Kela asumistuki vuositarkistus
Jos vuositarkistushakemusta ei vie ajoissa kelaan, lakkautetaanko yleinen asumistuki?
Voiko ne saada takautuvasti jos asumiset on samat kuin ennen (opiskelijakämppä)?
Kommentit (15)
Eli voi saada taas asumistukea, mutta se tulee myöhässä sitten? Jos esim. tässä kuussa pitänyt hakemus laittaa.
Ylläreitä tulee. Samoilla pienillä eläketuloilla asumistuki yli 20 € kk pienempi. Vrt vappusatanen.
Ei mitään järkeä olla tekemättä tarkistusta ajoissa. Menee netissä muutama minuutti kun sen tekee, jos tiedot eivät ole muuttuneet.
Miksi et tekisi hakemusta ajallaan?
Ylläreitä tulee samalla eläkkeellä ja vuokralla 10€ lisää.
Takautuvasti ei voi saada montaa kuukautta. Hakemuksen voit tehdä. Netissä ja lähettää liitteet myöhemmin. Tai kysyä lisäaikaa.
Itselle tuli tänä vuonna tarkistus pyyntö keskellä kesälomaa ja aikaa tehdä se oli 7 vrk. Olin jo valmiina ja posti osui tulemaan juuri kahden reissun välissä.
Itse unohdin kerran tehdä, ja tein sen sitten n. viikon myöhässä. Tuki katkesi muutamaksi viikoksi mutta sain sen takautuvasti kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Itse unohdin kerran tehdä, ja tein sen sitten n. viikon myöhässä. Tuki katkesi muutamaksi viikoksi mutta sain sen takautuvasti kuitenkin.
ei ole rahasta pulaa jos tuollaiset unohtaa tehdä.
Mulle ei tullut viimeksi mitään ilmoitusta vuositarkastuksesta, yhtäkkiä oli vain as.tuki katkaistu. Hain sitä uudelleen ja se myönnettiin ja tuli takautuvasti. Kela myönsi itse mokansa, että eivät ilmoittaneet.
Kiitos vastauksista, tilanne oli ettei kelan kirjeestä ollu tietoa ajoissa!
Vierailija kirjoitti:
Takautuvasti ei voi saada montaa kuukautta. Hakemuksen voit tehdä. Netissä ja lähettää liitteet myöhemmin. Tai kysyä lisäaikaa.
Itselle tuli tänä vuonna tarkistus pyyntö keskellä kesälomaa ja aikaa tehdä se oli 7 vrk. Olin jo valmiina ja posti osui tulemaan juuri kahden reissun välissä.
Saat asumistukea ja reissailet. Kiva.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään järkeä olla tekemättä tarkistusta ajoissa. Menee netissä muutama minuutti kun sen tekee, jos tiedot eivät ole muuttuneet.
Joo mutta kaikki ihmiset eivät vaan kertakaikkiaan saa aikaiseksi. Erityisesti jos on työttömänä yms ollut pitkään eikä mitään säännöllistä toimintaa niin hyvin äkkiä lamaantuu sängyn pohjalle ja pienetkin jutut tuntuvat ylivoimaisilta.
Esim itse kun oli työttömänä nelisen vuotta niin kävi juuri näin, nukuin päivät ja valvoin yöt, en välttämättä saanut edes siivottua tai vaihdettua lakanoita moneen kuukauteen yms. Mikään ei oikein onnistunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mutta kaikki ihmiset eivät vaan kertakaikkiaan saa aikaiseksi. Erityisesti jos on työttömänä yms ollut pitkään eikä mitään säännöllistä toimintaa niin hyvin äkkiä lamaantuu sängyn pohjalle ja pienetkin jutut tuntuvat ylivoimaisilta.
Esim itse kun oli työttömänä nelisen vuotta niin kävi juuri näin, nukuin päivät ja valvoin yöt, en välttämättä saanut edes siivottua tai vaihdettua lakanoita moneen kuukauteen yms. Mikään ei oikein onnistunut.
Toiset tarvii assarin. Ne ei vaan oo aina halpoja.
Kyllä lakkauttavat. Ja voi sen saada takautuvasti, mutta pitää uudelleen hakea. Liitteistä en osaa sanoa, joidenkin vuokranantajien tiedot Kela näkee.