Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laihtumisen mahdottomuus & tuska. SE EI VAAN ONNISTU MINULTA! :( Viimeinen toivo: Osaako kukaan auttaa?

Sohvalla lojuva
20.08.2019 |

Olen lukenut AV:lta useita ylipainoisia syyllistäviä kirjoituksia. Ymmärrän, että ylipainossa ei ole mitään hyvää ja olen pyrkinyt siitä eroon, mutta täysin tuloksetta.

Olen nyt 137 kg painava nainen, työkyvytön (polvet ja selkä rikki). Minun on todella hankala liikkua. Kärsin jatkuvasta väsymyksestä ja nukun huonosti. Herään öisin ja minun on pakko syödä tukevasti, että saan vielä muutaman tunnin unta. En tykkää käydä ulkonakaan ja tilaan ruokaostokset suoraan kotiin.

Päivääni rytmittää nälkä, valtavat annokset ja herkut, päiväunet ja herääminen uuteen nälkään jne.

Olen kyllä yrittänyt laihduttaa vähentämällä syömistä, koska liikkuminen ei minulle sovi vammoistani johtuen, mutta tulen todella sairaaksi ja huonovointiseksi, jos en saa hiljalleen lihoa. Lääkäri käski uimaan, mutta en todellakaan kehtaisi ostaa edes uimapukua. Nykyään mulla on makuuhaavojakin. En enää uskalla yrittää laihduttamista, kuolisin siihen. Mutta niin haluaisin.

Mut on tuomittu tällaiseksi....usko ja toivo loppuu...it-it-itketää niin...

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

0/5,selvä provo

Mä uskoin "it-it-itkettää niin" -lauseeseen saakka 😁

Vierailija
22/48 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihminen laihdu liikkumalla, vaan syömällä vähemmän, mitä kuluttaa. Alat vaan katsomaan mitä sinne suuhusi lappaat. Vatsa ei tunnista kaloreita, joten valitset vähäkalorista, mutta täyttävää syötävää.

Luitko aloituksen?

Nuo itsestäänselvyydet ap:kin varmaan tietää.

Nuo eivät ole itsestään selvyyksiä. Vähäkalorinen ruoka ei auta laihtumaan, päinvastoin.

No ei ne suuret kalorimäärätkään ketään laihduta? Mua ainakaan. Mutta voin ollakin poikkeus. 😉

Jos haluaa laihtua, on ruokamäärää vähennettävä. Vähennys ei onnistu vähäkalorista ruokaa syömällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutusleikkaus on usealle ainoa keino. Siinä on pakko pienentää annokset ja lopettaa ahminta. Suurin osa onnistuu, mutta jos ei kykene muuttamaan elämänhallintaansa niin leikkauskaan ei auta lopullisesti.

Vierailija
24/48 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihminen laihdu liikkumalla, vaan syömällä vähemmän, mitä kuluttaa. Alat vaan katsomaan mitä sinne suuhusi lappaat. Vatsa ei tunnista kaloreita, joten valitset vähäkalorista, mutta täyttävää syötävää.

Luitko aloituksen?

Nuo eivät ole itsestään selvyyksiä. Vähäkalorinen ruoka ei auta laihtumaan, päinvastoin.

No ei ne suuret kalorimäärätkään ketään laihduta? Mua ainakaan. Mutta voin ollakin poikkeus. 😉

Jos haluaa laihtua, on ruokamäärää vähennettävä. Vähennys ei onnistu vähäkalorista ruokaa syömällä.

Mitä tarkoitat määrällä? 100 gramman pienessä voipaketissa on 900kcal. Kilossa salaattia on 90kcal.

Ei se määrä, vaan ne kalorit. Opetelkaa lukemaan tuoteselosteita ja laskekaa esim. netin BMR-laskurilla päivän kalorinkulutuksenne.

Vierailija
25/48 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää. Itse olen nyt taas lihonnut 10kg ja ihan siksi kun herkut vaan maistuu niin hyvältä. Noudatan myös ylläolevaa OMAD (one meal a day - yksi ateria päivässä) ruokarytmiä.

Silti vaan huomaan että melkein joka toinen päivä tulee syötyä joku 500kcal yli kulutuksen, kun vaan tekee mieli aterian jälkeen esim. sitä suklaata tai kakkua. Jos en syö näitä, tulee muutaman tunnin päästä kamala masennuskohtaus.

Laihdutus on ennenkaikkea psyykkinen sota omaa mieltä vastaan. Olen ollut alipainoinen ja ylipainoinen, ja nyt valitettavasti taas luisumassa normaalipainosta ylipainoon päin.

Turha on mitään psyykettä syyttää. Syö oikeaa ruokaa niin ei tule ylimääräisiä mielitekoja.

Vierailija
26/48 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kertomasi syyt ovat tekosyitä, ensin pitää lopettaa tekosyiden keksiminen. 

Vierailija
27/48 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla terapeuttia?

Lähtisin varmaan itse vaihtamaan osan nykytottumuksista uusiin. Kun tilaat kotiin ruokaa, itse päätät mitä tilaat, joten jos tapana on ollut ostaa sipsipussi, vaihda se poppariin, vaihda suklaapatukka tummaan suklaaseen, vaalea leipä täysjyvään. Mullakin on kausia kun en haluaisi poistua kotoa koska tunnen itseni niin rumaksi ja epämiellyttäväksi. Kotonakin voi liikkua, pistä hyvää musiikkia soimaan ja tanssi kymmenen minuuttia. Tuon voi tehdä useamman kerran päivässä, ei tarvitse putkeen vetää edes puolta tuntia tai tuntia. Jos asut kerrostalossa, kävele yksi tai pari kerrosväliä, älä yritä kävellä vaikka viidenteen kerrokseen heti vaan mene loput hissillä.

Niin tyhmiä ohjeita, ettet usko niihin itsekään :D:D:D

Lollolollol vaan, itseasiassa uskon ja voin itse paremmin näillä tavoin. Pienet muutokset on kestävämpiä vaikkakaan ei yhtä houkuttelevia, mutta ei ole realistista ajatella että ahmimishäiriöinen yhtäkkiä lakkaa ahmimasta jollain paastolla.

Vierailija
28/48 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää. Itse olen nyt taas lihonnut 10kg ja ihan siksi kun herkut vaan maistuu niin hyvältä. Noudatan myös ylläolevaa OMAD (one meal a day - yksi ateria päivässä) ruokarytmiä.

Silti vaan huomaan että melkein joka toinen päivä tulee syötyä joku 500kcal yli kulutuksen, kun vaan tekee mieli aterian jälkeen esim. sitä suklaata tai kakkua. Jos en syö näitä, tulee muutaman tunnin päästä kamala masennuskohtaus.

Laihdutus on ennenkaikkea psyykkinen sota omaa mieltä vastaan. Olen ollut alipainoinen ja ylipainoinen, ja nyt valitettavasti taas luisumassa normaalipainosta ylipainoon päin.

Turha on mitään psyykettä syyttää. Syö oikeaa ruokaa niin ei tule ylimääräisiä mielitekoja.

Kyllä vaan masentuneella tulee niitä mielitekoja aivan satunnaisesti, ja ne voivat olla niin voimakkaita että jos et vedä sitä sipsipussia tai suklaalevyä, tulee samanlaisia oireita kuin jollekin vieroituksessa olevalle narkille eikä voi ajatella mitään muuta kun pää jomottaa. Tunne katoaa vasta sen jälken kun syö esim. sen suklaalevyn.

Enkä siis ole läski, mutta olen ollut aiemmin. Et tiedä mistä puhut jos väität ettei ahmiminen ole psyykkistä. Sitä se nimenomaan on. Se on psyykkinen ongelma.

Vaikka miten söin terveellistä alusta asti kokattua kotiruokaa, silti oli pakko vetää päälle tuhannen kalorin edestä ties mitä suklaata ja sipsiä tai olisin saanut itkusekoamiskohtauksen

Vierailija
29/48 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äkkiseltään kuulostaisi, että voisit hyötyä psykologin kanssa juttelusta tai jopa mielialalääkkeistä. Kuvailet monia tyypillisiä masennusoireita. Uniongelmat pitäisi myös hoitaa. Väsyneenä nälkä on jatkuva. Itse hyödyn äänikirjasta eli nukahdan iltasatuun, jossa on aikakatkaisu.

Olethan saanut kuntoutusohjelman vammoihisi? Itse kärsin polvivammasta vuoden ennen kuin kolmas lääkäri tajusi kysyä, onko minua ohjattu fyssarille. No ei ollut... Kotikaupungissani fyssarille ei edes vaadittu lähetettä ja vaiva lähti sitkeällä kuntoutuksella, joka siis oli hidasta mutta kevyttä n. 10 min muutamana päivänä viikossa.

Älä sinun tilanteessasi sorru äärimmäisiin dieetteihin tai mihinkään kerta päivässä ahmintaan. Syö säännöllisesti max 3h välein hereillä ollessa ja nälkää pitäviä ruokia eli hyviä rasvoja ja proteiineja. Kourallinen pähkinöitä ja maitorahka on oiva nälkää pitävä välipala ja vatsaa voi täyttää päälle vaikka naposteluporkkanoilla. Kananmuna on myös tosi hyvä nälänpitäjä! Älä kiellä täysin herkkuja, mutta jo pienillä muutoksilla saat vähennettyä reilusti kalorimäärää. Esim. ehdotettu suklaan vaihtaminen tummempaan ja sipsit poppareihin on hyvä. Jäätelö on myös herkuksi vähäkalorinen. Eli varaa ennemmin jätskiä kuin viinereitä ruokapöytään. Fineli palvelusta löydät kaikkien ruoka-aineiden tarkemmat tiedot ja voit selata vaikka proteiinipitoisten listaa.

Vierailija
30/48 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luitko aloituksen?

Mitä tarkoitat määrällä? 100 gramman pienessä voipaketissa on 900kcal. Kilossa salaattia on 90kcal.

Ei se määrä, vaan ne kalorit. Opetelkaa lukemaan tuoteselosteita ja laskekaa esim. netin BMR-laskurilla päivän kalorinkulutuksenne.

Millään mittarilla et pysty kulutustasi tietämään.  Oletkohan kylläinen sen voin syönnin jälkeen vai salaatin?  Mietipä sitä.

Salaatin syönnin jälkeen nälkä tulee eka pierasulla. Voi ei edes pieretä ja nälkä tulee sitten joskus.

Vierailija
31/48 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita myöntämällä että herkuttelu/liikasyöminen on sinulle riippuvuus, ihan kuten alkoholismissa. Varmaan yrität peittää jotain negatiivisia tunteita tällä riippuvuudella jolla saa hetkellisiä hyvän olon rysäyksiä (kuten vaikka heroiinia piikittäessä)? Yksinäisyys, huono terveys, mieliala? Ota mallia anaoreksian maailmasta ja ala käyttämään nälkää näiden negatiivisien tunteiden peittämiseen. Suurin osa anorektikoista ei tee sitä ulkonäön takia, vaan psyykkisten ongelmien takia. Huomaat että nälkä peitää pikkuhiljaa muut huolesi ja se tuntuu hyvältä.

Näin itse laihdutin 30kg yhdessä kesässä.

Vierailija
32/48 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun laihdutukseni: painoin vielä kuusi vuotta sitten melkein sata kiloa. Vaihdoin perunan, pastan yms kasviksiin ja söin pienemmältä lautaselta. Kerran kk herkkuja, jäätelöä enimmäkseen. Leipää joskus ilman juustoa tms. Nälissäni en ollut kertaakaan.

Kun paino hitaasti tippui, niin aloin kävelemään pikku lenkkejä.

Sitten eräänä aamuna vaaka näytti 68kg. Mutta tähän meni n 4 vuotta.

Koko ajan söin hyvää ja terveellistä ruokaa. Vieläkin paino tippuu tällä ruokavaliolla, tavoitteena on n65kg.

Minulla ei ole kiire mihinkään painon suhteen. Hitaasti hyvää tulee.

Kyllä sinäkin onnistut, tsemppiä!

Vierailija
33/48 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroit, että masennut jos et pääse syömään valtavasti. Tämä kuulostaa siltä, että tarvitset ennen kaikkea henkistä apua ja tukea tilanteeseesi.

Syöt lääkitäksesi psyykeäsi. Tiedän, olin ennen samanlainen. Ja tiedän mistä puhun, sillä olen laihtunut 65 kg lihavuusleikkauksen avulla.

Lihavuusleikkaus ei auta jos syöt psyykkisiin asioihin! Ensin psyyke kuntoon ja sitten lihavuusleikkaukseen, siinä neuvoni.

Vierailija
34/48 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luitko aloituksen?

Laihduttaminen on vaikeaa, mutta itsensä hillitseminen pätemisessä on näköjään mahdotonta. Onko muuten vielä jossain joku, joka ei tiedä, että pitää syödä vähemmän, kuin kuluttaa, jotta paino putoaa? Tai laitetaanpas vaihtelun vuoksi näin: Tiesittehän kaikki, että lihot, jos syöt yli kulutuksesi?

