Vegaanivanhemmat näännyttivät lapsensa Australiassa - 1,5-vuotias tyttö oli kolmen kuukauden ikäisen tasolla
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/d65c6942-b500-402e-94cc-40f3667115b5
[quote]Vanhemmat saivat 18 kuukauden tuomion.
Noin 30-vuotias australialaispariskunta syötti tyttärelleen tiukkaa vegaanidiettiä, muun muassa perunaa, riisiä, kaurahiutaleita ja tofua. Kun lapsi otettiin huostaan viime vuonna, hänellä ei ollut ollenkaan hampaita.
19 kuukauden ikäinen tyttö kärsi niin pahasta aliravitsemuksesta, että hän oli fyysiseltä ja henkiseltä kehitykseltään kolmen kuukauden ikäisen tasolla. Hän ei osannut kontata eikä istua pystyssä.
Vanhemmat, joiden nimeä ei ole kerrottu lapsen suojelemiseksi, saivat torstaina 18 kuukauden vankilatuomion, mutta he voivat suorittaa sen yhdyskuntapalveluna.
Sukulaisten hoidossa
Tyttö on nyt kolmivuotias ja hän asuu sukulaisten luona. Hänen terveytensä on kohentunut, mutta hän tarvitsee puhe- ja fysioterapiaa. Hän on edelleen kehityksessä ikäisistään jäljessä.
Perheellä on myös kaksi vanhempaa poikaa, jotka myös asuvat sukulaisten luona. Vanhemmat pitävät lapsiinsa yhteyttä, mutta he ovat menettäneet huoltajuuden.
– Jokaisen vanhemman velvollisuus on huolehtia siitä, että lapset saavat terveellistä ja tasapainoista ruokaa. Heidän on täytynyt ymmärtää, että heidän tyttärensä ei voinut hyvin, sanoi tuomari Sarah Huggett Guardianin mukaan.
Hän ei kuitenkaan uskonut, että vanhemmat olisivat tahallaan näännyttäneet tytärtään.
Tapaus alkoi selvitä, kun vanhemmat olivat soittaneet hätänumeroon tytön saatua vakavan sairauskohtauksen. Sairaalaan vietäessä hän painoi 4,9 kiloa. Tyttöä ei oltu käytetty lääkärissä tai neuvolassa syntymän jälkeen eikä häntä ollut rokotettu.
[/quote]
Että siinäpä taas sitä vegaanien "maailmanparannusta".
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei ole normaalia veganismia. Vegaaninen ruokavalio sisältyy nykyään Suomen virallisiin ruokasuosituksiin eli ihan viranomaisten ja asiantuntijoidenkin mukaan vegaaninen ruokavalio sopii kaikille. Tämä ei ole mielipidekysymys.
Ruokavalio ei ole ok, jos siihen kuuluu runsaasti lisaravinteita purkista ja 3 kk välein rautainfuusio.
Tiesitkö että lehmät ja muutkin eläimet saavat b12:nsa purkista ja se siirtyy heidän lihastensa ja kudostensa kautta sinuun? Rautaa saa kasvisruokavaliosta riittävästi jos sen koostaa oikein. Rautainfuusiot ei nyt tähän liity millään lailla. Jos 3kk välein joutuu käymään, kyseessä lienee taustalla oleva sairaus.
Vegaani saa rautaa riittävästi, kun hän syö esimerkiksi 10 kiloa täysjyväviljaa ja 4 kiloa pinaattia. Yhdessä päivässä. Vai oliko sinulla mielessä jotain parempia raudanlähteitä vegaanille?
”Vegaaniruokavaliossa raudan keskeisimpiä lähteitä ovat täysjyväviljavalmisteet, palkokasvit kuten linssit ja soijapavut, siemenet kuten kurpitsansiemen ja hampunsiemen sekä pähkinät. Kasvisruokailijoilla raudan kokonaissaanti ei yleensä ole ongelma, sillä länsimaisen kasvissyöjän ruokavalio voi sisältää saman verran tai jopa enemmän rautaa kuin sekasyöjän ruokavalio.”
