Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onkohan plaseboa? Olen syönyt d-vitamiinia muutaman päivän ja olo on kuin taikaiskusta...

Vierailija
20.08.2019 |

Parempi. Mieliala on kirkas ja kokoajan on energinen ja kesäinen fiilis sekä fyysisesti olo on myös parempi. Töissä ei enää iske niitä jäätäviä iltapäiväkoomia.

Olen syönyt 150ug lähes viikon. Tiedän, ettei tasot nouse juurikaan näin nopeasti, mutta onkohan joku mahdollinen mekanismi, että toimii silti? Aika näyttää onko vaan plaseboa... ainakaan ennen mikään lisäravinne ei ole muuttanut oloani vaikka odotukset on ollut korkealla.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Plaseboa. Olen syönyt d-vitamiinia monta vuotta eikä olo ole yhtään energinen tai kesäinen. 

Vierailija
2/43 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On plaseboa. Sama kuin antaisin sinulle kalkki tabletin murusen ja sanoisin sen olevan d vitamiiniä. Siihen plasebo vaikutus perustuu että riittää että uskoo että toimii.

D vitamiinihän ei ole mikään ihme lääke vaan sitä saa riittävästi jos syö kalaa tai juo maitoa viikottain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Plaseboa on. Pelkkää kuvittelua. Miksi yleensä syöt deetä tähän vuodenaikaan? Mene ulos aurinkoon, sieltä sitä deetä saa.

Vierailija
4/43 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä. Joidenkin ms-taudinkin oireet häviää D-vitamiinia käyttämällä. Toisaalta kesän jälkeen olisi epätodennäköistä, että sinulla olisi puutos, joten voihan se placeboakin olla...

Vierailija
5/43 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Plaseboa on. Pelkkää kuvittelua. Miksi yleensä syöt deetä tähän vuodenaikaan? Mene ulos aurinkoon, sieltä sitä deetä saa.

Olen töissä klo 9-17. En ehdi olla ulkona auringossa päivällä. Mittautin tasot pari viikkoa sitten ja olivat suositusten alapuolella.

Ap

Vierailija
6/43 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä koin selkeää virkeyttä salilla ja jaksoin nostaa raskaampia painoja, kun olin vedellyt viikon C-ja muita vitamiinejä.

Vierailija
7/43 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin syön, ehkä hitusen virkeämpi olo.

Ei ole plasebovaikutus, koska en usko minkään lääkkeen tehoavan, jos en koe sen tehoavan.

Ja kyllä, d-vitamiinitason voi mittauttaa ja katsoa onko liian alhainen.

Vierailija
8/43 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kyllä koin selkeää virkeyttä salilla ja jaksoin nostaa raskaampia painoja, kun olin vedellyt viikon C-ja muita vitamiinejä.

Mikset ruokaa syö?

Vierailija
9/43 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on plaseboa, mikä ei käy järkeen tavallisilla pulliaisilla. Eihän se käy tuulipukumamman mielestä järkeen että joku pieni pilleri voisi vaikuttaa aivokemiaan...

https://www.medscape.com/viewarticle/896449

Vierailija
10/43 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset ruokaa syö?

Ei ole muotia syödä ruokaa, saattaa saada jopa kaloreita. Nykymimmit käy "ruokaostoksilla" apteekissa.

Vierailija
11/43 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oikeesti rakastan plaseboa! Se toimii mulla himputin hyvin melkein joka vaivaan :) Mun miehellä ei oo samaa ja pitää mua vähän höpsönä, mutta itse pidän itseäni onnekkaana. Joskus otan vaan jonkun kurkkupastillin, koska "no kerran kun otin niin sinä päivänä olin tosi skarppi" tms ja usein sellaisestakin saan hyvän vaikutuksen.

Vierailija
12/43 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän aggressiivia kommentoijia täällä on. Se, ettei vielä täysin ymmärretä niitä neurokemiallisia mekanismeja, joilla d-vitamiini vaikuttaa väsymykseen ja masennukseen, ei tarkoita sitä, ettäkö vaikutus olisi todellinen.

Lääkäriopiskelija

Vierailija
13/43 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki on plaseboa, mikä ei käy järkeen tavallisilla pulliaisilla. Eihän se käy tuulipukumamman mielestä järkeen että joku pieni pilleri voisi vaikuttaa aivokemiaan...

https://www.medscape.com/viewarticle/896449

Ja tuulipuku liittyy vitamiineihin miten?

Vierailija
14/43 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän aggressiivia kommentoijia täällä on. Se, ettei vielä täysin ymmärretä niitä neurokemiallisia mekanismeja, joilla d-vitamiini vaikuttaa väsymykseen ja masennukseen, ei tarkoita sitä, ettäkö vaikutus olisi todellinen.

Lääkäriopiskelija

Etteikö*

12

Vierailija
15/43 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole plaseboa. Samankaltaisen vaikutuksen olen huomannut itsellänikin; energia lisääntyy, jaksaa paremmin, mieliala kohoaa ja jopa unentarve vähenee. Kannattaa kuitenkin olla varovainen d-vitamiinilisän kanssa, ettei saa yliannostusta, koska siitä taas sitten on haittaa. Voi aiheuttaa esim. kalsiumin kertymistä pehmytkudoksiin. Kohtuudella siis!

Vierailija
16/43 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä mäkin huomasin selvästi d-vitamiinin piristävän vaikutuksen aluksi, mutta kauaa se ilo ei valitettavasti kestänyt.

Vierailija
17/43 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäriopiskelija

Joo, tänään ja edellisenä päivänä tms. olen piipahtanut täällä tunnin verran per päivä ja vastannut ketjuun, jossa on pyydetty apua, ja sitten saanut pskaa niskaan muka liian huonosta vastauksesta, vaikka tosissani olen yrittänyt auttaa. Ennen en ole tämmöistä täällä huomannut: todella kiittämätöntä ja tympäisevää. Tavallistakin Ihmeellisempää sakkia ilmeisesti pesiytynyt tänne. Sori ohis.

Vierailija
18/43 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulla tuntuu D vitamiini, C vitamiini, B12 vitamiini, sinkki ja omega 3 tupla-annoksella. En söisi jos en tuntisi hyötyä. Ei ole plaseboa.

Vierailija
19/43 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäriopiskelija

No, lääkäreitähän koulutetaan juurikin pillereitten syöntiin.

Ravinnosta ne ei saa koulutusta.

Vierailija
20/43 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä