Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koska korkeakoulu puuttuu taustalta minua ei oteta mukaan.

Vierailija
20.08.2019 |

Olen 33v ja alkaa todenteolla masentaa. Töissä olen aina ollut mutta jään aina jaloissa, kokoajan palkataan korkeakoulutettuja tekemään tehtäviä mitä itsekkin voisin tehdä. Tässä ei ole mitään järkeä.

Koen että kokemuksella ja osaamisella ei ole mitään hyötyä jos ei papereita löydy. Kuitenkin työnantajat kehuvat jatkuvasti työtaitojani.

Syy miksi minulta puuttuu korkeakoulutusta on se että olen jatkuvasti ollut töissä hyvissä työpaikoissa ja näin lähes olettanut että ehkä minun kannaltani olisi jopa parempi jättää väliin. Varsinkin kun lähipiirissä on sanottu että elän luksustilannetta koska olen paljon helpompi työllistää kuin sellainen joka on opiskellut.

Tämä työelämä on täysin pirstaloitunut.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla alallani (it) tämä koulutusjuttu on jännä. Kun tulin alalle 20 vuotta sitten, nörttipojat jopa vähän naureskelivat minua kun olin tehnyt maisterintutkintoni loppuun. Lahjakkaat ja osaavat kun palkataan jo opintojen kesken, tai jo lukion jälkeen! Pitkään näyttikin että olen tosiaankin vähän tyhmä kun olen käyttänyt 5 vuotta aikaa tietojenkäsittelytieteen maisterin paperien hankkimiseen, kun tosiaan yhtä lailla näyttää pärjäävän ilman mitään papereita. Mutta viimeisen 5 vuoden aikana ajat on muuttuneet. Isot firmat ei enää helposti ota noita kouluttamattomia töihin, ei vaikka olisi työkokemusta, koska asiakkaat eivät halua projekteihinsa sellaisia joilla ei ole muodollista koulutusta. Kyllä noillekin vielä töitä löytyy alalta, mutta selvästi on ajat menossa siihen suuntaan että koulutus on tärkeämpi kuin ennen.

Ei se it-alallakaan ole pelkästään aikojen muuttumista, vaan myös sun oman näkökulman muuttumista. Niihen perustason koodarihommiin pääsee edelleen kuka vaan joka vähän osaa koodata, ja jonkun tiiminvetäjän ylenenyksenkin voi saada. Mutta sinä ja sun ikäpolvi kisaatte jo niistä sitä seuraavista ylennyksistä ja vähintään keskijohdon paikoista, joihin ei, yllätysyllätys, sitten pääsekään etenemään ilman muodollista tutkintoa (ja ihan rehellisesti sanottuna myös sitä opinnoista tulevaa laajempaa ymmärrystä, jota ei peruskoodarina vielä tarvitse eikä tajua muidenkaan mihinkään tarvitsevan, mutta jolla oikeasti sittenkin on väliä johtotasolla)..

Vierailija
22/26 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki ap opiskelupaikka jonnekin korkeakouluun ja ilmoittaudu joka lukuvuosi läsnäolevaksi. Voit silloin työhakemukseen laittaa että opiskelet korkeakoulututkintoa. Ei kuitenkaan ole pakko käydä koulussa jos ei aika tai mielenkiinto riitä ja kun opinto-oikeus aikanaan päättyy voit hakea uudestaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla alallani (it) tämä koulutusjuttu on jännä. Kun tulin alalle 20 vuotta sitten, nörttipojat jopa vähän naureskelivat minua kun olin tehnyt maisterintutkintoni loppuun. Lahjakkaat ja osaavat kun palkataan jo opintojen kesken, tai jo lukion jälkeen! Pitkään näyttikin että olen tosiaankin vähän tyhmä kun olen käyttänyt 5 vuotta aikaa tietojenkäsittelytieteen maisterin paperien hankkimiseen, kun tosiaan yhtä lailla näyttää pärjäävän ilman mitään papereita. Mutta viimeisen 5 vuoden aikana ajat on muuttuneet. Isot firmat ei enää helposti ota noita kouluttamattomia töihin, ei vaikka olisi työkokemusta, koska asiakkaat eivät halua projekteihinsa sellaisia joilla ei ole muodollista koulutusta. Kyllä noillekin vielä töitä löytyy alalta, mutta selvästi on ajat menossa siihen suuntaan että koulutus on tärkeämpi kuin ennen.

Toisaalta se on älytöntä, että firmat maksavat työstä ei tutkinnosta.

Vierailija
24/26 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoimeen yliopistoon pääsee opiskelemaan. Etäopintoja on helppo suorittaa myös työn ohesssa. Tästä voisi aloittaa.

Vierailija
25/26 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avoimeen yliopistoon pääsee opiskelemaan. Etäopintoja on helppo suorittaa myös työn ohesssa. Tästä voisi aloittaa.

mistä ihmeestä tietää mitä kursseja pitää ottaa? Maksavat ja sekään ei takaa 100%sti opiskelupaikka.

Onko mitään opiskelumahdollisuuksia jossa ei tarvitse kilpailla muiden kanssa?

Nykyään on jengikin muuttunut, valtavan kovia ja motivoituneita 20 vuotiaita, kokoajan hiovat lukiotodistukset.

Mitä mahiksia mulla kolmekymppisenä on edes päästä kouluihin kuin vastassa on tämä kova jengi?

Vierailija
26/26 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos ei opiskelu kiinnosta? Varsinkin kun omat koulutetut kaverit ja tutut kokoajan hokevat kuinka turhaa on kouluttautua kun kurssit ovat tyyliin hae wikipediasta tietoa?

Miksi minua ei voida hyväksyä osaavana työntekijänä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi