Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyvä maalaisserkku, ymmärrän hyvin, miksi

Vierailija
20.08.2019 |

...et ole yhtä innostunut matkailusta kuin minä. Kotoasi on satamiin, hyvin junayhteyksien varteen ja lentokentille satojen kilometrien matka, ja sinulla on lemmikkejä ja kotieläimiä, joiden hoidon organisointi vaatii paljon työtä ja vaivaa. Ei siinä noin vain piipahdella pitkille viikonlopuille Keski-Eurooppaan.

Mutta ymmärrä sinäkin, että juuri siksi minä olen valinnut toisin, asua kiroamassasi stadissa ilman lemmikkejä ja omakotitaloa. Se on minun valintani, koska haluan elää liikkuvaa elämää ja matkailla.

Olemme molemmat tehneet valintamme vapaasti, ja valinnoilla on AINA hyviä ja huonoja puolia. Sen, minkä asumisväljyydessä ja halpuudessa menetän, saavutan hyvillä yhteyksillä ja laajalla palvelutarjonnalla. Ja sinulla taas päinvastoin.

Koetetaan nyt vaan ymmärtää se, että ihmisillä on erilaiset prioriteetit ja hyvä niin!

Ja joo, toki myös työmahdollisuudet ja perheenjäsenten sidonnaisuudet vaikuttavat, mutta noin laajassa kuvassa ihmisillä on Suomessa lupa muuttaa minne haluaa ja järjestää elämänsä miten haluaa.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asun maalla Keski-Suomessa omakotitalossa eläimineni. Pari kertaa vuodessa kiikutan eläimet hoitolaan, ajan autolla 10km päässä olevalle lentokentälle josta lennän Helsinki-Vantaan kautta kaukomaille. Tänä vuonna olen käynyt kaupunkilomalla yhdessä Aasian suurkaupungeista sekä reppureissulla Etelä-Amerikassa. Pääkaupunkiseudulle kerrostaloon en muuttaisi kuin aseella uhattuna, onneksi Hki-Vantaalta ei tarvitse poistua ulkotiloihin hörhöjen sekaan.

Vierailija
22/47 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ainakaan kunnioita kenenkään valintaa mennä "pikapyrähdyksille" saati kaukomaille lentokoneella joka vuosi ja jopa useamman kerran! Oli sitten kyseessä maalaisjuntti tai city-urpo.

Juu. Siitähän tässä olikin nyt kyse...

Ap, jota ei lakkaa huvittamasta palstalaisten vimma takertua epäolennaisuuksiin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua, minä asun maalla, siis todella landella pienessä kylässä, mutta silti matkailen 8-9 kuukautta vuodessa. Helsinkiin bussilla 1,5h, lentokentälle samanmoinen kai. En lentele vaan reilaan pitkin poikin maailmaa.

Vierailija
24/47 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun "serkku" asuu Tuusulassa lentokentän vieressä ja ihmettelee, miten meillä on varaa matkustella jatkuvasti, mahdollisuus tehdä töitä etänä, käydä ulkona syömässä jne. Muistan hyvin, miten aikoinaan kauhisteli, miten otin opintolainaa ja opiskelin monta vuotta yliopistossa. Hänestä oli järkevintä mennä lyhyen koulutuksen jälkeen töihin ja säästää omistusasuntoon. Samoin on ihmetellyt useita työn ohessa suorittamani jatko-opintoja. Tykkään kehittyä työssäni ja opiskella uusia juttuja...

Minulle hänen valintansa ovat ok, mutta en ymmärrä miksi pitää oikeutenaan ihmetellä ääneen minun elämäntyyliäni. Mielestäni hänen elämänsä vaikuttaa aika tylsältä ja värittömältä mutta en sano sitä ääneen.

Näinpä. Fiksu ei ala arvostella.

Ap

Vierailija
25/47 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassua, minä asun maalla, siis todella landella pienessä kylässä, mutta silti matkailen 8-9 kuukautta vuodessa. Helsinkiin bussilla 1,5h, lentokentälle samanmoinen kai. En lentele vaan reilaan pitkin poikin maailmaa.

So?

Ap

Vierailija
26/47 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä matkaa lentokentälle 534 km :)

Vierailija
27/47 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se maaseutu nyt mitään ylitsepääsemätöntä korpea ole, jossa ei ilman autoa pärjäisi. Bussit kulkee aika pitkälle. Maaseututaajamissa on jopa kerrostaloja, kaikilla ei ole sitä navettaa lehmineen.

Mutta ap tarkoittikin niitä joilla on esimerkiksi erityistä huolta vaativia kotielämiä kuten hevosia tai lehmiä. (yksittäinen koira tai kissa tuskin tekee eroa.) Maatiloja on Suomessa alta 50000 ja tuossa luvussa on mukana pelkkiä kasvi- ja puutarhatilojakin joista lähteminen reissuun on sama asia kuin yrittäjällä ylipäätään.

AP siis hehkutti omia valintojaan suhteessa hyvin pieneen marginaaliin ja oletettavasti myös tuo marginaali hehkuttaa omia valintojaan. Mielestäni AP aloitus oli hyvä ja oikein. Kaikki saavat ajatella noin ja kaikille löytyy myös se marginaali jota vasten voi omia valintojaan peilata joita ei itse missään tapauksessa valitsisi.

