko joka kuvittelee oireita.
En edes juurikaan käy lääkärissä, ellei ole pakko saada jotain lääkettä esim. virtsatietulehdukseen. Itseasiassa viimeksi en mennyt edes senkään takia. Se iski ja join 2 päivää runsaasti nestettä. Oireet helpotti. Edellisen kerran kävin jokusen vuosi takaperin, kun oireet iski 2 viikon päästä uudestaan.
Nyt taas tällä kertaa todella pahaksi äitynyt kurkunpääntulehdus. 3 yötä melko huonosti nukkuneena, ämpäriin on pitänyt sylkeä, kun ei pysty nielaisemaan, nyt jo vähän parempi olo. Lääkäriin en ole mennyt. Terveydenhuollolla ei ole tietoja, että sairastan tätä useamman kerran vuodessa, koska en käy lääkärissä asian tiimoilta.
Syyt miksi en käy: oma terveysasema ei vastaa puhelimeen, viikonloppu päivystys on 40km päässä. Pysyn siis kotona.
Poskionteloiden ja keuhkoputken tulehdus ovat yleensä viruksen aiheuttamia ja niitä ei hoideta ab:lla. Sen sijaan keuhkot olisi pitänyt kuunnella, keuhkokuume voi olla myös kuumeeton.
Tottakai yksityisellä tutkitaan eri tavalla koska maksat heille kaikesta, heillä on paljon enemmän aikaa tutkia ja perehtyä sinuun ja heillä ei ole todellakaan samanlaista kiirettä kuin julkisella puolella.
Vierailija kirjoitti:
En edes juurikaan käy lääkärissä, ellei ole pakko saada jotain lääkettä esim. virtsatietulehdukseen. Itseasiassa viimeksi en mennyt edes senkään takia. Se iski ja join 2 päivää runsaasti nestettä. Oireet helpotti. Edellisen kerran kävin jokusen vuosi takaperin, kun oireet iski 2 viikon päästä uudestaan.
Nyt taas tällä kertaa todella pahaksi äitynyt kurkunpääntulehdus. 3 yötä melko huonosti nukkuneena, ämpäriin on pitänyt sylkeä, kun ei pysty nielaisemaan, nyt jo vähän parempi olo. Lääkäriin en ole mennyt. Terveydenhuollolla ei ole tietoja, että sairastan tätä useamman kerran vuodessa, koska en käy lääkärissä asian tiimoilta.
Syyt miksi en käy: oma terveysasema ei vastaa puhelimeen, viikonloppu päivystys on 40km päässä. Pysyn siis kotona.
Lisäyäkseni vielä kävin joskus hengitysvaikeuksien takia lääkärissä. Lääkäri vain katsoi ja sanoi, ettei ole keuhkokuume tai keuhkoputken tulehdus. Ei edes kuunnellut ja ihmettelin, miksi sitten hengittäminen sattuu. Passitti pois ja käski levätä. En siis jatkossakaan mene hengitysoireiden takia lääkäriin, vain jos puoliso näkee, että muutun siniseksi, niin soittakoot ambulanssin. Itse en viitsi vaivoillani vaivata ketään.
Vierailija kirjoitti:
Mikset muuta sellaiseen paikkaan jossa tk vastaa puhelimeen ja hoitoon pääsee nopeasti?
Kiva. Minulla samoilla oireilla lääkäri katsoi sillä laitteella poskiontelot, kuunteli keuhkot ja katsoi korvat, otti pika-crp:n, laittoi keuhkoröntgeniin, ekg:n ja nieluviljelyyn. Kun streptokokkia ei ollut ja muut ok, sain Duactia ja Ventolinen ja kehoituksen tulla uudestaan jos ei muutamassa päivässä oireet helpota. Tämä julkisen puolen päiväpolilla.
Uskomatonta mikä ero näissä on. Suututtaa ap:n puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syyt miksi en käy: oma terveysasema ei vastaa puhelimeen, viikonloppu päivystys on 40km päässä. Pysyn siis kotona.Mikset muuta sellaiseen paikkaan jossa tk vastaa puhelimeen ja hoitoon pääsee nopeasti?
En minä terveyspalveluiden takia etsi paikkakuntaa. Ihan uudellamaalla asutaan. Ei "tuppukylässä"
Pitkittyneessä flunssassa pitäisi aina kuunnella keuhkot.