Syntyvyys romahtanut kymmenessä vuodessa 2008-2018 vrt. Alle 30v tulotaso romahtanut. Oikeistohallitusten ahekeroinnin tulos?
Kommentit (72)
Mieheni täyttää tänä vuonna 30 vuotta. Hän sai ensimmäisen vakituisen työpaikkansa vuosi sitten. Alalla riittää hyvin työpaikkoja, mutta nykyisen kehityksen mukaan suurin osa niistä on pätkäsilppua toisen perään. Ja nyt kun hän on vakityössä, saa tehdä ylitöitä käytännössä päivittäin- saikulla tms. olevien tilalle ei palkata ketään! Voi vaan kysyä, miten on tarkoitus kuuden ihmisen tehdä yhdentöistä työt, ilman ylitöitä?? Koska ongelma ei näytä olevan varsinaisesti siinäkään, että työntekijä toisensa perään palaa loppuun tai tekee 16h päiviä säännöllisesti, vaan että ylitöistä tulee maksaa korvaus!
Vierailija kirjoitti:
Tässä taas etsitään syytä kaikista muista, kun itsestä. Miten sitten selitetään suurten ikäluokkien syntymistä sotien jälkeen, kun puolet maasta pommitettu maan tasalle? Silloin ei asuttu halvimmassa vuokrakaksiossa, vaan ison perheen kanssa yksiössä, muiden nurkissa tai rakennettiin oma koti alusta asti itse. Eiköhän suurimpia syitä ole se, että elämään on nykyaikana kehittynyt niin paljon kaikkea muuta kivaa, ettei lapsien hankkiminen ole enää itsestään selvää tai elämän tarkoitus.
Oikeastiko sä kuvittelet, että suuret ikäluokat ovat olleet suunniteltuja ja toivottuja lapsia? Eiköhän se ollut niin, että lapsia vaan tuli, koska luotettavia ehkäisymenetelmiä ei ollut.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän moni edes kahdella aivosolulla varustettu tajuaa, että lasten hankkiminen on suora tie niukkuuteen ja jopa köyhyyteen. Ennen oli pakko hankkia lapsia, eikä sitä edes mietitty, vaan niitä tehtiin sen kummemmin ajattelematta ja vielä joskus 90-luvulla oli aitoa uskoa parempaan huomiseen ainakin omalle jälkikasvulle jos ei itselle. Se kaikki usko on nyt mennyttä ja ihmiset tajuavat tämän, lisäksi sosialinen pakko hankkia lapsia on vähentynyt tai jopa suht olematon nykyään, vaikka jonkinlaista syyllistämiskampanjaa yritetään medioissa viritellä lapsettomia kohtaan, jotta herrat saisivat lisää ilmaisia orjia. Mutta ei mene läpi.
Ei lasten hankkiminen tarkoita niukkuutta/köyhyttä jos pitää huolen että on ITSE työmarkkinoiden eliittiä. Mulla 5 lasta, olen DI ja hyväpalkkaisissa hommissa. Mies myös hyväpalkkainen akateeminen, tosin ei vielä minun tuloja lähelläkään.
Mulla olisi vara helposti 10 lapseen. Tottakai olisin rikkaampi jos lapsia ei olisi yhtään, mutta ei monta lasta tarkoita automaattisesti köyhyyttä. Ennemminkin on niin että monilapsiset juuri on hyvätuloisia (ja sitten se pieni mutta äänekäs osa on sossulokkiperheitä jotka lehtien palstalla huutaa että enemmän rahaa tukina, nää 4000e ei riitä).
Vierailija kirjoitti:
Syyttäisin ennemmin työmarkkinoita, joilta ei tahdo löytyä enää pitkäaikaisia työsuhteita. Tuskin tuo minkään hallituksen tekosia on. Jos jotain niin työnantajakulujen pienentäminen todennäköisesti kannustaisi palkkaamaan työvoimaa enemmän.
Eikös nämä ole niinkuin aika kimpassa. Työntekijän aseman huonontaminen, osa-aikaisten ketjuttamisen mahdollisuus, polejtut palkat, kikyt, työttömyysturvan nöyryytykset ja oikeistohallitusten arvopohja sekä toimet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän moni edes kahdella aivosolulla varustettu tajuaa, että lasten hankkiminen on suora tie niukkuuteen ja jopa köyhyyteen. Ennen oli pakko hankkia lapsia, eikä sitä edes mietitty, vaan niitä tehtiin sen kummemmin ajattelematta ja vielä joskus 90-luvulla oli aitoa uskoa parempaan huomiseen ainakin omalle jälkikasvulle jos ei itselle. Se kaikki usko on nyt mennyttä ja ihmiset tajuavat tämän, lisäksi sosialinen pakko hankkia lapsia on vähentynyt tai jopa suht olematon nykyään, vaikka jonkinlaista syyllistämiskampanjaa yritetään medioissa viritellä lapsettomia kohtaan, jotta herrat saisivat lisää ilmaisia orjia. Mutta ei mene läpi.
