Joululahjakäsityöt 2019!
Keskustellaan täällä joululahjoiksi tulevista käsitöistä :)
Minulla on tekeillä sairaalle sedälle sukat ja ystävälle torkkupeitto. Mitä teillä on tekeillä?
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Tajuatteko, että teidän ”hienot” käsityölahjat päätyy komeroon laatikkoon tai roskiin?
Sinä ehkä teet niin, ja olisi reilua sanoa antajalle, että et käytä itsetehtyjä tuotteita, niin et haaskaa hänen aikaansa.
Moni muu arvostaa käsityötä. Miehelleni anopin kutomat sukat on aarre, ja jo nyt hän suree, miten sitten käy, kun anoppi ei niitä enää pysty tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Villasukkia pukkaa.
Tarkoitus olisi tehdä tuo vakiomäärä, eli noin 30 paria jouluksi.
Jos lisäksi ennättäisi, niin voisi kutoa sukat työkavereille.
Ehkä ennätän vain nuo 30, sukulaisten ja ystävien sukat tehdä...
Aloitan aina koulujen alkamisen aikaan Joulu sukkien kutomiseen...Missä myydään kangaspuita, joilla voi kutoa sukkia? Haluan sellaiset!
Kyllä meillä ainakin ennen Keski-Suomessa sukat kudottiin. 20-luvulla syntynyt äitinä kutoi sukkia koko ikänsä ihan vain sukkapuikoilla. Ja niin kudon minäkin. En aio alkaa "neulomaan" sukkia.
Tuo vääntäminen siitä, että kutominen tarkoittaa kangaspuilla kutomista on ihan turhaa, koska eri murteissa sama sana saattaa tarkoittaa eri asiaa. Esim "tuima"joka saattaa tarkoittaa liian suolaista tai suolatonta.
Lapista kotoisin oleva ihminen pilkkasi meitä, kun oltiin lapsia ja käytiin noukkimassa lakkoja. Olisi pitänyt kuulema sanoa:" poimittiin hilloja" No eipä yhdenkään lakkahillopurkin kyljessä lue, että, hillahilloa. Kyllä niissä lukee "lakkahilloa".
Murresanoista on turhaa kiistellä. Ne oon kaikki ihan ok.
Ketjun aiheeseen palatakseni, aion kutoa niitä villasukkia :D
Mullekin kelpaisi tonttuvinkit. Muutkin kuin joulutonttujen🤗
Minä en osaa kutoa, mutta maalaan kiviä joululahjaksi heille, joiden tiedän niitä esille laittavan ulos. Kesäksi kesäaiheisia, talveksi esimerkiksi lumihiutaleita ja joulutähtiä. Lisäksi tänä vuonna aion piirtää pieniä tauluja pastellikynillä. Ja kyllä, olen aina maalannut ja piirtänyt (opiskellutkin alaa nuorena) joten tiedän, että ovat kauniita 😉
Enää yksi lahja uupuu, kokeilen tehdä kirjoneuleella Cox Soxit. Muuten olen tehnyt tänä vuonna pitkälti sukkia ja muutaman tuubihuivin.
Minuakin kiinnostaisi kivat (ja helpot) ohjeet neulomiseen pojille. Innostuin pari vuotta sitten tästä ohjeesta
http://nemirannurkkaus.blogspot.com/2015/05/taas-yhdet-tennarisukat-pie…
ja tein vähän miehisemmillä väreillä ja pojat pitivät kovasti. Nyt olisi tarve keksiä taas jotain uutta. Onko ideoita/ohjeita? Aloittelija olen eli ohjeiden pitää olla tosi konkreettiset mutta noista nauhasukista selvisin, kun oli niin selkokieliset ohjeet. Minulle menee täysin yli sellaiset ohjeet, joissa sanotaan vain, että tehdään helmineuletta tai väsäsin ranskalaisen kantapään tai suljin neuleen silmukoimalla. Pitää olla sellaiset selkokieliset ohjeet. Onneksi on google! Sieltä katsoin aloitussilmukasta lähtien aivan kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Minä en osaa kutoa, mutta maalaan kiviä joululahjaksi heille, joiden tiedän niitä esille laittavan ulos. Kesäksi kesäaiheisia, talveksi esimerkiksi lumihiutaleita ja joulutähtiä. Lisäksi tänä vuonna aion piirtää pieniä tauluja pastellikynillä. Ja kyllä, olen aina maalannut ja piirtänyt (opiskellutkin alaa nuorena) joten tiedän, että ovat kauniita 😉
Jos osaat maalata, niin omakoti- ja rivitaloasujille voi maalata kauniita harjoja. Harja itsessään ei maksa paljon mitään. Haluaisin itse tällaisen toisen, yhden olen myyjäisistä ostanut.
Sukkia on toivottu monta paria. Olen ainoa suvussa jäljellä, joka neuloo villasukkia.
Viimevuosina olen tehnyt lahjoiksi villasukkia ja lapasia, virkattuja huiveja, pipoja, säärystimiä, kovetettuja virkattuja lumihiutaleita esim kuusen tai ikkunan koristeiksi, virkattuja tonttuja ja kirjanmerkkejä sekä pussukoita, helmiä, vohvelitöinä käsipyyhkeitä ja laudeliinoja, tilkkutöinä tehtyjä toiletlakkuja sekä erilaisia joulukalentereita.
Ainiin viel perinteisiä patalappuja/kintaita ja essuja
Vierailija kirjoitti:
Viimevuosina olen tehnyt lahjoiksi villasukkia ja lapasia, virkattuja huiveja, pipoja, säärystimiä, kovetettuja virkattuja lumihiutaleita esim kuusen tai ikkunan koristeiksi, virkattuja tonttuja ja kirjanmerkkejä sekä pussukoita, helmiä, vohvelitöinä käsipyyhkeitä ja laudeliinoja, tilkkutöinä tehtyjä toiletlakkuja sekä erilaisia joulukalentereita.
Millaisella ohjeella teet tonttuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvan perusteella olen virkannut 7 veljeksestä ilman ohjetta. Ohje samannäköiseen https://www.knittingroom.fi/produkt/gidn/099345-Tontut%20ja%20korilline…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos osaat maalata, niin omakoti- ja rivitaloasujille voi maalata kauniita harjoja. Harja itsessään ei maksa paljon mitään. Haluaisin itse tällaisen toisen, yhden olen myyjäisistä ostanut.
Kiitos tästä harjaideasta <3
Vierailija kirjoitti:
Minuakin kiinnostaisi kivat (ja helpot) ohjeet neulomiseen pojille. Innostuin pari vuotta sitten tästä ohjeesta
http://nemirannurkkaus.blogspot.com/2015/05/taas-yhdet-tennarisukat-pie…
ja tein vähän miehisemmillä väreillä ja pojat pitivät kovasti. Nyt olisi tarve keksiä taas jotain uutta. Onko ideoita/ohjeita? Aloittelija olen eli ohjeiden pitää olla tosi konkreettiset mutta noista nauhasukista selvisin, kun oli niin selkokieliset ohjeet. Minulle menee täysin yli sellaiset ohjeet, joissa sanotaan vain, että tehdään helmineuletta tai väsäsin ranskalaisen kantapään tai suljin neuleen silmukoimalla. Pitää olla sellaiset selkokieliset ohjeet. Onneksi on google! Sieltä katsoin aloitussilmukasta lähtien aivan kaiken.
Kivat, tiedän yhden, jolle tuollaiset teen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvan perusteella olen virkannut 7 veljeksestä ilman ohjetta. Ohje samannäköiseen https://www.knittingroom.fi/produkt/gidn/099345-Tontut%20ja%20korilline…
Kiitos kovasti tonttuvirkkausvinkistä :)
Kudoin vihtoja jotka koristelin hilloilla :)
Olen tehnyt karhunvadelmahilloa työkavereille.
Minä neulon perheen miesväelle, kolme poikaa ja aviomies, villasukkia ja menekki on taattu. Muutama pari mieheen. Yhtenä vuonna tein siskoilleni ja äitulleni muutamia pannun alusia tölkkien klipseistä, niihin löytyy ohje kirjasta joka mulla on aiheeseen liittyen. Tuli nättejä ja tykättyjä! Joulukortit teen aina itse, edellisvuosien kortteja mahdollusuuksien mukaan hyödyntämällä. Pieniä kolikkokukkaroita olen tehnyt myös tölkkien klipsuista, ne on kivan näköisiä ja tykättyjä.