Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Luetellaan "yläluokkaisia" asioita

Vierailija
21.08.2019 |

Hienoja asioita, toimintaa tai tavaroita.

Kommentit (463)

Vierailija
281/463 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luksuskosmetiikka, Chanel, Dior ym. About 200€ prk.

Vierailija
282/463 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nousukkaiden" alaspainaminen ja niille naureskelu luokkataistelumuotona, puheet vanhan rahan hienostuneisuudesta. Päämääränä oman aseman itsekäs pönkittäminen, sosiaalisen liikkuvuuden estäminen, feodaaliajattelu. Todellisuudessa vanha raha vain perii ilman mitään omia ansioita, nousukkaat nousevat omine avuineen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/463 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Nousukkaiden" alaspainaminen ja niille naureskelu luokkataistelumuotona, puheet vanhan rahan hienostuneisuudesta. Päämääränä oman aseman itsekäs pönkittäminen, sosiaalisen liikkuvuuden estäminen, feodaaliajattelu. Todellisuudessa vanha raha vain perii ilman mitään omia ansioita, nousukkaat nousevat omine avuineen.

Itse siis olen vanhasta rahasta, ylälukkaisesta perijäsuvusta, jonka jäsenet ovat hassanneet kartanonsa, ja jäsenet degeneroituneet, mutat yhä lähisukulaiseni ylläpitävät jotain illuusiota omasta paremmuudestaan.

Vierailija
284/463 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piheys

Vierailija
285/463 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jösses ku hienoi tyyppei tääl.

Vierailija
286/463 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustaresidenssi, rättisitikka sekä susiturkki.

Vierailija
287/463 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on hauska myytti, että "oikeasti" rikkaat tai yläluokkaiset salaisivat varakkuutensa. No en ole Suomessa asunut arvoalueella, mutta vietin vuoden Tukholmassa Östermalmilla, mikä on Ruotsin kallein kaupunginosa ja ei siellä kyllä ryysyisiä ihmisiä tai vanhoja autoja näkynyt. 

Kyse ei ole salaamisesta, vaan siitä, että sellaisesta tulee yhdentekevää. Itse olen asunut erään maan hyvin yläluokkaisella alueella, missä sama ihminen voi yhtä lailla kulkea asuinalueella rikkinäisissä lenkkareissa kuin kalliissa korkokengissäkin. Näille ihmisille se, että ihmisellä on varaa kaikkeen, mitä he haluavat, on niin itsestäänselvää, ettei sitä tarvitse olla alleviivaamassa. Teslalla voidaan ajaa mutta hassuissa verkkareissa tms.

Ruotsi toki on hieman kuuluisa takakireydestään tässä suhteessa. Monessa muussa maassa ollaan rennompia.[/quote<xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx9

Yhdentekevä on juuri oikea sana.

Itse en kuulu yläluokkaan, mutta olen varakas (ja akateemisesta suvusta), samoin kuin mieheni. Molemmilla meillä on perittyä ja itse ansaittua varallisuutta: kiinteistöjä, sijoitusasuntoja, maatila, metsää, osakkeita jne. Osa sijoituksista on ulkomailla. Moni ystävistämme on samassa asemassa.

Minun ei tarvitse osoittaa varallisuuttani merkkilaukuilla tai timanttikoruilla. En ole kiinnostunut sellaisesta. Meikkipussissa on sekaisin Lancomea ja Lumenea. Työmatkat taitan julkisilla tai polkupyörällä. Purjehdus-, metsästys- ja ratsastusharrastuksiin sen sijaan olen valmis kuluttamaan rahaa.

Tunnen kyllä monta sellaista, jolle merkkituotteet ovat elämää suurempi asia. He ovat poikkeuksetta kotoisin vaatimattomista oloista, ja onnistuneet vaurastumaan aikuisiällä.

Ja tätä kuvaavat käsitteet uusrikas, nousukas, nouveau riche eli kotoisasti stereotyyppinen 1990+ äkkirikastunut venäläinen ilman mitään yhteyksiä edesmenneiden tsaarien sukuun.

Olen kyllä yllättynyt miten moni tässä ketjussa mieltää rahan = yläluokkaisuuden. Itse miellän, että vanha raha ja yläluokkaisuus on pitkälti sidoksissa ammoisina aikoina kuninkaan lahjoittamiin tiluksiin eli ehkä vähän vaikeasti realisoitaviin maa omaisuuksiin. Näinhän esim. Briteissä, jossa voi olla hulppeat ja toivottoman vanhanaikaiset kartanot tiluksineen, joiden vuotuinen ylläpito saattaa sitten niellä myös miljoonia = lordi ja lady asuvat kalseassa sivuasuntoyksiössä, jonne ei tule kuin juokseva kylmä vesi ja uniformu on nukkavieru oman tilan merinovillatakki, jossa paikatut kyynärpäät. Mut hei, suvun kunnia ja velvoitteet on priority #1 still.

Vierailija
288/463 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa eliitti-termissä on kyllä jotenkin ikävä sävy. Siihen liittyy jotenkin vahvasti sellainen suuna päänä vouhottaminen ja aallonharjalla liitely, oma erinomaisuus pääroolissa.

Yläluokkaisuus on enemmänkin sieluntila, johon liittyy moraalis-eettinen aspekti, tietynlainen olemus, käyttäytyminen ja perinteikkyys. Oleminen maallisten vouhotusten yläpuolella.

Vierailija
289/463 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on hauska myytti, että "oikeasti" rikkaat tai yläluokkaiset salaisivat varakkuutensa. No en ole Suomessa asunut arvoalueella, mutta vietin vuoden Tukholmassa Östermalmilla, mikä on Ruotsin kallein kaupunginosa ja ei siellä kyllä ryysyisiä ihmisiä tai vanhoja autoja näkynyt. 

Kyse ei ole salaamisesta, vaan siitä, että sellaisesta tulee yhdentekevää. Itse olen asunut erään maan hyvin yläluokkaisella alueella, missä sama ihminen voi yhtä lailla kulkea asuinalueella rikkinäisissä lenkkareissa kuin kalliissa korkokengissäkin. Näille ihmisille se, että ihmisellä on varaa kaikkeen, mitä he haluavat, on niin itsestäänselvää, ettei sitä tarvitse olla alleviivaamassa. Teslalla voidaan ajaa mutta hassuissa verkkareissa tms.

Ruotsi toki on hieman kuuluisa takakireydestään tässä suhteessa. Monessa muussa maassa ollaan rennompia.[/quote<xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx9

Yhdentekevä on juuri oikea sana.

Itse en kuulu yläluokkaan, mutta olen varakas (ja akateemisesta suvusta), samoin kuin mieheni. Molemmilla meillä on perittyä ja itse ansaittua varallisuutta: kiinteistöjä, sijoitusasuntoja, maatila, metsää, osakkeita jne. Osa sijoituksista on ulkomailla. Moni ystävistämme on samassa asemassa.

Minun ei tarvitse osoittaa varallisuuttani merkkilaukuilla tai timanttikoruilla. En ole kiinnostunut sellaisesta. Meikkipussissa on sekaisin Lancomea ja Lumenea. Työmatkat taitan julkisilla tai polkupyörällä. Purjehdus-, metsästys- ja ratsastusharrastuksiin sen sijaan olen valmis kuluttamaan rahaa.

Tunnen kyllä monta sellaista, jolle merkkituotteet ovat elämää suurempi asia. He ovat poikkeuksetta kotoisin vaatimattomista oloista, ja onnistuneet vaurastumaan aikuisiällä.

Ja tätä kuvaavat käsitteet uusrikas, nousukas, nouveau riche eli kotoisasti stereotyyppinen 1990+ äkkirikastunut venäläinen ilman mitään yhteyksiä edesmenneiden tsaarien sukuun.

Olen kyllä yllättynyt miten moni tässä ketjussa mieltää rahan = yläluokkaisuuden. Itse miellän, että vanha raha ja yläluokkaisuus on pitkälti sidoksissa ammoisina aikoina kuninkaan lahjoittamiin tiluksiin eli ehkä vähän vaikeasti realisoitaviin maa omaisuuksiin. Näinhän esim. Briteissä, jossa voi olla hulppeat ja toivottoman vanhanaikaiset kartanot tiluksineen, joiden vuotuinen ylläpito saattaa sitten niellä myös miljoonia = lordi ja lady asuvat kalseassa sivuasuntoyksiössä, jonne ei tule kuin juokseva kylmä vesi ja uniformu on nukkavieru oman tilan merinovillatakki, jossa paikatut kyynärpäät. Mut hei, suvun kunnia ja velvoitteet on priority #1 still.

Suomen historia on kyllä erilainen, ja täällä aateliston merkitys on ollut vähäinen. Silti Suomessakin ylemmät luokat ovat pääosin niiden jälkeläisiä, jotka kuuluivat 1800-luvun lopulla ja 1900-luvun alussa omistavaan luokkaan.

Vierailija
290/463 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin taito

Vierailija
291/463 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin miehillä korostetun suuret saappaat sadekelillä tai muuten vetisissä olosuhteissa ulkoiluun

Vierailija
292/463 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät hauku tuttujaan, ex-tuttujaan tai sukulaisiaan täällä

Vierailija
293/463 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieno olis kuulla mikä on vastaajien käsitys 'ylöluokasta'. Ainakin nämä lukemani perustelut istuvat kovin hyvin tuntemaani keskiluokkaan.

En tunne ketään aatelista tai muuten erittäin ansioitunutta historiallisesti tunnustettua sukua, mikä mielestäni on yläluokan edellytyksenä. Sen sijaan tunnen useita ihmisiä jotka harrastavat metsästystä, ratsastusta; asuvat omakotitalossa tai hienossa kerrostalossa Helsingin keskustassa (yleensä ei kumpaakin), tai valitsemansa vaihtoehtoisesti valitsemallaan asuinalueella mukavassa ja tilavassa asunnossa, osa on jopa kasvanut sukukartanossa; hienoja kelloja ja koruja löytyy, mutta niitä ei käytetä pröystäillen; vaatteet ja laukut ovat merkkituotteita, joista pidetään huolta; tupakointi on lähes olematonta, ja ravintoloissa ne pienet annokset loppuun asti mietittyine maku- ja juomayhdistelmineen kiinnostavat, jne.

Niin, Martina Aitolehti ja Hanna (se kaksosten äiti, bloggaaja) asuvat vanhassa kerrostalossa Helsingin keskustassa.

Vierailija
294/463 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lempinimi, joka mieluiten ei ole pelkkä lyhenne omasta nimestä.[/quote

Tää lainattu ruåtsalaissarjasta 😁

Vierailija
295/463 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelmien kirjoittaminen.

Vierailija
296/463 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etäisen kohtelias käytös. Joskus jopa hieman jäätävä. Keskustelevat keskenään hillityllä äänensävyllä.

Botoxia otettu hyvin maltillisesti, ja huulia ei ole turvotettu. Iäkkäämmät naiset pukeutuvat puuterisiin pastellisävyihin ja hampaat ovat kaikilla kunnossa.

Miehet ovat vanhemmassakin iässä hyväkuntoisen ja onnellisen näköisiä. Ruskettuneita, hymyileviä ja kohteliaita. Nimeäsi he eivät tietenkään muista, mutta mitäs väliä sillä on, kun Större ja Guffe kuitenkin ovat just muuten aivan super.

Pihassa seisoo 300 000 euron ökymaasturi, joka on ihan pölyssä ja kurassa aamuisen hevoskuljetuskärryn vetämisen takia. Lillafriian poni piti hakea valmennuksesta takaisin Siggelskugelin tallilta.

Hei vaan!

Vierailija
297/463 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanheneminen ilman ruiskeita ja täyteaineita, normaalin väriset puhtaat hampaat, ei siis ylivalkaistua hymyä.

Ei ikinä tekokynsiä, tekoripsiä tai hiuspidennyksia.

Vierailija
298/463 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma lentokone

Tuo taitaa olla enemmän nousukkaiden juttu niin kuin ylenpalttinen luksus ja leveily kaiken kaikkiaan.

Yläluokka hallitsee hillityn charmikkaan tyylin ilman näyttämisen ja leveilyn halua.

Vierailija
299/463 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Louis Vuitton

Louis Vuitton on tarkin merkki rahvaasta, joka wanna be 🤣 monissa blogeissa näet 🤣

Vierailija
300/463 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huumorintajuttomuus. Nauraminen on rahvaanomaista ja kulissit ovat prioriteetti nro. 1.

Tää on kyllä aika junttenia eikä ollenkaan yläluokkaista.