Seksuaalisensuuntautumisen kertominen uudessa suhteessa
Kertoisitteko, ja missä vaiheessa, uudelle kumppanille jos ette olisikaan hetero? Olen siis panseksuaalinen nainen ja aloittanut tapailemaan miestä. Olisiko reilua tuoda miehen tietoon, että minulla on ollut myös suhteita esim naisten kanssa? Ja missä vaiheessa tapailua tämä olisi hyvä ottaa puheeksi?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kertonut, jos seksuaalisen suuntautumisen asiat eivät ole tulleet puheeksi. Mitä väliä sillä on? Kun olen suhteessa, panostan siihen yhteen ihmiseen. Mua ei myöskään kiinnosta kuulla, keitä kaikkia hän on tapaillut tai millaisista ihmisistä yleensä viehättyy. Saa toki kertoa, jos haluaa.
Se tuntuu monista kumppaneista kauhealta petokselta, jos toinen on bi tai pan, eikä ole maininnut siitä aluksi. Ero voi tulla jos luottamus katoaa, kun on jätetty kertomatta oleellista aluksi. Ei kaikkea tarvitse kertoa, mutta toinen haluaa tietää mitä toinen todella on, jonka kanssa seurustellaan.
Ikävä kuulla. Mulle oma seksuaalinen suuntautuminen ei ole millään tavalla iso asia, eikä se määrittele mua. Ei sitä osaa tulla ajatelleeksi, kun se on itselleen niin normaalia. Kai siitä pitäisi kertoa, mutta tuntuisi typerältä yhtäkkiä vain töksäyttää "Mä olen muuten bi."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen niin vanha, että sanon olevani bi, en pan.
En kiinnostu pelkästään miehistä ja naisista, vaan ihmisestä sukupuoleen ja seksuaaliseensuuntautumiseen katsomatta. Siksi pan, ei bi.
AP
Eli siis mikä on ero Bi-seksuaaliin? Hehän eivät välitä sukupuolesta, ja voivat seurustella homon/lesbon/heteron/toisen bin kanssa...
Ei mitään. On vaan pitänyt keksiä taas uusi hyödytön termi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen niin vanha, että sanon olevani bi, en pan.
En kiinnostu pelkästään miehistä ja naisista, vaan ihmisestä sukupuoleen ja seksuaaliseensuuntautumiseen katsomatta. Siksi pan, ei bi.
AP
Eli siis mikä on ero Bi-seksuaaliin? Hehän eivät välitä sukupuolesta, ja voivat seurustella homon/lesbon/heteron/toisen bin kanssa...
Ei mitään. On vaan pitänyt keksiä taas uusi hyödytön termi.
Bi = kaksi. Ymmärrän siis, että joku haluaa käyttää termiä panseksuaali. Biseksuaali on harhaanjohtava, koska se ei sanana sisällytä muunsukupuolisia, ainoastaan miehet ja naiset. Itse kuitenkin miellän bi:n ja panin tarkoittavan yleensä samaa asiaa. Tosin omalla kohdallani on biseksuaali sopiva myös sanan varsinaisessa merkityksessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kertonut, jos seksuaalisen suuntautumisen asiat eivät ole tulleet puheeksi. Mitä väliä sillä on? Kun olen suhteessa, panostan siihen yhteen ihmiseen. Mua ei myöskään kiinnosta kuulla, keitä kaikkia hän on tapaillut tai millaisista ihmisistä yleensä viehättyy. Saa toki kertoa, jos haluaa.
Se tuntuu monista kumppaneista kauhealta petokselta, jos toinen on bi tai pan, eikä ole maininnut siitä aluksi. Ero voi tulla jos luottamus katoaa, kun on jätetty kertomatta oleellista aluksi. Ei kaikkea tarvitse kertoa, mutta toinen haluaa tietää mitä toinen todella on, jonka kanssa seurustellaan.
Ikävä kuulla. Mulle oma seksuaalinen suuntautuminen ei ole millään tavalla iso asia, eikä se määrittele mua. Ei sitä osaa tulla ajatelleeksi, kun se on itselleen niin normaalia. Kai siitä pitäisi kertoa, mutta tuntuisi typerältä yhtäkkiä vain töksäyttää "Mä olen muuten bi."
En tiedä, oletko ap.
Itse olen suhteissani kertonut itsestäni paljon, ja niin on toinenkin osapuoli. En tiedä, sanoisinko, että seksuaalinen suuntautuminen määrittää minua mitenkään perustavanlaatuisesti, mutta se, miten sukuni on sen ottanut ja se, mitä olen aiemmissa ihmissuhteistani kokenut, vaikuttaa kyllä ajatuksiini.
Rakkaussuhde on minulle luottamuksellinen ja läheinen suhde, ja siksi minusta olisi todella outoa, ettei kumppanini kanssa tulisi puheeksi asia, jonka perheeni, ystäväni ja suurin osa työkavereistani tai yhteistyökumppaneistanikin tietää.
Saan aloituksesta vaikutelman, että asiaa halutaan jotenkin peitellä. Tai, että halutaan minimoida kumppanille kerrottavat asiat. Siksi ihmettelen.
/1, edelleen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, oletko ap.
Itse olen suhteissani kertonut itsestäni paljon, ja niin on toinenkin osapuoli. En tiedä, sanoisinko, että seksuaalinen suuntautuminen määrittää minua mitenkään perustavanlaatuisesti, mutta se, miten sukuni on sen ottanut ja se, mitä olen aiemmissa ihmissuhteistani kokenut, vaikuttaa kyllä ajatuksiini.
Rakkaussuhde on minulle luottamuksellinen ja läheinen suhde, ja siksi minusta olisi todella outoa, ettei kumppanini kanssa tulisi puheeksi asia, jonka perheeni, ystäväni ja suurin osa työkavereistani tai yhteistyökumppaneistanikin tietää.
Saan aloituksesta vaikutelman, että asiaa halutaan jotenkin peitellä. Tai, että halutaan minimoida kumppanille kerrottavat asiat. Siksi ihmettelen.
/1, edelleen
En ole ap. En ole suhteissani edennyt niin pitkälle, että siinä olisi rakkautta mukana. Tottakai kertoisin suuntautumiseni, jos sellaiset asiat tulisi puheeksi.
[/quote]
Määrittelet asiat tosi avarasti ja mahdollisimman uudenaikaisella termillä. Sitä enemmän ihmettelen, ettei asia ole tullut tämän uuden miehen kanssa puheeksi.
Olisin iloinen, jos kertoisit, miksi näin on.
/1 edelleen[/quote]
Olemme tunteneet toisemme vasta lyhyen aikaa ja luonteidemme vuoksi ei tähän aihealueeseen liittyvät keskustelut ole ollut vielä ajankohtaisia.
Olen aiemmin asiasta heteromiehelle kertoessani joutunut torjutuksi. Siksi mietityttää, että mikä olisi oikea hetki.
AP
Vierailija kirjoitti:
Määrittelet asiat tosi avarasti ja mahdollisimman uudenaikaisella termillä. Sitä enemmän ihmettelen, ettei asia ole tullut tämän uuden miehen kanssa puheeksi.
Olisin iloinen, jos kertoisit, miksi näin on.
/1 edelleen
Olemme tunteneet toisemme vasta lyhyen aikaa ja luonteidemme vuoksi ei tähän aihealueeseen liittyvät keskustelut ole ollut vielä ajankohtaisia.
Olen aiemmin asiasta heteromiehelle kertoessani joutunut torjutuksi. Siksi mietityttää, että mikä olisi oikea hetki.
AP
Kiitos vastauksestasi!
Olen pahoillani, että olet joutunut kokemaan torjutuksi tulemisen seksuaalisen suuntautumisesi takia.
Asia olisi mielestäni edelleenkin paras kertoa melko varhaisessa vaiheessa. Voi olla, että heterokuplassa eläneelle olisi pehmeämpi vaihtoehto, jos sanoisit esim.: ”Minulla on ollut aiemmin suhteita myös naisiin” ja jättäisit pois mahdolliset vieraannuttavat termit, kuten pan tai jopa bi. Oma kokemukseni on, että moni kuvittelee biseksuaalin tarvitsevan jatkuvasti seksiä kaikilta sukupuolilta.
Jos asia kuitenkin on uudelle kumppanille liikaa, pääset ennakkoluuloisesta ihmisestä ajoissa eroon, eikä hänen tarvitse kipuilla asian kanssa, jota ei voi kestää.
Mikään laki ei tietenkään velvoita kertomaan lainkaan. Itse en kuitenkaan haluaisi salata kumppanilta tärkeää asiaa, enkä toisaalta missään tapauksessa jakaa elämääni foobikon kanssa.
Onnea matkaan!
/1
Olisiko viisainta vain luottaa itseesi ja kertoa, kun siihen tulee luonteva tilaisuus? Ei tarkoituksella pitkittää, mutta heti tilaisuuden tullen avata asiaa. Se on osa sinua, identiteettiäsi, ja jos mies on fiksu ei asiasta synny sen enemäpää ihmettelyä.
Itse teen niin, että kirjoitan mikä minulle on tärkeää ja toivon toisen jaksavan sen lukea. Siitä on helppo jatkaa keskustelua kasvokkain. Toiselle jää aikaa sulatella, jos tarvetta sulatteluun edes on,
Kiitos teille kaikille vastauksistanne! AP