Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä verran ruokaa yksi ihminen tarvitsee viikossa? Kauppaostoksia suunnitellaan tyttärelle

Vierailija
23.08.2019 |

Tytär muuttaa kotoa pois, ja nyt ongelmaksi muodostui, minkä verran viikossa kuluu ruokaa. Olemme opettaneet lapsillemme, että hävikkiä on syytä välttää. Itse en ole koskaan asunut yksin, ja nyt taloudessa on vaihtelevasti 5-8 henkilöä, joten ei ole todellakaan hallussa, mitä yhdelle ihmiselle tarvitsee. Haluan alkuun ostaa tyttärelle ruuat viikoksi kerrallaan, sillä hänellä on rahatilanne tiukka ja haluan näin varmistaa, että tyttö syö muutakin kuin makaronia ja ketsuppia.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdelle ette osaa suunnitella, mutta vahtelevasti viidelle, kahdeksalle osaat? Minkä verran se teini syö päivittäin? Sen sitten kerrotte seitsemällä.

Vierailija
2/40 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tää vitsi? Onhan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna ruokarahaa.

Vierailija
4/40 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella nöyryyttävää pois muuttavaa ihmistä kohtaan, että äiti edelleen kontrolloisi tuolla tavalla syömisiä. Itse en olisi huolinut noin kontrolloivaa "apua" edes rahaa vastaan vaan mieluummin kituuttanut itsenäisenä vaikka millä ankeiluruoalla. Parempi olisi tukea ruokaan tarkoitetulla rahasummalla vaan.

Se yhden ihmisen kulutus - itse ainakin teen ihan niin että sunnuntaisiin suunnittelen viikon ruokalistan ja ostan sen mukaisesti tarvittavat. Jos tyttäresi oikeaseti suostuu tuollaiseen äidin kontrolllointiin niin olisiko mahdollista edes tehdä niin, että hän itse saa miettiä mitä haluaa syödä ja sinä sitten ostat sen mukaan ostokset?

Vierailija
5/40 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnitelkaa tyttären kanssa mieleinen ruokalista viikoksi:

- joka päivälle aamupalalla puuroa, leipää, marjoja, hedelmiä, vihanneksia yms.

- syökö lounaan koulussa, vai pitääkö tehdä eväät? 

- päivällisenä voi olla keittoja, laatikoita, risottoja yms. riittoisaa ruokaa, niin voi monen päivän annokset kokata kerralla ja syödä sitten koulusta kotiin tullessa (yksi laatikkoruoka kestää itselläni n. 2-3pv)

- välipaloiksi hedelmiä, jogurttia, mysliä

- iltapalaksi kaurapuuroa ja mehukeittoa

Näistä sitten sumplitte, kuinka paljon tyttö syö kerralla ja sen määrän kerrotte x 7.  

Vierailija
6/40 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuriruokainen/pieniruokainen? Syökö 2 lämmintä ruokaa päivässä vai yhden?

Jos lähdetään suositusten mukaan, niin 500g kasvista päivälle, 100g lihaa/kalaa aterialle, leipää pakkaseen, leivän päälle jotain, välipala tarvikkeita jne, purkki maitoa, tuoremehua. Siitäpä vaikka hyvä aloittaa ja katsoa loppuuko kesken vai jääkö yli.

Vierailija
7/40 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinun pitää tietää paljonko ja mitä tyttäresi syö? Jos haluat auttaa, osta pakastin täyteen parin viikon välein ja anna hänen päättää, miten sen käyttää tai jakaa.

Vierailija
8/40 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jestas. 

Vierailija
9/40 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinun pitää tietää paljonko ja mitä tyttäresi syö? Jos haluat auttaa, osta pakastin täyteen parin viikon välein ja anna hänen päättää, miten sen käyttää tai jakaa.

näin j uuri. Ostat kananmunia, jauhelihaa, juustoa jne. Syököön ja tehköön ruokansa kuinka lystää.

Vierailija
10/40 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä missä vaiheessa ajattelit, että tyttö alkaa itse huolehtia ruokaostoksistaan? Käytkö viemässä hänelle ruuat seuraavat 5, 10 vai 20 vuotta? 

Kyllä siinä vaiheessa kun muutetaan omilleen, aletaan itse huolehtia tällaisista asioista. Ehkä syömiset saattaa aluksi mennäkin vähän retuperälle kun nuori onkin äkkiä itse vastuussa, mutta jos vaan on järki päässä, niin aikanaan sitä oppii ja se on hyvä opetus. 

Vierailija
11/40 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vitosviestiä on alapeukutettu? Mä annoin ylläpeukun, oli mielestäni hyvä lista.

Asun itse myös yksin ja suurinpiirtein tämänverran menee (syön kaikki ateriat kotona, työskentelen kotona);

1 pkt pikapuuroja

1 pkt mysliä

1 pss leipää

0,5 kg hedelmiä/päivä

1 prk raejuustoa/päivä

0,5 kg kasviksia, vihanneksia, juureksia

1 lohifilee/vko

1 pkt broileria/vko

1 pkt jauhelihaa/vko

Puolikas kananmunapaketti/vko

1-2 kauramaitoa/vko

4 tuoremehua (teen paljon fruitieita).

Kurkku, 2 jääsalaattia, 2 rs miniluumutomaatteja

Toki nyt tuohon lisäksi vielä riisiä, makaronia, pastaa, mausteita, yrttejä jne mutta niiden määriä vähän vaikea arvioida.

Tilaan kerran viikossa ruuat kotiin, aikalailla samanlainen setti joka viikko.

Vierailija
12/40 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohtui margariini, juusto ja kinkku. Niitä menee kaikkia n. 1 pkt viikossa. -11

Vierailija
13/40 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä sinusta tuntuisi, jos anoppisi tulisi teille ruokakassin kanssa ja kertoisi, että on suunnitellut ja ostanut teille viikon ruoat, jotta söisitte tarpeeksi monipuolisesti?

Jos oikeasti haluat auttaa eikä kontrolloida tytärtäsi, kysy häneltä itse, mitä ruokia hän toivoo. Ei ole kiva saada esim. parissa päivässä pilalle menevää kalafilettä, jos seuraavat päivät ovat liian kiireisiä sen valmistamiseen.

Vierailija
14/40 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun muutin pois kotoa, äitini osti mulle jääkaappiin juustoa, kinkkua. jauhelihaa, kasviksia yms. Oli sitten muuttoa seuraavana päivänä tarpeet, mistä tehdä ruoka. Ja leivän päälle oli päällisiä. Pikkuhiljaa sitä oppi, miten paljon mikäkin maksaa ja alkoi osata ostaa taloudellisesti. Olen nykyään 29 ja äiti edelleen auttaa välillä.:D Vaikka sanoisin, että on ihan ok:sti rahaa, äiti saattaa ostaa ruokakassin mulle. Äidit on äitejä.:D

Vierailija
15/40 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se tyttö osaa käydä kaupassa ja laittaa ruokaa, kun on suurperheessä kasvanut? Itsekin aikanaan tuota sopivaa yhden hengen ruokabudjettia vähän hain, kun tiedostin että kotona syödään aika kalliisti eikä oikeasti ollut oikein käryä, minkä verran olisi sellainen kohtalainen opiskelijan ruokabudjetti, joka ei ole pelkkää makaronia ja ketsuppia mutta ei myöskään kuhaa ja sisäfilepihvejä. Tutkin kohtalaisen kulutuksen viitebudjettia ja kyselin palstalaisilta. Aloitettiin 250€/kk budjetilla mutta jo ekan kuukauden jälkeen tyttö sanoi että se on liikaa. 200€ oli taas vähän alakanttiin ja 220€ oli sitten sellainen sopiva taso. Tässä on kotiruoka, opiskelijalounas ja sitten ajateltu että ehkä muutama kymppi sellaiseen kun syö jossain ulkona, mutta ei kalliisti. Tuohon opiskelijalounaaseen olen kannustanut, koska sillä saa helposti paikattua jos kotona ei jaksa tehdä salaattia ruuan kaveriksi. 

Joku peruskeittokirja hankittiin, missä on kotiruokia. Myöhemmin tyttö osti myös toisen keittokirjan, jossa on nopeita ja helppoja ruokia. Ei sitä ruokaa välttämättä joka päivä jaksa/ehdi/viitsi laittaa, joten on hyvä opetella tekemään suurempia annoksia. Kannellinen uunivuoka on hyvä olla, siihen voi tehdä jonkun laatikon tai lasagnen, josta voi syödä useamman päivän. Myös 3l keittokattila kannattaa hankkia, niin voi tehdä kerralla vähän isomman keiton.

Vierailija
16/40 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unohtui margariini, juusto ja kinkku. Niitä menee kaikkia n. 1 pkt viikossa. -11

Mihin sä saat käytettyä rasiallisen margariinia viikossa???

Vierailija
17/40 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syöny opiskelijana ikinä asunnossani kuin aamu- ja iltapalan. Lounas ja kahvi yliopistolla.

18/40 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin sä saat käytettyä rasiallisen margariinia viikossa???

1 pss leipää ja paketti margariinia, kohtalainen epäsuhta. Toki itse käytän voita myös paistamiseen ja muuhun, mutta en silti saa menemään puolta kiloa viikossa.

Itse varsinaiseen aiheeseen: itse ostain jotain perusruokia, joita on aina olla hyvä olla kuivakaapissa. Hiutaleita, jauhoja (?), riisiä, pastaa, säilykkeitä. Jaakaappiin sitten jotain sellaista, joka ei mene ihan heti vanhaksi. Varmaan ainakin kuukauden ruokabudjetti menee jo tuon 'perusinfran' luomiseen. Parissa viikossa varmaan selviää, minkä verran kuluu jääkaappitavaraa.

Vierailija
19/40 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen pyrkinyt yksin asuvana hoitamaan kerran viikkoon kauppa-asiat. Rahaa kuluu n. 26-30 euroa aika tarkalleen joka kerta. Teen ruokaa maantaina ison annoksen ja sitä syön torsaihin asti, torstaina sitten teen loppuviikoksi jonkun toisen ruoan. Aamupalalla puuroa ja marjoja ja iltapalaksi leipää tai jugurttia. Lounaaksi yleensä salaatti tai sitten sitä ruokaa mitä olen kulloinkin tehnyt. Kyllähän se sama ruoka alkaa kyllästyttää parin päivän jälkeen, mutta yksin asuvana en koe järkeväksi tehdä joka päivälle uutta ruokaa.

Vierailija
20/40 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostaisin nuorelle jonkinlaisen "perusruokavaraston" eli puurohiutaleita, makaronia, ketsuppi, suolaa, jotain maustesekoitusta, säilykehedelmiä... ja sen lisäksi antaisin tietyn "viikkorahan", jolla saa ostaa mieluisia tuoretuotteita.