Pysytään nyt niissä faktoissa. Kerro, millaisella kombolla noista luettelemistasi non-hemiraudan lähteistä saa yhden päivän raudantarpeen. Siis paljonko grammoina noita pitää syödä.
Siitä laskemaan. Ensin selvität kuinka paljon ihminen tarvitsee rautaa eri ikävaiheessa, elämäntilanteessa tai sukupuolen mukaan. (Tästä et maininnut mitään, joten et tainnut tietääkään? Se on 8-15mg/vrk vegaaneille) Sitten googletat vaikka ”vegan food iron”, katsot paljonko mikäkin sisältää rautaa. Sitten koostat sieltä niin että kokonaissaanti (=aamupala, lounas, päivällinen) vastaa suosituksia. Ei oo niin vaikeeta. :)
Raudan imeytymistä voi tehostaa nauttimalla jotain C-vitamiinipitoista samaan aikaan, ja välttää kalsiumia, fytaattia, polyfenoleja ja tanniineja yhtä aikaa tai heti ruuan jälkeen.Arvasin tämän, vegaaneja ei faktat kiinnosta :) Väitetään, että ollaan niin tarkasti perillä ravintosisällöistä, mutta yksinkertaiseen kysymykseen ei tule vastausta.
Täysjyväviljaa pitää todellakin syödä useita kiloja, että siitä saa yhden päivän raudantarpeen. Ensinnäkin sen sisältämä rauta on sitä surkeasti imeytyvää non-hemirautaa ja toiseksi vilja sisältää fytaatteja, jotka haittaavat sen vähänkin raudan imeytymistä. Silti vegaanit väittävät, että täysjyvävilja on hyvä raudanlähde vegaaneille :D
Minä saan 25 mg rautaa vegaanina päivässä. Wikipedian mukaan perussuomalainen lihaaninainen saa noin 11, suositus ulkomuistista oli 15. En ala postaamaan tänne enää uudestaan laskuriani, siinä oli aika iso työ kopioida kaikki laskimesta tänne ketjuun. Vuoden sisällä olen yrittänyt tätä näissä vastaavissa ketjuissa mutta viestini on poistettu, eli turha yrittää.
Täysjyväviljaa en syö kiloja. Hemoglobiinini on 135-144.
Saat sen raudan varmaankin jostain rautalisästä. Vegaaniruoasta tuollainen määrä ei ole mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei ole normaalia veganismia. Vegaaninen ruokavalio sisältyy nykyään Suomen virallisiin ruokasuosituksiin eli ihan viranomaisten ja asiantuntijoidenkin mukaan vegaaninen ruokavalio sopii kaikille. Tämä ei ole mielipidekysymys.
Ruokavalio ei ole ok, jos siihen kuuluu runsaasti lisaravinteita purkista ja 3 kk välein rautainfuusio.
Tiesitkö että lehmät ja muutkin eläimet saavat b12:nsa purkista ja se siirtyy heidän lihastensa ja kudostensa kautta sinuun? Rautaa saa kasvisruokavaliosta riittävästi jos sen koostaa oikein. Rautainfuusiot ei nyt tähän liity millään lailla. Jos 3kk välein joutuu käymään, kyseessä lienee taustalla oleva sairaus.
Vegaani saa rautaa riittävästi, kun hän syö esimerkiksi 10 kiloa täysjyväviljaa ja 4 kiloa pinaattia. Yhdessä päivässä. Vai oliko sinulla mielessä jotain parempia raudanlähteitä vegaanille?
”Vegaaniruokavaliossa raudan keskeisimpiä lähteitä ovat täysjyväviljavalmisteet, palkokasvit kuten linssit ja soijapavut, siemenet kuten kurpitsansiemen ja hampunsiemen sekä pähkinät. Kasvisruokailijoilla raudan kokonaissaanti ei yleensä ole ongelma, sillä länsimaisen kasvissyöjän ruokavalio voi sisältää saman verran tai jopa enemmän rautaa kuin sekasyöjän ruokavalio.”
Pysytään nyt niissä faktoissa. Kerro, millaisella kombolla noista luettelemistasi non-hemiraudan lähteistä saa yhden päivän raudantarpeen. Siis paljonko grammoina noita pitää syödä.
Siitä laskemaan. Ensin selvität kuinka paljon ihminen tarvitsee rautaa eri ikävaiheessa, elämäntilanteessa tai sukupuolen mukaan. (Tästä et maininnut mitään, joten et tainnut tietääkään? Se on 8-15mg/vrk vegaaneille) Sitten googletat vaikka ”vegan food iron”, katsot paljonko mikäkin sisältää rautaa. Sitten koostat sieltä niin että kokonaissaanti (=aamupala, lounas, päivällinen) vastaa suosituksia. Ei oo niin vaikeeta. :)
Raudan imeytymistä voi tehostaa nauttimalla jotain C-vitamiinipitoista samaan aikaan, ja välttää kalsiumia, fytaattia, polyfenoleja ja tanniineja yhtä aikaa tai heti ruuan jälkeen.Arvasin tämän, vegaaneja ei faktat kiinnosta :) Väitetään, että ollaan niin tarkasti perillä ravintosisällöistä, mutta yksinkertaiseen kysymykseen ei tule vastausta.
Täysjyväviljaa pitää todellakin syödä useita kiloja, että siitä saa yhden päivän raudantarpeen. Ensinnäkin sen sisältämä rauta on sitä surkeasti imeytyvää non-hemirautaa ja toiseksi vilja sisältää fytaatteja, jotka haittaavat sen vähänkin raudan imeytymistä. Silti vegaanit väittävät, että täysjyvävilja on hyvä raudanlähde vegaaneille :D
Minä saan 25 mg rautaa vegaanina päivässä. Wikipedian mukaan perussuomalainen lihaaninainen saa noin 11, suositus ulkomuistista oli 15. En ala postaamaan tänne enää uudestaan laskuriani, siinä oli aika iso työ kopioida kaikki laskimesta tänne ketjuun. Vuoden sisällä olen yrittänyt tätä näissä vastaavissa ketjuissa mutta viestini on poistettu, eli turha yrittää.
Täysjyväviljaa en syö kiloja. Hemoglobiinini on 135-144.
Saat sen raudan varmaankin jostain rautalisästä. Vegaaniruoasta tuollainen määrä ei ole mahdollista.
Enpäs ota rautalisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasan varmasti ei missään suosituskissa suositella vegaanista ruokavaliota vauvoille. Rintamaito kun ei ole vegaanista.
Onhan. Äidin maito on aina tämän vauvalle tarkoitettua luonnollista ravintoa. Samalla tavalla kuin lehmäkin haluaa imettää vasikkaansa. Kukaan ei kärsi tässä luonnollisessa tapahtumassa.
Vegaanit välttävät eläinperäisen ravinnon syömistä. Äidinmaito on eläinperäistä.
Toivottavasti sinulla ei ole lapsia. Tuolla järjenjuoksulla ja kiukuttelutemperamentilla. Jos sinua ketuttuaa syödä lihaa niin älä tule kiukuttelemaan vegaaniäideille ja lapsille.
Äidinmaito on ihan luonnollinen ravinto omalle lapselle, sinä et sitä tosiasiaa muuta vaikka kuinka vihaat vegaaneja.
Vegaanien järjenjuoksulla ihmisestä tuleva maito ei ole eläinperäistä 😂
Eipä tuo veganismiin liittynyt mitenkään, vaan mielisairauteen. Monet lihansyöjät ovat murhanneet lapsiaan, mutta ei sekään johdu lihan syömisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi on nyt turvassa ja saa parasta mahdollista hoitoa tilaansa, ja vanhemmat saavat mitä ansaitsivat. Mutta mitä me tästä voimme oppia? Suomessakin pitäisi seurata tarkemmin lasten ravitsemusta, sillä he eivät pysty itse siihen vaikuttamaan. Kouluterveystarkastukset ovat hyvin pinnallisia, eikä aina lääkärissäkään perehdytä verikokeiden tuloksiin kuin vain niiltä osin jotka liittyy tutkittavaan asiaan.
Itse olin lapsena myös aliravittu, mutta siihen ei puututtu sillä olin lapsena liikkuvainen ja teini-iässä lihava. Joku voisi luulla että nämä kaksi asiaa sulkee toisensa pois, mutta oikeastaan länsimaissa on nykyään melko yleistäkin että ruoka lihottaa (paljon rasvaa, sokeria, suolaa ja höttöä) mutta siinä ei ole kaikkia tarvittavia ravintoaineita.
Meidän sekasyöjäperheessä syötiin pääasiassa ranskalaisia, (jauhe)perunamuusia, kalapuikkoja, jauhelihaa, maitoa, juustoa, sokeroituja jogurtteja, pizzaa (juusto ja jauheliha), makaronia, ranskanleipää, limua ja mehua, karkkia ja suklaata, sipsejä, keksejä ja jäätelöä. Joskus ruisleipää, perunaa ja lohta. Salaattia, hedelmiä ja marjoja ei koskaan - paitsi kerran jäävuorisalaattia, sipulisuikaleita ja herne-maissi-paprikapakaste kun piti olla ”pöytä koreena” sukulaisia varten. Niin ja vanhempien osalta päivittäin kaljaa. Aamupalaa ei syöty ollenkaan.
Puutostiloista tulee ensimmäisenä mieleen vitamiinit ja kuitu, mutta varmasti kaikki muukin oli ihan päin helvettiä, sillä katsoin näin jälkikäteen peruskouluaikaisia verikoetuloksiani ja siellä oli monta kohtaa merkitty alle viitearvon - eikä kukaan missään vaiheessa puuttunut niihin. Jäin melko lyhyeksi, olin aina väsynyt ja kärsin kroonisesta ripulista, mutta mikä pahinta, tälläisellä ruokavaliolla kasvaminen on vaikuttanut kokonaisterveyteeni vielä aikuisenakin. Olen saanut jonkin verran korjattua opeteltuani ensin syömään salaattia, ja sittemmin opeteltuani kokkaamaan itse, perehdyttyäni ravintotietoon ja ryhdyttyäni vegaaniksi.Omaa lastani en yksinkertaisesti suostu laiminlyömään kuten omat vanhempani tekivät minulle, vaikka se tarkoittaakin enemmän rahaa, aikaa ja vaivannäköä ruuan suunnittelussa ja laitossa.
Siksipä lasta ei kannatakaan syöttää vegaanisesti.
Kasvikset ja juurekset, hedelmät ja marjat, sienet, täysviljatuotteet, pavut ja linssit, pähkinät ja siemenet, B12-vitamiini... Jo pelkkä peruskoulutason ravintotieto riittää siihen että ymmärtää näiden olevan ravintorikkaampia kuin aiemmassa viestissä mainitut puolivalmisteet ja muu höttö. Mutta trollihan sinä oletkin.
Tietenkin ovat, mutta ei vegaanisuus ole noiden vaihtoehto. Ravintotiedossa tarvitaan myös tieto siitä, miten elimistö pystyy hyödyntämään ruuasta saadut ravintoaineet. Ihminen on sekasyöjä eikä pysty käsittelemään kaikkea kasviksista saatavaa ravintoa, vaikka sitä periaatteessa olisikin riittävästi.
