Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka vaikea yksityiseltä on saada vuokra-asunto työttömänä?

Vierailija
20.08.2019 |

Karttavatko yksityiset työttömiä?
Onhan se asumistuki kuitenkin varmaa vuokratuloa.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet nainen, pukeudu vuokranäyttöön oikein seksikkäästi ja anna ymmärtää, että osa vuokrasta voidaan hoitaa muuten kuin rahalla. Ainakin yksityisellä toimii!

Vierailija
22/29 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin työttömänä se kokemus, että en kelpaa yksityiselle vuokralaiseksi, vaikka ilmoitan maksavani vuokravakuuden omista säästöistä ja luottotiedot on kunnossa ja olin siististi pukeutunut asuntonäytöllä.

Yhdellä asuntonäytöllä meitä oli 10 hakijaa. Lopputulos: kukaan ei saanut asuntoa ja sama asuntoilmoitus laitettiin uudestaan oikotielle.

Toisella kertaa olin ainoa asuntonäytölle tullut ja ainoa hakija. Muutaman päivän päästä tuli asunnonvälittäjältä sähköpostia, että asunnon omistaja on päättänyt jatkaa asunnon markkinointia ja ilmoitus uudestaan oikotiellä.

Ja sitten nämä, joille pitää ensin laittaa viesti ja kertoa itsestä ennen kuin valitaan asuntonäytölle. Joo, eipä kuulu mitään vastausta.

Voiko enää selvemmin todeta, että en kelpaa? Enpä tuhlaa enää aikaa ja energiaa näihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain, vaikka kyllä vuokranantaja pisti välittäjäfirman ennen hyväksymistään kyselemään työhistoriastani ja mitä teen juuri nyt työllistymiseni eteen. Ehkä sitten olin ainoa kämpästä kiinnostunut.

Vierailija
24/29 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syksyllä, kun olin hakemassa itselleni vuokra-asuntoa, soitin ilmoittajalle, joka ensimmäisenä kysyi, olenko opiskelija vai työssä. Kun kerroin olevani työtön, Ilmoittaja kertoi, että hän on jo tavallaan valinnut vuokralaisen eli selvästi työttömyys vaikutti kielteisesti. Äänestä päätellen ilmoittaja oli vanhempi nainen. Harmi vain, asunto olisi ollut vanhassa paksuseinäisessä talossa, sen ylimmässä kerroksessa ja vajaan kilometrin päässä keskustasta.

Vierailija
25/29 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän siinä maailmassa on olemassa aina tietty nokkimisjärjesty järjestys vaikka ihmiset rivitetäänkin jonoon. Työssäkäyvät menee opiskelijoiden ja työttömien edelle, lapsiperheet perheettömien ja yksinöisten edelle, naiset menevät miesten edelle jne.

Ei se tuo järjestys mitenkään aina ole.

Otan opiskelijoita. En ot lapsiperheitä.

Vierailija
26/29 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on aina ollut todella helppoa saada asunto työttömänä. Ne ominaisuudet, joiden takia en saa työtä, ovatkin toivottavia vuokranantajien silmissä. Olen ujo, rauhallinen ja tunnollinen kilttityttö eli "täydellinen vuokralainen". Useamman hakijan näytöissä olen ystävällinen oma itseni, vetäydyn hieman syrjään, enkä tee itsestäni numeroa. Toimii aina. Voi kun sama toimisi työhaastatteluissakin :D

Vierailija
27/29 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra-asuntoa hakiessaan asukas voi olla hyväpalkkaisessa työssä ja hakea ja saada melko kalliinkin vuokra-asunnon. Jos tämä vuokralainen jää työttömäksi, niin todennäköisesti muuttaa halvempaan, kun tulot putoaa. Jos siis on sinkku ja vuokraa yksin. Opiskelijat ja työttömät hakevat edullisia asuntoja, koska ovat samaa tulotasoa. Työtön voi olla pitempiaikainen asukas, kun opiskelijat voivat siirtyä opiskelija-asuntoihin, kun ne ovat taas usein halvempia kuin yksityisten asunnot. Opiskelija on voinut olla jonossa opiskelija-asuntoon hakiessaan yksityiseltä asuntoa. Työssäkäyvä menee työttömän edelle, jos vuokra on kallis. Edullisen asunnon voi saada työtön opiskelijaa paremmin, jos vuokralaisen haluaa pitemmäksi aikaa asumaan. Työttömän elämäntapoja voidaan tosin arvioida opiskelijaa huonommiksi, kun opiskelijan katsotaan olevan ikäänkuin töissä.

Vierailija
28/29 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole lemmikkejä, lapsia etkä tupakoi, niin todella helppoa kunhan takuuvuokran saat kasaan.

Vierailija
29/29 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä ainakin olen saanut. Oikeastaan vuokranantajat eivät ole edes kysyneet, olenko töissä. Kerran oli jopa sellainen tilanne että olin töissä, mutta en kertonut sitä vuokranantajalle, koska hän oli ennestään tuttu ja arvelin, että hän ei arvostaisi kyseistä työtä jos tietäisi siitä. Hän luuli siis, että olin työtön.

Riippuu varmasti aika paljon, mistä etsii asuntoa. Helsingissä pitää joidenkin asuntojen kohdalla laittaa hakemus, kopio palkkakuitista ja tyyliin kertoa elämäntarinansa, jotta saa edes kutsun näyttöön. Enkä tarkoita nyt niitä kalleimpia asuntoja, vaan niitä halutuimpia eli kohtuuhintaisia ja hyvässä kunnossa olevia.