Hyvä maalaisserkku, ymmärrän hyvin, miksi
...et ole yhtä innostunut matkailusta kuin minä. Kotoasi on satamiin, hyvin junayhteyksien varteen ja lentokentille satojen kilometrien matka, ja sinulla on lemmikkejä ja kotieläimiä, joiden hoidon organisointi vaatii paljon työtä ja vaivaa. Ei siinä noin vain piipahdella pitkille viikonlopuille Keski-Eurooppaan.
Mutta ymmärrä sinäkin, että juuri siksi minä olen valinnut toisin, asua kiroamassasi stadissa ilman lemmikkejä ja omakotitaloa. Se on minun valintani, koska haluan elää liikkuvaa elämää ja matkailla.
Olemme molemmat tehneet valintamme vapaasti, ja valinnoilla on AINA hyviä ja huonoja puolia. Sen, minkä asumisväljyydessä ja halpuudessa menetän, saavutan hyvillä yhteyksillä ja laajalla palvelutarjonnalla. Ja sinulla taas päinvastoin.
Koetetaan nyt vaan ymmärtää se, että ihmisillä on erilaiset prioriteetit ja hyvä niin!
Ja joo, toki myös työmahdollisuudet ja perheenjäsenten sidonnaisuudet vaikuttavat, mutta noin laajassa kuvassa ihmisillä on Suomessa lupa muuttaa minne haluaa ja järjestää elämänsä miten haluaa.
Kommentit (47)
Ajatella kaupunkilaisserkku, minulla on sekä pulla että rusinat. On okt maalla isolla tontilla ja lemmikkejä. Matkustan 1-5 kertaa vuodessa. Kotiin palkataan hoitaja lemmikeille tai ne viedään hoitolaan. Talo pärjää hyvin yksinään tekniikan ansiosta, aikuinen poika voi käydä tarkistamassa jos pakkasilla ollaan pidemmällä reissulla.
Ei mua haittaa että lentokentälle on satoja kilometrejä, autot on sitä varten, ajaa parkkiin ja lentoparkin auto vie oven eteen, eikä ole riippuvainen julkisten aikatauluista. Tallinnan kautta pääsee Via Balticaa pitkin tai Ruotsin kautta etelämmäksi Eurooppaan. Olisi kamala matkustella jos paikallisbussin maksu aiheuttaisi ahdistusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Satojen kilometrien matka lentokentälle
Tuo voi pitää paikkansa Lapissa, mutta ei muualla Suomea.
Ja mitä tulee maalaisserkkujen kotieläimiim, niin nykyään maalla niitä on todella harvassa, vaan suurin osa maalla asuvista käy palkkatyössä tai ovat yrittäjiä.
Niin maalla asumisesta, että kaupunki asumisesta löytyy vuosikymmenien kokemus, kun on kaupunkikoti ja suurimman osan ajasta asun kuitenkin maalla. Eikä niissä nyt hirveästi ole eroa, jos ei huomioida kulttuuritapahtumia. Esim. minulla maalla lähimpään lentokenttään on matkaa 40km ja pihapiiristä pääsen suoraan veneellä vesistöjä pitkin Eurooppaan asti.
Jotenkin hyödytöntä koko keskustelu, sillä molemmissa on hyvät ja huonot puolensa.
Tosin, ap. kommenteista huokuu asenteellisuus ja oikeassa oleminen ja siksi se maalaisserkun arvosteliminen on odotettua.No ei mun mielestä Lieksa tai Nurmes mitään Lappia ole.
Olipa jollain ruusuinen kuva lomituspalvelusta. Toki parhaimmillaan se voi mennä juuri noin, tosin en ole kuullut että olisi kellään mennyt. Lomittaja jos sairastuu tai estyy tulemasta töihin, ei toimisto hoida toista tilalle vaan isännän on itse se jostain etsittävä. Edes kaikki lomittajat ei osaa kaikkia tilan töitä. Eikä kuka tahansa muukaan. Ollaan itse opetettu muutama ihminen tekemään eläimille appeet, ei onnistu ihan kaikilta.
Eli jos me tästä nyt lomalle lähdettäisiin, pitäisi olla se lomittaja ja hälle tarvittaessa tuuraaja plus aikamoinen varasuunnitelma jos jokin kone rikkoontuu tms.
Eikä lomituspalvelu ole niin edullista mitä sanotaan. Meillä on käynyt vielä niin huono tuuri että lomittaja on yleensä särkenyt jotain, kerran oli navetan seinään ilmestynyt reikä ja toisen kerran lehmä kuoli. Ei tosiaan halpoja ”matkoja” meillä.
Lieksasta Joensuun on matkaa n. 90km ja siitä vajaa 10km kentälle eli ei todella voi puhua sadoista kilometristä. Nurmeksesta hiukan pitempi.
En ole aloittajan serkku, mutta haluan sanoa hänelle, että kiva että ymmärrät! Meillä on 200 lypsylehmää eikä täältä noin vain lähdetä lomalle. Mutta on ilo olla tuottamassa laadukasta kotimaista maitoa ja kiva, jos joku ymmärtää siellä kaupungissa sen, miten naimisissa tämän homman kanssa on. Haluamme hoitaa eläimet hyvin.
Meille iso ja romanttinen loma on jo yksi yö jossain kylpylässä - ei liian kaukana, jos joku kriisi iskee robotteihin tai eläimiin.
Itse olen onneksi saanut jo maistaa kaupunkilaiselämää ex tempore ulkomaanmatkoineen yms. Nyt on tämä elämänvaihe. Vielä kun saisi oikeasti luotettavan lomittajan.
Jos pitäisi valita: asua hesassa ja matkustaa helposti tahi asua maalla eikä matkustaa koskaan niin valinta olisi helppo. Jälkimmäinen. Matkustelu on turhaa ja rasittavaa.
Ilmeisesti siellä tsadissa ei viihdy, kun ainoa hyvä puoli tuntuu olevan, että sieltä pääsee helposti pois?
No ei mun mielestä Lieksa tai Nurmes mitään Lappia ole.
Olipa jollain ruusuinen kuva lomituspalvelusta. Toki parhaimmillaan se voi mennä juuri noin, tosin en ole kuullut että olisi kellään mennyt. Lomittaja jos sairastuu tai estyy tulemasta töihin, ei toimisto hoida toista tilalle vaan isännän on itse se jostain etsittävä. Edes kaikki lomittajat ei osaa kaikkia tilan töitä. Eikä kuka tahansa muukaan. Ollaan itse opetettu muutama ihminen tekemään eläimille appeet, ei onnistu ihan kaikilta.
Eli jos me tästä nyt lomalle lähdettäisiin, pitäisi olla se lomittaja ja hälle tarvittaessa tuuraaja plus aikamoinen varasuunnitelma jos jokin kone rikkoontuu tms.
Eikä lomituspalvelu ole niin edullista mitä sanotaan. Meillä on käynyt vielä niin huono tuuri että lomittaja on yleensä särkenyt jotain, kerran oli navetan seinään ilmestynyt reikä ja toisen kerran lehmä kuoli. Ei tosiaan halpoja ”matkoja” meillä.