Odotan sitä päivää kuin kuuta nousevaa, kun kuukautiset loppuvat kokonaan.
Ei olisi enää kuin noin 8 vuotta siihen, kun pääsen siitä jokakuukautisesta riesasta ikuisesti eroon. Vihaan pms-oireita, vihaan vuotoa, vihaan kaikenlaisia kuukautissuojia, vihaan elämän suunnittelemista neljän viikon sykleissä... Vaikka oikeasti pääsen moniin muihin verrattuna aika vähällä: pahin vuoto kestää 2-3 päivää. Saisikohan vaihdevuosien alkamista jotenkin kotikonstein nopeutettua? 😉
Kommentit (51)
Kierukkaa käyttävät: eikö teitä huoleta sivuvaikutukset?
https://www.syopajarjestot.fi/ajankohtaista/verkkouutiset/hormonaalisel…
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen naisena miettinyt. Kuinkahan helppoa olisi saada reilut 30-vuotiaana sterilisaatio tai kohdunpoisto, siis Suomessa? Lapsia ei ole enkä aio niitä hankkia. Nuohan on leikkauksia eikä varmaan täysin riskittömiä, mutta haluaisin niin päästä eroon kuukautisista.
Kyllä aikuinen terve nainen saa kohdunpoiston heti kunhan itse maksaa. Julkisella saa jos lääket. syy.
Ottaisin takaisin. Nyt hikoilu, palelu, katkonaisesti nukutut yöt, lihominen ja alamäki vanhuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Pms ään voi kokeilla ssritä.
Eli ensin hormonaalinen ehkäisy kuukautisiin ja niiden oireita mielialalääkkeillä? Millä hoidetaan ssri.n oireita?
Mä täytin just 49 enkä yhtään odota sitä päivää, kun menkat loppuvat. Sehän tarkoittaa sitten sitä, että olen vanha nainen. Mullakin on pari päivää aina runsaahko vuoto, mutten ole koskaan kokenut menkkojen rajoittavan elämääni. Kuukautissuojat on keksitty ja kyllä tampooni on aina toiminut.
Minä aloitin jokunen kk sitten käyttämään minipillereitä juurikin runsaisiin ja hyvin, hyvin kivuliaisiin kuuukautisiin.. nyt ovat vihdoinkin rauhoittuneet ja ai tätä onnea, kun ei ole halvaannuttavia kipuja, ei vuotoja jotka kirjaimellisesti kontrolloi normaalielämää.
Toivon, että kuukautiset loppuisivat nyt kokonaan noiden avulla.
Vierailija kirjoitti:
Vaimo otti hormoonikierukan 20 vuotta sitten. Loppui kuukautiset, halut, seksi, läheisyys ja tunteet tästä liitosta.
Mitä kaikkea tuputetut hormoonit vaikuttaa. Tai jos ei ole normaalia hormoonitoimintaa kohdunpoistosta esim. johtuen ja sitten kun vaihdevuosissa loppuu.
Se oli tosi mahtavaa, mulla loppui kerralla 48v:nä.
Ei enää PMS eikä muutakaan häiriötä elämässä, mieliala parani 100%
Mun ei tarvinnu odotella kuuta nousevaa, vaan otin ehkäisyimplantaatin käteen. Meni pari vuotta ja menkat loppu kokonaan.
Nyt kun en ole moneen vuoteen kokenut menkkoja, niin olen ruvennut miettimään että hei, oispa hauska elää ilman hormoniehkäisyä luonnollisesti. Kunnes muistan, miten menkkani olivat epäsäännölliset (väli 4-10vk), vuoto kesti viikon ja kivut olivat saatanalliset, puhumattakaan ajoittaisista viikon kestävistä PMS-oireista turvotuksineen.
Elämä on paljon tasaisempaa nykyään. Kärsimys ei jalostanut kyllä yhtään.
Minulla elämää haittaavat kuukautiset ollut aina. Olen niin kipeä että ainoa tapa kestää on vetää itseni sellaiseen lääketokkuraan ettei töihin ole mitään asiaa. Oksennan, olen kalpea kuin lakana ja pyörtyilen. Makaan suihkun lattialla kuuman suihkun kanssa ja itken kun mikään ei auta.
Kuukautiset ovat vielä runsaat ja inhoan niitä täysin sydämeni pohjasta. En kestä itseäni enkä ihmisiä lähellä. Vuodan niin paljon että asun 2pv vessassa. Saan käydä siellä 2krt/tuntiin ja suihkun kautta kun siteet menevät läpi. Ja loppukuun syön rautaa anemiaan.
Hormonaalinen ehkäisy tekee minusta hullun josta mieheni joutuu kärsimään eniten. Se on vielä pahempaa kuin kuukautiset.
Olemme ratkaisseet asian niin että olen raskaana/imetän kokoajan. Raskausaika 9kk ja täysimetyksellä kuukautiset pysyy poissa 11kk. Sitten seuraava lapsi. Vauva-arki, suurperhe ja taloushuolet ei ole mitään verrattuna kuukautisiin.
Tämä on ollut hyvä ratkaisu meille sillä arki on nyt tasaista ja kaikilla hyvä olla.
T. Kahdeksas raskaus.