Tarjoaisitko synttäreilläsi lihaa jos vain sinä itse ja 2 vierasta olisi sekasyöjiä?
Muuten tulee on n. 20 eri kasvissyöjävierasta, ei ketään vegaania silti. Sellaset illanviettotyyppiset kemut (synttärini) ja cocktai -juttuja noutopöydästä, viiniä jne. Mun päivä niin söisin mielummin sashimia ja kanapasteijoita kuin kasvisversioita vaikkei niissäkään vikaa ole. Mutta pitääkö tarjoilun tai enimmän siitä olla kaikille käyvää kun miltei kaikki vieraat on vegejä? Tai onko niinkun loukkaavaa kutsua ja sitten onkin montaa lihajuttua?
Kommentit (76)
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulle jää aika paljon ruokaa jäljelle jos teet pelkät lihatarjoilut. Pidä nyyttärit, niin saat ne lihapasteijasi tarjota ja kaikki tuovat jotain itselle sopivaa mukana? Jos osa syö kalaa, niin tee lohipiirakka ja tarjoa leipiä ja hummusta + muita kasvistahnoja.
Eiks naa nyyttarit ole kuitenkin vahan opiskelijoiden ja koyhien juttu. Etta tervetuloa bileisiin mutta tuo omat ruuat ja juomat kun mulla ei ole varaa tarjota, mina itseasiassa tarjoan vaan tilan sun syomiseen ja juomiseen, seka tietysti hurmaavan seurani.
Diplomaatin puolisona ollessani olen käynyt lukemattomilla nyyttärilounailla, kivoja, hienoja ja hyvin kansainvälisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se sekasyöminen muka tarkoita, että syö kaikkea? Miksi se kasvisruuan syöminen on noin vaikeaa, ap? Kerran vuodessa edes? Nyt en ihan ymmärrä. Minä olen sekasyöjä ja totta munassa tekisin sellaista ruokaa, joka maistuu kaikille eikä vain kolmelle.
Miksei muut voi olla yhtä päivää semivegeinä kun synttärisankari on?
Jos ei ikinä syö lihaa, lihasta saa pakin aika sekaisin. Jos on muka sekasyöjä, voi oikein hyvin syödä myös kasvisruokaa. Jos ei voi, ei ole sekasyöjä, vaan lihansyöjä (ja armoton päkkipää).
Tämä on myytti. Pakin meneminen sekaisin siis.
Päkkipääksi nimittely sillä perusteella, että omissa juhlissaan haluaisi syödä omia lempiruokiaan, no se kertoo viestin kirjoittajasta ihan riittävästi. En yleistä kaikkiin kasvissyöjiin, olin itsekin 15 vuotta sellainen. Tein vain hallaa itselleni, en hyvää ympäristölleni. Nimittelyyn en tuntenut tarvetta vegeaikananikaan.
No on se päkkipäistä tehdä tuosta joku KUN MÄ VOIN NIIN MÄ TEEN -tyyppistä uhmaikäisen kiukuttelua.
Normaali emäntä tekee ruokaa, jonka olettaa maistuvan vierailleen. Siis ennen kaikkea vierailleen, ei itselleen.
Ja oletuksena siis oli, että jos on sekasyöjä, syö myös kasvisruokia. Ilmeisesti et siis olekaan? Ok.
PS: jos ei syö lihaa ollenkaan, siitä todellakin menee pakki sekaisin. Lihan sulavuus on huomattavasti hitaampaa ja heikompaa kuin kasvisten ja viljojen. Siksi yletön lihan syönti jopa lisää suolistosyöpien riskiä merkittävästi.
USKO NYT ETTÄ NIILLE VEGEILLE ON RUOKAA MITÄ NE VOI SYÖDÄ :D :D Mut Ap saa tarjota lihaakin eikä kellään pitäs olla nokan koputtamista. Ei se mikään vegefestari oo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjoan omissa pippapippeleissä mitä mä haluun. Muilta ei kysellä. Syövät tai eivät. Oma on päätös.
Ihan sama. Sulla varmaan on sitten vara käyttäytyä törpösti ystäviäsi kohtaan.
Ai juu, tää olikin jonne 14 veen vihatrolli. Ne sun 2 sekasyöjäystävää ovat isi ja äiti ja muita frendejä ei ole.
Ei vaan, mun piirissäni ei ole ruokavammaisia jotka valittavat ties mistä.
Olen itse gluteenittomalla ruokavaliolla, eikä tulisi mieleenikään loukkaantua, jos ensin kysyttäisiin ruokarajoitteita ja sitten tarjottaisiin juhlissa muutakin kuin gluteenitonta ruokaa.
Nämä ”kai nyt yhden illan voit olla ilman” -inttäjät ovat todennäköisesti tuoreita vegaaneja (ei hajuakaan ongelmista, joita ruokavalio pitkällä aikavälillä aiheuttaa) tai sitten vain ilkeyttään jankuttavia lihaaneja.
Lakto-ovo-jne-veget ovat kokemukseni mukaan rentoa porukkaa, eivät he loukkaannu siitä, että tarjolla on kanapasteijoita tai sashimia.
Eikä kai kukaan muu kuin kutsuja tiedä, mikä on vieraiden vege/nonvege-jakauma. Ihme kiukuttelua täällä.
Voi haloo että veget näkee toisen juhlatki tilaisuutena käännyttää sekasyöjiä :D
Vierailija kirjoitti:
Välttäisin olemasta nolo ja tekisin kaikille sopivaa ruokaa, ilmoittaisin sekasyöjille erikseen, että jos halutaan lihaa, niin voidaan ostaa vaikka kimpassa paketti pihvejä tms.
Luulisi kyllä kenen tahansa selviävän yhden illan ilman sitä lihaa, jos on ihan normaaleista, käytöstavat omaavista aikuisista kyse.
Mä en koe asiaa mitenkään nolona, jos tarjolla on sekä liharuokaa että kasvisruokaa. Noloa on, jos liharuokavaihtoehtoja on tarjolla merkittävästi enemmän kuin kasvisruokavaihtoehtoja. Ihan sama tilanne kuin silloin, jos vieraista 20 olisi absolutisteja ja 3 ei. Voiko ruuan kanssa tarjota viiniä? Tottakai voi, kunhan on tarjolla jotain alkoholitonta juotavaakin. Noloksi menee, jos tarjolla on punaviiniä, valkoviiniä, roseviiniä, kuohuviiniä, erilaisia oluita ja siidereitä (näille kolmelle) sekä hanavettä ja rasvatonta maitoa (niille 20:lle).
Vierailija kirjoitti:
Olen itse gluteenittomalla ruokavaliolla, eikä tulisi mieleenikään loukkaantua, jos ensin kysyttäisiin ruokarajoitteita ja sitten tarjottaisiin juhlissa muutakin kuin gluteenitonta ruokaa.
Nämä ”kai nyt yhden illan voit olla ilman” -inttäjät ovat todennäköisesti tuoreita vegaaneja (ei hajuakaan ongelmista, joita ruokavalio pitkällä aikavälillä aiheuttaa) tai sitten vain ilkeyttään jankuttavia lihaaneja.
Lakto-ovo-jne-veget ovat kokemukseni mukaan rentoa porukkaa, eivät he loukkaannu siitä, että tarjolla on kanapasteijoita tai sashimia.
Eikä kai kukaan muu kuin kutsuja tiedä, mikä on vieraiden vege/nonvege-jakauma. Ihme kiukuttelua täällä.
Tämä. Vege ei voi tulla juhliin ellei kaikki tarjottava ole vegeä voi hyvä elämä
Ja oletuksena siis oli, että jos on sekasyöjä, syö myös kasvisruokia. Ilmeisesti et siis olekaan? Ok.
PS: jos ei syö lihaa ollenkaan, siitä todellakin menee pakki sekaisin. Lihan sulavuus on huomattavasti hitaampaa ja heikompaa kuin kasvisten ja viljojen. Siksi yletön lihan syönti jopa lisää suolistosyöpien riskiä merkittävästi.
Ei, oletuksena on, että on aivan ok tarjota kasvisruokien ohella liharuokia, kuten ap aikoi tehdä.
Olen tullut pois käytännössä puhtaalta vegaaniruokavaliolta. Liha ei aiheuttanut mitään vatsaongelmia. Monien ex-vegaanien kertomukset vahvistavat tämän.
Ihmiseläimen vatsahapot ja verraten lyhyt suolisto käsittelevät lihaa mielellään. Monet kasvipuolen jutut ovat paljon ongelmallisempia.
B12-vitamiinia saa myös pistoksina, jos se ei tunnu imeytyvän purkkitavarana. Kun homman saa kuntoon, aivosumu hälvenee :)
Paljonko täytät ap kun noin isosti juhlistat synttäreitä?
Vierailija kirjoitti:
Voisitko tehdä melkein samalla vaivalla kanapasteijoiden lisäksi vaikka sienipasteijoita?
Entä onko noista sashimeista kasvisversiota? Silloin ei täytyisi paljon "säätää" kun voisi tehdä samalla vaivalla molempia.
Suosittelen myös jotain salaattibuffaa, perus salaattipohja kaikille sama ja eri kulhoihin lisukkeita.
Ei sienet ole kasviksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse laittanut omiin juhliini tarjolle lihaa tai kalaa, vaikka läheskään kaikki eivät söisi. Huomioin toki kaikenlaiset vegetaristit.
Ärsyttää, kun omassa kuplassani lihansyönti pitäisi jotenkin piilottaa. Se on eettisesti ja ekologisesti kestävää.
Niinpä! Itse olen sekasyöjä, ja todellakin pureskelen juhlissani pihviä, jos niin haluan. Vaikka paikalla olisi 100 vegaania. Jos joku uskaltaisi pilata juhlani ekologiseettisellä saarnalla, saisi hypätä tuo epäkohtelias ääliö parvekkeelta alas.
Ollapa kärpäsenä katossa kun juhlit mielikuvitusystäviesi kanssa ja käsket hankalimpia vielä hyppäämään parvekkeelta alas :)
Onnekseni en tunne 100 vegaania.
Toki otan ihmisten ruokavaliot huomioon kun kutsun ihmisiä luokseni. Kyllä, mun kokkauksia on arvosteltu, toinen oli kasvissyöjä (unohti mainita, ettei käytä maitotuotteita ja ruuassa oli juustoa) ja toinen on anoppi (lasten synttäreiden kohokohta, kun pääsee haukkumaan epämieluisan miniän. Esim. kerran olin nähnyt ihan liikaa vaivaa kakun tekemiseen). On kyllä todella inhottavaa, kun aletaan kritisoida pilkkaavaan sävyyn tarjoiltavia. Itseltä menee ainakin fiilis ihan totaalisesti.
Toisekseen, vaikka mulle kasvisruokakin maistuu, niin todellakin haluan juhlissani syödä niitä omia lemppareita. Jos se jollekin vegeippierolle ei käy, niin olkoon mun puolesta pois. En pakota ketään syömään lihaa mun luona, enkä mitään muutakaan. Jos on oikein tarkka ruokavalio, niin sitten kantsii pitää joka paikassa omat eväät mukana.
Ei tarjottaisi. Siihen on monta syytä:
1) olisi muutama laji vähemmän väkerrettävänä
2) kiillotan hyvän emännän sädekehääni sillä että kaikki ruoka on suunniteltu kaikille sopivaksi, ja otan erityisruokavaliot haasteena ja ratkaistavana pulmatehtävänä - tässä tapauksessa missio olisi keksiä itselle riittävän tyydyttävät vegevaihtoehdot
3) yritän esittää joustavaa ja vegeruokamyönteisempää ihmistä koska minua nolottaa se miten tärkeää liha minulle on
Kanapasteijani mussuttaisin sitten omassa rauhassa hyvän leffa äärellä joku toinen ilta.
Jos tekis mieli jotain lihaisaa, niin laittaisin tarjolle, niin yksinkertaista. Mutta moni synttäritarjottavahan on kyllä ihan lihatonta, siis leipomukset yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välttäisin olemasta nolo ja tekisin kaikille sopivaa ruokaa, ilmoittaisin sekasyöjille erikseen, että jos halutaan lihaa, niin voidaan ostaa vaikka kimpassa paketti pihvejä tms.
Luulisi kyllä kenen tahansa selviävän yhden illan ilman sitä lihaa, jos on ihan normaaleista, käytöstavat omaavista aikuisista kyse.
Mä en koe asiaa mitenkään nolona, jos tarjolla on sekä liharuokaa että kasvisruokaa. Noloa on, jos liharuokavaihtoehtoja on tarjolla merkittävästi enemmän kuin kasvisruokavaihtoehtoja. Ihan sama tilanne kuin silloin, jos vieraista 20 olisi absolutisteja ja 3 ei. Voiko ruuan kanssa tarjota viiniä? Tottakai voi, kunhan on tarjolla jotain alkoholitonta juotavaakin. Noloksi menee, jos tarjolla on punaviiniä, valkoviiniä, roseviiniä, kuohuviiniä, erilaisia oluita ja siidereitä (näille kolmelle) sekä hanavettä ja rasvatonta maitoa (niille 20:lle).
Pölhö :D Teetkö siis lihaversion kaikesta? "Tässä on tällainen mansikka-sianlihakakku, naminam", "Suklaapekonihippukeksejä kannattaa myös maistaa!".
Vähän menee kyllä joillakin lihaaneillakin överiksi tuon ruokavalionsa kanssa, pikkasen ylikorostusta jo ilmassa?
T: Itsekkin lihaani, mutta syön kyllä paljon myös "kasvisruokaa", liha on vain pieni osa ruokavaliosta.
Pystyä syömään ja haluta syödä on eri asioita. Mä muotoilisin sen jotenkin näin:
"Onko ruoka-aineallergioita?"
"Tuota, mä oon vege enkä syö lihaa"
"Ei ruoka-aineallergioita, hyvä"