Terapia ja alkoholiongelma
Ottavatko terapeutit asiakkaakseen alkoholiongelmaista ihmistä? Jos vakuutan, että hoitaisin tapaamiset kyllä sovitusti?
Kommentit (16)
Ottavat. Omassa terapiassa oon ymmärtänyt sen että alkoholinkäyttö on mulle sekä seuraus että nykyään myös syy. Se tekee vähän saman kuin ssri-lääkkeet: lanaavat ahdistusta käytön ajaksi pois mutta pitkässä käytössä myös onni häviää, ja irtautuessa joutuu käymään läpi pirusti patoutuneita tunteita. Juuri näissä tunneasioissa olen saanut terapiasta rutkasti tukea.
kiitos vastauksesta! Muistelen, että eivät välttämättä ottaisi, että se vaikuttaisi jotenkin mahdollisuuksiin käsitellä asioita. Mutta muistanen väärin.
Vierailija kirjoitti:
Ottavat. Omassa terapiassa oon ymmärtänyt sen että alkoholinkäyttö on mulle sekä seuraus että nykyään myös syy.
Itselläni on sama. Jos terapia tosiaan onnistuisi, uskon että voisin lopettaa käyttämisen.
Kelan korvaamaan psykoterapiaan ei välttämättä pääse jos on todettu alkoholiongelma, mikä on sääli.
Itse kerroin huumeidenkäytöstä vasta terapeutille siinä vaiheessa kun päätös oli varma, enkä arviointivaiheessa ollenkaan.
Alkoholistien vakuuttamiset kyllä tiedetään...
Vierailija kirjoitti:
Kelan korvaamaan psykoterapiaan ei välttämättä pääse jos on todettu alkoholiongelma, mikä on sääli.
Itse kerroin huumeidenkäytöstä vasta terapeutille siinä vaiheessa kun päätös oli varma, enkä arviointivaiheessa ollenkaan.
Okei, Kelan korvaamaan terapiaan olen menossa eikä papereissani tietääkseni ole alkoholiongelmamainintaa. Olen saanut jo lääkärinlausunnon terapiaa varten.
Mutta uskaltaako sille terapeutille nyt kertoa asiasta...? En kyllä usko että kannattaa alkaa pimittää noin isoa asiaa. Ehkä arviointivaiheessa kuitenkin?
Vierailija kirjoitti:
Alkoholistien vakuuttamiset kyllä tiedetään...
Tällä palstalla tuntuu olevan alkoholisteille katkeria ihmisiä, minkä toki ymmärrän, jos on sellaisen satuttamaksi joutunut. Mutta mun terapian onnistuminen kuuluu kuitenkin varmaan lähinnä mulle itselleni.
Mikähän on tämä "alkoholiongelma"?
Joit viikonloppuna sukujuhlissa pari lasia viiniä?
Kyllä mainitsin asiasta tänään terapiassa, mutta ei se minusta alkoholistia tee.😄
Kylläpä oli ko.juhlissa paljon "alkoholisteja".
Olen käynyt kolmen terapeutin vastaanotoilla useamman vuoden ja yksi heistä oli ehdoton, ettei ota ahkerasti alkoholia käyttävää asiakasta. Hän perusteli sen niin, ettei terapiasta ole hyötyä silloin.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän on tämä "alkoholiongelma"?
Joit viikonloppuna sukujuhlissa pari lasia viiniä?Kyllä mainitsin asiasta tänään terapiassa, mutta ei se minusta alkoholistia tee.😄
Kylläpä oli ko.juhlissa paljon "alkoholisteja".
Kyllä sitä alkoa menee niin paljon, etten edes kehtaa kertoa. Olisin nytkin humalassa, jos olisi rahaa. Uskon silti, että saisin terapian hoidettua, sen verran tärkeä asia mulle.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt kolmen terapeutin vastaanotoilla useamman vuoden ja yksi heistä oli ehdoton, ettei ota ahkerasti alkoholia käyttävää asiakasta. Hän perusteli sen niin, ettei terapiasta ole hyötyä silloin.
No tällainen kuva minullakin on ollut, etteivät kaikki ota. Luulenpa siis, että kerron asiasta avoimesti heti arviointikäynnillä ja jos se on terapeutille ongelma, kokeilen eri henkilöä. Kiitos vastauksesta!
Ei meidän suunnalla ainakaan kunnalliseen psykoterapiaan pääse, jos käyttää alkoholia tai lääkkeitä väärin. Ensin on hoidettava se riippuvuus ja päästävä irti alkoholista, sen jälkeen voi ajatella terapiaa. Ota yhteyttä kuntanne päihdetyöntekijään.
Hienoa että menet! Alkoholiin turvautuminen voi kyllä hidaataa terapiaprosessia, mut toisaalta terapia auttaa sua raitistumaan. Suomessa ei ihan hirveästi ole ihmisiä joilla ei ole mitään addiktiomekanismeja.. Alkoholi on vain yks niistä. Addiktiosta luopuminen on kyllä tärkeä osa elämän parantumista ja se pitää tehdä itse. Terapeutti toivottavasti osaa tukea.
Vierailija kirjoitti:
Ei meidän suunnalla ainakaan kunnalliseen psykoterapiaan pääse, jos käyttää alkoholia tai lääkkeitä väärin. Ensin on hoidettava se riippuvuus ja päästävä irti alkoholista, sen jälkeen voi ajatella terapiaa. Ota yhteyttä kuntanne päihdetyöntekijään.
Hmm, kiitos kommentista. Ehkäpä juttelen mahdollisen terapeutin kanssa asiasta jo ennen arviointikäyntiä.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa että menet! Alkoholiin turvautuminen voi kyllä hidaataa terapiaprosessia, mut toisaalta terapia auttaa sua raitistumaan. Suomessa ei ihan hirveästi ole ihmisiä joilla ei ole mitään addiktiomekanismeja.. Alkoholi on vain yks niistä. Addiktiosta luopuminen on kyllä tärkeä osa elämän parantumista ja se pitää tehdä itse. Terapeutti toivottavasti osaa tukea.
Voi, kiitos kannustuksesta! Tuntuu, että pakko sitä on yrittää, vaikka ongelmat ovatkin syvällä. Jotenkin tuntuisi, ettei käyttäminen ihan kauhea este terapialle olisi, jos ei päihtyneenä tai kauheassa krapulassa mene istuntoon.
Ottavat. Päihtyneenä et voi mennä, ja lasku tulee myös kerroista, jolloin et ilmaannu tai ilmaannut päihtyneenä.