Ei lasten hankkiminen tarkoita niukkuutta/köyhyttä jos pitää huolen että on ITSE työmarkkinoiden eliittiä. Mulla 5 lasta, olen DI ja hyväpalkkaisissa hommissa. Mies myös hyväpalkkainen akateeminen, tosin ei vielä minun tuloja lähelläkään.
Mulla olisi vara helposti 10 lapseen. Tottakai olisin rikkaampi jos lapsia ei olisi yhtään, mutta ei monta lasta tarkoita automaattisesti köyhyyttä. Ennemminkin on niin että monilapsiset juuri on hyvätuloisia (ja sitten se pieni mutta äänekäs osa on sossulokkiperheitä jotka lehtien palstalla huutaa että enemmän rahaa tukina, nää 4000e ei riitä).
Niin. Tässähän se tuli se arvopohja, joka johtaa siihen että syntyvyys on romahtanut. Koska hyväpalkkaisia on enää yksinumeroinen prosenttiluku työ- ja synnytysikäisistä. Muut tarvitaan tekemään näiden hyväpalkkaisten tilin, ei siinä lapsia synnytellä. Keskiluokan asema on se, työväestön lisäksi.
Kyllä pentuja on voinut tehdä, tai jättää tekemättä, ilman että pitää hallitukselta lupaa kysyä nyt ja ennenkin.
Suomessa ei ole ikinä ollut oikeistohallitusta.
Kaikki maamme puolueet ovat sosialistipuolueita, jopa Kokoomus. Toiset puolueet tosin enemmän sosialistisia kuin toiset.
Hyppisin riemusta jos olisi edes yksikin oikeistopuolue.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No palataan asiaan parin vuoden päästä. Jos ei syntyvyys ole lähtenyt rakettimaiseen nousuun niin asialla ei liene tekemistä sen kanssa minkä sortin hallitus on.
Neljän vuoden kuluttua hallitus on tuhonnut talouden niin perusteellisesti että aikuisetkaan eivät halua jäädä Suomeen, puhumattakaan että hankkisivat tänne lapsia.
Ihan varmaan juu, Jonne. Pane äidin kone kiinni nyt ja tee ne läksyt, tai lähtee luurikin jäähylle.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki maamme puolueet ovat sosialistipuolueita, jopa Kokoomus. Toiset puolueet tosin enemmän sosialistisia kuin toiset.
Hyppisin riemusta jos olisi edes yksikin oikeistopuolue.
Olen kyllä samaa mieltä, itse välillä suunnistan libertarismin puolelle, ja suomen "oikeisto" on vasemmisto oikeiston huonoilla piirteillä.
Sen takia vasemmistopuolueet on suomessa parempi vaihtoehto, niissä on vasemmiston huonot ja hyvät puolet.
Suomen "oikeistolla" on vain vasemmiston huonot puolet (mm. kaupan rajoitus jne.) ja myös oikeiston huonot puolet, eli pelkkää huonoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No palataan asiaan parin vuoden päästä. Jos ei syntyvyys ole lähtenyt rakettimaiseen nousuun niin asialla ei liene tekemistä sen kanssa minkä sortin hallitus on.
Neljän vuoden kuluttua hallitus on tuhonnut talouden niin perusteellisesti että aikuisetkaan eivät halua jäädä Suomeen, puhumattakaan että hankkisivat tänne lapsia.
Ihan varmaan juu, Jonne. Pane äidin kone kiinni nyt ja tee ne läksyt, tai lähtee luurikin jäähylle.
Ei tuo ollut mitään ulilauta jonneilua mielestäni.
Te ette ehkä tiedä, mutta suomen aivovuoto on tällä hetkellä uskomattoman nopeaa, suomea odottaa vaikeat ajat tällä menolla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän suurin ongelman on se että nuorten päihin on saatu iskostettua että kaiken pitää olla täydellistä ennen kuin niitä lapsia voi hankkia. Pitää olla pysyvä työpaikka, omistusasunto ja vakaa taloudellinen tilanne. Ja tämä onnistuu harvoilta ennen kuin ikää on vähintään 35v.
Jotenkin kummasti vielä pari vuosikymmentä sitten lapsia tekivät ihan sujuvasti opiskelijat, pätkätöissä olevat (kyllä, niitä oli jo silloin), vuokralla asuvat ja pienempituloisetkin. Mekin teimme lapset tilanteeseen jossa kummallakaan ei ollut vakityötä, asuimme pienessä asumisoikeusasunnossa ja miehellä opiskelut kesken. Mitään ongelmia se ei kuitenkaan tuonut ja vähitellen nuo aineellisetkin asiat korjaantuivat siinä lapsiperheen arjen ohessa. Itse asiassa luulen että nykyisen hyväpalkkaisen vakityönkin sain juuri siksi että lapset oli jo tehty eikä äitiyslomista enää pelkoa.
Mä olen elänyt onnellisen lapsuuteni vuokrakolmiossa mutta vanhemmilla oli matalapalkkaiset vakkarityöt, koska 80-luvulla töihin pääsi kun käveli sisään. Tuohon aikaan elinkustannukset eivät olleet niin järkyttävät kuin nykyään, se on se syy miksi lapsia ei synny kuin varakkaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitähän se. Oikeisto on hämmästynyt, kun ihmiset eivät halua synnyttää lapsia halvimpaan löydettyyn vuokrakaksioon ja käyttää vaivalla kerrytettyjä säästöjä muksuun
samalla kun heitä uhkaillaan YT:llä, eläkkeettömyydellä, tukien menetyksillä ja yleisellä halveksunnalla.Oikeiston mielestä köyhien pitäisi synnyttää lapsia vaikka maakuoppaan omaan laskuun ja näiden lasten sitten tehdä oikeiston kermalle ilmaiseksi töitä.
Eiköhän se ole niinpäin, että oikeiston mielestä köyhien ei pitäisikään lapsia tehdä jos eivät pysty pitämään niistä huolta itse.
Miksi sitten narisevat aiheesta ja haluavat mieluummin tulijoita ulkomailta, joille varsinkin pitää maksaa kaikki (muttei kunnon palkkaa, tietenkään)?
Vierailija kirjoitti:
Sanotaan, että lapsi tuo leivän tullessaan. Syntyvyys vähenee kun homosuhteita suositaan.
Olen varma siitä.
Hienoa, että olet varma jostain. Mutta kumpikin virkkeesi on päätön ja perätön.
Lapsi ei tuo leipää tullessaan, vaan satasen kuussa lapsilisää, palkanmenetyksiä ja ennen aikuisuuttaan yli 100 000 euron menot (lapsilisistä kertyy 16 × 1200 = 19 200 € kompensaatiota, jäädään tappiolle vielä yli 80 000 €/lapsi).
Homoutta ei suosita, mitä ihmeen typeryyttä sillä mahdatkin tarkoittaa. Kuka muka suosii ja miten, ainakaan verotuksessa ei ole homovähennystä eikä palkoissa homolisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syntyvyys voi vielä noustakkin mutta naisten kokonaishedelmällisyyden nostaminen on vaikeampaa. Se on nyt historiallisen alhaalla 1,4 lasta per nainen.
MIKSI naisten kokonaishedelmällisyyden pitäisi nousta? Kannanvaihtelu on täysin normaalia. Eivät eläimetkään tee poikasia tasaisesti joka vuosi.
On eri asia jos on matalapalkkainen vakityö, ja työsuhteet yhteiskunnassa kohtalaisen vakaita kuin elää yhteiskunnassa, jossa ei ole työn suhteen mitään ennustettavuutta. Esim. voi saada pikkupätkän jopa hyvin palkattua työtä mutta sitten tulee taas vaikka puolen vuoden työttömyys ja sitten taas töitä ja sitten työttömyys ja uuden työn etsiminen... ja tätä silpputyötä itse asiassa hehkutetaan mediassa, että tulevaisuuden trendi on "epätyypilliset työsuhteet", digitalisaatio jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyppisin riemusta jos olisi edes yksikin oikeistopuolue.Olen kyllä samaa mieltä, itse välillä suunnistan libertarismin puolelle, ja suomen "oikeisto" on vasemmisto oikeiston huonoilla piirteillä.
Sen takia vasemmistopuolueet on suomessa parempi vaihtoehto, niissä on vasemmiston huonot ja hyvät puolet.
Suomen "oikeistolla" on vain vasemmiston huonot puolet (mm. kaupan rajoitus jne.) ja myös oikeiston huonot puolet, eli pelkkää huonoa.
Suomen vasemmisto/sos.demokraatit lähentelee jo kommunismia ja siinä ei ole mitään hyvää.
Synnytysväkivallan vaikutus syntyvyyteen? Nyt kun siitäkin vihdoin puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyppisin riemusta jos olisi edes yksikin oikeistopuolue.Olen kyllä samaa mieltä, itse välillä suunnistan libertarismin puolelle, ja suomen "oikeisto" on vasemmisto oikeiston huonoilla piirteillä.
Suomen vasemmisto/sos.demokraatit lähentelee jo kommunismia ja siinä ei ole mitään hyvää.
Et vaikuta tietävän mitä on sosialidemokratia tai kommunismi. Lue edes Wikipediasta.
:D Että oikeiston vika tämäkin. Helsingissä asuvana voin sulle sanoa ettei naiset vain halua lapsia. Ei se rahasta ole kiinni. Naiset arvostavat omaa aikaa kun voi matkustella ja naida ketä haluaa.
Tämä on se oikea syy, me nähtiin mitä köyhyys tarkoittaa, monilla ei ollut edes kotona ruokaa silloin.
Sen takia tuota syntyvyyttä ei voi "korjata" enää.
Olisi kannattanut sen lamatehtailun kanssa miettiä vähän pidemmälle kuin omaa ahneutta tulonsiirtojen perään.