Tiedätkö sinä edes mitä sekasyöjä tarkoittaa? Ihmisen ravinto koostuu pääasiassa kasvikunnan tuotteista, joten olisi se helvetin outoa ettei erityisesti sen käsittelyyn soveltuva keho ”jostain maagisesta syystä” pystyisi käsittelemään kasviksista saatavaa ravintoa, joka kuitenkin sisältää 99% kaiken mitä ihmiskeho tarvitsee. Se että rauta imeytyy kasvikunnan tuotteista hieman huonommin, koska niissä on usein myös kalsiumia joka heikentää imeytymistä, ei tarkoita ettei se imeydy ollenkaan, vaan että sitä tarvitsee syödä himpun verran enemmän varmuudenvuoksi. Tämä on aiheuttanut väärinkäsityksesi että kasvikunnan tuotteet olisivat jotenkin huonoja, vaikka niiden kuuluisi olla ihmisravonnon perusta.
Tällä tavoin meidät aikuisetkin halutaan tehdä heikoiksi. Itse rupesin kasvissyöjäksi. Alunperin olin nirso syömään eläimiä, vain nauta kelpasi jauhelihan muodossa. En tiedä miten voi enää palata syömään sitäkään, vai tarvitseeko edes. Häiritsee kun kasvissyönnin seurauksena voi olla dementia jos ei osaa syödä täydellisesti. Sain jo huomata että ennen niin säännölliset kuukautiset olivat poissa pari kuukautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi on nyt turvassa ja saa parasta mahdollista hoitoa tilaansa, ja vanhemmat saavat mitä ansaitsivat. Mutta mitä me tästä voimme oppia? Suomessakin pitäisi seurata tarkemmin lasten ravitsemusta, sillä he eivät pysty itse siihen vaikuttamaan. Kouluterveystarkastukset ovat hyvin pinnallisia, eikä aina lääkärissäkään perehdytä verikokeiden tuloksiin kuin vain niiltä osin jotka liittyy tutkittavaan asiaan.
Itse olin lapsena myös aliravittu, mutta siihen ei puututtu sillä olin lapsena liikkuvainen ja teini-iässä lihava. Joku voisi luulla että nämä kaksi asiaa sulkee toisensa pois, mutta oikeastaan länsimaissa on nykyään melko yleistäkin että ruoka lihottaa (paljon rasvaa, sokeria, suolaa ja höttöä) mutta siinä ei ole kaikkia tarvittavia ravintoaineita.
Meidän sekasyöjäperheessä syötiin pääasiassa ranskalaisia, (jauhe)perunamuusia, kalapuikkoja, jauhelihaa, maitoa, juustoa, sokeroituja jogurtteja, pizzaa (juusto ja jauheliha), makaronia, ranskanleipää, limua ja mehua, karkkia ja suklaata, sipsejä, keksejä ja jäätelöä. Joskus ruisleipää, perunaa ja lohta. Salaattia, hedelmiä ja marjoja ei koskaan - paitsi kerran jäävuorisalaattia, sipulisuikaleita ja herne-maissi-paprikapakaste kun piti olla ”pöytä koreena” sukulaisia varten. Niin ja vanhempien osalta päivittäin kaljaa. Aamupalaa ei syöty ollenkaan.
Puutostiloista tulee ensimmäisenä mieleen vitamiinit ja kuitu, mutta varmasti kaikki muukin oli ihan päin helvettiä, sillä katsoin näin jälkikäteen peruskouluaikaisia verikoetuloksiani ja siellä oli monta kohtaa merkitty alle viitearvon - eikä kukaan missään vaiheessa puuttunut niihin. Jäin melko lyhyeksi, olin aina väsynyt ja kärsin kroonisesta ripulista, mutta mikä pahinta, tälläisellä ruokavaliolla kasvaminen on vaikuttanut kokonaisterveyteeni vielä aikuisenakin. Olen saanut jonkin verran korjattua opeteltuani ensin syömään salaattia, ja sittemmin opeteltuani kokkaamaan itse, perehdyttyäni ravintotietoon ja ryhdyttyäni vegaaniksi.Omaa lastani en yksinkertaisesti suostu laiminlyömään kuten omat vanhempani tekivät minulle, vaikka se tarkoittaakin enemmän rahaa, aikaa ja vaivannäköä ruuan suunnittelussa ja laitossa.