No niin, nämä faktat ovat tässä, ja nyt odotellaan, kuinka ketju täyttyy, kun jankutus silti alkaa.

Ap tarvitsisi nyt neuvoja laihtumiseensa, eli se ois niin kuin pointtina tässä.

Ja minä ehdotan, että yrität päästä lääkärin kautta laihdutus- ja kuntoutusryhmään (Kela) ja kysyt jos joku ystäväsi/ehkä joku joka myös haluaa laihtua, tulisi kanssasi kimppaan tai tsemppariksi sinulle. Saat hyviä neuvoja, ja ammattilaisten ohjeet laihtumiseen. Ensin kuitenkin pitäisi noin isolla ylipainolla kartoittaa kunto, eli katsoa, miten voit. Lekuriin siis vaan, siitä se lähtee. Et jää yksin.

Vierailija
35/48 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketodieetti, kokeilepa sitä. Ei tarvitse olla nälillään ja ensimmäiset 20 kg lähtee niin nopeasti, että se motivoi jatkamaan. Samalla olotilasi paranee, alat nukkua paremmin, elimistön hiljainen tulehdus alkaa lievittymään. Ja sitten vaan menet ostamaan sen uimapuvun ja alat vesijuosta. Ota mukaan HIIT-harjoittelu, se polttaa rasvaa tehokkaammin kuin pitkäkestoinen liikunta. Ja sen sitäpaitsi viitsii laiskakin liikkuja tehdä, kun ei se vaadi mitään tunnin suoritusta. Takaan, että toimii. Muistat vaan, että ketodieetti on rasvadieetti, ei proteiinidieetti. Ja että syöt VAIN hyvälaatuisia rasvoja, kuten kalaa, kylmäpuristettua oliiviöljyä, kookosöljyä, voita, siemeniä ja pähkinöitä. Ei missään tapauksessa margariinia, rypsiä tms. roskaa. Koet ihmeitä puolessa vuodessa, lupaan sen! terv. kokemusta on

Vierailija
36/48 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli samoja ongelmia mutta olen nyt yli vuoden onnistunut laihtumaan 5:2 pätkäpaastolla. Pystyn ihme kyllä olemaan 2 päivää  viikosta (ei perättäisiä päiviä) paastokaloreilla, kun tiedän että seuraavana päivänä saa taas syödä niin että se aidosti tuottaa minulle mielihyvää. Ne ns. järkevät dieetit joissa syödään koko ajan terveellisesti repsahtivat minulla aina mahdottomuuteensa kun teki mieli kaikkea epäterveellistä hyvää. nyt saan syödä niitä suurimman osan aikaa kuten ennenkin.

Vierailija
37/48 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uinti. On edullista (lue: saa alennusta) työttömille/työkyvyttömille monessa paikkaa. Kuluttaa mukavasti ja voit käydä keskellä päivää hallissa, kun on hiljaisempaa ihmisten ollessa töissä, koulussa jne. Ymmärrän kyllä, että kuulostaa ikävästi sanotulta, mutta silloin on vain hiljaisempi aika. Voimia & tsemppia.

Vierailija
38/48 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luitko aloituksen?

Miten niin ei onnistu?

Itse syön paljon vähäkalorista ruokaa ja laihdun.

Vierailija
39/48 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pskat ne joiden ei tarvitse zekata mitä syövät ja juovat liikkuvat järkyttävästi työkseen ja vapaa-ajallaan. 

Toki kun ei liiku tarpeeksi vaan on esim vauva palstalla roikkumassa niin silloin ainoa keino laihtua tai pysyä sellaisena on syödä niin vähän kuin suinkin mitään ylimääräistä.

Ap:lle ensimmäinen asia, käytä se KAIKKI aika jonka kulutat av:lla liikkumiseen. 

Vierailija
40/48 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoin ongelma sulla taitaa olla itsekurin puute. Kukaan ei voi sun puolestasi laihduttaa vaan itse pitää joka kerta päättää että ei, nyt en syö tätä mättöä. Nälän tunne ei lihota ketään vaan se syöminen. Ruokamääriin tottuu, kun vähennät syömistä reilusti et enää jatkossa halua syödä enempää kuin mihin olet tottunut.

Minä olen opetellut korvaamaan herkkuhetkiä kupillisella kahvia. En myöskään osta kaappeihin herkkuja tai mitään ylimääräistä hyvää, koska kuitenkin söisin ne samana päivänä pois. Ostan kaupasta parin päivän ruoka-tarpeet enkä yhtään enempää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän