Jesse Pulkujäevi oli liian laiska opetellakseen kieliä
https://www.is.fi/nhl/art-2000006209744.html
Siihen loppui ura kun ei ymmärrä mitään
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
– Pohjois-Suomessa ei juuri puhuta englantia. Toisin kuin Helsingin nuoret, Puljujärvi ei opiskellut englantia koulussa, ja hän saapui Pohjois-Amerikkaan vuosi sitten hyvin hataran kielitaidon varassa, arvostettu NHL-toimittaja Spector kirjoittaa.
Puljujärvi on pelannut lätkää pennusta asti ja unelma on aina ollut NHL. Se, että on tollanen unelma, niin luulisi opiskelevan enkkua jos unelma käy toteen joskus ja sillä kävi unelma toteen. Eikä siitä kielestä haittaa ole, vaikka ei olisi sinne päässyt pelaamaan.. Kertoohan se jo aika paljon ihmisestä.
Niin mitä se kertoo arvon kaikkitietäväinen?
Odotan innolla epä-älyllistä vastaustasi.
Tyhmyydestä se kertoo. Jos sinä esim teet vtusti duunia unelmasi eteen ja tiedät ettei siellä pärjää, kun paikallisella kielellä, niin sä varmaan opiskelet sen kielen kun unelmas käy toteen ja meet duuniin sinne jonnekkin. Vai levitteletkö käsiäsi esim Intiassa, että miksi ette puhu suomea. Kyllähän noi asiat on heti mielessä normraalisti ajattelevalla ihmisellä. Ei kukaan lähde pelkästään pelaamaan lätkää, niin ettei koskaan tarvi sanoa mitään.
Tässä ketjussa kävikin hyvin ilmi yksi syistä, miksi oma kielitaitoni on jäänyt vajaaksi.
En tiedä onko vika älyssä, kuulossa vai molemmissa, mutta koska "en kuule“ itseäni, en tiedä miten sanon väärin, lopputulema on kuitenkin se, että englannistani ei saa selvää.
Koulussa ääneen puhuminen englannintunnilla aiheutti sellaista häpeää, jonka johdosta lopulta skippasin englannintunnit täysin. Ymmärrtystä ei juuri herunut sen enempää luokkatovereilta kuin opettajiltakaan.
Päinvastoin, erityisesti sellaiset asiat, jotka olisivat voineet kielitaitoa kehittää koulussa olivat vain niille, joilla oli jo hyvä kielitaito. Eli käytännössä ei esim. tullut valituksi näytelmiin (kuitenkin pidin mm. Näytelemisestä) tai joihinkin hauskoihin projekteihin tunneilla, joissa oli rajattu määrä oppilaita.
Vaikka nykyään ymmärrän englantia ihan hyvin, puhuminen on jättänyt sellaiset traumat, etten voisi edes kuvitella työtä, jossa kielitaitoa joutuisi käyttämään ilman tulkin mahdollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Ai nyt on jo ihan ura loppumassa, täällä taas lätkätietäjät vauhdissa 🤣🤣🤣🤣🤣
NHL-ura on taputeltu eikä tule ikinä nousemaan siihen supertähden asemaan mikä oli tarjolla.
KHL? Jos venäjän opiskelut kiinnostaisivat enemmän?
Vierailija kirjoitti:
Ap taas oli älyllisesti vähintäänkin laiska, kun olettaa, että Puljujärven haasteet englanninkielen oppimisessa johtuisi juuri laiskuudesta.
Itse kun olen add, niin olen oppinut ottamaan huomioon myös muunlaisia syitä oppimisvaikeuksille kuin laiskuus tai tyhmyys. Itselläni ongelmana opintiellä on aina ollut opittavien aiheiden epäkiinnostavuus. Jos joku aihe on minulle epäkiinnostava, niin aiheen pänttääminen voi helposti olla niinkin vastenmielistä, että ajatuskin keskittymiseni kohdistamisesta epäkiinnostavaan aiheeseen voi lähes lamaannuttaa minut ja olenkin usein varsin ahdistunut, koska joudun arjessa selviytyäkseni käsittelemään niin paljon noita epäkiinnostavia asioita ja tehtäviä.
Voihan olla, että Puljujärvellä ei ole mitään oppimisvaikeuksia tms. ja että häk on asian suhteen ollut laiska tai tyhmä, mutta te yksisilmäiset ette sitä voi tietää.
Ap oli älyllisesti laiska sekä empatiakyvytön. Itselläni sattuu olemaan lahjoja erityisesti kielien oppimiseen ja ymmärtämiseen, mutten silti pidä itseäni parempana ihmisenä erityisesti kuin Jesse Puljujärveä tai ketään muutakaan, jolla on vaikeuksia esimerkiksi englannin oppimisessa. Kaikki eivät ole samalla tavalla lahjakkaita ja joillakin on oppimisvaikeuksia, jotka vaikuttavat erityisesti verbaalisiin taitoihin. Oppituntimainen oppiminen ei välttämättä ole hänelle tällöin paras tapakaan oppia kieltä, joten en syyttäisi vaikka ei oikeasti olisi tarjotuilla kielitunneilla paljon käynytkään. Toki käyminen olisi hyvä tapa ainakin osoittaa työnantajalle, että yritystä on.
Vierailija kirjoitti:
KHL? Jos venäjän opiskelut kiinnostaisivat enemmän?
Ikävä vain että venäjä on 10x vaikeampi kieli. Jos englannista ei saa kiinni, en pidättelisi hengitystä että venäjästä saisi kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
NHL-ura on taputeltu eikä tule ikinä nousemaan siihen supertähden asemaan mikä oli tarjolla.
NHL-ura kyllä sakkaa, mutta ei se kyllä kielitaidosta johdu.
Miehen kohdalla oli kova hype kun kehittyi junnuvuosina fyysisesti selkeästi muita ikäluokkalaisiaan nopeammin. Junnuissa tuosta erittäin suuri apu, mutta sitten kun hypätään aikuisten boksiin niin pitää ruveta löytymään jotain muutakin apuja, jotka Jessen kohdalla selkeästi puutteelliset NHL tasolle.
Ei Kurrikaan osannut englantia 40 vuotta sitten kun Kanadaan lähti. Hyvin meni silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen kohdalla oli kova hype kun kehittyi junnuvuosina fyysisesti selkeästi muita ikäluokkalaisiaan nopeammin. Junnuissa tuosta erittäin suuri apu, mutta sitten kun hypätään aikuisten boksiin niin pitää ruveta löytymään jotain muutakin apuja, jotka Jessen kohdalla selkeästi puutteelliset NHL tasolle.
Lindros -ilmiö?
Pulju on oppimisongelmainen ja myös tää peli on erilaista änärissä ja Eipä siinäkään loistanut. Ja pottu suussa ei saa sanoja ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
– Pohjois-Suomessa ei juuri puhuta englantia. Toisin kuin Helsingin nuoret, Puljujärvi ei opiskellut englantia koulussa, ja hän saapui Pohjois-Amerikkaan vuosi sitten hyvin hataran kielitaidon varassa, arvostettu NHL-toimittaja Spector kirjoittaa.
Mä oon kotoisin samasta kaupungista ja syntynyt samana vuonna. Mitenhän mä muistan opiskelleen englantia kolmoselta lukion loppuun ja vielä yliopistossa pääaineenani ja musta tuli kääntäjä ja opettaja, jos täällä ei voi oppia englantia? 🤔 Täällä on kuitenkin yliopisto, joka kouluttaa englannin opettajia ja melko iso irlantilainen vähemmistö.
Jesse on syntynyt vuonna 1998. Jos olet samanikäinen ja suorittanut yo-tutkinnon 19-v., olet nyt korkeintaan aloittamassa kolmannen opiskeluvuoden yliopistossa. Siinä ajassa olet suorittanut ehkä suuren osan kandin tutkinnosta. Et voi olla vielä kääntäjä, etkä opettaja. Siis puppua koko viesti.
Jesse on varmasti älykäs, mutta jostain syystä englanti tökkii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap taas oli älyllisesti vähintäänkin laiska, kun olettaa, että Puljujärven haasteet englanninkielen oppimisessa johtuisi juuri laiskuudesta.
Itse kun olen add, niin olen oppinut ottamaan huomioon myös muunlaisia syitä oppimisvaikeuksille kuin laiskuus tai tyhmyys. Itselläni ongelmana opintiellä on aina ollut opittavien aiheiden epäkiinnostavuus. Jos joku aihe on minulle epäkiinnostava, niin aiheen pänttääminen voi helposti olla niinkin vastenmielistä, että ajatuskin keskittymiseni kohdistamisesta epäkiinnostavaan aiheeseen voi lähes lamaannuttaa minut ja olenkin usein varsin ahdistunut, koska joudun arjessa selviytyäkseni käsittelemään niin paljon noita epäkiinnostavia asioita ja tehtäviä.
Voihan olla, että Puljujärvellä ei ole mitään oppimisvaikeuksia tms. ja että häk on asian suhteen ollut laiska tai tyhmä, mutta te yksisilmäiset ette sitä voi tietää.
Niin. No. Itse olen sellainen, jota ei kiinnostanut pätkäähän mikään ei-luontaisesti-kiinnostava koulussa.
Mutta jos pikku-Jessellä on ollut jo lapsesta tavoitteena änäri (niinkuin oletettavasti on, tuskin noin olisi satsannut jos ois SM-liigan höntsälätkää vaan halunnut pelata) niin olisi siihe englanninopiskeluun voinut skarpata. Tai ois vaikka jatkanut Suomessas viel muutaman kauden ja opetellut täällä.
Kauaksi kielitaidottomana ja yksin. Ei ole helppo pala. Ja näin ongelma kertaantuu. Ei osaa kieltä, ei tule kavereita. On siellä vaan yksin, ahdistaa, ei halua oppia ahdistaa, peli ei suju kun ahdistaa eikä ymmärrä mitä muut puhuu, ahdistaa lisää.
Olet aika yksinkertainen, jos et ymmärrä, että mikäli Jessellä on vaikkapa synnynnäinen neurologinen poikkeama, etkä silti käsitä sitä, että vaikka pallopelit kiinnostaa enemmän kuin mikään muu, niin siltikään kaikki meistä eivät ole valmiita opiskelemaan muita epäkiinnostavia asioita, kuten vaikkapa englanninkieltä, vaikka se hyödyttäisi niiden kiinnostavien asioiden parissa.
Älä viisastele, jos et osaa ajatella asioita monelta kannalta.
Enpä usko, että kyse on laiskuudesta vaan väärästä tavasta opettaa Jesselle englantia. Kaikkihan ei opi istumalla paikallaan ja pänttäämällä sanoja.
Luulenpa, että Jesselle tekisi hyvää käytännön opetus. Opettaja arkeen rinnalle ja sitten käyvät paikoissa ja tekevät asioita vain englantia käyttäen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja puljuhan asui siis Oulussa. Oulu on Suomen takapajaula. :D
Muutti Torniosta Ouluun 13-vuotiaana, ilman vanhempiaan. Ei ole kaiketi opiskellut peruskoulun jälkeen mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap oli älyllisesti laiska sekä empatiakyvytön. Itselläni sattuu olemaan lahjoja erityisesti kielien oppimiseen ja ymmärtämiseen, mutten silti pidä itseäni parempana ihmisenä erityisesti kuin Jesse Puljujärveä tai ketään muutakaan, jolla on vaikeuksia esimerkiksi englannin oppimisessa. Kaikki eivät ole samalla tavalla lahjakkaita ja joillakin on oppimisvaikeuksia, jotka vaikuttavat erityisesti verbaalisiin taitoihin. Oppituntimainen oppiminen ei välttämättä ole hänelle tällöin paras tapakaan oppia kieltä, joten en syyttäisi vaikka ei oikeasti olisi tarjotuilla kielitunneilla paljon käynytkään. Toki käyminen olisi hyvä tapa ainakin osoittaa työnantajalle, että yritystä on.
Ei ole tarkoitus nuoleskella, mutta kiitos hienosta kommentista. Arvostan sinua jo nyt, vain yhden kommentin tähden. Olet mielestäni älykäs ihminen.
T:se add-tapaus
Vierailija kirjoitti:
Jaa, saameako Oulun kouluissa opetetaan englannin sijaan? Vai oliko Jessellä kultturellina kaverina kenties ranska A1-kielenä?
Tai Torniossa, mistä Jesse on oikeasti kotoisin. Tuli Ouluun vasta yläkouluiässä.
Käsi pystyyn, kuinka moni urheilun takia vieraalle paikkakunnalle ilman vanhempia muuttanut olisi saanut itsensä motivoitua opiskelemiseen yläkoulussa? Jessehän on tunnettu siitä, että koulun ja joukkuetreenien ulkopuolella hänet löysi ulkojäiltä eikä koulukirjojen parista. Varsinkin, kun ei ollut vanhemmat vieressä tolkuttamassa, että pitäisi välillä muistaa opiskella.
Mitä v#ttua täällä jauhetaan jostain ruotsinkielestä?
Ihan se ja sama osaako Jesse Puljujärvi ruotsia vai ei, se ei silti selvästikään lisää hänen haluaan opetella englanninkieltä, ainakaan häntä tyydyttävää opetustapaa ei ole hänelle ilmeisestikään tarjottu.
Ja kuinka hyvin jääkiekkopelaajan täytyy rapakon takana osata englantia?
Eiköhän hän osaa mölytä lätkäenglantia aivan riittävästi kaukaloa ajatellen. Ei siellä kovin laaja sanasto ole.
Säälittäviä tapauksia nämä jokainen kommentoija, joka yrittää alentaa Jesse Puljujärveä hänen englanninkielen osaamisen vuoksi ja jopa tyhmimmät pitävät Jesse sen vuoksi tyhmänä.
Olen itse nyt 35wee, enkä todellakaan osaa puhua englantia ainakaan kovin paljon paremmin kuin Jesse, mutta minuakaan ei ole ikinä kiinnostanut opetella englantia sen enempää kuin olen opetellut.
T:se sama add
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin kauan meni ensimmäiseen järkevään kritiikkiin, johon yhdyn täysin.
T:add
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lindros -ilmiö?
Nyt haiskahtaa oikein kunnon wt-NHL-fani. Kerrohan mikä on Lindros-ilmiö, niin palautetaan sitten sinutkin maan pinnalle pelkällä sanan säilällä.
T: Eric Lindros-ykkösfani, joka jyrää sinut, jos uskallat vielä kommentoida
Tällä kyseisellä ei liene kuitenkaan rahavaikeuksia.