Kasvikset ja juurekset, hedelmät ja marjat, sienet, täysviljatuotteet, pavut ja linssit, pähkinät ja siemenet, B12-vitamiini... Jo pelkkä peruskoulutason ravintotieto riittää siihen että ymmärtää näiden olevan ravintorikkaampia kuin aiemmassa viestissä mainitut puolivalmisteet ja muu höttö. Mutta trollihan sinä oletkin.
Tietenkin ovat, mutta ei vegaanisuus ole noiden vaihtoehto. Ravintotiedossa tarvitaan myös tieto siitä, miten elimistö pystyy hyödyntämään ruuasta saadut ravintoaineet. Ihminen on sekasyöjä eikä pysty käsittelemään kaikkea kasviksista saatavaa ravintoa, vaikka sitä periaatteessa olisikin riittävästi.
Tiedätkö sinä edes mitä sekasyöjä tarkoittaa? Ihmisen ravinto koostuu pääasiassa kasvikunnan tuotteista, joten olisi se helvetin outoa ettei erityisesti sen käsittelyyn soveltuva keho ”jostain maagisesta syystä” pystyisi käsittelemään kasviksista saatavaa ravintoa, joka kuitenkin sisältää 99% kaiken mitä ihmiskeho tarvitsee. Se että rauta imeytyy kasvikunnan tuotteista hieman huonommin, koska niissä on usein myös kalsiumia joka heikentää imeytymistä, ei tarkoita ettei se imeydy ollenkaan, vaan että sitä tarvitsee syödä himpun verran enemmän varmuudenvuoksi. Tämä on aiheuttanut väärinkäsityksesi että kasvikunnan tuotteet olisivat jotenkin huonoja, vaikka niiden kuuluisi olla ihmisravonnon perusta.
Himpun? Täysjyvävehnää pitää syödä 14 kg, jotta saa kokoon päivittäisen raudan. Määrä on aivan älytön eikä mikään himppu.
Vierailija kirjoitti:
Pikkutytön ruokavalio koostui kaurahiutaleista, riisimaidosta, banaanista, hillo- tai maapähkinävoipäällysteisistä paahtoleivistä, tofusta, riisistä ja perunasta.
Kyllä tuo pitäisi riittää lapsellekkin.
Kysymys onkin siitä kuinka paljon ruokaa annettiin.
Eli Otsikko ja koko uutinen on ankka.
Ei lehdistöä turhaan sanota kel tai sek si.
Juuri näin. Suurin osa ei osaa lukea; aliravitsemus aiheutti näivettymisen, ei ruokavalio.
ALIRAVITSEMUS.
Älkää menkö toi mit tajien vedätykseen.
Herrajumala! Millaista porukkaa täällä oikein käy? Kommentti jossa todettiin ettei vegaanius ole avainsana tässä keississä vaan ”luonnollisuus” huuhaatietoryhmät, jotka puhuvat rokote/lääke/lääkäri/tiedevastaisuuden ja kotisynnytysten/uskomushoitojen/raakamaidon/tms. puolesta. 20 yläpeukkua ja yli 40 alapeukkua! Uskotteko samaan kuin tämän perheen vanhemmat? Näännytättekö lapsianne vastaavalla tavalla? Maapallokin on varmaan mielestänne litteä... 😨
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Himpun? Täysjyvävehnää pitää syödä 14 kg, jotta saa kokoon päivittäisen raudan. Määrä on aivan älytön eikä mikään himppu.