Vierailija
28/47 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalla asuu ihmisiä, joilla ei ole maataloa eläimineen.

Aivan tavallisissa moderneissa omakotitalossa asuvat. Kaikilla ei muuten ole edes lemmikkieläimiä.

Auto kyllä varmasti on.

Miten ihmeessä maalla asuminen ja matkustaminen olisi ongelma?

Vierailija
29/47 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tässä parin viikon kuluttua starttaan autoni ja ajelen Hki-Vantaalle.

Siitäpä sitten maailman toiselle laidalle.

T. Maalaisserkku.

Vierailija
30/47 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satojen kilometrien matka lentokentälle

Tuo voi pitää paikkansa Lapissa, mutta ei muualla Suomea.

Ja mitä tulee maalaisserkkujen kotieläimiim, niin nykyään maalla niitä on todella harvassa, vaan suurin osa maalla asuvista käy palkkatyössä tai ovat yrittäjiä.

Niin maalla asumisesta, että kaupunki asumisesta löytyy vuosikymmenien kokemus, kun on kaupunkikoti ja suurimman osan ajasta asun kuitenkin maalla. Eikä niissä nyt hirveästi ole eroa, jos ei huomioida kulttuuritapahtumia. Esim. minulla maalla lähimpään lentokenttään on matkaa 40km ja pihapiiristä pääsen suoraan veneellä vesistöjä pitkin Eurooppaan asti.

Jotenkin hyödytöntä koko keskustelu, sillä molemmissa on hyvät ja huonot puolensa.

Tosin, ap. kommenteista huokuu asenteellisuus ja oikeassa oleminen ja siksi se maalaisserkun arvosteliminen on odotettua.

Vierailija
31/47 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se maaseutu nyt mitään ylitsepääsemätöntä korpea ole, jossa ei ilman autoa pärjäisi. Bussit kulkee aika pitkälle. Maaseututaajamissa on jopa kerrostaloja, kaikilla ei ole sitä navettaa lehmineen.

Mutta ap tarkoittikin niitä joilla on esimerkiksi erityistä huolta vaativia kotielämiä kuten hevosia tai lehmiä. (yksittäinen koira tai kissa tuskin tekee eroa.) Maatiloja on Suomessa alta 50000 ja tuossa luvussa on mukana pelkkiä kasvi- ja puutarhatilojakin joista lähteminen reissuun on sama asia kuin yrittäjällä ylipäätään.

AP siis hehkutti omia valintojaan suhteessa hyvin pieneen marginaaliin ja oletettavasti myös tuo marginaali hehkuttaa omia valintojaan. Mielestäni AP aloitus oli hyvä ja oikein. Kaikki saavat ajatella noin ja kaikille löytyy myös se marginaali jota vasten voi omia valintojaan peilata joita ei itse missään tapauksessa valitsisi.

Kyllä karjatilalliset maalla ovat erityisasemassa, koska saavat vuosilomien tai muuten tarvittaessa lomittajan kunnasta, hoitamaan maatilan töitä. Käsittääkseni on myös edullinen. Naapurilla on karjaa ja kyllä ainakin heillä lomittaja on usein, usean viikon vuodessa.

Tätä etua ei ole yrittäjillä, vaan itse on etsittävä sijainen ja maksettava palkka.

Vierailija
32/47 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi on tyhmempi, maalaisserkku, joka ihmettelee erilaisia elämäntyylejä vai kaupunkilaisserkku, joka avautuu siitä tänne kaikelle kansalle yleistäen?

Vierailija
33/47 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin. En hehkuttanut. Väänsin rautalangasta, että kukin tekee omannäköisiään ratkaisuja, sen mukaan, mikä kenellekin on tärkeää. Eikä ole olemassa mitään "hehkutettavaa", koska kukin on pitkälti vastuussa omista valinnoistaan, ja joka valinnassa on huonot ja hyvät puolensa.

Ap

Vierailija
34/47 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpi on tyhmempi, maalaisserkku, joka ihmettelee erilaisia elämäntyylejä vai kaupunkilaisserkku, joka avautuu siitä tänne kaikelle kansalle yleistäen?

Huokaus. Edelleen ja yhä uudelleen, koska mikään rautalanka ei näy menevän sinulle jakoon: en tehnyt analyysia maalaisista yleensä, vain yhdestä ihmisestä.

Maalaisserkkuni oli esimerkki, ei pääasia.

Pääasia oli, että on tyhmää narista ja äimistellä toisen valintoja, vaan tehdä omiaan, omia prioriteettejaan vastaavia. Joka valinnassa on omat huonot ja hyvät puolensa, ja kaikilla on omat prioriteetit. Minulle on matkailu ja vapaus tärkeää, serkulle maaseudun rauha, tila ja luonto. Ihan turhaa siinä jäkittää, että toinen on "valinnut väärin", jos elää omannäköistään elämää.

Ap

Vierailija
35/47 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huokaus. Edelleen ja yhä uudelleen, koska mikään rautalanka ei näy menevän sinulle jakoon: en tehnyt analyysia maalaisista yleensä, vain yhdestä ihmisestä.

Pääasia oli, että on tyhmää narista ja äimistellä toisen valintoja, vaan tehdä omiaan, omia prioriteettejaan vastaavia. Joka valinnassa on omat huonot ja hyvät puolensa, ja kaikilla on omat prioriteetit. Minulle on matkailu ja vapaus tärkeää, serkulle maaseudun rauha, tila ja luonto. Ihan turhaa siinä jäkittää, että toinen on "valinnut väärin", jos elää omannäköistään elämää.

Ap

Kun kirjoitat tänne, tee se loukkaamatta muita (kansanosia). Ja älä jankkaa kaikien kanssa.

Vierailija
36/47 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maalla asuu ihmisiä, joilla ei ole maataloa eläimineen.

Aivan tavallisissa moderneissa omakotitalossa asuvat. Kaikilla ei muuten ole edes lemmikkieläimiä.

Auto kyllä varmasti on.

Miten ihmeessä maalla asuminen ja matkustaminen olisi ongelma?

Missä ihmeessä väitin, että se kaikille olisikaan?

Ap

Vierailija
37/47 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kun kirjoitat tänne, tee se loukkaamatta muita (kansanosia). Ja älä jankkaa kaikien kanssa.

Höpönpöpön. Ei tässä kukaan muu loukkaantunut kuin sinä, av-palstan vakiänkkä. Mä ainakin tajusi ihan hyvin, mitä ap tarkotti. Mulla on tollanen sukulainen myös, jolle kaikki omasta elämästä poikkeeva on täysin mysteerio. Aina ääneen jäpättämässä, miten muiden valinnat on outoja. Miksi ihmeessä kaikki ei hanki neljää lasta? Miksi kaikilla ei ole matkailuautoa? Miksi joku ei tykkää grillaamisesta? Miten ihmeessä kukaan voi tykätä hevimusiikista?

(Ja ollaan kyllä molemmat maalta, se ei nyt ollut ap:n pointti tässä.)

Vierailija
38/47 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Höpönpöpön. Ei tässä kukaan muu loukkaantunut kuin sinä, av-palstan vakiänkkä. Mä ainakin tajusi ihan hyvin, mitä ap tarkotti. Mulla on tollanen sukulainen myös, jolle kaikki omasta elämästä poikkeeva on täysin mysteerio. Aina ääneen jäpättämässä, miten muiden valinnat on outoja. Miksi ihmeessä kaikki ei hanki neljää lasta? Miksi kaikilla ei ole matkailuautoa? Miksi joku ei tykkää grillaamisesta? Miten ihmeessä kukaan voi tykätä hevimusiikista?

(Ja ollaan kyllä molemmat maalta, se ei nyt ollut ap:n pointti tässä.)

👍 Näin. Juu, ei ollut.

Ap

Vierailija
39/47 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä taas se helsinkiläisserkku ei matkustele ja muistaa säännöllisesti kertoa olevansa parempi ihminen, kun asuu Helsingissä.

Siis sanoo olevansa parempi ihminen, koska asuu Helsingissä? Sorry, en usko tätä.

Vierailija
40/47 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan ihmistyypin.

Taustaa sen verta, että olen maalta kotoisin, mutta asunut parikymmentä vuotta Helsingissä ja useita vuosia Etelä-Euroopassa. Sitten löysin miehen ja muutin hänen tilalleen.

Maalla asumisessa on paljon kivoja puolia. Yhteistyö pelaa ja ihmisiä autetaan. On luontoa ja tilaa. Mutta on se ihan totta, että matkailu on hankalampaa kuin mitä se on Helsingissä. Vaikkei olisi elikoita, matkaa lähimmälle lentoasemalle on pari sataa kilometriä eikä siltä pääse kuin Helsinkiin. Ulkomaille lähteminen edellyttää siis kotimaanlentoa mennen tullen ja kolmen tunnin automatkaa. Vähän on eri kuin puolen tunnin taksi tai bussi tai paikallisjunamatka.

Eniten karmii maalla ja samalla kylällä ikänsä asuneiden ennakkoluuloisuus. Juuri tuollainen mitä ap kuvailee. Mikään, mikä ei ole entuudestaan tuttua, ei ole mitään. Kai se johtuu ihmisten kapeasta elämän kokemuksesta. Ei tietysti koske tämä kaikkia, mutta enemmän tällaisia nurkkakuntaisia on maalla selvästi kuin isossa kaupungissa, jossa vastaan tulee jo ihan yhdellä kappamatkalla tosi paljon erilaisia ihmisiä, eri näköisiä, eri etnisellä taustalla varustettuja, eri sukupuolista suuntautumista, eri muoteja eri tyylejä. Pakko tottua siihen, on muitakin kuin minä, mun suku ja kylän tutut tyypit.

Totta kai kaupungissakin joskus törmää tollasiin pöllöihin, joille muut on ikuisia äimistelyn aiheita, mutta heitä siis on paljon vähemmän. Monia muita vikoja tietty on sitten tilalla, mutta vähemmän tota.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi