Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joku maksaisi 41 euroa sangollisesta mustikoita?

Vierailija
20.08.2019 |

Hän saa nämä samaan hintaa kaupasta pakasteena haluamaansa tahtiin.

Pensasmustikkaa saa vielä halvemmallakin.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Poimii itse jos ei halua maksaa.

Jos kauppa käy, ei hinta ole liian korkea.

Kysyinkin sen takia että miksi jotkut ostaa kun hinta ei näytä olevan se määräävä tekijä.

Vaikka niitä kiloja onkin enemmän ämpärillisessä kuin ensin ajattelin.

ap.

Mikä sinua tuossa ostamisessa nyt sitten ihmetyttää? Ilmeisesti ei siis se, että hinta on mielestäsi kallis, kuten alkuun vaikutti, koska se on halvempi kuin kaupan pakastemustikalla, kuten itsekin todistit. Ihmetteletkö sitä, miksi joku ostaa ämpärillisen kerralla, kun voisi kalliimmalla ostaa pieniä määriä tipotellen? Vai mikä sinua nyt kummastuttaa tässä asiassa?

Vierailija
42/61 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime talvena ostin muutaman kerran pakastemustikoita kaupasta. Olivat pieniä rupeloita ja ratina vaan kuului syödessä, kun kaarnikoita oli eksynyt joukkoon.

Kyllä mustikkalitra on hidas kerätä, jos puhtaana kerää. En möisi mistään hinnasta.

"Mistään hinnasta" 

Tuo 41e ämpäri-mies myi osin sosiaalisin perustein, niille jotka ei metsään päässeet, mutta halusivat mustikkaa. On sitä huonompiakin harrastuksia.

Muistaaksieni joku on poiminut ja jakanut marjoja myös ilmaiseksi.

ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pensasmustikka on vain laimea ja valju kopio. Mulle marjojen pakastaminen on perinne, muisto jo lapsuudesta enkä aio sitä lopettaa ap:n kaltaisten ihmettelijöiden takia :)

Kukaan ei ole sinua käskenyt lopettaa yhtään mitään.

Kysyin vaan että miksi halutaanb ostaa ämpärillinen mustikkaa kotiin. 

Eikö enää saa kysyä mitään? Kysymisenkin olet jo kieltänyt. Mahtaa läheisilläsi olla vaikeaa. Älä ainakaan mihinkään pride-paraatiin mene ennen kuin myönnät että kysyä' saa..edes..

ap.

Kuulostat kakaralta, sekä alkuperäisen kysymyksen että kommenttisi osalta. Olen tottunut saamaan loputtomia miksi-kysymyksiä vain lapsilta tai pölvästeiltä. 

Vierailija
44/61 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pensasmustikka iiihan eri asia kun oikea mustikka. Ei edes tuoksu miltään. Isompia ne on joo, ei muuta.

Isompia ja parempia. Ja alkuperältään se oikea mustikka jota englanniksi mustikaksi kutsutaan.

Paitsi että siitä puuttuvat ne metsämustikan hyvät flavonoidit ja antioksidantit. Tiesitkö, että HYKS:n syöpäklinikka suosittelee päivittäistä METSÄmustikoiden syömistä?!

Eipä puutu.

Vierailija
45/61 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pensasmustikka on ihan eri asia kuin metsämustikka. Eivät ole edes eri lajikkeita, vaan eri marjalajeja. Esim. meidän tyttö on allerginen metsämustikalle, mutta voi syödä pensasmustikkaa.

Ihan samaa sukua ovat molemmat. Pensasmustikoita jalostetaan eri tavoin. Suomalaisissa lajikkeista on esim. juolukkaa. Metsämutikassa voi olla vaikka mitä koivun siitepölyä, mikä aiheuttaa allergian. Yms.

Pensasmustikan ravintoarvot ovat melkein samat. Pieniä eroja, jotka käytännössä ei vaikuta.

Vierailija
46/61 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakastemustikat on melkein aina ulkomaalaisia ja siten ne on melkein pakko keittää/kuumentaa muuten ennen käyttöä. Jos taas itse pistää tuoreita mustikoita pakkaseen niin ne voi sieltä pakkasesta suoraan pistää pirtelöön tmv. ilman välivaiheita.

Vierailija
47/61 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se on parempaa. Tuoreen hinta voisi olla jopa kolminkertainen ja silti ostaisin ennemmin sitä.

Vierailija
48/61 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakastemustikat on melkein aina ulkomaalaisia ja siten ne on melkein pakko keittää/kuumentaa muuten ennen käyttöä. Jos taas itse pistää tuoreita mustikoita pakkaseen niin ne voi sieltä pakkasesta suoraan pistää pirtelöön tmv. ilman välivaiheita.

Puuttumatta siihen, kannattaako ostaa ämpärillinen tuoretta mustikkaa vai ei, niin kaupasta saa kyllä kotimaista pakastemustikkaa, esim. Pirkka-merkkistä pienistäkin K-kaupoista ympäri vuoden. Pussissa lukee, että se on suomalaista ja eiköhän siihen voi luottaa.

Vierailija
49/61 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaisin kyllä tuon hinnan, kun mietin, mitä hankalaa poimiminen olisi itselle (selkäkivut ja poimintapaikkaan ja sielä pois pääsy autottomana mustikoiden kanssa yms poimimisen kesto). Eli nimenomaan siitä työstä ja vaivasta maksaisin.

Vierailija
50/61 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan kyllä hakea marketista tänä vuonna mustikat. Kilon pussi riittää pitkään kun en laita sitä puuroon kuin pari ruokalusikallista.

Vierailija
51/61 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidan kyllä hakea marketista tänä vuonna mustikat. Kilon pussi riittää pitkään kun en laita sitä puuroon kuin pari ruokalusikallista.

Tosin ap jo todisti, että ämpärillisen ostamalla pääsisit paljon halvemmalla kuin pakastemustikoita kaupasta raijaamalla - vaikka huomioisit siihen vielä pakastepussienkin hinnan. Joten miksei sitten ostaisi ämpärillistä ja pakastaisi itse, niin olisi pitkäksi aikaa pakkasessa mustikat ja voisi halutessaan käyttää muuhunkin kuin puuron päälle pari lusikallista. Ja ne säilyvät siellä pakkasessa kyllä yli vuodenkin, jos ei kulutus ihan huimaa olekaan.

Itselleni on edelleenkin kuitenkin epäselvää, koska ap ei suostu kysymykseen vastaamaan, mikä ihme tuossa aloituksessa nyt on se todellinen ihmettelyn aihe, koska korkea hinta se ei voi olla - tuo 41 € per ämpäri kun on kaupan hintaan verrattuna halpa.

Vierailija
52/61 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin kaupasta 10 kg mustikoita hintaan 35 e/5 kg:n laatikko. Eli kilohinta 7 e/kg. Kaupan pakkasaltaasta halvimmat löytämäni mustikat ovat 9,95 e/kg. Säästin siis 29,50 e. Yleensä kerään mustikat itse, mutta tänä vuonna niitä oli huonosti. Ehkä tuo 10 kg olisi ollut kerättävissä, jos olisi ollut mahdollisuus viettää päiväkaupalla aikaa metsässä. Näin ei ollut, sillä mies oli jo töissä niillä viikoilla kun mustikat olivat kypsiä ja olin yksin pienten lasten kanssa päivät kotona.

Vierailija
53/61 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No näin Kontulan ryhmässä kun joku myi 70 eurolla sankoa... 

Vierailija
54/61 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pensasmustikka iiihan eri asia kun oikea mustikka. Ei edes tuoksu miltään. Isompia ne on joo, ei muuta.

Pensasmuistikat ovat parempia, itselläkin on monta puskaa pihassa.

Vierailija
55/61 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pirkka pakastemustikka 9,95 kilo.

Ämpärillisessä mustikkaa on noin 4,8 kiloa mustikkaa.

ap.

kylllä kai 10 litran ämpäriin kiloja enemmän mahtuu? Mustikka on tiivis marja.

10 litran ämpärin täytyy olla ihan piripinnassa, jotta siinä olisi 10 litraa.  Kun ämpäri ei ole ihan täpö täysi, niin siinä on noin 8 lirtaa marjoja, eli noin 4,8kg. Kaveri osti tuttavansa tuontivaimolta 25€/ämpäri.

Vierailija
56/61 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin kaupasta 10 kg mustikoita hintaan 35 e/5 kg:n laatikko. Eli kilohinta 7 e/kg. Kaupan pakkasaltaasta halvimmat löytämäni mustikat ovat 9,95 e/kg. Säästin siis 29,50 e. Yleensä kerään mustikat itse, mutta tänä vuonna niitä oli huonosti. Ehkä tuo 10 kg olisi ollut kerättävissä, jos olisi ollut mahdollisuus viettää päiväkaupalla aikaa metsässä. Näin ei ollut, sillä mies oli jo töissä niillä viikoilla kun mustikat olivat kypsiä ja olin yksin pienten lasten kanssa päivät kotona.

Mistä noin halvalla mustikkaa? Halvimmat ovat olleet 50€/5kg, mitä olen näynyt myynnissä.

Vierailija
57/61 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pirkka pakastemustikka 9,95 kilo.

Ämpärillisessä mustikkaa on noin 4,8 kiloa mustikkaa.

ap.

kylllä kai 10 litran ämpäriin kiloja enemmän mahtuu? Mustikka on tiivis marja.

Mahtuisi vähän enemmän, mutta eihän kukaan myy kukkuroilleen lastattua ämpärillistä, vaan aina ne on vähä vajaita.

Vierailija
58/61 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi litra mustikoita painaa noin 0,7kg. Eli ämpärissä non 7kg mustikoita.

Litra mustikoita painaa 600g, eikä nuo myyntiämpärit ole koskaan aivan täysiä ämpäreitä.

Vierailija
59/61 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pensasmustikka on vain laimea ja valju kopio. Mulle marjojen pakastaminen on perinne, muisto jo lapsuudesta enkä aio sitä lopettaa ap:n kaltaisten ihmettelijöiden takia :)

Valitettavasti vain se itse poimimisen perintö alkaakin olemaan jo tuoreemmille sukupolville täysin uppo-outo perine. Nuoremmat sukupolvet pakastaa vain toisten poimimia marjoa. Siinä sitä on "perinnettä" kerrakseen.

t: marjanpoimija, mutta vain omaan käyttöön

Vierailija
60/61 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi