Onko todella olemassa alle 55 v ihmisiä, jotka eivät tule toimeen englanninkielellä?
Peruskoulustahan ei voi saada päättötodistusta englannin hallitsemista.
Kommentit (61)
Onhan niitä alle 55 v mm. kehitysvammaiset ja joilla jäänyt peruskoulu kesken.
Suomessa on oppivelvollisuus mutta ei velvollisuutta oppia.
Siis onko todella olemassa ihmisiä, jotka kyselevät näin tyhmiä?
Jos on saanut peruskoulussa englannista säälistä viitosen, tuskin siinä on kovin hyvä.
On. Ystäväni, 29 v nainen. Ei kertakaikkiaan osaa englantia. Ja ihan kaikkensa on tehnyt silloin aikanaan kun sitä oli pakko opiskella, olin monesti todistamassa sitä läksyjen tekoa joka kesti ja kesti vaikka sai aktiivista apua vanhemmiltaan.
Myös veljeni ystävä, 35 v mies on täysin kielitaidoton. Ja opiskellut on kyllä.
Hätä tapauksessa varmaan pärjäisin, mutta vaikeaa olisi.
Töissä joudun joskus käymään ulkomailla töissä ja onneksi kaverit hoitaa pääasiassa puhumisen, olen myös ollut pari eri kertaa keikka hommissa melkein vuoden ulkomailla töissä, ei ollut helppoa.
Englanti ei muuten hei ole pakollinen aine. Jos luki vaikka pitkän saksan tai jotain.
Jesse Puljujärvi. Asunut kolme vuotta Edmontonissa.
Luulisin, että Aasiassa, Afrikassa ja Etelä-Amerikassa on paljonkin alle 55v. jotka eivät pärjää englannin kielellä.
Mulla on kaksi 30v ystävää, jotka eivät oikeasti osaa englantia juuri lainkaan. Heillä englanti on huonompi kuin mulla ruotsi, ja mä en oikeastaan osaa edes esitellä itseäni ruotsiksi.
On vaikka kuinka paljon. Unohtunut ja kun ei ole koskaan liiemmälti tarvinnut. Ei kiinnosta enään alkaa kertaamaan.
Jos jollakin on päättötodistus peruskoulusta eikä hallitse esim. englantia on koko suomen koulujärjestelmä yhtä tyhjän kanssa.
Miksi oletat, että päättötodistus tarkoittaisi automaattisesti, että kielellä pärjää? En minäkään tiedä mitään maailmansodista vaikka ne oppimäärään kuuluivatkin.
No tietysti on. Jos ei ole korkeakoulutettu, ei pelaa videopelejä tai ole ulkomaalaisia kavereita, nlpeasti tuo rapistuu, kuten ruotsin kieli tavallisella suomalaisella.
Varsinkin maaseudulla ilmiö, jonka laajuudesta kaupunkilaisilla ei ole tietoakaan.
Riippuu mitä tarkoitetaan että tulee toimeen. Varmasti vähemmän on niitä jotka eivät pärjäisi viikkoa lomamatkallaan mutta jos pitäisi esim. keskustella pitempään englanniksi niin sitten meneekin sormi suuhun. Omasta suvustakin löytyy näitä.
Ei päättötodistuksen saaminen tarkoita että osaa ja muistaa kaiken mitä koulussa on yritetty opettaa.
Päättötodistus englannista=kielitaidon hallinta? No jos tavoite on että osaat englantia kuten keskiverto bulgarialainen kojunpitäjä, "käyttää englantia työssään", ehkä joo. Mutta ei tuolla englannilla pärjää alkuunkaan esim. Tietotyössä
Vierailija kirjoitti:
No tietysti on. Jos ei ole korkeakoulutettu, ei pelaa videopelejä tai ole ulkomaalaisia kavereita, nlpeasti tuo rapistuu, kuten ruotsin kieli tavallisella suomalaisella.
Varsinkin maaseudulla ilmiö, jonka laajuudesta kaupunkilaisilla ei ole tietoakaan.
Tähän liittyen vielä lisään kommenttiini että toinen näistä tuntemistani tyypeistä on rakennusinsinööri ja toisella on 2 amistutkintoa ja lukio suoritettuna. Eivät siis ole syrjäytyneitä ja toinen tosiaan on korkeakoulutettu.
Tuli mieleen vielä 1 tyyppi, 25-vuotias mies joka ei osaa sanaakaan englantia. On käynyt jonkun amiksen mutta en ole varma onko valmistunut. Sanoin kerran baaripöydässä hollantilaiselle turistille "shut up" ja tämä kys. tyyppi pamautti heti kyynärpäänsä kylkeeni ja tivasi hädissään että mitä se oikein tarkoittaa. :D Se oli mielestäni hauskaa vaikka ilmiö itsessään ei ole hauska.
/6
Unohtunut jo peruskoulun opit. N50+