Joululahjakäsityöt 2019!
Keskustellaan täällä joululahjoiksi tulevista käsitöistä :)
Minulla on tekeillä sairaalle sedälle sukat ja ystävälle torkkupeitto. Mitä teillä on tekeillä?
Kommentit (69)
Itse plen tehnyt vanhemmalle naisväelle hartiahuiveja, kirjanmerkkejä lapsille (hattivatti), pipoja ja varmaan teen jokuset hatut/huovit sukat jos jaksan ja ehdin.
Villa pipot ovat hyviä joululahjoja. Paksusta kangasta tulevat tosi nopeasti, nopeammin kuin villasukat tai lapaset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Villasukkia pukkaa.
Tarkoitus olisi tehdä tuo vakiomäärä, eli noin 30 paria jouluksi.
Jos lisäksi ennättäisi, niin voisi kutoa sukat työkavereille.
Ehkä ennätän vain nuo 30, sukulaisten ja ystävien sukat tehdä...
Aloitan aina koulujen alkamisen aikaan Joulu sukkien kutomiseen...Missä myydään kangaspuita, joilla voi kutoa sukkia? Haluan sellaiset!
Hei, en kudo sukkia kangaspuilla, vaan 15 cm pitkillä kubics pro nrkiskulmsisilla ruudupuusta valmistetuilla sukka puikoilla (5 kpl tarvitaan puikkoja perinteiseen villasukan kutomiseen). Jotkut käyttävät myös verbiä neuloa kutomiseen rinnalla. Siitä ehkä tämä sekaannus.
Kangaspuilla kudotaan mm. Mattoja, poppanoita, villashaskeja, pöytäliinoja, pellava kangasta, yms. Kangaspuita saa ostaa esim. Vankiloiden työ keskuksista (tilaamalla) edullisimmin. Jos haluat kokeilla kangaspuita, näppärin konsti on mennä kurssille tai kufobtatuoasn (esim. Martat, kaupungit), joissa loimet ovat valmiina. Loimien rakentaminen on meinaan aika vaivalloista... Ja työlästä! Ainakin jos laittaa jonkin muun, kuin palttina sidoksen, räsymaton....
Kutominen on virallista vain kangaspuilla. Neuleen yhteydessä vain tietyillä murrealueilla.https://fi.wikipedia.org/wiki/Kudonta
Vierailija kirjoitti:
Olen hulluna tähän ohjeeseen ja olen tehnyt jo useana jouluna lahjaksi ja kaikki tykkää, varmaan jo toista kymmentä. Nyt kolmas meneillään tänä vuonna.
Aivan kaamee rätti!
Tekeekö joku täällä palstalla villapaitaa?
Tajuatteko, että teidän ”hienot” käsityölahjat päätyy komeroon laatikkoon tai roskiin?
Olen täällä mökillä ollessani veistellyt ison kasan kiehisiä - jaan niitä sitten puilla lämmittäville.
M 42
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neulon torkkupeittoa teinille. Hänen oma toiveensa. Ja nyt olen loppumetreillä. Ja piti olla hirveän iso.
Mistä langasta?
Lima-langasta. Teini on herkkä hippiäinen ja kutittaa helposti.
Teen n.20cm leveitä suikkuja ja yhdistän virkkaamalla. Nopea ja kevyt neuloa. Teen yhteen palmikko, toiseen koria, pitsiä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hulluna tähän ohjeeseen ja olen tehnyt jo useana jouluna lahjaksi ja kaikki tykkää, varmaan jo toista kymmentä. Nyt kolmas meneillään tänä vuonna.
Aivan kaamee rätti!
Onko sulla parempia ohjeita tarjolla? Mitä olet itse tehnyt/tekemässä?
Vierailija kirjoitti:
Tajuatteko, että teidän ”hienot” käsityölahjat päätyy komeroon laatikkoon tai roskiin?
Sinä et kuitenkaan taida tajuta, ettei täällä kukaan ole puhunut mistään "hienoista" käsitöistä. Niitähän saa Aasiasta postimyynnistä ja keinokuitusukat saa 50 sentillä ja villapaidan 3€ jossa on paljon kimalletta ja säihkettä. Niistähän varmaan tykkäät.
Hei laittakaa linkki teidän suosikkiohjeisiin! Mä kaipaan inspiraatiota. Ehkä parit lapaset ainakin. Siskonpojille sukkia... katotaan nyt mitä ehtii :)
Vierailija kirjoitti:
Kommentista päätellen neulominen tekisi sinulle hyvää jo terveyssyistä
https://askelterveyteen.com/lankaterapiaa-neulomisen-hyodyt/
Vierailija kirjoitti:
Hei laittakaa linkki teidän suosikkiohjeisiin! Mä kaipaan inspiraatiota. Ehkä parit lapaset ainakin. Siskonpojille sukkia... katotaan nyt mitä ehtii :)
Tämä on mun suosikki sukissa ja aion mallia käyttää lapasissa
https://kotiliesi.fi/kasityo/neulonta-ja-virkkaus/neulo-villasukat-rusk…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uuuu nätti! Kiitos :)
Vierailija kirjoitti:
Ei päädy, kun lahjoja antaa vain niitä arvostaville, ja tietenkin tekee laadukasta jälkeä.
Olen kutonut paistinpannupatalappuja - sellaisia tuppuloita, joka tulee paistinpannun kahvan päälle. Saan hienosti menemään jämälangat näihin ja näille on aina käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jopas on kauniit! Lapasistakin tulee takulla nätit tuolla mallilla.
Kunhan itse saan muutamat sukkaparit valmiiksi, ajattelin kutoa (kyllä, meilläpäin kudotaan, ei neulota) helmineuleella torkkupeiton. Saa nähdä raaskiiko sitä luovuttaa lahjaksi ollenkaan ;)
Ihana hyvän mielen ketju, lähtee seurantaan ♥️
Mikä on uosikkitonttumallinne? Virkattu, neulottu, huovutettu tai mikä vaan!
Hei, en kudo sukkia kangaspuilla, vaan 15 cm pitkillä kubics pro nrkiskulmsisilla ruudupuusta valmistetuilla sukka puikoilla (5 kpl tarvitaan puikkoja perinteiseen villasukan kutomiseen). Jotkut käyttävät myös verbiä neuloa kutomiseen rinnalla. Siitä ehkä tämä sekaannus.
Kangaspuilla kudotaan mm. Mattoja, poppanoita, villashaskeja, pöytäliinoja, pellava kangasta, yms. Kangaspuita saa ostaa esim. Vankiloiden työ keskuksista (tilaamalla) edullisimmin. Jos haluat kokeilla kangaspuita, näppärin konsti on mennä kurssille tai kufobtatuoasn (esim. Martat, kaupungit), joissa loimet ovat valmiina. Loimien rakentaminen on meinaan aika vaivalloista... Ja työlästä! Ainakin jos laittaa jonkin muun, kuin palttina sidoksen, räsymaton....