Samalla logiikalla voi laskea että montako kiloa tarvitsee syödä lihaa että saa päivässä tarpeeksi kuitua. Tai salaattia että saa tarpeeksi kaloreita. Ei kukaan syö yhtä asiaa täyttääkseen ravinnonsaantinsa päivässä.
Minä näin nälkää sekasyöjäperheessä: syömistäni rajoitettiin eri näköisin säännöin, minulle oli rajattu vain tiettyjä ruokia ja osioita jääkaapista, joita sain hyödyntää. Nälkä ja nälästä johtuva vatsakipu oli todella tuttua yläasteella. Sanottiin ihan suoraan, että minun tulee pärjätä pelkällä kouluruoalla, muuta lämmintä ruokaa on turha odottaa. Leipää ei aina ollut. Yläasteella terkkari huolestui alipainostani.
Saanko syyttää nyt kaikkia sekaani vanhempia sekopäiksi, kun minulla on tällainen kokemus?
Veikkaan että tässä on taustalla se, että äidiltä ei ole tullut äidinmaitoa itseltään, mutta eivät ole antaneet äidinmaidon korviketta vegaaniuteen vedoten. Siis vedoten, suurin osa vegaanivanhemmista tuskin ovat niin hulluja, että alkaisivat lapsen hengellä pelaamaan.
En usko että kiinteillä saa näännytettyä 1,5-vuotiaan 3kk vauvan tasolle. Kyllä taustalla on pakostakin se, että lapsi ei ole saanut vauvavuonna äidinmaitoa ja/tai korviketta. Lapsihan kasvaa normaalisti ainakin vuoden ikään pelkällä maidolla, toki puutoksia voi tulla, mutta aliravitsemus ja kehityksessä jälkeen jääminen tuskin on mahdollista, jos ajatellaan että tuhansia vuosia sitten varmasti alle 3-vuotiaiden pääasiallinen ravinto oli äidinmaito.
Yksin Intiassa on 500 miljoonaa vegaania.
Määrästä päätellen lapset näyttää pysyvän hengissä.
Tuossa oli myös lapsen laiminlyönnistä kyse jättäessään neuvolakäynnit väliin. Jos olisivat siellä käyneet, olisi taatusti tullut huolia neuvolan ja lääkärin puolelta. Ei kannata ryhtyä vegaaniksi tai kasvissyöjäksi, jos ei osaa tai jaksa perehtyä asioihin.
En kannata niin herkästi veganismia, vaikka olenkin lakto-ovovegetaristi. Nirson lapsen kanssa asia voi olla hyvinkin hankala, jos vain karkit ja hampurilaiset maistuu. Vähintään voisi kalaa ja vaaleaa lihaa laittaa ruokapöytään kasvisten lisäksi. Pidän niitä kuitenkin terveellisempinä kuin punaista lihaa. Lakto-ovovegetarista ruokaa voisin vielä antaa lapselle, jos kasvisruoasta puhutaan. Kuitenkin kananmunista ja maitotuotteista saa välttämättömiä aminohappoja.
Minua itseäni ihmetyttää ne vegaanivanhemmat, jotka ei hyväksyisi lapsensa syödä edes lakto-ovovegetarista ruokaa koulussa tai päiväkodissa vaan vaaditaan kokonaan luopumista maitoa ja kananmunia sisältävästä kasvisruoasta, ja tilalle vegaanista ruokaa. Myös hirveä hysteerisyys iskee, jos kyse on vain lakto-ovovegetaariseen ruokavalioon sopivasta tuotteesta. Jos eläisin vegaanisesti, niin en uskaltaisi ottaa riskiä lapsen kohdalla, koska se vaatii jo niin paljon työtä proteiinien, raudan, vitamiinien yms. osalta.
Ja jos se lapsesta saakka vegaanisesti elänyt haluaakin syödä lihaa, niin kestääkö suolisto sitä. Tuo on nimittäin tietoinen riski, jos päättää syöttää lapselle vain vegaanista ruokaa. Siskoni elelee pääosin vegaanisesti ja lapsellekin antaa vain kaurajuomaa ja jogurtin korvikkeita. Kalaa kyllä on saanut syödä ravintolassa. Mietin vain sitten koulumaailmaa lapsen kannalta. Lapsi katsoo, kun muut syö lihapullia ja perunamuusia kun itse syö soijarouhelasagnea, joka voi olla hyvää itse tehtynä. Ainoastaan koulussa ei osata panostaa kasvisruokien laatuun. Tai sitten kylässä käydessään kaveri syö juustosnackseja leffan yhteydessä, mihin ei voi itse koskea, koska eihän se ole vegaanista. Olen seurannut läheltä siskon vegaanielämää, lähes aina leivotaan soija- tai kauravispillä tehtyjä cupcakeja, syödään vehnää, aamiasleivätkin ovat ravintoköyhiä pelkällä leikkeleellä, harvoin näkee kasviksia päällä. Kyseenalaistan tuon margariinin käytön ja siskohan siitä suuttui, kun kerran laitettiin lapsen leivän päälle voita, koska ihminenhän tarvitsee pehmeitä rasvoja. Saa niitä muualtakin kuten pähkinöistä, oliiviöljystä ja avokadoista, ja ovatkin paljon paremman makuisia kuin teollinen transrasvalevite. Onhan tosin sekasyöjätkin aivopesty margariinin ja rasvattamien maitotuotteiden käyttäjäksi.
Voin siis todellakin sanoa, että veganismista ei ole mitään terveellistä lukuun ottamatta raakaveganismia, vaikka siinäkin tarvitaan taitoa ja tietoa. Järkyttävän prosessoituja tuotteita ja liikaa viljoja. Nyt kun on nousussa sipsikaljaveganismi, joka pitää sisällään vihiksiä ja kasvisnakkeja, niin päästään samaan pisteeseen kuin mäkkiruoalla elävät sekasyöjät. Diebetes, ylipaino ja sydän- ja verisuonisairaudet kutsuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka syö täysjyvävenhää? Kauralla sama homma onnistuu 300 grammalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasan varmasti ei missään suosituskissa suositella vegaanista ruokavaliota vauvoille. Rintamaito kun ei ole vegaanista.
Mita ihmetta? Rintamaito nimenomaan on vegaanista. Oman lajin maitoa saa toki juoda.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mita ihmetta? Rintamaito nimenomaan on vegaanista. Oman lajin maitoa saa toki juoda.
Höpölöpö.
Vegaainen = ei-eläinperäinen
Nyt tulee vahan OT, mutta onko taman ketjun parin ekan sivun peukutus nyt hyva esimerkki Pu tinien trollien toimimisesta palstalla? Karjistavat ja agressiiviset kommentit saaneet tolkuttomasti ylapeukkuja. Kolmannelta sivulta eteen pain peukkuja ylos tai alas on tosi vahan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samalla logiikalla voi laskea että montako kiloa tarvitsee syödä lihaa että saa päivässä tarpeeksi kuitua. Tai salaattia että saa tarpeeksi kaloreita. Ei kukaan syö yhtä asiaa täyttääkseen ravinnonsaantinsa päivässä.
Typerä rinnastus. Kukaan ei ole väittänyt, että liha olisi hyvä kuidun lähde. Vegaanit väittävät, että täysjyvävilja on hyvä raudanlähde.
Toivottavasti sinulla ei ole lapsia. Tuolla järjenjuoksulla ja kiukuttelutemperamentilla. Jos sinua ketuttuaa syödä lihaa niin älä tule kiukuttelemaan vegaaniäideille ja lapsille.
Äidinmaito on ihan luonnollinen ravinto omalle lapselle, sinä et sitä tosiasiaa muuta vaikka kuinka vihaat vegaaneja.