Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Töihini muihin Eu-maihin - missä helppo ja nopea aloittaa työt byrokratian kannalta?

Vierailija
01.08.2024 |

Suunnittelen lähteväni syksyllä pois Suomesta. Ajatuksena on kierrellä ja tehdä lyhyitä pätkiä töitä. Tarkoitus ei ole kierrellä veroja tai muuta sellaista.

Olen ollut aiemmin Englannissa sekä Australiassa. Ausseissa kaikki sujui äärimmäisen helposti - Englannissa kaikki oli käsittämättömän vaikeaa. 

Joten, missä EU-maissa työnteon pääsee aloittamaan nopealla aikataululla ilman byrokratiahelvettiä? Tarkoitus on tehdä myös vapaaehtoistyötä majoitusta vastaan, joten samalta istumalta ei tarvitse hoitua, mutta jokseenkin jouhevasti kuitenkin. 

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjoismaissa varmasti helpointa.

Vierailija
2/18 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö sinäkin voisi vain pysyä Suomessa sohvalla. Mikä pakkomielle se on kulkea ja saastuttaa pitkin maailmaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tutustupa nyt vaikka tähän: 

https://eurooppatiedotus.fi/sina-ja-eu/asuminen-tyoskentely-opiskelu-eu…

Itse lähdin jo kauan sitten Norjaan eikä siinä mitään kummempaa byrokratiaa silloin ollut. Verokortti piti hakea  ja muuttoilmoitus tehdä. Totta kai asunto hankkia ja se työ. Itse olen sairaanhoitaja joten töitä oli ja on kyllä.  Omalla alallani myös piti suorittaa kielikoe, eli että hallitsee kielen kirjallisesti että suullisesti tarpeeksi hyvin. Myös offentlig godkjenning piti hakea, lupa työskennellä sairaanhoitjana Norjassa.

En tiedä miten nyt, en ole kysellyt myöhemmin tulleilta.  Kaikissa hommissa tietysti pitää kieli oppia vaikka täällä englantia puhuukin saa sanoa kaikki.   Sossurahoilla täällä ei elätetä ketään.  Sitä voi saada pienen hetken jotta pääsee pahimman yli mutta työtä on otettava vastaan.

Mutta kuten sanoin en tiedä miten nykyisin.

https://tyopaikat.oikotie.fi/tyontekijalle/artikkelit/toihin-norjaan-op…;  Tässä myö luetttavaa.

Vierailija
4/18 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjoismaista varmaan olisi järkevä muutenkin aloittaa, taidankin alkaa tutustumaan Ruotsin juttuihin. 

Mutta miten muualla? Esim. Saksa ja Irlanti? Eteläisemmät maat?

-ap

Vierailija
5/18 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pohjoismaista varmaan olisi järkevä muutenkin aloittaa, taidankin alkaa tutustumaan Ruotsin juttuihin. 

-ap

Apenniineille lammaspaimeneksi. Et sitten viitsinyt kertoa minkälaista se työ olisi, mitä aiot etsiä? Apenniineille luonnonpuistoihin, siellä on aivan mahtavaa luontoa ja maisemaa, sekä töitä.

Vierailija
6/18 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Apenniineille lammaspaimeneksi. Et sitten viitsinyt kertoa minkälaista se työ olisi, mitä aiot etsiä? Apenniineille luonnonpuistoihin, siellä on aivan mahtavaa luontoa ja maisemaa, sekä töitä.

Sellaista mihin ei juuri koulutusta vaadita. Olen koulutukseltani hieroja ja opiskellut lähes kandin verran eri aloja yliopistossa, mutta en valmistunut mistään toistaiseksi. 

Tuo lammaspaimennus kuulostaa ihanalta!! Onko sulla mitään vinkkiä mistä lähteä selvittelemään? :) Olen harrastanut hevosia noin 15 vuotta, ja kaikenlaiset eläimet ovat lähellä sydäntä. 

-ap

Vierailija
7/18 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjällä keksineet, että Suomesta muutetaan sankoin joukoin ulkomaille, koska Nato, työkkäri, lastensuojelu, nälänhätä tai mitä ikinä.  No ei muuteta.

Vierailija
8/18 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Venäjällä keksineet, että Suomesta muutetaan sankoin joukoin ulkomaille, koska Nato, työkkäri, lastensuojelu, nälänhätä tai mitä ikinä.  No ei muuteta.

Miten tämä liittyy aloitukseen? :D En ole muuttamassa pois pysyvästi, en edes luovu asunnostani Suomessa. Vuoden ajattelin olla pois. 

-ap

Vierailija
9/18 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ap

Saksassa on byrokratiaa byrokratian päälle etenkin alussa joten en suosittele tässä tapauksessa. Itse viihdyn hyvin ja nykyään edes osan asioista voi hoitaa netissä, mutta tässä sun tapauksessa on varmasti helpompia vaihtoehtoja.

Vierailija
10/18 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella vaikeaa, EU ei ole auttanut ollenkaan työn liikkuvuutta Suomesta ulos.

Vierailija
11/18 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tutustupa nyt vaikka tähän: 

https://eurooppatiedotus.fi/sina-ja-eu/asuminen-tyoskentely-opiskelu-eu…

Itse lähdin jo kauan sitten Norjaan eikä siinä mitään kummempaa byrokratiaa silloin ollut. Verokortti piti hakea  ja muuttoilmoitus tehdä. Totta kai asunto hankkia ja se työ. Itse olen sairaanhoitaja joten töitä oli ja on kyllä.  Omalla alallani myös piti suorittaa kielikoe, eli että hallitsee kielen kirjallisesti että suullisesti tarpeeksi hyvin. Myös offentlig godkjenning piti hakea, lupa työskennellä sairaanhoitjana Norjassa.

En tiedä miten nyt, en ole kysellyt myöhemmin tulleilta.  Kaikissa hommissa tietysti pitää kieli oppia vaikka täällä englantia puhuukin saa sanoa kaikki.   Sossurahoilla täällä ei elätetä ketään.  Sitä voi saada pienen hetken jotta pääsee pahimman yli mutta työtä on otettava vastaan.

Mutta kuten sanoin en tiedä miten nykyisin.

http

Tässä kysyttiin kokemuksia EU-maista. Onko sinusta Norja EU-maa?

Vierailija
12/18 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ap

Pohjoismaiden sisällä on kuin muuttaisi Suomen sisällä toiseen kuntaan, kieli ainoa muutos, lisäksi kirjauduttava systeemiin, mikä on melko vaivatonta. Hankittava työpaikka, asunto, pankkitili, verokortti ...

Vierailija
13/18 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bulgaria on helpoin ja paras EU-maa työskennellä.

Vierailija
14/18 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksa on ok ja halpaa vielä, mutta oletus se että osaa kielen ja etenkin Itävallassa se asenne kuin saksa ainoa maailmankieli. Plussaa säästä, harvoin lunta ja sekin usein vaan kevyttä puuterilunta ja lyhyt matka junalla lähimaihin lomalle esim. Italiaan, alpeille. Asenne se että tulisi olla tehokas, reippaampi kun Suomessa. 

Vierailija
15/18 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimpia kiusaajia ovat nämä, jotka alkavat junailemaan selän takana itselleen lähes tuntemattomalle ihmiselle asuinmaata, asuinpaikkakuntaa, asumismuotoa, työpaikkaa, ammatinalaa täysin pyytämättä, yhtäkkiä, yllättäen ja ilman minkäänlaista lupaa saati harkintaa, että haluaako tai sopiiko edes kyseinen ihminen niihin asioihin. 

Sama jos joku ilmoittaisi, että moi! Mä tulen nyt asumaan sun kanssa. Suostuisitko?

Entä kaupassa? Joku vaan sanois, että sä maksat mun ostokset. Maksat tai itket ja maksat.

Vierailija
16/18 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjoismaissa ainakin Tanskassa todella super kalliit vuokrat ja vakuudet jos vuokraa asunnon ja se kuulemma yleisesti pidetään siivousta varten ettei ehkä saa takaisin. Itse en pidä tuosta systeemistä. Alettu kopioida samaa Suomeen. Jos haluaa säästää 2-4kk vakuuden niin kai se sitten käy, silti se on paljon. 

Vierailija
17/18 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon jo tulleista vastauksista! Puhun melko hyvää ruotsia (ymmärrän erinomaisesti) ja jonkin verran saksaa. Voi olla, että Saksassa voisin käydä lähinnä pyörähtämässä vapaaehtoisena, jos löytyy sopiva paikka. Tai ehkä vaan matkustelen läpi. Maa kyllä kiinnostaa. 

Onko kokemusta Portugali-Espanja-Ranska-Italia?

Irlanti kiinnostaisi myös kovasti, erityisesti kielen takia. 

-ap

Vierailija
18/18 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa selata Eures-työpaikkoja josko se ura siitä urkenisi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän viisi